Jo det gör man men normalt sitter de före i elnätägarens ände tex i ett kabelskåp och oåtkomligt för kunden sk servisledningssäkring. Så en lite udda uppställning i detta fallet men syftar till selektivitet vid tex fel i mätaren så inte båda drabbas eller att inkommande från linjen är så högt säkrad att det är fel att lägga dem utan föregående avsäkring. Hursomhelst en helt korrekt hantering, utförande av det här.W witten skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 908 inlägg
Menar du att säkringarna högst upp (bl.a) är edit: servisledningssäkringar? Vad gör de för nytta där? Mitt gamla skåp såg precis ut så där, fast bara högra halvan med dess gamla knivbrytare. Jag hade då luftledning och min "servisledning" (nedledningen) var bara avgrenad från luftledningen utan säkringar. Då blir det kanske en servisledningssäkring i skåpet för formens skull? Dessutom har de då rollen som servissäkring och mätarsäkring.
Det som inte finns idag är väl huvudsäkringarna i botten, dvs dessa får man lägga till själv vid behov? Men servissäkring och mätarsäkring före mätaren har vi kvar idag. Min servisledningssäkring sitter nu i kiosken 150 meter bort vad jag förstår (jag har en egen ledning)?
Det som inte finns idag är väl huvudsäkringarna i botten, dvs dessa får man lägga till själv vid behov? Men servissäkring och mätarsäkring före mätaren har vi kvar idag. Min servisledningssäkring sitter nu i kiosken 150 meter bort vad jag förstår (jag har en egen ledning)?
Redigerat:
De är som på bilden främst normala mätarsäkringar men samtidigt kan man tänka sig att det som i ditt fall även här är direkt avgrenat från linjen och då blir det ju en kombinerad funktion som servisledningssäkring. Man antog att felen kommer i utrustningen i och efter skåpet inte nedledningen som hade sina undantagsregler.Bo.Siltberg skrev:Menar du att säkringarna högst upp (bl.a) är a? Vad gör de för nytta där? Mitt gamla skåp såg precis ut så där, fast bara högra halvan med dess gamla knivbrytare. Jag hade då luftledning och min "servisledning" (nedledningen) var bara avgrenad från luftledningen utan säkringar. Då blir det kanske en servisledningssäkring i skåpet för formens skull? Dessutom har de då rollen som servissäkring och mätarsäkring.
Och de nertill finns ju inte i mätarskåpen numera om man inte sätter dit dem själv. Svaret tidigare till witten var mest att det sitter säkringar även före mätarsäkringarna oåtkomligt för kunden sen blev det möjligtvis lite kryptiskt eller luddigt skrivet där som du märkt.
Produkter som diskuteras i tråden