484 757 läst · 1 879 svar
485k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Med HA, hur funkar det med topics från broker? Kan HA själv se vilka topics eller är det något mellanskikt?
Jag kör mosquitto som broker. Via telegraf-plugin i influxDB. Problemet är att det är så långa topics och försöka sortera dem i telegraf är ett h-lvete rent ut sagt.
Funderar på att skrota influxDB om HA är lättare att hantera.
Nu som kör HA, vad har ni behövt göra för att HA ska plocka upp från mqtt broker?
Jag kör mosquitto som broker. Via telegraf-plugin i influxDB. Problemet är att det är så långa topics och försöka sortera dem i telegraf är ett h-lvete rent ut sagt.
Funderar på att skrota influxDB om HA är lättare att hantera.
Nu som kör HA, vad har ni behövt göra för att HA ska plocka upp från mqtt broker?
En dum fråga. Men hur vet man om mätaren man har faktiskt har en HAN-port?
Vi har mätaren på bilden. Men dokumentationen som jag har hittat är långt från tydlig och jag vågar inte dra och känna för att se ifall någon port kan finnas dold på något lurigt ställe.
Så frågan är, har jag en HAN-port eller får jag vänta till vår leverantör uppgraderar sin hårdvara?
Vi har mätaren på bilden. Men dokumentationen som jag har hittat är långt från tydlig och jag vågar inte dra och känna för att se ifall någon port kan finnas dold på något lurigt ställe.
Så frågan är, har jag en HAN-port eller får jag vänta till vår leverantör uppgraderar sin hårdvara?
Den har ingen HAN port så den kommer behöver bytas ut först.N nwin skrev:En dum fråga. Men hur vet man om mätaren man har faktiskt har en HAN-port?
uff... ger upp snart. Har en P1 läsare som skickar till min lokala broker utan problem.
Försökte först med Telegraft och InfluxDB men fick aldrig till det utan det strulade med topics hela tiden.
Testade att köra igång Domoticz, lägger till MQTT P1 läsare får inga felmeddelanden men får inga nya devices heller.
Tänkte testa HA i docker... men gick bet där med...
Någon som kör domoticz med mqtt som kan förklara lite?
Försökte först med Telegraft och InfluxDB men fick aldrig till det utan det strulade med topics hela tiden.
Testade att köra igång Domoticz, lägger till MQTT P1 läsare får inga felmeddelanden men får inga nya devices heller.
Tänkte testa HA i docker... men gick bet där med...
Någon som kör domoticz med mqtt som kan förklara lite?
Jag installerade HA som app... HassWP.... kör omtboarding... kan lägga till mqtt och kan lyssna på en topicFn87 skrev:
Väljer jag P1läsare/# så ser jag alla inkommande som rullar förbi var 10:e sek.
Men hur kan jag koppla dem till något att visa?
Du skapar MQTT sensorer om din sensor inte stöder MQTT discovery.
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/
Beroende på vilken mätare du har så kan det finnas färdiga plugin. Jag har byggt min egen med egen kod så jag måste skriva manuellt enligt ovan. Exempelvis: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant
Posta ett exempel här eller PMa mig så kan jag hjälpa dig igång.
Edit: Uppdaterade med ett plugin man kan testa
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/
Beroende på vilken mätare du har så kan det finnas färdiga plugin. Jag har byggt min egen med egen kod så jag måste skriva manuellt enligt ovan. Exempelvis: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant
Posta ett exempel här eller PMa mig så kan jag hjälpa dig igång.
Edit: Uppdaterade med ett plugin man kan testa
Redigerat:
Fn87 skrev:
Min läsare är en P1 läsare som skickar allt vidare till min mosquitto broker.Fn87 skrev:
Jag har en Landis Gyr E360.
När jag väljer integration MQTT så kan jag bara välja en topic. I mitt fall blir det esp32_204B18/#
Det är totalt 51 subtopics under den. När jag klickar på "börja lyssna" så ser jag hur den får alla topics och värden. Men vad jag ska göra sedan går jag helt bet på. Jag kan bara skapa en MQTT entitet... men ser inga val för sensorer någonstans?
Varje datapynkt behöver mappas till en sensor. Tror du ska göra ett försök med pluginen jag postade och se om det funkar. Annars så är det manuell mapping som gäller i configed.ebolasmurf skrev:
Vad kör du för P1 läsare?
toreamun skrev:
dennaFn87 skrev:
P1 läsare med extern wifi-antenn och ethernet – Smart Energi (energyintelligence.se)
väldigt enkel att montera och sätta upp. kopplade mot min mqtt broker. Sedan har det tagit 7-8 dagar pga min okunskap med script/python/java att försöka få in mqtt meddelanden i nån databas... Kanske hade varit lättare med en Tibber men jag tycker om att stödja de mindre som vågar gå emot strömmen...
Iaf... läsaren fungerar klockrent, men att få in det nånstans..
Evigt tacksam för allt hjälp!