Rikard Ågren skrev:
Intressant läsning electrocuted!

Skulle vara kul att få se tändkulemotorn som användes till att driva generatorn vid vattenbrist. Undrar hur mycket råolja det gick åt per kWh
ja det var nog inga billiga kwh, men det intressanta är att för de abonnenter som hade abbonnemang med mätare kostade elen 20öre/kwh! det var ju egentligen svindyrt i dåtidens penningvärde! men småhushållen hade nog inte mätare utan betalade per lampa istället.
har läst nånstans att hushåll som abbonnerade per lampa hade en bimetallbrytare så om den maximala belastningen överskreds (t.ex. att starkare lampor inmonterats) så började belysningen blinka!
 
Här kommer lite bilder från ett projekt. Installation i ett gammalt vattenverk 1932. Stått avstängt sen 70-talet. Har nu blivit byggnadsminne. Installationen är nu i drift igen, isolationsprovad med perfekta värden och bestyckad med jfb.

Div skyltar, den spanska har ett direkt budskap som även analfabeter kan förstå..

Mätartavla av eternit med snygg ram.

Knoppledningar från gammal föreningslokal(?)
 
  • jkpg41.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jkpg8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jkpg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jkpg6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jkpg7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jkpgbyggn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Central jkp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skyltar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tavla eternit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • knoppledn vfj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häftigt! En liten fråga, vad kan den röda kabeln tänkas heta? Och detta var från 1932, likadan kabel finns det några meter kvar av i mor och fars ladugård (om jag säger "liret" förstår ni vad det är då?). Även lite knoppledning finns det där. Dock inget i bruk, pappa berättade att det var någon kille ut och klippte bort den installationen för en massa år sen.

//Patrik
 
Skulle tro att det är gummiblyledning, eller kanske fartygsledning. Konsulterade min AEG-katalog från -39.
Där finns gummiblyledning EDIL, FDIL och fartygsledning FVBF, FVFF och FVJF, se bilder. Fartygsledning har även blymantel.
Jag minns ej om det var järnmantel men blymanteln jordades genom speciella förskruvningar med klämringar, och allt var lackat med shellack(?) i kopplingsutrymmena. Detta är några år sedan jag gjorde.
 
  • kabel AEG2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kabel AEG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg: Antagligen är ledningarna målade med blymönja.
 
Rätt utförda kuloinstallationer med bocktång kan vara som gamla altartavlor, d.v.s. en fröjd för ögat. Men se upp för de som har gummiisolering och är utförda mellan 1930 och 1951 de är oftast uttorkade och mycket spröda, isoleringen faller av redan vid små vibbrationer, är det någon som rör vid dem så smulas gummit till pullver och faller bort. Får de däremot ligga i fred så fungerar de ofta klanderfritt. Ledningar installerade före 1929 är ofta utförda i ett naturgummi och kan vara helt opåverkade även efter 90 år. Fel i gamla installatoner förebyggs med jordfelsbrytare och att man säkrar ned anläggningen till max 4 A. Men med endast 4A säkring är det inte många apparater man kan ansluta (max 900W) så det blir en begränsad användning.

Varför tror du att det är en högspänningstransformator? Det står 130V 1A på skylten, och vad har den i så fall använts till och varför?
Utan att ha en susning om vad det kan vara så blir det en ren gissning. Jag tror att det är ett motstånd som använts vid jordtagsmätning. Allternativt en tändapparat för bergsprängning (brückenzünder). Jag är mycket spånd på vilka alternativa tillämpningar som kan komma upp.
 
På tal om knoppledning så tror jag bestämt att den fanns med så länge som till 1974 eller 76. Det var länge ett alternativ i fuktiga och våta utrymmen där den då förlades med avstånd mellan ledarna.
 
Nja jag kan ej hitta något som har med knoppledning att göra i en katalog från 1970. Sen får man skilja på knoppledning och ledning på källarisolator. Knoppledning är väl tvinnad och källarisolatorledning (fuktiga utrymmen) är skild. Knoppledning tror jag fasades ut på 50-talet och källarisolator något senare.
 
"Det är förbjudet för icke sakkunniga att på något sätt rubba eller ändra de elektriska ledningarna"
det var minsann hårda bud förr!

Hårda bud förr? Det är minsan förbjudet fortfarande. Det räcker inte ens att vara sakkunnig.
 
dom där 3 porslinshuvarna nere till höger, vad är det? jag har för mig jag såg nåt liknande på en strömtrafomätare en annan gång, och det såg ut som vanliga proppar men propphuven hade bajonettfattning.
Ja det är ASEA/ABB manörversäkringar Diazed DII d.v.s. helt vanliga säkringar men endast för lägre strömmar.
 
Min farfar köpte enligt min far (född 1906) ett elverk AEG, i tyskland i början av förra seklet. Storleken är okänd men bör ha varit mellan 25 och 50 kW. Det drevs av en gengasmotor. Är det någon som har material som påminner om ett liknande verk? Anläggningen fungerade fram till 1917 då Trollhättekraft tog över.
 
Nja jag kan ej hitta något som har med knoppledning att göra i en katalog från 1970. Sen får man skilja på knoppledning och ledning på källarisolator. Knoppledning är väl tvinnad och källarisolatorledning (fuktiga utrymmen) är skild. Knoppledning tror jag fasades ut på 50-talet och källarisolator något senare.

Ja du har säkert rätt. Det är skillnad på knopp och källarisolator. Det är jag som blandat ihop begreppen, ursäkt mig. Nu fick jag en anledning till att skärpa mig. Det handlar om isolerade enledare. §24 mom.a & b. De var med riktigt länge även om de var sällsynta.
 
inst.-mäst. skrev:
Installation i ett gammalt vattenverk 1932.
Var ligger detta?
 
inst.-mäst. skrev:
Div skyltar, den spanska har ett direkt budskap som även analfabeter kan förstå..
Vilken skylt är på spanska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.