Det är ingen utav er som sitter på färdig kod för att användas i Arduino IDE där man får ut informationen via ett REST API på en ESP8266 eller ESP32?
 
LarsHultqvist LarsHultqvist skrev:
Det är ingen utav er som sitter på färdig kod för att användas i Arduino IDE där man får ut informationen via ett REST API på en ESP8266 eller ESP32?
Hur menar du då?
Det vanligaste är att ESP-enheten som läser serieporten på mätaren skickar vidare data via MQTT till en server och att sedan de som vill göra nåt med data prenumererar på MQTT-meddelandena.
Min lösning bygger på den open-source (GitHub) arduino-kod som P Svanström publicerat.
Då avkodar ESP-enheten HAN-meddelandet till de enskilda datavärdena, som sedan publiceras via MQTT. Jag har kompletterat med en sändning av det kompletta telegrammet från mätaren också. Funkar bra.
Sen får du i andra änden prenumerera via MQTT och göra vad du vill med inkommande data...

PS: Jag kör VSCode med PlatformIO plug-in för kompatibilitet med Arduino men med ett bättre User Interface...DS
 
B Bo Berglund skrev:
Hur menar du då?
Det vanligaste är att ESP-enheten som läser serieporten på mätaren skickar vidare data via MQTT till en server och att sedan de som vill göra nåt med data prenumererar på MQTT-meddelandena.
Min lösning bygger på den open-source (GitHub) arduino-kod som P Svanström publicerat.
Då avkodar ESP-enheten HAN-meddelandet till de enskilda datavärdena, som sedan publiceras via MQTT. Jag har kompletterat med en sändning av det kompletta telegrammet från mätaren också. Funkar bra.
Sen får du i andra änden prenumerera via MQTT och göra vad du vill med inkommande data...

PS: Jag kör VSCode med PlatformIO plug-in för kompatibilitet med Arduino men med ett bättre User Interface...DS
Jag är inte helt hemma med MQTT, men jag fick för mig att man måste ha en mottagande server för det datat. Jag vill hämta informationen med HTTP GET istället för att jag ska få den skickad till mig. I mitt fall så är det tänkt att Fibaro Home center ber om informationen.

https://smartgateways.nl/en/product/smart-meter-wifi-gateway/ har stöd för REST API. Det funkar finfint, men jag funderar på att ha en även i sommarstugan. Istället för att köpa en till tänkte jag använda mig av prylarna jag har liggande.
 
MQTT fungerar så att en mätenhet av något slag skickar inkommande data via protokollet MQTT (finns färdiga libs för detta till Arduino) till en MQTT "Broker" som kan vara var som helst på nätet. Dess uppgift är att ta emot ett meddelande och skicka det vidare till prenumeranter som har kopplat upp sig mot brokern och meddelat vilka data de prenumererar på.

När en mätenhet skickar sina inkommande data till brokern så kollar brokern bland sina uppkopplade prenumeranter ifall någon/några är intresserade av detta datapaket (det finns en etikett "topic" associerat med datat). Ifall den hittar sådana prenumeranter så skickas en kopia av datat till dessa.
Sen glöms datat bort.

Dvs det finns ingen lagring av data i en MQTT broker.
Inte heller finns det någon lagring i mätar-adaptern såsom den är uppbyggd med koden jag länkade till. Den skickar helt enkelt inkommande data vidare och väntar sen på nya data.

Dvs om en klient vill kunna fråga efter data så måste de ju ha sparats först när de kom från mätaren annars finns det inget att efterfråga.
Notera att det inkommer nya data var 5-10:e sekund på såna här HAN-mätare, så det blir raskt mycket data att lagra för senare avläsning.

Men det går ju att bygga en webbserver i en ESP8266 också och man kan ju tänka sig att man lagrar senast lästa paket från mätaren i ESP-minnet.
Då kan ju en inkommande förfrågan om ögonblicksvärden få som svar det senast mottagna paketet....

Detta behöver lite kodning för att fungera men skulle nog kunna genomföras relativt enkelt.
En klient skulle då skicka en request till adaptern som besvaras med exempelvis en JSON-sträng innehållande de data som sist mottagits från mätaren.
Om detta är REST eller inte vet inte jag, men möjligt är det.

Lagring av alla data under en dag tex är inte möjligt pga bristen på RAM-minne i dessa ESP-enheter.

