S
B Bo Berglund skrev:
Så du har separat strömmatning till din Raspberry då?
(Dvs du matar inte RPi ström från elmätaren via den här adaptern?)

Jag försökte implementera en läsutrustning med en Raspberry Pi ZeroW i våras när vi bytte elmätare hemma. Men jag fick det aldrig att fungera beroende på att RPiZero drog för mycket ström för den 5V matning som mätaren tillhandahåller.

Så jag fick bygga en med ESP-07S i stället och sätta på extra stor kondensator över matningen också för att klara strömpeakarna vid WiFi kommunikationen.
Mina elmätare sitter i plåtskåp en bit från husen både på landet och hemma...
Om man har mätaren inomhus och kan mata utrustningen separat så blir det ju enklare förstås.
Separat (orginal) strömförsörjning för Raspberry Pi 4.

Börjar fundera på om det är något med själva USB P1-adaptern som krånglar. Kör openSUSE MicroOS (Linux), vet inte om det kan vara något där som inte riktigt är kompatibelt. Tänkte att USB inte ska vara så kinkigt med operativsystemet. Har bara USB P1-adaptern inkopplad och inga andra USB-enheter. Den går sedan direkt till mätaren. Inga konstigheter.

Funderar på att skaffa en sådan här P1 Reader med Ethernet i stället. Koppla in den i elmätaren, sedan ethernet till Raspberryn som får agera router/brandvägg och bara hämta datan från P1 reader via interna nätverket.
https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/

Borde fungera? Förvisso antar jag att nästa steg blir att kontakta Göteborg Energi och kolla ifall porten inte är korrekt aktiverad.
 
S Sp1nd3l skrev:
Separat (orginal) strömförsörjning för Raspberry Pi 4.

Börjar fundera på om det är något med själva USB P1-adaptern som krånglar. Kör openSUSE MicroOS (Linux), vet inte om det kan vara något där som inte riktigt är kompatibelt. Tänkte att USB inte ska vara så kinkigt med operativsystemet. Har bara USB P1-adaptern inkopplad och inga andra USB-enheter. Den går sedan direkt till mätaren. Inga konstigheter.

Funderar på att skaffa en sådan här P1 Reader med Ethernet i stället. Koppla in den i elmätaren, sedan ethernet till Raspberryn som får agera router/brandvägg och bara hämta datan från P1 reader via interna nätverket.
[länk]

Borde fungera? Förvisso antar jag att nästa steg blir att kontakta Göteborg Energi och kolla ifall porten inte är korrekt aktiverad.
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare-for-p1-han-port-med-wifi

Inte provat själv men lite kul med lokalt sourcad design :)
 
B Bo Berglund skrev:
Så du har separat strömmatning till din Raspberry då?
(Dvs du matar inte RPi ström från elmätaren via den här adaptern?)

Jag försökte implementera en läsutrustning med en Raspberry Pi ZeroW i våras när vi bytte elmätare hemma. Men jag fick det aldrig att fungera beroende på att RPiZero drog för mycket ström för den 5V matning som mätaren tillhandahåller.

Så jag fick bygga en med ESP-07S i stället och sätta på extra stor kondensator över matningen också för att klara strömpeakarna vid WiFi kommunikationen.
Mina elmätare sitter i plåtskåp en bit från husen både på landet och hemma...
Om man har mätaren inomhus och kan mata utrustningen separat så blir det ju enklare förstås.
Den typen av kabel han har köpt kan aldrig spänningsförsörja något, så det är inte heller problemet.
 
M mrmlz skrev:
[länk]

Inte provat själv men lite kul med lokalt sourcad design :)
Jag har 2 sådana också, de fungerar utmärkt och Andreas är snabb att svara och intresserad att diskutera olika förbättringar.

En stor fördel är att de läser även gamla AIDON-protokollet med HDLC-data, så den fungerar även för de som har Aidon-mätre som deras nätbolag inte vill uppdatera.

Graferna på den inbyggda webservern blir lite knäppa när Omnia kör 1s-uppdatering, men det kommer säkert att fixas, Andreas är medveten om problemet. MQTT-klienten klarar 1Hz.

/M
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Separat (orginal) strömförsörjning för Raspberry Pi 4.

