Status
Tråden går ej att kommentera.
N Noun skrev:
Skulle du använda samma argument fast om räntorna?

Det är faktiskt inte ställt utom tvivel, speciellt de som kan påverka sin förbrukning.
Detta gäller även de som direktverkande el, precis som jag har och bor i S3.
  • Införskaffa en luft/luft.
  • Vrid ned temperaturen till 17-18.
  • Undvik att duscha så mycket du kan hemma.
  • Avgränsa och värm endast upp vissa rum i huset.
  • Använd varma kläder och tofflor hemma
Jag har 220 m2 med 5 personer och enligt tibber så förbrukar jag 69% mindre el än
genomsnittet av liknande hus. Inomhustemperaturen under September månad har pendlat mellan 17 och 24C.
Dina personliga förutsättningar är irrelevant i denna generella diskussion. Du får bestämma vad du ska diskutera, dig eller generellt.

Jo, det är ställt utom all rimlig tvivel eftersom vi diskuterar generellt och inte dig personligen.
 
G
N Noun skrev:
Skulle du använda samma argument fast om räntorna?

Det är faktiskt inte ställt utom tvivel, speciellt de som kan påverka sin förbrukning.
Detta gäller även de som direktverkande el, precis som jag har och bor i S3.
  • Införskaffa en luft/luft.
  • Vrid ned temperaturen till 17-18.
  • Undvik att duscha så mycket du kan hemma.
  • Avgränsa och värm endast upp vissa rum i huset.
  • Använd varma kläder och tofflor hemma
Jag har 220 m2 med 5 personer och enligt tibber så förbrukar jag 69% mindre el än
genomsnittet av liknande hus. Inomhustemperaturen under September månad har pendlat mellan 17 och 24C.
Absolut vettiga åtgärder, själv har vi väl gjort ungefär samma men själv installerat bergvärme då den även fungerar när det är riktigt kallt ute.
Vad skulle du tycka om jag tyckte att du inte ska få nån effekt ( max 1kW) till din bostad när det är som kallast (när din luftvärmepump inte ger ett skit) och du får 10C inne i en vecka eller mer?

Varför installerar du inte vattenburen värme direkt just nu, nya bästa fönster just nu innsn vinter?
Snälla va lite ödmjuk...
Det är systemet som ballat ur!
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
N
G OMathson skrev:
Absolut vettiga åtgärder, själv har vi väl gjort ungefär samma men själv installerat bergvärme då den även fungerar när det är riktigt kallt ute.
Vad skulle du tycka om jag tyckte att du inte ska få nån effekt ( max 1kW) till din bostad när det är som kallast (när din luftvärmepump inte ger ett skit) och du får 10C inne i en vecka eller mer?
Jag kommer att få det tufft i vinter, men det är inte mycket att göra åt just nu.
De åtgärder jag har råd med har jag genomfört. Nu måste jag klara vintern och fokusera
på förbättringar så att jag slipper stressen till nästa år!
 
G guggen skrev:
Jag hade turen att kunna binda för en månad sedan på 270 öre i 18mån i se3, plus nät etc bli detta i runda slängar 3.5 kr kwh. De andra erbjudanden jag hittade låg på 4-6 kr/kwh. En annan fastighet som jag nu håller på att optimera och köra på sparlåga har jag kvar mitt rörliga timpris.
Du kommer också att behöva binda om (om det ens går då) förr eller senare, så sluta gotta dig i din tillfälliga lycka, du hamnar i kaninhålet förr eller senare.
Ja, jag är tillfälligt lycklig. Som jag skrev kommer också jag eventuellt köpa solceller eller vindkraftandelar när mitt avtal löper ut.
 
G
M mtmmtm skrev:
Ja, jag är tillfälligt lycklig. Som jag skrev kommer också jag eventuellt köpa solceller eller vindkraftandelar när mitt avtal löper ut.
Köp inga solceller, de förvärrar bara systemet ännu mer.
 
G OMathson skrev:
Köp inga solceller, de förvärrar bara systemet ännu mer.
Hur då förvärrar?
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur då förvärrar?
Tar bidrag från våra gemensamma pengar, genererar 0 när el verkligen behövs, fokus flyttas från problemet till en lösning som inte fungerar, kräver dyra uppdateringar i våra gemensamma nät osv. Åtevinningen/miljö?
Jag har inga problem med människor som köper solceller men ur svenskt perspektiv tycker jag det är kass. Men men upp till dej;)
 
N
M mimblewimble skrev:
Du pratade om att man är alltför pessimistisk?

De som redan effektiviserat vinner eftersom de f¨år lägre räkningar.
Men du menar att andra får det du inte får ta del av och det är himla orättvist?

Vad var det du sa i inlägget ovanför som jag citerade, var det inte något i stil med "skyll dig själv"?
Det jag skulle vilja se är ett system som liknar utsläppsrätter där de
som använder lite energi gynnas. Detta måste självklart anpassas
för olika "zoner" eftersom de som bor i norr kommer självklart
att förbruka mer på uppvärmningen än de som bor i söder.
 
Redigerat:
Känns som att hela den här debatten handlar lite för mycket om hur andra har det, eller vad andra ”bör göra”.

Ju mer fokus man lägger på sig själv och sin egen situation, desto mindre fokus slipper man bränna i onödan på andra och deras situation.

Visst, att jämföra sig och sitt med vad andra har för sig kan ju vara roligt, men det enda sättet som det gör nytta på är om man lär sig av andra och hittar lösningar som man själv kan låna.

Jag tror att det bästa man som individ kan göra är att se till vad man själv kan och bör göra. Och sen får det även positiva effekter för andra. T.ex. så innebär varje kWh som man själv sparar av rent själviska skäl att den kWh:en kan användas av nån annan.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Köp inga solceller, de förvärrar bara systemet ännu mer.
De genererar el vilket inte skapar några problem alls (hur tänkte du här) ?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regeringens expertmyndighet är redo att rulla ut en elsparkampanj för att hantera elbristen som inte finns och därmed undvika den rullande bortkopplingen som inte kommer att hända:

[länk]
Enligt min mening finns det fortfarande stora potential att minska elförbrukning. Hörde en tomatodlare klaga att han sluta odla tomater kommande vinter för elen blir för dyr. Betyder det att han odlade tometer vintertid i eluppvärmda växthus i svenskt klimat? Hur idiotiskt är det egentligen ur klimatsynpunkt? Trodde knappt det var möjligt.
Med kommande elpriser kommer många besparingsinvesteringar blir lönsamma som inte lönade sig förr.
Gå till din arbetsplats och gör en nattvandring. Där ser man alla dom små saker som slöser el:
* varför går den där dricksvattencistern dag som natt, när det jobbas bara dagtid?
* varför läcker den där tryckluftsslangen?
* här går en fläkt i högvarv. Finns det en anledning?
* hissen går enbart mellan bottenplan och andra våningen . Lyset (120 W) är på dygnet runt. Enda nödvändiga användning är städvagnar och kollegan i rullstol. Stäng av för alla andra och släck.
* mackens skåp för luft/vatten: varför är värmen på hela sommaren? Slentrian.
Listan kan göras oändligt.
 
  • Gilla
makhno_ och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tar bidrag från våra gemensamma pengar, genererar 0 när el verkligen behövs, fokus flyttas från problemet till en lösning som inte fungerar, kräver dyra uppdateringar i våra gemensamma nät osv. Åtevinningen/miljö?
Jag har inga problem med människor som köper solceller men ur svenskt perspektiv tycker jag det är kass. Men men upp till dej;)
Lokal producering gör även att näten inte behöver byggas ut och sparar pengar. Vad gäller bidrag så finns det en hel hög med bidrag som borde ses över innan dessa för solenergi mm. Dessa typer av bidrag lär förmodligen bestå eller öka, det ges även generösa bidrag till batterier.
 
M
M mimblewimble skrev:
Man kan inte ändra förutsättningarna helt och hållet och sen säga att man får skylla sig själv. Det gör man bara om man är mycket självgod, saknar ödmjukhet och har sitt på det torra.


Det är ställt utom allt rimligt tvivel att många, speciellt unga, kommer att få ekonomiska problem om ingenting görs för att få dem att hålla näsan ovanför vattenytan. För man kan vända på det och fråga vad samhället tjänar på om många drivs från sina hem och går i personlig konkurs? Det är som med kriminalitet, det är alltid dyrare för samhället att tackla konsekvenserna än att man gör det innan det gått för långt.
Håller med till 100%! Den situationen vi har nu är värre än 1991! Att vräka ur sig att man får skylla sig själv när vi har en extremsituation som i princip INGEN har tagit höjd för, är bara barnsligt och egoistiskt!

Finns INGEN som för nått år sedan tänkte att "nu kommer elen kosta 20,000kr/mån i vinter" och la undan för detta på kontot. Att räntan skulle gå upp lite kom nog inte som en chock för dom flesta, att mat och daligvaror skulle sticka upp lite i pris löser vi nog. Men när det trillar in elräkningar som ligger 10-15,000 högre per månad är inget man planerar för i ekonomin. Buffert skriker många, tro f-n att man har en buffert för oväntade saker, som att kylskåpet, eller diskmaskinen pajar, gärna på samma vecka, men inte f-n att elpriset ska tiofaldigas!
 
  • Gilla
JukkaH och 9 till
  • Laddar…
Nej, näten måste dimensioneras efter maxlast, något som inte inträffar samtidigt som solcellerna levererar något.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
men inte f-n att elpriset ska tiofaldigas!
Elda inte på paniken. Det är ganska osannolikt att elräkningen tiodubblas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.