Någon som vet om en SlimmeLezer (https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer/, https://www.zuidwijk.com/esphome-support/) skulle fungera med en Aidon-läsare från Tekniska verken, Linköping? På läsaren står "Aidon 6534" och ovanför HAN-porten står "6442SE". Vad jag förstår är det RJ12.

Jag blev först glad när jag insåg att det fanns en HAN-port och att jag skulle kunna läsa ut mer detaljerade data än från en lysdiodbaserad detektor. Sedan blev det plötsligt jobbigt när jag inte hittade några färdiga "läsare" att köpa, och det var olika portar, olika protokoll och en massa andra varianter att ta hänsyn till...

Sedan läste jag hela den här tråden och här finns ju gott om instruktioner så nu vet jag ungefär vad jag skulle behöva för att löda ihop en "läsare". Jättebra! Fast så var det annat som kom ivägen, och jag har inte lött ihop något på länge så det tar mig nog lite tid att leta upp komponenter och inköpsställe och få allt ihopkopplat på ett bra sätt... Tanken på elmätning fick läggas på hyllan ett tag.

Nyligen blev det energitema för Home Assistant 2021.8 (https://www.home-assistant.io/blog/2021/08/04/home-energy-management/) så då fick jag lite inspiration igen, och SlimmeLezer nämndes där. Men så räcker det ju inte med att det är kompatibel kontakt om det är olika protokoll eller kodningar eller andra inkompatibiliteter.

Någon som vet? Eller finns det någon som säljer andra färdiga läsare alternativt byggsatser (en påse komponenter)?

Annars får jag väl sluta vara lat och börja tänka lite själv :)

Sannolikt inte out of the box. 6442SE kör en liten egen variant. Men du kan säkerligen använda hårdvaran med någon annan kodvariant.

• Gilla
jp200
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Sannolikt inte out of the box. 6442SE kör en liten egen variant. Men du kan säkerligen använda hårdvaran med någon annan kodvariant.
Tack, jag får undersöka det!

J Jonas Kvarnstrom skrev:
Någon som vet om en SlimmeLezer ([länk], [länk]) skulle fungera med en Aidon-läsare från Tekniska verken, Linköping? På läsaren står "Aidon 6534" och ovanför HAN-porten står "6442SE". Vad jag förstår är det RJ12.

Jag blev först glad när jag insåg att det fanns en HAN-port och att jag skulle kunna läsa ut mer detaljerade data än från en lysdiodbaserad detektor. Sedan blev det plötsligt jobbigt när jag inte hittade några färdiga "läsare" att köpa, och det var olika portar, olika protokoll och en massa andra varianter att ta hänsyn till...

Sedan läste jag hela den här tråden och här finns ju gott om instruktioner så nu vet jag ungefär vad jag skulle behöva för att löda ihop en "läsare". Jättebra! Fast så var det annat som kom ivägen, och jag har inte lött ihop något på länge så det tar mig nog lite tid att leta upp komponenter och inköpsställe och få allt ihopkopplat på ett bra sätt... Tanken på elmätning fick läggas på hyllan ett tag.

Nyligen blev det energitema för Home Assistant 2021.8 ([länk]) så då fick jag lite inspiration igen, och SlimmeLezer nämndes där. Men så räcker det ju inte med att det är kompatibel kontakt om det är olika protokoll eller kodningar eller andra inkompatibiliteter.

Någon som vet? Eller finns det någon som säljer andra färdiga läsare alternativt byggsatser (en påse komponenter)?

Annars får jag väl sluta vara lat och börja tänka lite själv :)
Jag har också Aidon från TV och även om det är RJ12 så är det A-XDR protokollet (delvis norska standarden) så den prylen kommer inte funka. Aidon från TV är en bastard tyvärr. Du kan kolla på https://github.com/aviborg/esp-smart-meter och https://github.com/aviborg/swedishP1 om du vill ha lite hjälp.

