Status
Tråden går ej att kommentera.
D
Hikkadu Hikkadu skrev:
MP har inte ens 5 % av väljarna, sossarna stödröstar när dom ser att det behövs
Tycker det gäller samtliga tre småpartier, de får oproportionerligt med mediatid och inflytande, och sannolikt är de alla tre hjälpta av stödröster, MP kanske mindre än de andra två (det finns trots allt många med stort miljöintresse)
 
D
Snigla Snigla skrev:
Snabbt svar på frågan: NEJ

Ohoj va mycket mothugg jag fått hela tiden när jag lite fint påpekat att det bara finns EN ENDA FRÅGA som valet handlar om (handlade om? det här var ju innan).

Det pratade om vården och vårdköerna?
Ja, vad är det med dem? om inte elpriset sjunker.. så spelar de absolut ingen roll.. de kommer lägga ner flera vårdplatser.. personal kommer få gå.. rum stängas.. köerna öka.. (de har redan stängt avdelningar osv pga att de inte har råd att värma upp dem).

Det pratas om brottslighet?
Ja.. vad tror de kommer och hända i brottets sverige när el-priserna skjuter i höjden och folk inte har råd att "leva".. de kommer INTE bli mindre frustrerad eller smartare.. nej, de kommer som vanligt ta de chanserna de har för att sno lite extra saker som de kan sälja.. dvs inte bara småbrotten kommer öka, folk kommer tappa temperamentet oftare av ilska och frustration.. vilket kommer ge mer våldsbrott..

När man dessutom började tala om hur mycket deras duschningar skulle kosta dem per månad i vinter.. eller hur hög deras värmeräkning skulle kunna bli.. (vissa har ju turen att inte ha så höga priser) .. ja då blev de arga på mig istället - som om jag kan rå på elpriserna!

De har inte riktigt tänkt längre än näsan är lång.. på hur mycket som bottnar i elpriserna idag..

Tänk er små företag:
Alla lokala icahandlare/små mataffärer på landet..
Frisörer..
Restauranger
Grönsakshandlare
Bönder
Matproducenter
Mekaniker
Bostadsbolag där värmen ingår i hyran..
mfl

Alla företagare som har en lite högre elförbrukning än andra.. kommer få det mer än svårt. Skånes största tomatodlare har redan gått ut med att de inte tänker odla några tomater i år.. för ingen skulle ha råd att köpa tomaterna!

Tänk er då att det handlar om fler än denna producent..

Badhus
Gym
Ishallar

Alla fritidsaktiviteter som använder mycket el för värme o kyla..
Om de ens överlever höjningarna, så måste du ju dubbla sina medlemspriser..

Allt blir en ond cirkel.. där alla delar måste höja sina priser
Vilket betyder att vi som slutkunder kommer få betala mer för allt i stort sett..

.. och har man redan betalat en månadslön i egen elräkning.. blir det svårt att dubbla andra kostnader (i mat o hobbyväg). Maten är ju redan dyrare och den ökar också av andra skäl också.. och räntan är på väg upp.

Det enda man kan glädja sig lite åt är väl att bensinpriset gått ner litegrann, men den är ju också eg ganska dyr!
Denna vintern blir det nog bidrag som gäller, kanske i kombo med marknadstvingande åtgärder.

Nästa val kommer bara handla om miljö, min killgissning, mycket kommer att ha hänt och det går fort nu.
 
  • Gilla
  • Älska
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tycker det gäller samtliga tre småpartier, de får oproportionerligt med mediatid och inflytande, och sannolikt är de alla tre hjälpta av stödröster, MP kanske mindre än de andra två (det finns trots allt många med stort miljöintresse)
Om du tittar på skillnaderna i röstning på MP i kommun, region och riksdag, då kommer du att se att MP har rätt många fler röster på riksnivån. Detta kan naturligtvis ha flera orsaker (lokala partier mm), men det är rätt uppenbart att åtminstone delar av detta är stödröster. Och ja, man ser samma mönster hos andra mindre partier, men det verkar vara mer hos MP i detta valet.
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Jag köpte ett hus från tidigt 70-tal. Under 5år har jag:
Tilläggsisolerat hela huset
Helkonverterterat från direktverkande el till bergvärme/golvvärme
Bytt samtliga fönster/dörrar
Installerat FTX
Installerat ledbelysning
Installerat braskamin
Sänkt värmekurvan
Optimerat ventilationen/värmepannan
Stängt av handdukstorken
Tidkanal på golvvärme/belysning
Kallställt garaget

så jo, vill påstå att allt som går att göra är gjort, utom solceller där offerter har tagits in under 2-3års tid.
54kWh/kvm förbrukar jag på 4pers. vad förbrukar du?

