149 533 läst · 1 271 svar
150k läst
1,3k svar
Elpriserna - har folk verkligen förstått vad som väntar?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag uppfattar inte artikeln som så utan att de ca 7% av elen som förloras i överföringarna på elnäten måste elnätbolagen stå för genom att köpa el på marknaden och när priset blir så högt som det är vill de höja nätavgifterna till kund då de annars förlorar massa pengar.Lill72 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Oavsett orsak är det tyvärr vi konsumenter som står för notan. Det är i princip en helt riskfri monopolverksamhet att vara nätägare idag.J JockeHX skrev:
Inget mothugg från mig. Bara det att elmarknaden är nog den mest komplicerade skitmarknad som finns. Det är ett under att vi ens har el i våra uttag…Boilerplate4U skrev:
Jag förstår inte hur höga elpriser kan orsaka större svinn dvs. nätförluster. Lägre elpris lägre svinn?J JockeHX skrev:
Edit: förstår nu vad du menade, läste lite för fort
Det är frihandel som gäller när det gäller el. Att det sedan finns koldioxidskatter, miljöprövningar och säkerhetskrav på kraftverk är inte något som ändrar på det faktum att el handlas på en öppen marknad.Boilerplate4U skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det är intressant att vi ska betala för att tyskarna ska få el, samtidigt som vi har elbrist.
Medlem
· 1 686 inlägg
Hur många gånger ska jag behöva förklara för dig att en öppen marknad är inte samma som frihandel?D Daniel 109 skrev:
Nej, det har jag inte sagt. Jag har sagt att flaskhalsavgifterna är nödvändiga för att hålla marknaden i balans. Inte att de ska hamna i privata fickor. Elnätet bör vara offentligt ägt eftersom det i praktiken är monopol.Boilerplate4U skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
Vi har egentligen inte elbrist (effektbrist) men pga att vi inte kan mätta exporten blir vi "smittade" av deras priser. Det är en del av hur avtalet är utformat (Elmarknadsförordningen) där priset sätts efter en modell som kallas marginalprissättning. Det är den modellen som måste ändras för att vi inte ska smittas av andra länders bristande energipolitik.Bananskalare skrev:
Redigerat:
Medlem
· 1 686 inlägg
Whataboutism, flaskhalsavgifter och annat är irrelevant, öppen marknad är inte samma sak som frihandel.D Daniel 109 skrev: