149 712 läst · 1 271 svar
150k läst
1,3k svar
Elpriserna - har folk verkligen förstått vad som väntar?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Tidigare brukade man inom politiken utse så kallade "sakkunniga" med specialkunskaper inom respektive område. Nu är det mer vanligt att man utser personer utifrån lojalitet snarare än kompetensnivå.T Thomas_Blekinge skrev:
När det gäller kompetens inom energifrågan anser jag att Carl-Oskar Bohlin (M) är den politiker som är absolut bäst påläst jämfört med alla andra partier.
Svårt ja, men i tider av kris så är det bara att börja jobba för det. Svenska Kraftnät påstår att det bryter mot EU:s princip om att kunder i EU ska behandlas lika, men det förhindrar inte att vi har Sverige indelat i tre priszoner, och det finns redan länder som gjort mycket större inskränkningar än så, sedan blir de stämda och ärdendena blir en sak för Europadomstolen att avgöra. Problemet med Sverige är att vi inte ens försöker ta några strider som på något sätt kan äventyra några fria marknader. Kanske håller förslaget i Europadomstolen, kanske håller det inte, men Sverige kan oavsett vad ta strid för det.D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Niclas Gustafsson skrev:japp. SD återstartar ringhals innan vintern, trollar fram en massa pengar som inte finns till alla och tvingar saudi att sänka bränslepriserna… lätt som en plätt. Det är ju bara det att partierna i åsiktskorridoren är lata och dumma som inte fattar hur lätt det är…. Nu är det upp till bevis för herr Åkesson. Jag tror 1/5 av landet kommer att bli otroligt besvikna…
Kul med en 5åring på forumet, en liten fråga bara, varför skulle SD tvinga saudi att sänka bensinpriserna?
Hört talas om reduktionsplikten samt skatt?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Menar du före eller efter ett eventuellt ”bidrag” från staten?T Thomas_Blekinge skrev:
Mitt kWh-pris för augusti var 5-6ggr högre än normalt för en augustimånad. Svårt att tänka mig att det blir mindre efterfrågan i EU på el om några månader med tanke på läget. Så 10ggr högre elpris än normalt ser jag absolut inte som osannolikt!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ok, då lägger vi ner alla svenska gjuterier och vinterodlingar och allt annat som behöver energi, fortsätter skicka pengar till svenska kraftnät, producenterna och eu.A Arne_Planka skrev:
Sen sänker vi tempen inne till max 10C överallt, kontor som bostäder. Nöjd så?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Men va billigt" och nu har ju Tyskland massor med biłlig el! Eller vänta nu... Tyskland som satsat så hårt på solceller har problem?? Äh vi gör väl samma som Tyskland ändå och som Danmark som till och med stämmer länder som de inte får importerar ifrån när det inte blåser, typ var och varannan dag om man kollar svk sida och toppar med kol när det verkligen är kris.Boilerplate4U skrev:
Det handlar om anbud och efterfrågan. Det är framförallt i norden man använder el för uppvärmning vintertid. I södra Europa är luftkonditionering på sommaren en stor förbrukare. Ett annat stort problem på sommaren, är att kolkraftverk i centrala Europa behöver kylvatten, som var en bristvara i sommarens torkan, och även transport av kol var ett problem eftersom det görs per båt över de stora floder, som Rhen och Donau. Låga vattenstånder gör att båtarna inte kunde lastas lika tungt.M Markarbetaren skrev:
Om vi har tur går priserna ner under hösten, för att ökas igen under vintern.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Det var Lise Nordin (MP), politisk fanatiker som varit drivande i frågan om hundra procent förnybar energi men teknisk totalt okunnig representant i dåtidens energikommission som ansåg detta trots undermåliga underlag.K Kojfabriken skrev:
- https://www.gp.se/nyheter/göteborg/lise-nordin-mp-lämnar-riksdagen-1.4846504
- https://www.regeringen.se/artiklar/...gieffektivisering-och-smaskalig-elproduktion/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du som hakade upp dig lite på min boytan i ditt nlägget före. Så du tror jag vill bo på 300m2 knappat..Omödig kostnad, värme, underhåll och onödig överkonsumtion. Nej tack, inte ens om huset skulle va gratis.J jani84 skrev:
Du behöver inte skriva nå mera
Jag vet inte hur gjuterierna kom in i bilden?G OMathson skrev:
Vilken tur att Svenska folket visade missnöje och röstade bort Miljöpartiet..Boilerplate4U skrev:
wait
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
På femton år nästan fyrdubblades effektskatten till ca 20 500 kr/megawatt.Boilerplate4U skrev:
Kärnkraften stred hårt och länge, men till slut blev det omöjligt.
Den är inte lönsam, jo du, till slut så fick de till det