Har provat massa nu men får ingen data, har startat om mätaren också.
Så antigen har jag kopplat nåt fel, HAN porten är trasig eller så är den inte aktiv trots att EON säger att den är det.
Nån som har tips på felsökning?

Har beställt en 6P6C kabel nu så ska testa att bygga en exakt enligt beskrivning men det jag har nu borde funka med tanke på hur många gånger jag dubbelkollat allt :(
 
R rodak skrev:
Har provat massa nu men får ingen data, har startat om mätaren också.
Så antigen har jag kopplat nåt fel, HAN porten är trasig eller så är den inte aktiv trots att EON säger att den är det.
Nån som har tips på felsökning?

Har beställt en 6P6C kabel nu så ska testa att bygga en exakt enligt beskrivning men det jag har nu borde funka med tanke på hur många gånger jag dubbelkollat allt :(
Har liknande problem. Testat både en egen hårdvara enligt Svanström samt fått hem en Slimmelezer och testad. Båda får ström och registrerar sig via ESPHome, men ingen data. Min leverantör, Staffanstorps Energi, hävdar att allt är aktiverat. Kör LG E360 mätare.
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
M mapeje skrev:
Har liknande problem. Testat både en egen hårdvara enligt Svanström samt fått hem en Slimmelezer och testad. Båda får ström och registrerar sig via ESPHome, men ingen data. Min leverantör, Staffanstorps Energi, hävdar att allt är aktiverat. Kör LG E360 mätare.
Första steget i en test kan vara att koppla in en lysdiod på pinne 5 i serie med ett motstånd runt 390 ohm
och till GND pinne 6. Då pinne 2 är aktiverad skall dioden blinka kort var 10 sek då det skickar ut data. Har själv Skånska Energi, men ingen mätare med H1 med svenska standarden, så jag får avvakta tills de utbytt mätaren.
 
  • Gilla
rodak och 1 till
  • Laddar…
R rodak skrev:
Har provat massa nu men får ingen data, har startat om mätaren också.
Så antigen har jag kopplat nåt fel, HAN porten är trasig eller så är den inte aktiv trots att EON säger att den är det.
Nån som har tips på felsökning?
Har beställt en 6P6C kabel nu så ska testa att bygga en exakt enligt beskrivning men det jag har nu borde funka med tanke på hur många gånger jag dubbelkollat allt :(
Har du testat bygla pinnen för att få den att spotta ut data och sen mäta om du får ut nått?

Säker på att du har kopplat rätt ut från mätaren enligt uttaget lätt att det råkar bli tvärt om?
 
  • Gilla
Mr.Yeh och 1 till
  • Laddar…
L Lasnis skrev:
Första steget i en test kan vara att koppla in en lysdiod på pinne 5 i serie med ett motstånd runt 390 ohm
och till GND pinne 6. Då pinne 2 är aktiverad skall dioden blinka kort var 10 sek då det skickar ut data. Har själv Skånska Energi, men ingen mätare med H1 med svenska standarden, så jag får avvakta tills de utbytt mätaren.
Tack för tipset, ska testa detta när jag får hem min 6P6C kabel (y)

J jaash skrev:
Har du testat bygla pinnen för att få den att spotta ut data och sen mäta om du får ut nått?

Säker på att du har kopplat rätt ut från mätaren enligt uttaget lätt att det råkar bli tvärt om?
Har begränsade möjligheter att bygla och mäta samtidigt då jag bara har en 4P kabel just nu (som ska räcka om jag inte vill "låna" ström från mätaren.) men ska testa detta när min 6P kabel kommer, ska man bygla pinne 1+2 och sedan mäta/sätta diod mellan pinne 3+5? eller ska man mäta/sätta diod mellan 5+6?

99% säker att jag kopplat rätt.
Om man kollar på denna bilden här:
https://hanporten.se/svenska/porten.html
så är pinne 1 till höger om jag står och tittar på mätaren?
 
Alltid roligast att knåpa ihop egna lösningar:surprised:, men bara som ett tips till er som följer denna tråden så har Tibber nu släppt en adapter som ska funka med P1-porten i de nya "svenska" elmätarna. För integration med andra system så har de även ett öppet API. https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1
 
  • Gilla
Lasnis och 2 till
  • Laddar…
gol gol skrev:
Allt roligast att knåpa ihop egna lösningar:surprised:, men bara som ett tips till er som följer denna tråden så har Tibber nu släppt en adapter som ska funka med P1-porten i de nya "svenska" elmätarna. För integration med andra system så har de även ett öppet API. [länk]
Tack för tipset, men egen hårdvara kostar en bråkdel (inte många 10or) jämfört med Tibber ;)
+ att man då kör allt lokalt i sitt nätverk vilket Tibber inte verkar göra?
 
