Status
Tråden går ej att kommentera.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ehhh...va? Så det är lögn att karlshamnsverket är igång? Det eldar ju bara 70000 liter olja per timme, vilket garanterat ger mer utsläpp än kärnkraften som hade behövts för att göra driften av karlshamnsverket överflödig.

Det resonemang du för faller tillbaka på föreställningen att de 6 nu nedlagda reaktorernas kapacitet skulle ha varit tillgängligt överskott för i de fall att de fortfarande var igång, ett resonemang som faller på sin egen orimlighet, överkapacitet är bortslösad lönsamhet. Karlshamnsverket täcker upp för effektförluster och om man ska föra något sorts rimligt resonemang så får antagandet vara att Karlshamn hade körts även om de nu 6 nedlagda reaktorerna fortfarande var i drift eftersom deras produktion då redan konsumerats.

Vi kan även backa tillbaka lite till och konstatera att koldioxid utsläppen i Sverige har minskat i vår egen faktiska tidslinje där 6 reaktorer har stängts ned. Att påstå att nedläggning av reaktorer leder till ökade koldioxid utsläpp är falskt, annat än i ett spekulativt scenario där icke-nedlagda kärnkraftverk levererat överkapacitet.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Vilken sten har du legat under?

Vindkraft släpper ut mer än tre gånger så mycket koldioxid per producerad kWh som kärnkraft.

Lägg därtill till att elen som kommer från vindkraften inte är planerbar och dessutom gör elnätet instabilt. Sådana kWh är mindre värda. Dessutom produceras de i fel elområden vilket belastar elnätet mer och innebär större förluster. Så den egentliga siffran är snarare fem gånger sämre för miljön.

Men fem gånger sämre förutsätter att vindkraften räcker till. Det har den inte gjort i år. Istället bränner man numera olja för att producera el! Förr i tiden brände man olja i villorna för att värma dem vilket inte är så bra för klimatet. Istället har de flesta konverterat till el, först direktverkande och sedan med värmepumpar. Även bilflottan har börjat konvertera till el. Men numera produceras mycket el med olja, så vi är snart tillbaka där vi började.

De Svenska utsläppen har likväl minskat, så enkelt är det. Att elnätet görs instabilit av vindkraft är förstås sant. Mängden el som produceras av olja i Sverige är försvinnande liten sett till den totala produktionen och har därtill inte inneburit att Sveriges koldioxidutsläppen ökat jämfört med utsläppen innan de 6 reaktorerna stängdes ned.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Inklusive allt (el, säkring och nät) hoppas jag.
Ja, inkl alla avgifter och även jag har högre säkring.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
C
Lill72 Lill72 skrev:
Från planerade avstängningar till 15 minuters varsel. Det går fort nu.
Funderade lite på det där härom veckan.
Med senaste decenniernas "digitalisering" och vanan av en extremt stabil elförsörjning har det växt fram väldigt mycket små dolda kritiska förbrukare precis överallt i samhället. Basstationer för mobilnätet, fibernoder, dagvattenpumpar, osv. För att inte nämna hur elberoende alla näringsverksamheter idag är. På 80-talet kunde man handla i matbutiken vid strömavbrott - det är nog otänkbart idag. Dessutom är väl reglerna så idag att de måste slänga alla frys/kylvaror efter ett strömavbrott(?) Blir "spännande" att se om man lyckats förutse konsekvenserna. Utåt verkar man ju tycka sig ha "koll på läget"...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
G
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag undrar hur tyskarna skulle känt det om vi applicerade elprissättningen och eu-logiken på öl; i norra Tyskland så skall tyskarna betala vad öl kostar i södra Sverige.
Jag tippar på att det skulle blivit ramaskri...
Mja, tyskarna har ingen alkoholskatt på öl och då blir ju även momsbeloppet lägre.
Sen är det ju ofta svensk öl som säljs extremt billigt i bulk hos Bordershop/Calles osv och utan pant. Öl i resten av Tyskland är dyrare men naturligtvis inte lika dyrt som i Sverige.