Och hade du kontaktuppgifter till de som klarade sig på 18000kWh i 10år? Skulle va sjukt intresserad av att tala med dom
Du tycker man ska räkna förbrukningen på m2, jag tycker man beräknar förbrukningen per person. Du förbrukar 4500kWh/person jag förbrukar 1500kWh/person. 42kWh/m2 och det kommer att minska. Hus från ca.1750, fönster tidigt 1800-tal, har inga tätningslister på fönster eller dörr, ena väggen är oisolersd (3" timmer och lerklinat), resterande är isolerat. LLVP och kamin.

Jag klarar mig nu 12år på det du förbrukar på 1 år, när jag byggt ut kanske 10år och då är huset nästam dubbelt så stort men vissa delar kommer att vara kalkstält på vintern.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tycker det gäller samtliga tre småpartier, de får oproportionerligt med mediatid och inflytande, och sannolikt är de alla tre hjälpta av stödröster, MP kanske mindre än de andra två (det finns trots allt många med stort miljöintresse)
Om man värnar om miljö och klimat ska man inte rösta på MP. Partiet som, i modern tid, gjort mest för att öka på den globala uppvärmningen.
 
  • Gilla
MiaV och 10 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Du tycker man ska räkna förbrukningen på m2, jag tycker man beräknar förbrukningen per person. Du förbrukar 4500kWh/person jag förbrukar 1500kWh/person. 42kWh/m2 och det kommer att minska. Hus från ca.1750, fönster tidigt 1800-tal, har inga tätningslister på fönster eller dörr, ena väggen är oisolersd (3" timmer och lerklinat), resterande är isolerat. LLVP och kamin.

Jag klarar mig nu 12år på det du förbrukar på 1 år, när jag byggt ut kanske 10år och då är huset nästam dubbelt så stort men vissa delar kommer att vara kalkstält på vintern.
Glöm inte att räkna med att varje person i hushållet producerar runt 0,1kWh per timme de är hemma också. Ju mindre du bor desto större andel av värmen produceras av människorna.
 
C cbrolin skrev:
Om man värnar om miljö och klimat ska man inte rösta på MP. Partiet som, i modern tid, gjort mest för att öka på den globala uppvärmningen.

Sen Miljöpartiet Vegokommunisterna kom in i riksdagen 1982 har Sveriges utsläpp av koldioxid per capita minskat till dryga hälften: 3,56 ton per skalle och år, emedan då ex. Finlands har minskat från 8,93 ton till 8,04 ton.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
C cbrolin skrev:
Om man värnar om miljö och klimat ska man inte rösta på MP. Partiet som, i modern tid, gjort mest för att öka på den globala uppvärmningen.
Om du tror att det är så, så har du ett jättestort kunskapsunderskott.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Om du tittar på skillnaderna i röstning på MP i kommun, region och riksdag, då kommer du att se att MP har rätt många fler röster på riksnivån. Detta kan naturligtvis ha flera orsaker (lokala partier mm), men det är rätt uppenbart att åtminstone delar av detta är stödröster. Och ja, man ser samma mönster hos andra mindre partier, men det verkar vara mer hos MP i detta valet.
Korrelation eller kausalitet, det du säger kan stämma men jag ser inte att det betyder något, jag själv röstade olika i valen utan att stödrösta åt något håll, så det kan uppenbart vara så där med. Jag tror nog att det mest sannolika, att miljön ses som en nationell fråga, inte på region-eller kommunnivå, är en troligare förklaring.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Sen Miljöpartiet Vegokommunisterna kom in i riksdagen 1982 har Sveriges utsläpp av koldioxid per capita minskat till dryga hälften: 3,56 ton per skalle och år, emedan då ex. Finlands har minskat från 8,93 ton till 8,04 ton.
Tror du det är tack vare MP eller pga att det blivit billigare, tack vare kärnkraften, att värma hus med el istället för olja? Först med direktverkande el sedan med värmepumpar. Nu har MP sett till att den där elen delvis produceras med olja och dessutom blir det snart billigare att börja värma med olja och koks igen.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Om du tror att det är så, så har du ett jättestort kunskapsunderskott.
MP erkänner ju själva att deras politik är dålig för miljön. Det enda de bryr sig om är signalpolitik. Att det är viktigare att folk tror att man gör något för klimatet än att faktiskt göra det.
 
