Status
Tråden går ej att kommentera.
Bjor Bjor skrev:
Om du inte tål kommentarer på det du skriver kan du kanske hitta ett annat forum eller låsa kommentarer om det går. Eller du får skriva regler på vad och hur vi får kommentera dig på. Din förbrukning får man inte kommentera märker jag.

Jag bor inte på 300m2 som du. På vintern har jag enbart 35m2 och på sommaren 45m2. Förbrukning från januari till augusti 1007kWh

Här kan du själv se förra månadens förbruknung. Förra året hade jag 3 värmefläktar som gick för torkning. LLVP var du bortkopplad.
Haha. 35kvm..jisses. Du får skriva vad dig behagar men det har inget med tråden och göra och därmed är det du som är du på fel plats och jag är klar med dig
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Din föreslagna quickfix kommer att orsaka än större inflation, plus att man då pumpar på med pengar som hamnar i energibolagens fickor. Det finns två möjliga quick fix. Båda bygger på att man måste slå mot prismekanismen. Alternativ ett; Separera svenska energimarknaden från den europeiska så att energibolagen måste uppfylla sin kvot till svenska marknaden före de får exportera utomlands till utländska priser. Alternativ två; Ransonering. elmarknaden är så priskänslig att en ökning/minskning i användning på 5 procent kan få priset att öka/minska med 50 procent, men ransonering behöver samorganiseras i Europa, separerade marknader kan ske på eget initiativ. Hoppas verkligen förslaget kan få ett blocköverskridande stöd även om det kommer från ett litet parti långt till vänster. Dessvärre tror jag ideologisk övertygelse kommer dominera energipolitiken där energibolagens rätt till fri prissättning fortsätter betraktas som helig.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Separering av marknader kan inte ske utan acceptans från EU. Jag tror inte att de är så sugna på det. Ransonering är svårt att få till på ett vettigt sätt.
 
maah maah skrev:
Ca 50% av befolkning bor i lägenhet och är inte direkt drabbade, just nu, och kanske därför duckar problemet. Av resterande 50% som bor i småhus kanske en stor del sitter på ett bekvämt fast elpris ett år till och inte heller behöver bry sig i nuläget.

Själv är jag i samma situation som TS. Villa med rörligt elpris, vi kommer klara elräkningen men dra ner till minimum på alla annan konsumtion.
Fast boende i lägenhet blir precis lika mycket drabbade som villaägare, om inte värre.
Det är ett stort missförstånd att tro att de inte drabbas.

Har en bekant som bor i en brf. Föreningen har tecknat kollektivt avtal så de boende kan således inte teckna egna avtal. På hyresavierna specificeras dels hushållselen och dels deras andel av gemensam elförbrukning för tex tvättstugor, utomhusbelysning etc. När vi jämförde så var deras elförbrukning större än vår trots att de bor mindre än vad vi gör.
Nu får inte de flesta gemensam el specificerad på hyresavierna men den finns där lik förbannat. Ovanpå det kommer så hushållselen och den del som människor envisas att tro att det är de enda som lägenhetsinnehavarna förbrukar?

Ska man generalisera starkt så är de i lägenheter mer sårbara ekonomiskt och kommer att drabbas mycket hårt av de höga elpriser som är idag. De får en respit till nästa hyresförhandling men då lär många ha mycket stora ekonomiska problem.
 
  • Gilla
Greger_08 och 2 till
  • Laddar…
M mimblewimble skrev:
Fast boende i lägenhet blir precis lika mycket drabbade som villaägare, om inte värre.
Det är ett stort missförstånd att tro att de inte drabbas.

Har en bekant som bor i en brf. Föreningen har tecknat kollektivt avtal så de boende kan således inte teckna egna avtal. På hyresavierna specificeras dels hushållselen och dels deras andel av gemensam elförbrukning för tex tvättstugor, utomhusbelysning etc. När vi jämförde så var deras elförbrukning större än vår trots att de bor mindre än vad vi gör.
Nu får inte de flesta gemensam el specificerad på hyresavierna men den finns där lik förbannat. Ovanpå det kommer så hushållselen och den del som människor envisas att tro att det är de enda som lägenhetsinnehavarna förbrukar?

