514 185 läst · 1 968 svar
514k läst
2,0k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Jag kör https://remne.tech/p1ib/
Från början hade jag få röda meter telegrams men sen ganska länge nu är siffran väldigt hög. Allt verkar fungera, nån som har liknande? Kör på senaste stable firmware.
Från början hade jag få röda meter telegrams men sen ganska länge nu är siffran väldigt hög. Allt verkar fungera, nån som har liknande? Kör på senaste stable firmware.

Jag kör deras vattenmätarlösning utan trubbel.henq skrev:
Kollar man hans installationssida så finns det även en FB-grupp.
Sen är han klart trevlig och hjälpsam via mail. Behövde ett förtydligande för vattenmätaren
https://remne.tech/p1ib-guide/
Är visst med i den gruppenP paralun skrev:
HejM M_H skrev:Fick en ny elmätare installerad av Falu Energi & Vatten i våras, det verkar vara en Kamstrup Omnipower som i dagsläget inte har någon HAN-modul installerad.
Har jag förstått det rätt att Kamstrup Omnipower inte ger tillräckligt med spänning och ström i porten för att man ska kunna driva något utan extern strömförsörjning eller har jag missförstått det? Elskåpet är placerat utomhus bakom garaget och det finns inget eluttag eller liknande som kan ge strömförsörjning.
Vilka alternativ har jag om jag inte vill bygga ihop något själv och inte heller kan ge någon extra strömförsörjning, är det kört då? I så fall lutar det åt att jag skaffar en batteridriven sensor som läser av dioden som blinkar även om jag hellre hade kunnat ta ut det direkt.
För information kan du läsa från HAN-porten på Omnipower.
Jag har köpt en "Watts Live" som hämtar data från omniplus och via anslutning till WiFi laddar upp data till en App.
https://www.watts.dk/products/live
(Det är en dansk återförsäljare)
Hälsningar, Frederik
Jo det där är nog en liten detalj någonstans i koden.henq skrev:
Andreas som han heter publicerar ju även sin kod på Github.
https://github.com/remne/p1ib
Under kodbiblioteken finns då beskrivningen.
Andreas vet nog direkt vad färgsättningen betyder.
Hej och välkommen till forummet!F FredeF skrev:
Smart att sätta en egen "3:e parts" modul i Kamstrupelmätaren, men vad tycker elnätsbolaget som äger mätaren om det?
Sen, för att App och "HAN-WiFi-modulen" ska kunna fungera så måste det vara en molntjänst?
"Med Watts Live™ kan du hurtigt finde ud af, hvilke enheder i dit hjem bruger meget strøm ved at se, hvordan forbruget stiger sekunder efter enheden bliver tændt.
Watts Live er en smart energimåler, der giver dig indblik i dit strømforbrug i realtid. Det lille kort sidder i dit teknikskab sender info om dit strømforbrug fra elmåleren til din app (Watts Energiassistent) helt ned til hvert 5. sekund. Du kan dermed straks se dit elforbrug på adressen, uanset om du er ude eller hjemme."
Är du nöjd med Appen?
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 149 inlägg
Hele hensikten med HAN porten er at det skal kunne tilkobles 3:e parts utrustning for at brukeren skal kunne lese ut sanntidsdata. Og porten er godt beskyttet: Om man kommer i skade for å overbelaste den så vil den stenge ned i noen minutter før den kommer opp igjen.blackarrow skrev:
Og siden @FredeF ser ut for å ha fått lov til å linke til vår konkurrent, så tillater jeg meg å oppgi link til vår webshop: https://amsleser.no
Vi selger lesere til tilfredse kunder mange Europeiske land - og har en stor og økende kundegruppe også i Sverige.
Fast om vi skall vara noga så är HAN-porten det som HAN-modulen presenterar mot kunden, inte Kamstrups "modulport" mellan mätare och modulplatsen.Egil Opsahl skrev:
Olika nätbolag i Sverige verkar ha helt olika syn på detta, från "stoppa i precis vad du vill" till "endast exakt den här modulen som vi levererar"
Men då Kamstrups lösning är så dålig så är vi tacksamma att det finns en bättre lösning, oavsett vad nätbolaget säger...
/M
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 149 inlägg
Det er jeg prinsipielt enig i, og det er forståelig at nettbolag er varsomme. Men vi har nå nesten 2000 Pow-K i drift på Kamstrup elmätare i 6-7 land. De første ble tatt i bruk i 2021, så vi begynner å få et betydelig antall akkumulerte driftstimer. Basert på det er vi trygg på at løsningen er uproblematisk, og vi får nå god respons hos mange nettbolag - som er interesserte i å gjøre "whitelabelling" av våre løsninger.M Marcus-AA skrev:
I det nordiske markedet har vi den store fordel at vi har løsninger for alle tre typer elmätar interface som er i bruk: Kamstrup plug-in, HAN-NVE og P1. Og kjører samme firmware på de alle - som lett kan integreres mot en cloud backend.
Du har nåt fel, röda är oläsbara, kommer inte ihåg exakt vad men antingen ofullständiga eller checksum. Vilken Kamstrup-mätare är det?henq skrev:
EDIT: Blå är accepterade, röda är ogiltiga, grå är totalt antal.
Så här såg en Omnia ut efter en halvtimmes drift.
/M
Redigerat:
Här en fråga som triggats av den nya topp-effekttaxan som tydligen skall införas av elbolagen i år...
ÖVERVAKNING/STYRNING AV EL-ANVÄNDNINGEN
Jag har två fastigheter (hemma-villan och sommarstället) där jag har installerat en hembyggd HAN-läsare baserad på ESP8266 chipet med WiFi och f/w baserat på GitHub P1 läsaren men med modifierad kod.