  • Gilla
MiaV och 6 till
  • Laddar…
Signalpolitik behövs nog för att få till en långsiktig förändring men just nu tror jag man pushar det lite för hårt och då blir folk bara förbannade med omvänt resultat som följd. Ungefär som de som limmar röven på essingeleden. Det har varit så korkat att medierna inte vill ta i det med tång och det får bara en kort notis på trafikinformationen på radio. Övriga som ser eländet blir bara förbannade och poängen, om det fanns någon, går helt förlorad.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Tror du det är tack vare MP eller pga att det blivit billigare, tack vare kärnkraften, att värma hus med el istället för olja? Först med direktverkande el sedan med värmepumpar. Nu har MP sett till att den där elen delvis produceras med olja och dessutom blir det snart billigare att börja värma med olja och koks igen.

Varför skulle jag tro att MP har något med kärnkraftsutbyggnaden att göra?

Ditt påstående att MP är partiet som, i modern tid, gjort mest för att öka på den globala uppvärmningen. Har ingen koppling till verkligheten, sedan MP kom in i riksdagen har utsläppen minskat, även om jag inte anser att det ska tillskrivas MP så får man väl i vart fall konstatera att MP politik inte har lett till en ökning av utsläppen. Måhända att utsläppen kunde varit lägre utan MP? Men det blir förstås rent kontrafaktisk spekulation, de största utsläppen i Sverige kommer ju av industrier som för sin produktion är beroende av fossila bränslen för sin produktion.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Varför skulle jag tro att MP har något med kärnkraftsutbyggnaden att göra?

Ditt påstående att MP är partiet som, i modern tid, gjort mest för att öka på den globala uppvärmningen. Har ingen koppling till verkligheten, sedan MP kom in i riksdagen har utsläppen minskat, även om jag inte anser att det ska tillskrivas MP så får man väl i vart fall konstatera att MP politik inte har lett till en ökning av utsläppen. Måhända att utsläppen kunde varit lägre utan MP? Men det blir förstås rent kontrafaktisk spekulation, de största utsläppen i Sverige kommer ju av industrier som för sin produktion är beroende av fossila bränslen för sin produktion.
Miljöpartierna har flyttat utsläppen till andra länder, bland annat Ryssland. Nu när ryssdåren stänger kranen borde det gå upp även för er klimatalarmister att utsläppen inte alls gått ner. Man har bara skyfflat över det nån annanstans.

Vilken utsläppsnivå tror du Europa kommer att ligga på denna vinter? Europa ska värma med olja och ved medan ryssen bränner sin gas rätt ut i luften för att man inte vill minska på flödet ifall EU "skulle ändra sig" och bli lydstat åt Ryssland. Miljöpartierna är en katastrof och allt dom tar i blir till skit. Det går inte att ha unga nedknarkade hipsters utan livs och arbetserfarenhet vid makten.

Lyckligtvis blir det ändring nu när hårda tider tenderar att skapa hårda män. Fjollorna hamnar att maka på sig.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
M
F Finndjävel skrev:
Blir tufft för dom som bor i städerna. Många butiker/restauranger som kommer att försvinna denna vinter när köpkraften halveras. Dom som bor på landet är vana att inte ha nån hjälp av staten, det är länge sedan landsbygden hörde ihop med samhället.

Ser inte att priserna skulle gå ner mera. Först höjde man bränslepriserna med 50%, sen sänkte man dom med 10% och höjde istället elpriserna med 500%. Nu är det ingen som klagar på bränslepriserna mera. Nästa steg är att höja elpriset tills det når ca 10kr/kWh för att sedan sänka det med 1krona samtidigt som man femdubblar matpriset. Då glömmer genast alla att elpriset är högt. Om några år kommer endast 5% att äga nått mera.
Och vad hände med Covid, och den där miltärpakten vi skulle gå med i, det är ju stendött på nyheterna!
Undra hur alla upplever det som köpte elbil? Kul att ladda hemma med 10kr/kWh. Det är ju billigare att åka fossilbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.