Ska man generalisera starkt så är de i lägenheter mer sårbara ekonomiskt och kommer att drabbas mycket hårt av de höga elpriser som är idag. De får en respit till nästa hyresförhandling men då lär många ha mycket stora ekonomiska problem.
Lite rätt har du men över lag är en lgh till ytan mycket mindre än en snittvilla samt att en lgh inte har samma förbrukning om den ligger mitt i ett hus eller skyddat från väder och vind tex.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Separering av marknader kan inte ske utan acceptans från EU. Jag tror inte att de är så sugna på det. Ransonering är svårt att få till på ett vettigt sätt.
Marknaderna är ju redan separerade i områden och den områdesöverskridande handeln redan reglerad med reglerna kring flaskhalsavgifterna och exportbegränsningar. Tycker tvärtom det verkar som att det redan nu snickras på justeringar av regelverken för att adressera situationen. Synd att man verkar ha vaknat så sent bara.
 
J jani84 skrev:
Haha. 35kvm..jisses. Du får skriva vad dig behagar men det har inget med tråden och göra och därmed är det du som är du på fel plats och jag är klar med dig
300m2 har med tråden att göra :rofl: varför skriva hur mycket du förbrukar och inte vilja höra andras förbrukning. Hoppas storförbrukare på el får betala straffskatt så förbrukningen minskar i Sverige och därmed elpriset.

Sanningen att du är storförbrukare svider märker jag. Nästa otrevliga inlägg änmäler jag.
 
  • Gilla
Redibo och 3 till
  • Laddar…
På tal om frågan i rubriken om folk verkligen förstått vad som väntar så tror jag de flesta gjort det vid det här laget. Det räcker med att börja multiplicera en vintermånadsförbrukning med dagens priser för att polletten ska falla ner och det får väl sägas vara allmän kännedom att elpriset brukar vara högre på vintern.

På tal om nåt relaterat så läste jag att någon funderade på att starta en tråd om vem som startar värmen sist vilket är något jag är väldigt nyfiken på :). Har slängt på mig fyra sockar idag då det känns kyligt men termometrarna säger allt mellan 20 - 24 grader på första plan, uppenbarligen stämmer de inte helt för en inne/ute termometer slår på en grad på samma ställe (båda sensorerna inomhus). Det jag funderar på är vad som verkligen är rätt temperatur i huset, skulle gissat på 17 men som sagt termometrarna påstår nåt annat :). Undrar hur det kommer kännas när temperaturen på riktigt är typ +15 :). Hur oexakta brukar vanliga termometrar vara, uppenbarligen är inte alla exakta på graden iallafall kan jag konstatera? Jag räknar med att klara mig utan att starta värmen exklusive barnens rum på ovanvåningen fram till 1 November, det är målet iallafall nu.

Vad har ni andra som ännu inte startat värmen för temperatur i husen, har ni olika temperatur i källare/första/andra plan osv?
 
G
Bjor Bjor skrev:
300m2 har med tråden att göra :rofl: varför skriva hur mycket du förbrukar och inte vilja höra andras förbrukning. Hoppas storförbrukare på el får betala straffskatt så förbrukningen minskar i Sverige och därmed elpriset.

Sanningen att du är storförbrukare svider märker jag. Nästa otrevliga inlägg änmäler jag.
18000kWh/år är väl inte jättemycke på ett hushåll? Själv har vi förvisso ca hälften...

"Straff" har det väl alltid varit ( mer pengar till statskassan i form av skatter och moms) och numera ännu mer straff.
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
G
T tslabot skrev:
På tal om frågan i rubriken om folk verkligen förstått vad som väntar så tror jag de flesta gjort det vid det här laget. Det räcker med att börja multiplicera en vintermånadsförbrukning med dagens priser för att polletten ska falla ner och det får väl sägas vara allmän kännedom att elpriset brukar vara högre på vintern.

På tal om nåt relaterat så läste jag att någon funderade på att starta en tråd om vem som startar värmen sist vilket är något jag är väldigt nyfiken på :). Har slängt på mig fyra sockar idag då det känns kyligt men termometrarna säger allt mellan 20 - 24 grader på första plan, uppenbarligen stämmer de inte helt för en inne/ute termometer slår på en grad på samma ställe (båda sensorerna inomhus). Det jag funderar på är vad som verkligen är rätt temperatur i huset, skulle gissat på 17 men som sagt termometrarna påstår nåt annat :). Undrar hur det kommer kännas när temperaturen på riktigt är typ +15 :). Hur oexakta brukar vanliga termometrar vara, uppenbarligen är inte alla exakta på graden iallafall kan jag konstatera? Jag räknar med att klara mig utan att starta värmen exklusive barnens rum på ovanvåningen fram till 1 November, det är målet iallafall nu.

