Status
Tråden går ej att kommentera.
F Finndjävel skrev:
Miljöpartierna har flyttat utsläppen till andra länder, bland annat Ryssland. Nu när ryssdåren stänger kranen borde det gå upp även för er klimatalarmister att utsläppen inte alls gått ner. Man har bara skyfflat över det nån annanstans.

Vilken utsläppsnivå tror du Europa kommer att ligga på denna vinter? Europa ska värma med olja och ved medan ryssen bränner sin gas rätt ut i luften för att man inte vill minska på flödet ifall EU "skulle ändra sig" och bli lydstat åt Ryssland. Miljöpartierna är en katastrof och allt dom tar i blir till skit. Det går inte att ha unga nedknarkade hipsters utan livs och arbetserfarenhet vid makten.

Lyckligtvis blir det ändring nu när hårda tider tenderar att skapa hårda män. Fjollorna hamnar att maka på sig.

På vilket sätt har MP flyttat utsläppen till Ryssland?
På vilket sätt utmärker sig Sverige med att ha flyttat utsläpp till andra länder överhuvudtaget?
Vad har MP med Europas utsläpp att göra?
Vad i helaste friden har MP med Putins ovilja att sälja gas till Europa att göra?

Knarkare lever nog hårdare liv än de flesta och har en hel drös med livserfarenhet, ofta vet de också hur man håller sig varm utomhus i sträng kyla.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Miljöpartierna har flyttat utsläppen till andra länder, bland annat Ryssland. Nu när ryssdåren stänger kranen borde det gå upp även för er klimatalarmister att utsläppen inte alls gått ner. Man har bara skyfflat över det nån annanstans.

Vilken utsläppsnivå tror du Europa kommer att ligga på denna vinter? Europa ska värma med olja och ved medan ryssen bränner sin gas rätt ut i luften för att man inte vill minska på flödet ifall EU "skulle ändra sig" och bli lydstat åt Ryssland. Miljöpartierna är en katastrof och allt dom tar i blir till skit. Det går inte att ha unga nedknarkade hipsters utan livs och arbetserfarenhet vid makten.

Lyckligtvis blir det ändring nu när hårda tider tenderar att skapa hårda män. Fjollorna hamnar att maka på sig.
Nu håller jag inte med om allt du säger men det är bara konstatera att pga av nerlagd kärnkraft och höga elpriser så körs Karlshamnsverket på max vilket genererar utsläpp på motsvarande 1,5-3 miljoner mil bilavgaser per månad (beroende på hur många block som är igång) samt att flera länder bla Tyskland är på väg eller redan har aktiverat sina kolkraftverk.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Du tycker man ska räkna förbrukningen på m2, jag tycker man beräknar förbrukningen per person. Du förbrukar 4500kWh/person jag förbrukar 1500kWh/person. 42kWh/m2 och det kommer att minska. Hus från ca.1750, fönster tidigt 1800-tal, har inga tätningslister på fönster eller dörr, ena väggen är oisolersd (3" timmer och lerklinat), resterande är isolerat. LLVP och kamin.

Jag klarar mig nu 12år på det du förbrukar på 1 år, när jag byggt ut kanske 10år och då är huset nästam dubbelt så stort men vissa delar kommer att vara kalkstält på vintern.
haha. Skillnaden mellan dig och mig är 54 kontra 42kWh/kvm

du kan räkna hur du vill men med den differensen är din förbrukning bra mkt mer 18000kwh på 12 år

men vet du vad, jag startade denna tråd för att utrycka min oro för landets medborgare och företag, du har startat en egen tråd i denna tråd om vikten av att bo i ett tält kommade år.
Lycka till med det och som lite egen sysselsättning kan du fila lite på din matte innan du slår dig själv på bröstet i ett forum.

adjö
 
Redigerat:
H Huzzbutt skrev:
På vilket sätt har MP flyttat utsläppen till Ryssland?
På vilket sätt utmärker sig Sverige med att ha flyttat utsläpp till andra länder överhuvudtaget?
Vad har MP med Europas utsläpp att göra?
Vad i helaste friden har MP med Putins ovilja att sälja gas till Europa att göra?

Knarkare lever nog hårdare liv än de flesta och har en hel drös med livserfarenhet, ofta vet de också hur man håller sig varm utomhus i sträng kyla.
Tja, Sverige har bland annat kört ner kärnkraften på initiativ av de nedknarkade dårarna i MP.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Tyskland uppger nu att man kommer att klara vintern utan rysk gas. Gaslagren har fyllts på snabbare än beräknat och folk sparar på energi bättre än man hoppats.

Det betyder kanske att det värsta scenarierna inte blir verklighet. Men elpriset drog ju iväg även innan kriget under förra vintern så billigt lär det knappast bli.
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
J jani84 skrev:
haha. Skillnaden mellan dig och mig är 54 kontra 42kWh/kvm

du kan räkna hur du vill men med den differensen är din förbrukning bra mkt mer 18000kwh på 12 år

men vet du vad, jag startade denna tråd för att utrycka min oro, du har startat en egen tråd i denna tråd om vikten av att bo i ett tält kommade år.
Lycka till med det och som lite egen sysselsättning kan du fila lite på din matte innan du slår dig själv på bröstet i ett forum.

adjö
Har man 18000kWh i förbrukning på 12 år (1500kWh i året i snitt) så handlar det antagligen om hushållsel enbart medan huset värms på annat sätt.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den har vi tittat på tidigare och noterat att professorn har fel på flera punkter.
Vilka då? Du får gärna svara med personliga åsikter men även vad du anser är rena faktafel.
 
F Finndjävel skrev:
Har man 18000kWh i förbrukning på 12 år (1500kWh i året i snitt) så handlar det antagligen om hushållsel enbart medan huset värms på annat sätt.
Ja och då blir diskussionen med honom än mer irrelevant än vad den redan var innan.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det är ett väldigt konstig situation att flaskhalsavgifter hamnar i privata fickor. Det blir groteska summor.
Det är ju så marknaden fungerar som du ofta brukar poängtera själv. Hur ska du ha det?
 
Redigerat:
Skärmbild av en SVT Nyheter artikel om att Ellevio måste höja elnätsavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
Intressant, frågan är om Elllevios kunder har ökat sin elanvändning radikalt mycket eller om vi konsumenter ska stå för den el överföring som sker till Europa??
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska vi vara med i en frihandelsorganisation så måste man ju ställa upp på frihandeln även i de fall det inte är enbart positivt.
Du verkar fortfarande inte förstå skillnaden mellan frihandel och en starkt reglerad marknad. Jag har påpekat det vid ett antal tilfällen men det verkar tyvärr inte gå in.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
Det känns som att man lär sig något nytt om elmarknaden varje dag, önskar bara att det var positiva saker…
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Intressant, frågan är om Elllevios kunder har ökat sin elanvändning radikalt mycket eller om vi konsumenter ska stå för den el överföring som sker till Europa??
Tror på det sist nämnda.
 
J Jeppson skrev:
Intressant, frågan är om Elllevios kunder har ökat sin elanvändning radikalt mycket eller om vi konsumenter ska stå för den el överföring som sker till Europa??
Tyvärr utför inte Elmarknadsinspektionen (ei.se) regelmässiga revisioner vid höjningar där nätägarna i detalj tvingas redovisa i detaljerade underlag. Det är mycket märkligt med tanke på det är privata monopol.
 
Redigerat:
  • Gilla
MiaV och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.