Läsaren skickar de datapaket som kommer in från elmätaren via serieinterfacet till en MQTT broker jag har på en av mina Ubuntu servers.
För mina hittillsvarande funktioner skickar jag bara ett MQTT-telegram per minut (de anländer med 5-10 sekunders intervall från mätaren till ESP8266).
Sen på en Linuxdator har jag processer som lyssnar på MQTT-brokern och extraherar HAN-telegrammen för vidare bearbetning (i huvudsak för att lagra förbrukningsdata i en databas).
Nu undrar jag vad det finns som jag kan installera i Linux om jag vill slippa att själv programmera för detta:
- Övervaka effektanvändningen, speciellt toppförbrukningen
- Visa status på något bra sätt, tex på en RaspberryPi med display (mina RPi-enheter är alla utan display idag).
- Eventuellt styra elanvändningen för att minska den nya effekt-debiteringen.
Jag har en elhybrid (VW Passat e-hybrid) som jag laddar med en laddbox både hemma och ute på landet, men det gick inte att installera effektbalansering på dem när de sattes upp. Anledningen är att boxarna i båda fallen sitter rätt långt från husen med elskåpet och är kopplade till separata centraler.
Dessutom har jag på båda ställena varmvattenberedare som båda går på termostat, vilket innebär att de när som helst kan starta och då drar de rätt mycket effekt under uppvärmningen. Här skulle jag gärna vilja ha något sätt att påverka när vattnet värms.
Har någon här förslag på lösning för dels övervakningen (tex larm om effektuttaget är för stort) och möjlighet att stänga VVB när det inte borde dras ström då termostaten slår till?
Helst open source och utan att blanda in "moln"-baserad lagring hos något okänt företag. Jag har rätt gott om datorer som kör Linux och kan användas som värdar för komplexa funktioner och databaser.
Jag har två fastigheter (hemma-villan och sommarstället) där jag har installerat en hembyggd HAN-läsare baserad på ESP8266 chipet med WiFi och f/w baserat på GitHub P1 läsaren men med modifierad kod.
Läsaren skickar de datapaket som kommer in från elmätaren via serieinterfacet till en MQTT broker jag har på en av mina Ubuntu servers.
För mina hittillsvarande funktioner skickar jag bara ett MQTT-telegram per minut (de anländer med 5-10 sekunders intervall från mätaren till ESP8266).
Sen på en Linuxdator har jag processer som lyssnar på MQTT-brokern och extraherar HAN-telegrammen för vidare bearbetning (i huvudsak för att lagra förbrukningsdata i en databas).
Nu undrar jag vad det finns som jag kan installera i Linux om jag vill slippa att själv programmera för detta:
- Visa status på något bra sätt, tex på en RaspberryPi med display (mina RPi-enheter är alla utan display idag).
Jag har en elhybrid (VW Passat e-hybrid) som jag laddar med en laddbox både hemma och ute på landet, men det gick inte att installera effektbalansering på dem när de sattes upp. Anledningen är att boxarna i båda fallen sitter rätt långt från husen med elskåpet och är kopplade till separata centraler.
Dessutom har jag på båda ställena varmvattenberedare som båda går på termostat, vilket innebär att de när som helst kan starta och då drar de rätt mycket effekt under uppvärmningen. Här skulle jag gärna vilja ha något sätt att påverka när vattnet värms.
Har någon här förslag på lösning för dels övervakningen (tex larm om effektuttaget är för stort) och möjlighet att stänga VVB när det inte borde dras ström då termostaten slår till?
Helst open source och utan att blanda in "moln"-baserad lagring hos något okänt företag. Jag har rätt gott om datorer som kör Linux och kan användas som värdar för komplexa funktioner och databaser.
Home AssistantB Bo Berglund skrev:Här en fråga som triggats av den nya topp-effekttaxan som tydligen skall införas av elbolagen i år...
https://www.home-assistant.io/
Open source, alla möjligheter, går att köra på linux, mm...
Du borde ju kunna styra din VVB med kontaktor/relä från en ESP8266 också. Och sedan pratar de . Så när du drar mer än en viss mängd ström på elmätaren så slår den av. Så dina ESP8266 kommunicerar.B Bo Berglund skrev:Här en fråga som triggats av den nya topp-effekttaxan som tydligen skall införas av elbolagen i år...
Eller om du har någon ingång på VVB som kan användas för styrning så slipper du kontaktor. Din ESP8266 kan även presentera en webbsida i nätverket som du kan ha en knapp för manuell styrning eller ange klockslag
Ser ut som om den är väldigt mycket gjord för allehanda prylar som vi inte har...D Dublin skrev:
Uppkopplade kylskåp, persienner och lampor etc....
Kan bli för lång startsträcka då eftersom HA antagligen är svår att förstå sig på då.
När det gäller varmvattnet så är det antagligen så att en styrbar brytare krävs, dvs besök av en elektriker.
På landet har vi en nyrenoverad elcentral med brytare och lediga platser så ifall det finns styrbara brytare att plugga in i stället för den 2-fas säkringsbrytare som sitter där så kanske man kan fixa det därute.
VVB går på 400V mellan 2 faser för snabbare uppvärmning. Och 1-fas laddboxen till bilen sitter på den 3:e fasen så att det inte kan bli alldeles för mycket om båda går samtidigt.
Men hemma i stan är det ett proppskåp från 1977 med porslinsproppar...
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 970 inlägg
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Villalarm & Hemautomation -
Arlo utan abonnemang?
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Home Assistant
Verisure byter basenheten
Villalarm & Hemautomation