Vad har ni andra som ännu inte startat värmen för temperatur i husen, har ni olika temperatur i källare/första/andra plan osv?
Runt 20C i källarbadrummet med golvvärme från acctank som värms av bergvärme, resten avstängt, 17-19C uppe beroende på om det är sol eller kallt ute. Väntar tills det är runt 17C under längre period innan värme på.
 
T tslabot skrev:
På tal om frågan i rubriken om folk verkligen förstått vad som väntar så tror jag de flesta gjort det vid det här laget. Det räcker med att börja multiplicera en vintermånadsförbrukning med dagens priser för att polletten ska falla ner och det får väl sägas vara allmän kännedom att elpriset brukar vara högre på vintern.

På tal om nåt relaterat så läste jag att någon funderade på att starta en tråd om vem som startar värmen sist vilket är något jag är väldigt nyfiken på :). Har slängt på mig fyra sockar idag då det känns kyligt men termometrarna säger allt mellan 20 - 24 grader på första plan, uppenbarligen stämmer de inte helt för en inne/ute termometer slår på en grad på samma ställe (båda sensorerna inomhus). Det jag funderar på är vad som verkligen är rätt temperatur i huset, skulle gissat på 17 men som sagt termometrarna påstår nåt annat :). Undrar hur det kommer kännas när temperaturen på riktigt är typ +15 :). Hur oexakta brukar vanliga termometrar vara, uppenbarligen är inte alla exakta på graden iallafall kan jag konstatera? Jag räknar med att klara mig utan att starta värmen exklusive barnens rum på ovanvåningen fram till 1 November, det är målet iallafall nu.

Vad har ni andra som ännu inte startat värmen för temperatur i husen, har ni olika temperatur i källare/första/andra plan osv?
Beroende på nattväder så har vi 18-20 grader inne på morgonen nu i Göteborg. Ingen värme igång än. Källaren håller stadigt 18 grader. På eftermiddagen är det oftast runt 22 grader inne på övriga plan.
 
D Daniel 109 skrev:
Separering av marknader kan inte ske utan acceptans från EU. Jag tror inte att de är så sugna på det. Ransonering är svårt att få till på ett vettigt sätt.
Problemet, tror jag, är att ekonomer försökt lösa ett tekniskt problem.
Det blir lika fel när ekonomer ska lösa ett medicinskt problem eller vad som helst.
Ekonomer utan förståelse för annat än "marknaden" och inte det som problemet handlar om, de ska hållas långt borta från beslut. Än värre i detta fall när det även är politiker med. Då kantrar skutan helt.

Jag ser detta på andra ställen också. Då jag har "dubbel examina" (CivIng+CivEk) så kan jag väl klassa mig även som ekonom, även om jag inte jobbar med det.

Jag tror modellen kan ha fungerat när det var en marknad i balans. Men det är det inte nu. Men, modellen var säkert väldigt sårbar för manipulation även innan marknaden var i obalans.

Men jag håller med om att det riskerar bli ännu värre om politikerna accepterar modellen och utan att förstå vare sig modell eller den verkliga tekniska utmaningen på det lägger olika regionala lösningar på ersättningar. Då kan vi gå ur askan i elden.

Det funkar bara att ekonomer styr när en VD kan bli sparkad eller ett företag gå i konkurs, när det finns konkurrens så man kan välja ett företag med rimligt prissatta och fungerande produkter. Här är produktionen och infrastrukturen politiskt och planmässigt reglerad, prissättningen "marknadsmässig" vilket ger ett otroligt instabilt system. Både priser och själva elnätet kommer krascha om ingenting görs. Och det kan inte vara "kostnadstak" som betalas av skattemedel.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
M
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det säger mig nada. Jag kör en bil från 2008 och en från 2003. Är de antika då?

Nej.
Herregud, vågar man köra så gamla bilar, dom kan ju börja brinna, speciellt om du kör på natten:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Separering av marknader kan inte ske utan acceptans från EU. Jag tror inte att de är så sugna på det. Ransonering är svårt att få till på ett vettigt sätt.
Men olika skattesatser kan man väl ha i olika nationer? Kanske "minusskatt"?
 
M
T tslabot skrev:
Vad har ni andra som ännu inte startat värmen för temperatur i husen, har ni olika temperatur i källare/första/andra plan osv?
23,5gr var det inne när jag kom hem för 30min sedan. Stora fönster i sydvästläge gör gott. Men 18gr ute så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.