S Sp1nd3l skrev:
Finns det något enkelt sätt att felsöka HAN-porten? Har en Kamstrup Omnia e-meter (Göteborg Energi) som jag har kopplat till en Raspbarry Pi med en Smart Meter-kabel USB-P1:
[länk]

Skrev ihop ett enkelt Python-program som läser från USB serieporten men det blir alltid timeout när den försöker läsa från mätaren.

Vad kan vara fel? Porten är aktiverad enligt Göteborg Energis hemsida
Ett fel kan vara att den adapter du använder inte klarar av att invertera data från HAN-porten. Porten är definierad att skicka ut data via en optokopplare och det ger en invertering av data jämfört med standard RS232.
I de adaptrar jag har byggt har jag satt in en invertering av data för att hantera detta (kan göras i kod eller genom att stoppa in en transistor och ett motstånd). Funkar utmärkt.
Sidan du länkade till är på holländska vilket jag inte kan läsa...
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
Om du sätter porten till att vara en vanlig binär import (etta eller nolla) och läser så snabbt du kan på denna och sedan skriver ut resultatet på skärmen efter låt säga 1000 bitar och sedan börjar läsa igen. Kommer det då enbart nollor eller enbart ettor efter en stunds körning så har du inget indata alls.

Kör man nu så och sedan använder ett mjukvarubibliotek för serieport så brukar man via det kunna invertera ettor och nollor för att testa det som @Bo Berglund skriver.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
B Bo Berglund skrev:
Ett fel kan vara att den adapter du använder inte klarar av att invertera data från HAN-porten. Porten är definierad att skicka ut data via en optokopplare och det ger en invertering av data jämfört med standard RS232.
I de adaptrar jag har byggt har jag satt in en invertering av data för att hantera detta (kan göras i kod eller genom att stoppa in en transistor och ett motstånd). Funkar utmärkt.
Sidan du länkade till är på holländska vilket jag inte kan läsa...
Verkar som tekniska datablad finns på engelska:
https://www.robbshop.nl/media/ee/aa/e3/1646986750/Slimme meter kabel data.pdf
https://www.robbshop.nl/media/2e/bb/1f/1646986752/Datasheet slimme meter kabel.pdf

Kan du avgöra om den har en inverterare? Den är ju förmodligen gjord för holländska DSMR v5.0.2 vilket jag antog är samma standard som vi använder i Sverige?

Tolkar jag det rätt att jag inte ska använda pyserial för att läsa datan i Python kod? Istället ska jag använda något annat lib för att hämta ut i annat format där jag sedan får mappa om...?
 
S
Hittade följande sida:
https://www.robbshop.nl/faq/slimme-meter-kabel-defect-help

Där står det att man kan ladda ned FTDI för att kolla så att USB-enheten inverterar signalerna. Verifierade att den är ikryssad, se bifogad bild.

Kan det vara så att min elmätare inte skickar ut någon data trots att den har blivit "aktiverad" via Göteborg Energis hemsida?
 
  • Programmeringsverktyg för FTDI-kretsar visas, med inställningar för att invertera RS232-signaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova om adapterkabeln fungerar och är programmerad enl
https://www-robbshop-nl.translate.g...l=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp

Om inte inverterad Rx är i kryssad så gör det med Windows programmeringsverktyget.
FTDI chipet lagrar inställningarna permanent i ett Eeprom.

Man kan förstås skriva ett program i python med Ftdi drivrutin för att programmera chipet eller rentav bitbanga (hälsa/skriva på porten en bit i taget).
Men programmerar du chipet kommer nog kabeln att fungera som du tänkt och med HA mm om du vill.

Skärmklipp med instruktioner för felsökning av smart meter-kabel via programvara. Webböversättare och sökfält syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
@blackarrow Jag hann före dig, se inlägget precis ovan. Den var ikryssad så det är nog inte det som är felet.
 
S Sp1nd3l skrev:
Finns det något enkelt sätt att felsöka HAN-porten? Har en Kamstrup Omnia e-meter (Göteborg Energi) som jag har kopplat till en Raspbarry Pi med en Smart Meter-kabel USB-P1:
[länk]

Skrev ihop ett enkelt Python-program som läser från USB serieporten men det blir alltid timeout när den försöker läsa från mätaren.