Börjar fundera på om det är något med själva USB P1-adaptern som krånglar. Kör openSUSE MicroOS (Linux), vet inte om det kan vara något där som inte riktigt är kompatibelt.
Det projekt jag körde i maj när vi fått ny elmätare hemma baserades på en RPiZero-W och allt fungerar om jag spänningsförsörjer RPi separat men strömmen från mätaren räckte inte till....
Så det blev ännu en ESP07-S (lika som jag har på landet).
P1-interfacet mot RPiZero löste jag med en transistor och två motstånd inlödda på en RJ12-sladd till GPIO15 (RxD) på RPiZero. Sen var resten bara mjukvara i RPi som inte var särskilt svår att skriva heller (men jag använde inte python utan freepascal).
Den läser från porten och skickar data via MQTT var 60:e sekund, mellanliggande data kastas bort.
Sen tar mitt andra system på servern hand om dataströmmen via MQTT och stuvar in relevanta värden i en databas. Detta funkar likadant som med ESP07-S.
Så din RPi4 skulle funka helt OK också. Dessutom med full koll på vad som pågår i sladden till P1-uttaget på mätaren.

Varför kör du inte standard Pi-OS på din RPi4?
 
S
B Bo Berglund skrev:
Varför kör du inte standard Pi-OS på din RPi4?
Finns lite fördelar med MicroOS och det är att den uppdaterar sig själv, och om någon uppdatering inte fungerar som den ska så väljer den en tidigare snapshot. Det är tänkt som container-OS, jag kör containers på Raspberry med Podman och det går att få till en tjusig lösning där allt har senaste version (av OS, programvara, containers osv.) utan att man ska behöva uppdatera manuellt.
 
S
Någon som har någon erfarenhet av Homewizard Active P1 Splitter? På den står det:
https://www.homewizard.com/sv/butik/aktiv-p1-grenare/

"Kontrollera enkelt om din P1-port eller dina P1-enheter fungerar. PWR LED-lampan visar att grenaren fungerar (orange) och om grenarförstärkarna är på (grön). Du kan se när anslutna enheter begär data och vilken datafrekvens p1-porten (P1 in) har. På så sätt kan du se direkt på grenaren om dina anslutna enheter och kablar fungerar korrekt."

Känns ju som en rätt smidig lösning samt jag får möjlighet att, om behov uppstår, koppla in andra HAN-enheter i framtiden.
 
S
Provade att inaktivera och aktivera HAN-porten igen via Göteborg Energis hemsida. Ingen framgång.

dmesg visar att USB-adaptern är ansluten som ttyUSB0:

dmesg | grep ttyUSB
[ 16.555460] usb 1-1.3: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

och när jag kör:
minicom -b 115200 -o -D /dev/ttyUSB0

Så visas ingen ny data på skärmen.

Provade även:
stty -F /dev/ttyUSB0 115200 raw
cat /dev/ttyUSB0

Då händer det ingenting.

Aja, antar nästa steg blir att göra en felanmälan för jag kan inte förstå vad som kan vara fel.

Edit: Felanmälan gav inget. De kunde bara se att den var aktiverad och inget mer än så.
 
Redigerat:
S Sp1nd3l skrev:
Provade att inaktivera och aktivera HAN-porten igen via Göteborg Energis hemsida. Ingen framgång.

dmesg visar att USB-adaptern är ansluten som ttyUSB0:

dmesg | grep ttyUSB
[ 16.555460] usb 1-1.3: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

och när jag kör:
minicom -b 115200 -o -D /dev/ttyUSB0

Så visas ingen ny data på skärmen.

Provade även:
stty -F /dev/ttyUSB0 115200 raw
cat /dev/ttyUSB0

Då händer det ingenting.

Aja, antar nästa steg blir att göra en felanmälan för jag kan inte förstå vad som kan vara fel.

Edit: Felanmälan gav inget. De kunde bara se att den var aktiverad och inget mer än så.
Jag går tillbaka till att göra binärläsning på porten. Kortslut pinnarna enligt spec och läs med hög frekvens binärvärdena och se om det kommer något alls.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag går tillbaka till att göra binärläsning på porten. Kortslut pinnarna enligt spec och läs med hög frekvens binärvärdena och se om det kommer något alls.
Skulle gärna prova detta om jag förstod vad det innebär. "Kortslut pinnarna enligt spec", då syftar du på USB-adaptern eller? Då måste jag plocka isär den, eller?
läs med hög frekvens binärvärdena
Hur gör jag detta i Linux på smidigaste sätt?
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Någon som har någon erfarenhet av Homewizard Active P1 Splitter? På den står det:
[länk]

"Kontrollera enkelt om din P1-port eller dina P1-enheter fungerar. PWR LED-lampan visar att grenaren fungerar (orange) och om grenarförstärkarna är på (grön). Du kan se när anslutna enheter begär data och vilken datafrekvens p1-porten (P1 in) har. På så sätt kan du se direkt på grenaren om dina anslutna enheter och kablar fungerar korrekt."

