478 065 läst · 1 855 svar
478k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Hur lång kabel tål den? Jag tänkte att jag skulle förbereda innan jag får en ny mätare (förhoppningsvis nu i höst, elbolaget lovade att jag skulle vara en av de första som fick bara för att jag bad snällt om det).S svanstrom skrev:Jag kör så med min egenbyggda läsare, inte för att jag är orolig att den inte skulle klara utomhustemperaturen utan som gustavstrandberg skriver, en plåtlåda utomhus kommer drastiskt att försämra WiFi-signalen.
Jag bad elektrikerna som installerade mitt skåp och flyttade ut läsaren att dra ett extra rör till insidan av garaget genom vilken dom drog min rj12-kabel så att jag kan ha avläsaren på insidan.
Eftersom det är signalering på ttlnivå (3v3) så tror jag inte att du ska räkna med mer än någon meter. Det lär fungera med mer men jag hade inte chansat.pacman42 skrev:
Ligger i linje med vad jag tänkte, det var därför jag reagerade på ordet "lång". Alternativet är att man har tillräckligt låg baudrate och filtrerar signalen innan man tolkar innehållet på serieporten. Jag kommer ihåg att jag gjorde det när jag byggde ett IP-nätverk över serieport och kraftigt överklockade det en gång för många många år sedan...R RoAd skrev:
Idag har jag knappt 7 meter analog ledare för att läsa av blinken från elmätaren. Jag funderar nu på att istället köra med extern antenn vid elmätaren, men då måste jag få 230V där (om inte strömmen från elmätaren räcker för att driva en ESP med extern antenn, vi får se vad jag kan hitta för kretsar). FInns iofs en tredje lösning och det är att sätta en WiFi-repeater nära ESPn. Kom över en gratis när jag rensade bland mina föröldrars elektronikskrot i somras (de hade fått en de aldrig använt från Canal Digital). Det känns som det bästa alternativet ändå. Jag kölr ändå all min IoT på ett eget WiFI-nät för att inte sänka hastigheten för min övriga utrustning och för att ha den helt separerad (av säkerhetsskäl vill jag inte ha Kina-prylars firmware på mitt vanliga hemmanät).
Det kan jag inte svara på, mer än att jag kör med en 3 meter lång kabel och det funkar utmärkt .pacman42 skrev:
Hej,
Jag har satt ihop en prototyp som läser från HAN/P1 -porten från min Sagemcom S211, och skickar valda värden till min Domoticz server via WiFi. Jag använder en Arduino Nano 33 IoT (med inspiration och hjälp från @MrDuco och hanporten.se)
Kretsscheman är inte min starka sida, men följande fungerar för tillfället hos mig. Om nån ser förbättringspotential så hojta gärna till
(Schemat ljuger lite för jag tar inte 5V från Arduinon utan byglar över från pin 1 till pin 2.)
Källkoden finns här
https://github.com/larsgarden1/arduino-p1
Mvh/M
Jag har satt ihop en prototyp som läser från HAN/P1 -porten från min Sagemcom S211, och skickar valda värden till min Domoticz server via WiFi. Jag använder en Arduino Nano 33 IoT (med inspiration och hjälp från @MrDuco och hanporten.se)
Kretsscheman är inte min starka sida, men följande fungerar för tillfället hos mig. Om nån ser förbättringspotential så hojta gärna till
(Schemat ljuger lite för jag tar inte 5V från Arduinon utan byglar över från pin 1 till pin 2.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källkoden finns här
https://github.com/larsgarden1/arduino-p1
Mvh/M
Tack! Äntligen en riktigt enkel och strukturerad kod! Jag kommer att använda denna som mall för ESP (NodeMCU mini D1) när jag fått min mätare!L larsgarden skrev:Hej,
Jag har satt ihop en prototyp som läser från HAN/P1 -porten från min Sagemcom S211, och skickar valda värden till min Domoticz server via WiFi. Jag använder en Arduino Nano 33 IoT (med inspiration och hjälp från @MrDuco och hanporten.se)
Kretsscheman är inte min starka sida, men följande fungerar för tillfället hos mig. Om nån ser förbättringspotential så hojta gärna till
(Schemat ljuger lite för jag tar inte 5V från Arduinon utan byglar över från pin 1 till pin 2.)