Därför bör Sverige kunna ha ett annat skattesystem även på inhemsk el och varför inte "minusskatt"? Alltså bort med moms och energiskatt samt "returskatt", pengarna kan ju komma från svk och extra skatt på producenter och Baltic cable som nu tjänar på problemet/kriget.
Vi bör fortfarande ha ett mycket högre pris/kWh (tot ink nät och alla skatter) än för tre år sedan för öka inscitamentet att minska sin förbrukning och troligen även fyra elområden då systemet måste anpassas efter fysiken/överföringskapaciteten.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vi bör fortfarande ha ett mycket högre pris/kWh (tot ink nät och alla skatter) än för tre år sedan för öka inscitamentet att minska sin förbrukning och troligen även fyra elområden då systemet måste anpassas efter fysiken/överföringskapaciteten.
Jag håller med om att elpriset bör vara en bra bit högre än tidigare vid brist. Redan vid 5kr svider det så mycket att jag tror att de flesta kommer dra ned sin förbrukning.

Jag är orolig för dessa nedstängningar. Det kommer slå mkt hårt på samhället.

Frivillig ransonering (mot ett lägre elpris) är nog bästa vägen framåt. Många av oss som har Tibber kollar ju appen varje dag. Man tog ju fram Covid-appar jättesnabbt. Låt elbolagen (eller nån central funktion) ta fram en app där man både ser sin egen förbrukning samt sin "ranson" med el. Så länge man håller sin inom den och bara har ett fåtal övettramp borde man få hamna "sist" av dem som blir nedsläckta. De som bryter sin ranson blir nedstängda först.

Tycker man av solidaritetsskäl inte ska låta de som har extremt god ekonomi eller bundet elpris få "köra loss" och förbruka hur mycket som helst. Liksom att ej samhälsnyttiga "serverhallar" och industrier borde tvingas stänga ned. Men först och främst borde vi ju ha noll i export om vi riskerar nedstängnignar inom landet.
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
Nu sitter vi med fast, relativt lågt el-pris i ytterligare 13 månader. Men vi har försökt minska vår elförbrukning så mycket vi kan. Dock sitter vi nu med en elbil och en hybrid, och det syns på förbrukningen. Dock slipper vi nästan helt de ohyggliga diesel och bensinpriserna, så där jämnar det väl ut sig.

Vägen framåt måste dock stavas energioberoende. Inte bara i Sverige såklart, utan i varje EU-land. Vi kan inte sitta i knät på labila länder och ledare som styr världen med fruktan och utpressning. För att lyckas med et finns i princip bara en väl utbyggd kärnkraft som svar. Det kommer ta tid, men om vi inte startar kommer vi aldrig bli klara.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nu sitter vi med fast, relativt lågt el-pris i ytterligare 13 månader. Men vi har försökt minska vår elförbrukning så mycket vi kan. Dock sitter vi nu med en elbil och en hybrid, och det syns på förbrukningen. Dock slipper vi nästan helt de ohyggliga diesel och bensinpriserna, så där jämnar det väl ut sig.

Vägen framåt måste dock stavas energioberoende. Inte bara i Sverige såklart, utan i varje EU-land. Vi kan inte sitta i knät på labila länder och ledare som styr världen med fruktan och utpressning. För att lyckas med et finns i princip bara en väl utbyggd kärnkraft som svar. Det kommer ta tid, men om vi inte startar kommer vi aldrig bli klara.
Kan jag koppla upp mig på din fastighet? Jag kommer över med en förlängningskabel i eftermiddag. Du får givetvis betalt för elen jag använder, dock bara det pris du själv betalar.

Nåja, detta borde ha varit en lösning om man haft en bra relation till sin granne och denne hade fast elpris samt att det ej var på tapeten med ransonering.
 
D
S star_daddy skrev:
DÄR får du inte bo heller! Den disponerar EU över nu, och du får INTE elda med ved. Bara vargar får finnas fritt i svensk natur.
Du min vän är vilseledd.
Jag äger dessutom egen skog :p
 
D
yonna yonna skrev:
Har nu fått augustidebiteringen, 4,73/kWh, rörligt.. Hur in i h-skotta ska det här sluta?

Förbrukar för lite för att gå över på timdebitering men det blir mycket i alla fall.
Fick 3.55/kWh med timdebitering, med avgifter, i SE4
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
som jag förstått det är oljeverket igång för export pga priset, inte efterfrågan inhemskt. Det är lönsamt att starta upp, inte nödvändigt just nu. Eller har jag fått det om bakfoten?
Det är mer korrekt att se exportkablarna som vilka konsumenter som helst när det bedöms att priset i andra änden blir högre. De som driver kabeln är då beredda att köpa så mycket el som kabeln klarar av till ett pris som motsvarar priset i andra änden minus överföringskostnader och vinst.