• Gilla
Lasnis
  • Laddar…
engs
Kan tycka det är märkligt att man kan ”komma undan” med att släppa märkliga bastarder av standarderna. När själva poängen med dessa är att ge kunderna mer data / kontroll samt snart kommer vara ett krav om jag inte minns fel?
Men kravet måste vara fel formulerat om en enskild kommun (Linköping genom Otekniska Verken) kan ha en bastard som ingen annan har och kanske aldrig kommer gå att köpa en färdig produkt till. Vilket begränsar användningen till oss nördar.

• Gilla
Lasnis
  • Laddar…
  • Gilla
SlangP
  • Laddar…
engs engs skrev:
Men kravet måste vara fel formulerat om en enskild kommun (Linköping genom Otekniska Verken) kan ha en bastard som ingen annan har och kanske aldrig kommer gå att köpa en färdig produkt till. Vilket begränsar användningen till oss nördar.
De köpte in sina mätare innan arbetsgruppen för den svenska standarden var klar med sina rekommendationer. Då visste de bara att det skulle bli lagkrav på ett gränssnitt och de fick köpa in vad som fanns på marknaden.

Tänkte bygga ihop detta men har en fråga om resistorn (är ganska grön på detta)
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/#hardware
Här framgår det att man ska använda:
1 BC547 NPN transistor

Rotar runt i min låda och hittar endast PN2222A 6E samt 2N2222A-1726

Går någon av dessa att använda istället för BC547? (Jo jag vet, det finns datablad men jag förstår inte mycket av dessa) :)

A
R rodak skrev:
Tänkte bygga ihop detta men har en fråga om resistorn (är ganska grön på detta)
[länk]
Här framgår det att man ska använda:
1 BC547 NPN transistor

Rotar runt i min låda och hittar endast PN2222A 6E samt 2N2222A-1726

Går någon av dessa att använda istället för BC547? (Jo jag vet, det finns datablad men jag förstår inte mycket av dessa) :)
Ser ut som om du kan använda vilken NPN småsignal-transistor som helst till det. Kolla bara vilka ben som är vad, de sitter inte alltid på samma ställe när det är olika komponenter.

• Gilla
byggsorken och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Ser ut som om du kan använda vilken NPN småsignal-transistor som helst till det. Kolla bara vilka ben som är vad, de sitter inte alltid på samma ställe när det är olika komponenter.
Se så grön jag var, kan inte ens skriva skillnad på resistor och transistor :oops:

Stort tack för svar, ska klåpa ihop nåt när jag får tag på en RJ12 kontakt.

Någon som vet ifall det finns någon form av port på en Landis gyr e450? Annars får jag väl avläsa LEDen som blinkar misstänker jag.

? *** skrev:
Någon som vet ifall det finns någon form av port på en Landis gyr e450? Annars får jag väl avläsa LEDen som blinkar misstänker jag.
Beroende på konfiguration skulle du kunna läsa ut grundläggande data från den optiska porten på en e450.

Men du behöver ett optiskt öga att sätta fast på porten. Man kan bygga själv men har inte testat. Billigaste jag hittat är http://www.optical-probe.de/Optical probes/product.html
Ca 80 euro sist jag kollade. De jag kör med kostar ca 2000 kr/st men det är "märkesprodukter"

hsd
Jag har kvar en " 100koll"box med optiskt öga (från eon)och det vore trevligt om man kunde få den att lira mot datorn , den har wi-fi och man anslöt den till eon:server via det egna trådlösa nätverket ,då kunde man se mometan förbrukning och historik i mobilen eller datorn
Tråkigt att eon lade ner systemet

hsd hsd skrev:
Jag har kvar en " 100koll"box med optiskt öga (från eon)och det vore trevligt om man kunde få den att lira mot datorn , den har wi-fi och man anslöt den till eon:server via det egna trådlösa nätverket ,då kunde man se mometan förbrukning och historik i mobilen eller datorn
Tråkigt att eon lade ner systemet
100Koll läser bara av de blinkande LED:sen tyvärr. Jag tror inte du kan få igång hela utrustningen att lira mot din dator, men det kanske vore möjligt att använda dig av ögat och t.ex. en arduino för att räkna pulserna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.