Jag skickar allt med MQTT när det inkommer (fast bara varje hel minut) och en gång per timme skickar jag också in det till en mysql databas som körs hos min ISP (Loopia).
Dessa data kan jag sedan komma åt via nätet på vanligt mysql-sätt och visa på rapporter av olika slag.
 
  • Gilla
damm och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
MQTT fungerar så att en mätenhet av något slag skickar inkommande data via protokollet MQTT (finns färdiga libs för detta till Arduino) till en MQTT "Broker" som kan vara var som helst på nätet. Dess uppgift är att ta emot ett meddelande och skicka det vidare till prenumeranter som har kopplat upp sig mot brokern och meddelat vilka data de prenumererar på.

När en mätenhet skickar sina inkommande data till brokern så kollar brokern bland sina uppkopplade prenumeranter ifall någon/några är intresserade av detta datapaket (det finns en etikett "topic" associerat med datat). Ifall den hittar sådana prenumeranter så skickas en kopia av datat till dessa.
Sen glöms datat bort.

Dvs det finns ingen lagring av data i en MQTT broker.
Inte heller finns det någon lagring i mätar-adaptern såsom den är uppbyggd med koden jag länkade till. Den skickar helt enkelt inkommande data vidare och väntar sen på nya data.

Dvs om en klient vill kunna fråga efter data så måste de ju ha sparats först när de kom från mätaren annars finns det inget att efterfråga.
Notera att det inkommer nya data var 5-10:e sekund på såna här HAN-mätare, så det blir raskt mycket data att lagra för senare avläsning.

Men det går ju att bygga en webbserver i en ESP8266 också och man kan ju tänka sig att man lagrar senast lästa paket från mätaren i ESP-minnet.
Då kan ju en inkommande förfrågan om ögonblicksvärden få som svar det senast mottagna paketet....

Detta behöver lite kodning för att fungera men skulle nog kunna genomföras relativt enkelt.
En klient skulle då skicka en request till adaptern som besvaras med exempelvis en JSON-sträng innehållande de data som sist mottagits från mätaren.
Om detta är REST eller inte vet inte jag, men möjligt är det.

Lagring av alla data under en dag tex är inte möjligt pga bristen på RAM-minne i dessa ESP-enheter.

Jag skickar allt med MQTT när det inkommer (fast bara varje hel minut) och en gång per timme skickar jag också in det till en mysql databas som körs hos min ISP (Loopia).
Dessa data kan jag sedan komma åt via nätet på vanligt mysql-sätt och visa på rapporter av olika slag.
Supertack för utförlig beskrivning! Känner inte att jag orkar krångla med ytterligare en enhet. Vad jag kan läsa mig till så kan inte Fibaron agera broker tyvärr. Önskemålet är som du beskriver att adaptern returnerar en JSON-sträng vid en GET-förfrågan. Tanken är inte att den ska spara någon information mer än till nästa uppdatering (ca 5-10 sek). Fibaron är den som håller informationen så att jag får ut statistiken den vägen.
 
  • Gilla
jocar
  • Laddar…
LarsHultqvist LarsHultqvist skrev:
Supertack för utförlig beskrivning! Känner inte att jag orkar krångla med ytterligare en enhet. Vad jag kan läsa mig till så kan inte Fibaron agera broker tyvärr. Önskemålet är som du beskriver att adaptern returnerar en JSON-sträng vid en GET-förfrågan. Tanken är inte att den ska spara någon information mer än till nästa uppdatering (ca 5-10 sek). Fibaron är den som håller informationen så att jag får ut statistiken den vägen.
Ta en kikk på vår firmware, som er Open Source. Du finner brukermanual på den her: https://amsleser.no/index.php?controller=attachment&id_attachment=46
Her er firmwaren: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware
 
  • Gilla
LarsHultqvist
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Ta en kikk på vår firmware, som er Open Source. Du finner brukermanual på den her: [länk]
Her er firmwaren: [länk]
Tack det ska jag göra. Ser väldigt intressant ut.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Ta en kikk på vår firmware, som er Open Source. Du finner brukermanual på den her: [länk]
Her er firmwaren: [länk]
Nu har jag "lekt" lite och den fungerade precis som jag ville, stort tack! Snällt att ni gör detta som Open Source, förstår ju att det ligger en hel del utveckling bakom. Väldigt bra dokumentation dessutom. Betydligt snyggare lösning än den som https://smartgateways.nl/ har.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
LarsHultqvist LarsHultqvist skrev:
Nu har jag "lekt" lite och den fungerade precis som jag ville, stort tack! Snällt att ni gör detta som Open Source, förstår ju att det ligger en hel del utveckling bakom. Väldigt bra dokumentation dessutom. Betydligt snyggare lösning än den som [länk] har.
Takk for gode ord! Arbeidet med denne firmwaren startet i 2018, og vi jobber fremdeles aktivt med videreutvikling og mindre justeringer. Følg med på prosjektets Github/issues, det er god trafikk der og gode tilbakemeldinger fra våre brukere.
 