Känns ju som en rätt smidig lösning samt jag får möjlighet att, om behov uppstår, koppla in andra HAN-enheter i framtiden.
Enklare med en lysdiod med seriekopplat motstånd:
Skaffa en RJ12-sladd och koppla en lysdiod med plussidan mot RJ12 stift 1 (stift 1 är +5V) och ett 1K motstånd från minussidan av LED till nedanstående stift:
(Stiftnummer mm: https://hanporten.se/svenska/porten/)

A) Finns ström?
Koppla motståndet till RJ12 stift 3 (3 är jord)
Om dioden lyser så är porten aktiverad och lämnar +5V matning

B) Kommer data?
Nu måste man koppla ihop RJ12 stift 1 och 2 för annars sänds inga data från mätaren.
LED motstånd till RJ12 stift 5 (data)
Nu skall lysdioden blinka vid dataöverföringen (kan vara svårt att se då blinket är rätt kort tid).

Mina två mätare (Vattenfall och Eon) sänder HAN datapaket var 10:e resp 5:e sekund med 115200 baud och de är på c:a 700 bytes så det tar 60 millisekunder (det är det korta blinket).
 
S
B Bo Berglund skrev:
Enklare med en lysdiod med seriekopplat motstånd:
Skaffa en RJ12-sladd och koppla en lysdiod med plussidan mot RJ12 stift 1 (stift 1 är +5V) och ett 1K motstånd från minussidan av LED till nedanstående stift:
(Stiftnummer mm: [länk])

A) Finns ström?
Koppla motståndet till RJ12 stift 3 (3 är jord)
Om dioden lyser så är porten aktiverad och lämnar +5V matning

B) Kommer data?
Nu måste man koppla ihop RJ12 stift 1 och 2 för annars sänds inga data från mätaren.
LED motstånd till RJ12 stift 5 (data)
Nu skall lysdioden blinka vid dataöverföringen (kan vara svårt att se då blinket är rätt kort tid).

Mina två mätare (Vattenfall och Eon) sänder HAN datapaket var 10:e resp 5:e sekund med 115200 baud och de är på c:a 700 bytes så det tar 60 millisekunder (det är det korta blinket).
Intressant, kom på att jag har en RJ45+RJ11 kabeltestare (https://www.kjell.com/se/produkter/...ibotech-kabeltestare-for-natverkskabel-p38439) som jag provade lite snabbt nu.

Provade med remote-delen nu med en kort RJ12-kabel som jag kopplade till elmätaren. Stift 1 lös på den, men inget annat vad jag kunde se. Så den verkar i alla fall mata ut ström från HAN-porten.

Kollade för övrigt på min USB-adapter och där saknas stift 1 och 6. Kan det vara så att mätaren inte skickar ut något om den inte känner av något på sift 1 och 6?

Jag har ingen lysdiod att testa med så får väl ev. köpa en sådan någonstans.
 
S Sp1nd3l skrev:
Provade att inaktivera och aktivera HAN-porten igen via Göteborg Energis hemsida. Ingen framgång.

dmesg visar att USB-adaptern är ansluten som ttyUSB0:

dmesg | grep ttyUSB
[ 16.555460] usb 1-1.3: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

och när jag kör:
minicom -b 115200 -o -D /dev/ttyUSB0

Så visas ingen ny data på skärmen.

Provade även:
stty -F /dev/ttyUSB0 115200 raw
cat /dev/ttyUSB0

Då händer det ingenting.

Aja, antar nästa steg blir att göra en felanmälan för jag kan inte förstå vad som kan vara fel.

Edit: Felanmälan gav inget. De kunde bara se att den var aktiverad och inget mer än så.
Kan du skicka din adress til mig i privat meddelande så kan jag kolla i morgon. :)
 
  • Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Kollade för övrigt på min USB-adapter och där saknas stift 1 och 6. Kan det vara så att mätaren inte skickar ut något om den inte känner av något på sift 1 och 6?
Då är din adapter konstruerad för att använda sin egen strömförsörjning (dvs från en dator-anslutning tex USB). Så har jag inte i mitt fall för det är skåp på en stolpe...

Så här fungerar mätaren:
+5V extern matning ut till ansluten adapter är stift 1. Jord är stift 3 och 6 (de kopplar jag ihop fast jag vet inte om det krävs.
A) Om man aktiverar HAN-porten hos el-leverantören så kommer det ut +5V på stift 1
B) Stift 2 är "data request" och mätaren skickar ut bara om den är kopplad till 5V (till stift 1)

Ofta hårdkopplar man mellan stiften 1-2 (5V-DRQ) och då skall mätaren streama ut data med sitt grundintervall 5-10 sek mellan paketen.
Men man kan också köra stift 2 som en request, dvs när man vill läsa aktiverar man det stiftet och väntar in data varefter man avaktiverar stiftet igen.
 
  • Gilla
Bokotimon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.