Jämför detta med elhandlare som redan åtagit sig att sälja en viss mängd el. De måste köpa upp denna el till vilket pris som helst.

De som producerar el talar om hur mycket de kan leverera och till vilket pris. De med lägst pris används först tills hela behovet är uppfyllt eller tills priset blir för högt.

Det är inte på något sätt så att Karlshamnsverket är öronmärkt för export. Och till vintern är det troligt att priset blir högre i Sverige än i tex Tyskland och då kommer exporten att vändas till import istället.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag undrar hur tyskarna skulle känt det om vi applicerade elprissättningen och eu-logiken på öl; i norra Tyskland så skall tyskarna betala vad öl kostar i södra Sverige.
Jag tippar på att det skulle blivit ramaskri...
Det är normalt inte samma pris på el i norra Tyskland som i södra Sverige. Vad har du fått det ifrån? Frågan är hur du tillämpar din logik.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag håller med om att elpriset bör vara en bra bit högre än tidigare vid brist. Redan vid 5kr svider det så mycket att jag tror att de flesta kommer dra ned sin förbrukning.

Jag är orolig för dessa nedstängningar. Det kommer slå mkt hårt på samhället.

Frivillig ransonering (mot ett lägre elpris) är nog bästa vägen framåt. Många av oss som har Tibber kollar ju appen varje dag. Man tog ju fram Covid-appar jättesnabbt. Låt elbolagen (eller nån central funktion) ta fram en app där man både ser sin egen förbrukning samt sin "ranson" med el. Så länge man håller sin inom den och bara har ett fåtal övettramp borde man få hamna "sist" av dem som blir nedsläckta. De som bryter sin ranson blir nedstängda först.

Tycker man av solidaritetsskäl inte ska låta de som har extremt god ekonomi eller bundet elpris få "köra loss" och förbruka hur mycket som helst. Liksom att ej samhälsnyttiga "serverhallar" och industrier borde tvingas stänga ned. Men först och främst borde vi ju ha noll i export om vi riskerar nedstängnignar inom landet.
Klart man ska få "utvinna" bitcoin och skicka värmen rakt ut i luften samt få statlig bidrag iform av sänkt skatt...

(S)wedistan kan inte göra nått rätt...
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Bananskalare Bananskalare skrev:
Timpris är absolut ingen quickfix. Jag tror inte jag skulle tjäna på det. jag vet att jag kommer laga mat mellan 16-19. Duscha kommer jag göra någonstans mellan 19-22. Vi är 2 plus en liten. Jag har inte tillräckligt stor tank för att kunna värma på natten för att sen duscha och ha allmän handhygien.
Att värma huset på natten och ha det avstängt på dagen? Det kommer kosta mer att värma upp huset än du sparar på det hela.
Mitt hus har ingen större värmetröghet. jag har inte heller betonggolv med golvvärme. Men lever man i en utopi så visst.. Varför inte byta jobb så man bara jobbar kväll. Och njuta av att man sparat pengar på elen.....
Om du vill veta vad din befintliga förbrukning hade kostat med timpris har jag gjort en litet verktyg som med hjälp av exporterad data från din elnätsleverantör räknar ut vad det hade kostat med timpris. Den finns här: https://timpriskollen.se/kalkylator
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
lägg med nu. 1500kWh/år är omöjligt både för hushållsel och uppvärmning. Släpp det och gå vidare i livet. Finns säkert andra trådar där du kan spöka vidare.

du verkar vara nöjd med din situation och jag klagar inte över min.
Om du inte tål kommentarer på det du skriver kan du kanske hitta ett annat forum eller låsa kommentarer om det går. Eller du får skriva regler på vad och hur vi får kommentera dig på. Din förbrukning får man inte kommentera märker jag.

Jag bor inte på 300m2 som du. På vintern har jag enbart 35m2 och på sommaren 45m2. Förbrukning från januari till augusti 1007kWh

Här kan du själv se förra månadens förbruknung. Förra året hade jag 3 värmefläktar som gick för torkning. LLVP var du bortkopplad.
 
  • Skärmbild av en elanvändningsapp som visar elförbrukning för september 2022, 80 kWh och jämförelse med tidigare månad, 58 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
NyHusägare2021 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.