  • Gilla
LarsHultqvist
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Enda nackdelen är att wifi är lite klent.
Ganska stor nackdel...
I båda mina installationer (hemma och på landet) sitter elmätaren i ett plåtskåp en bit ifrån husen och inne i dessa skåp funkar inte WiFi i praktiken. Men om man bygger själv och väljer ESP-enhet med extern antennkontakt kan man dra ut antennen utanför inkapslingen och få kontakt med WiFi.
Sen styr man ju med egen mjukvara var man vill att data skall skickas för lagring. Jag antar att dessa kommersiella system använder nån form av "moln"-lagring som jag iaf inte vill ta i ens med tång.
 
  • Gilla
  • Älska
Egil Opsahl och 1 till
  • Laddar…
F
B Bo Berglund skrev:
Ganska stor nackdel...
I båda mina installationer (hemma och på landet) sitter elmätaren i ett plåtskåp en bit ifrån husen och inne i dessa skåp funkar inte WiFi i praktiken. Men om man bygger själv och väljer ESP-enhet med extern antennkontakt kan man dra ut antennen utanför inkapslingen och få kontakt med WiFi.
Sen styr man ju med egen mjukvara var man vill att data skall skickas för lagring. Jag antar att dessa kommersiella system använder nån form av "moln"-lagring som jag iaf inte vill ta i ens med tång.

Ja det är förståeligt. Jag har en AP ganska nära dock så det funkar.

Nej mätaren jag kör med ovan kör helt lokalt.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Ganska stor nackdel...
I båda mina installationer (hemma och på landet) sitter elmätaren i ett plåtskåp en bit ifrån husen och inne i dessa skåp funkar inte WiFi i praktiken. Men om man bygger själv och väljer ESP-enhet med extern antennkontakt kan man dra ut antennen utanför inkapslingen och få kontakt med WiFi.
Sen styr man ju med egen mjukvara var man vill att data skall skickas för lagring. Jag antar att dessa kommersiella system använder nån form av "moln"-lagring som jag iaf inte vill ta i ens med tång.
Det går overraskende greit å få Wifi signaler ut av plåtskap som sitter innomhus (den vanligste løsningen hos oss i Norge), men utomhus plåtskap er en større utmaning (det begynner å komme på nye bygg også i Norge).
Jeg er helt enig; man bør tenke seg om to ganger før man aksepterer å få sine strømforbruksdata lagret i en Cloud man ikke har kontroll med. Det er relativt lett å avlese fra forbruksmønsteret hvorvidt man har reist bort på semester, og det er ikke informasjon man ønsker uvedkommende skal kunne finne. Dette er en av årsakene til at vår firmware som jeg linket inn lengre oppe er Open Source, selv om den nå benyttes i et kommersielt produkt. Enhver som innehar kompetansen som behøvs kan studere koden og forsikre seg om at det ikke sendes data noe sted man ikke ønsker.
 
F Fideliox skrev:
Varför klyddar ni så mycket med att få ut elmätardata nör det finns helt färdiga lösningar som funkar med HA? Roligt? :crysmile:

Jag kör denna: [länk]

Enda nackdelen är att wifi är lite klent.
Många tycker det är roligt, en del har redan alla delar hemma och vissa har elmätare som inte är kompatibla rakt av med kommersiella prylar. På din länk står det tex att den inte är kompatibel med Kamstrup Omnipower, en ganska vanlig mätare.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Bokotimon Bokotimon skrev:
Om allt går som det skall med kommande uppdatering kommer aktivering via mina sidor innebära 1 sek. Den produktionssätts någon gång i slutet på maj. Alla aktiva portar kommer att uppdateras med rätt konfiguration.
Nu har jag fått min mätare utbytt, aktiverat HAN-porten och dessutom fått kopplat till en läsare (P1IB). Funkar finfint, dock med 10 sekundersintervall på nya mätvärden. Kommer 1 sek av sig själv senare eller är det konfigurerbart någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.