Vad kan vara fel? Porten är aktiverad enligt Göteborg Energis hemsida.
Kör med DSMR Slimme meter som integration till HA vilket funkar utmärkt med min Kamstrup Omnipower.
Utmaningen med min mätare var att det behövs extern spänningsmatning för att öppna HAN-porten.
Beskrev det tidigare i tråden. Vet inte om Omnia är lika korkat byggd?
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
 
S Sp1nd3l skrev:
@blackarrow Jag hann före dig, se inlägget precis ovan. Den var ikryssad så det är nog inte det som är felet.
Okay, kanske dags att prova norsk reset då.
Stäng av mätaren.
Skruva ur alla 3 mätarsäkringar
Vänta 1 minut
Skruva i säkringarna igen.
Slå på strömmen
 
S Sp1nd3l skrev:
Finns det något enkelt sätt att felsöka HAN-porten? Har en Kamstrup Omnia e-meter (Göteborg Energi) som jag har kopplat till en Raspbarry Pi med en Smart Meter-kabel USB-P1:
[länk]

Skrev ihop ett enkelt Python-program som läser från USB serieporten men det blir alltid timeout när den försöker läsa från mätaren.

Vad kan vara fel? Porten är aktiverad enligt Göteborg Energis hemsida.
Jag har 2 såna kablar pch jag gjort tester med Omnia pch Rpi redan för ett år sen, absolut inga problem. Prova att öppna porten direkt med cat så bör du få data rakt på skärmen utan någon egen kod.
 
P paralun skrev:
Kör med DSMR Slimme meter som integration till HA vilket funkar utmärkt med min Kamstrup Omnipower.
Utmaningen med min mätare var att det behövs extern spänningsmatning för att öppna HAN-porten.
Beskrev det tidigare i tråden. Vet inte om Omnia är lika korkat byggd?
[länk]
Nej. Omnia funkar perfekt och spänningsmatar även anslutna adaptar.
 
M Marcus-AA skrev:
Nej. Omnia funkar perfekt och spänningsmatar även anslutna adaptar.
Jo då ska HA integrationen med DSMR Slimme Meter funka perfekt!
 
S
M Marcus-AA skrev:
Jag har 2 såna kablar pch jag gjort tester med Omnia pch Rpi redan för ett år sen, absolut inga problem. Prova att öppna porten direkt med cat så bör du få data rakt på skärmen utan någon egen kod.
Provade med
minicom -b115200 -D/dev/ttyUSB0

Ser stendött ut, se bild. Offline, kan det betyda att den inte får kontakt med USB-enheten?
 
  • Svart terminalfönster med text: Minicom 2.8 gränssnitt, kompileringsdatum, portinformation, hjälpinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde nog bara

stty -F /dev/ttyUSB0 115200 raw
cat /dev/ttyUSB0

Är du säker att den är USB0?
 
S Sp1nd3l skrev:
Finns det något enkelt sätt att felsöka HAN-porten? Har en Kamstrup Omnia e-meter (Göteborg Energi) som jag har kopplat till en Raspbarry Pi med en Smart Meter-kabel USB-P1:
[länk]

Skrev ihop ett enkelt Python-program som läser från USB serieporten men det blir alltid timeout när den försöker läsa från mätaren.

Vad kan vara fel? Porten är aktiverad enligt Göteborg Energis hemsida.
Jag har hittills inte stött på någon OMNIA eMeter som haft fel på porten. Den har varit väldigt stabil. Jag brukar kontrollera med USB och Putty för att se att det kommer ut värden. Det som har varit problem med tiden tidigare är integrationen men det skall vara löst. Kunservice kan alltid kontrollera portens status i insamlingssystemet. Är den öppen där skall du få ut värden.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Har en Kamstrup Omnia e-meter (Göteborg Energi) som jag har kopplat till en Raspberry Pi med en Smart Meter-kabel USB-P1:
Så du har separat strömmatning till din Raspberry då?
(Dvs du matar inte RPi ström från elmätaren via den här adaptern?)

Jag försökte implementera en läsutrustning med en Raspberry Pi ZeroW i våras när vi bytte elmätare hemma. Men jag fick det aldrig att fungera beroende på att RPiZero drog för mycket ström för den 5V matning som mätaren tillhandahåller.

Så jag fick bygga en med ESP-07S i stället och sätta på extra stor kondensator över matningen också för att klara strömpeakarna vid WiFi kommunikationen.
Mina elmätare sitter i plåtskåp en bit från husen både på landet och hemma...
Om man har mätaren inomhus och kan mata utrustningen separat så blir det ju enklare förstås.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.