R rodak skrev:
Tack för tipset, men egen hårdvara kostar en bråkdel (inte många 10or) jämfört med Tibber
Enda nackdelen är förstås att den inte funkar :devilish:
(Nåja, jag tror nog du får ordning på det i sinom tid)
 
A alfista skrev:
Enda nackdelen är förstås att den inte funkar :devilish:
(Nåja, jag tror nog du får ordning på det i sinom tid)
Funka ska den göra förutsatt att mätaren faktiskt skickar ut data, för skickar den inte data så har ju Tibber samma nackdel :p
Felsökningen nu är att ta reda på om det kommer någon data, när det väl är fastställt så är det "bara" till att få läsaren att funka.
 
M MrDuco skrev:
Jag använder mig av MQTT och Node-red i HA. Så datat från elmätaren skicks med MQTT till HA. I node-red tar jag emot dem och konverter dem till float och skapar enititerna så jag kan använda dem i HA

Så här ser det ut i min node-red på HA
[bild]

Resultatet i HA blir så här

[bild]

Och om jag klickar på den så får jag en graf:
[bild]
Tjena. Du har inte lust att dela ditt Node-Red flöde? Skickar data till MQTT men inte HA och vill göra om och skicka in datat direkt i influx istället.
Mvh Jimmy
 
gol gol skrev:
Alltid roligast att knåpa ihop egna lösningar:surprised:, men bara som ett tips till er som följer denna tråden så har Tibber nu släppt en adapter som ska funka med P1-porten i de nya "svenska" elmätarna. För integration med andra system så har de även ett öppet API. [länk]
Behöver man ha ett tibber abonnemang för att kunna använda deras deras tibber pulse?

De verkar ju iaf ha ett öppet API och det ser ut som att det fungerar med home assistant, dock cloud lösning men det är ju ont om andra färdiga produkter som kör lokalt.
 
D David L skrev:
Behöver man ha ett tibber abonnemang för att kunna använda deras deras tibber pulse?

De verkar ju iaf ha ett öppet API och det ser ut som att det fungerar med home assistant, dock cloud lösning men det är ju ont om andra färdiga produkter som kör lokalt.
Det tar jag för givet eftersom man som sagt använder deras molntjänst. (Det enda som antyder något annat är att man kan köpa Pulse som icke Tibber-kund för ett dyrare pris).

Gick över till Tibber när jag skaffade elbil för att enkelt kunna ladda när det är som billigast. Pulse tänker jag skaffa så fort jag fått nya elmätaren installerad för att bla kunna lastbalansera och kanske även kunna styra värmepannan.
Hör av dig om du vill ha en inbjudan till Tibber.
 
  • Gilla
Joda1
  • Laddar…
gol gol skrev:
Det tar jag för givet eftersom man som sagt använder deras molntjänst. (Det enda som antyder något annat är att man kan köpa Pulse som icke Tibber-kund för ett dyrare pris).

Gick över till Tibber när jag skaffade elbil för att enkelt kunna ladda när det är som billigast. Pulse tänker jag skaffa så fort jag fått nya elmätaren installerad för att bla kunna lastbalansera och kanske även kunna styra värmepannan.
Hör av dig om du vill ha en inbjudan till Tibber.
Passade på att fråga deras kundtjänst eftersom det var lite oklart.
De svarade "Hej! Du kan koppla P1 Till appen utan att vara elkund. Du kan använda den som realtidsmätare eller lastbalansering." Borde fungera även utan att vara kund mao.
Får se hur den fungerar ihop med Linköpings välkänt udda spec, blir intressant =)

/ David
 
D David L skrev:
Passade på att fråga deras kundtjänst eftersom det var lite oklart.
De svarade "Hej! Du kan koppla P1 Till appen utan att vara elkund. Du kan använda den som realtidsmätare eller lastbalansering." Borde fungera även utan att vara kund mao.
Får se hur den fungerar ihop med Linköpings välkänt udda spec, blir intressant =)

/ David
Det var ju generöst i så fall. Då antar jag att du även kommer åt REST API:t utan att vara kund.
Ser dock att du får Pulsen för 95kr som ny kund (med inbjudan), jmfr med 995kr som icke kund.
 
Redigerat:
  • Gilla
David L
  • Laddar…
Jag frågade Tibbers kundtjänst om Pulse P1 fungerar med Tekniska Verken.
Svaret var att ja det gör den och att de har testat den med Aidon 6534. Sedan om det innebär att de har testat den med Tekniska Verkens version av Aidon 6534 vet man ju inte.
Men jag fick svaret också att om det inte fungerar så är det bara en mjukvarufix från deras sida eller så kan man välja att skicka tillbaka den.
 
  • Gilla
pixipixiL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.