[bild]
Källkoden finns här
[länk]
Mvh/M
L Lasnis skrev:Första steget i en test kan vara att koppla in en lysdiod på pinne 5 i serie med ett motstånd runt 390 ohm
och till GND pinne 6. Då pinne 2 är aktiverad skall dioden blinka kort var 10 sek då det skickar ut data. Har själv Skånska Energi, men ingen mätare med H1 med svenska standarden, så jag får avvakta tills de utbytt mätaren.
Nu har jag fått en riktig kabel och byglat pinne 1 och 2. Får inte ut nåt mellan pinne 5 och 6 eller 5 och 3. Har testat med multimeter och lysdiod.J jaash skrev:
Eon påstår att porten är aktiverad. Har startat om mätaren men fortfarande nada. Jag har 5v mellan pinne 1 och 6.
Kan jag ha bränt HAN porten om jag initialt kopplat nåt fel med min wemos mini Frankenstein eller det ska tåla det mesta?
R rodak skrev:Nu har jag fått en riktig kabel och byglat pinne 1 och 2. Får inte ut nåt mellan pinne 5 och 6 eller 5 och 3. Har testat med multimeter och lysdiod.
Eon påstår att porten är aktiverad. Har startat om mätaren men fortfarande nada. Jag har 5v mellan pinne 1 och 6.
Kan jag ha bränt HAN porten om jag initialt kopplat nåt fel med min wemos mini Frankenstein eller det ska tåla det mesta?
Falskt alarm, tyckte jag såg dioden blinka till minimalt och bestämde mig för att bygga en "riktig" https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader och det funkar Hoppas nu inte min mätare lider av buggen som gör att data slutar skickas men det lär jag märka inom kort. Tack till alla inblandade.R rodak skrev:Nu har jag fått en riktig kabel och byglat pinne 1 och 2. Får inte ut nåt mellan pinne 5 och 6 eller 5 och 3. Har testat med multimeter och lysdiod.
Eon påstår att porten är aktiverad. Har startat om mätaren men fortfarande nada. Jag har 5v mellan pinne 1 och 6.
Kan jag ha bränt HAN porten om jag initialt kopplat nåt fel med min wemos mini Frankenstein eller det ska tåla det mesta?
Det räcker gott med 4 ledare, dvs traditionell telefonkabel så länge man krimpar på RJ12 (ansluter stift 1,2,3 och 5) istället för RJ11(varav 1 och 2 byglas).R rodak skrev:
Om du har kopplat enligt inlägg #324, funkar det dåligt för att du inte har pull-up på basen. NPN transistorn behöver en strömdrivning på basen för att fungera som switch.
R rodak skrev:
Är det en Wemos D1 Mini med ESP Home till HomeAssistant du kör? Jag har inte fått fart på lödkolven ännu. Men var det några problem eller funkar schemat enligt svanströms?
Hade inget att krimpa med så köpte en färdig kabel med Rj12 som jag klippte Fick det att funka när jag byggde enligt Svanströms schemaL Lenza skrev:Det räcker gott med 4 ledare, dvs traditionell telefonkabel så länge man krimpar på RJ12 (ansluter stift 1,2,3 och 5) istället för RJ11(varav 1 och 2 byglas).
Om du har kopplat enligt inlägg #324, funkar det dåligt för att du inte har pull-up på basen. NPN transistorn behöver en strömdrivning på basen för att fungera som switch.
Stämmer, Wemos D1 Mini med ESP Home och HomeAssistant. Var inga problem när jag gav upp min frankenstein lösning och byggde enligt Svanströms schema rätt upp och ner. På Svanströms github är det en nodemcu, men det är bara till att följa till motsvarande pinnar på wemos mini så funkar det galant. Jag använde en PN2222A transistor istället för BC547 för det var det jag hade hemma och folk här bekräftade att det skulle funka. Viktigt bara att ta reda på vilket ben som är vad.S SamB skrev:
BC547 har jag införskaffat. Men vilket ben som är vilket det återstår att utforska. Men om man börjar med kontakten… är det pinne 1 (5v) som är till vänster och pinne 6 (GND) som är till höger enligt denna bild?
EDIT: OBS, det var fel.Det är tvärtom, så ingen annan blir lurad!
EDIT: OBS, det var fel.Det är tvärtom, så ingen annan blir lurad!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: