Du har ju telefonnumret ner till höger, ring å fråga?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Du har ju telefonnumret ner till höger, ring å fråga?
Numret har ingen abonnent, så där får jag inga svar tyvärr.
Vi köpte huset av en före detta lokförare som gillade att ta tillvara saker. Jag har hittat rätt mycket tågrelaterat, som porslin, en yxa, skyltar och ett gäng 24 V-glödlampor som jag antar har suttit i gamla tåg. Verkar rimligt att även detta är en tågpryl.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Högst troligt.
 
Definitivt instrument från ett svenskt ellok. Det borde vara från 30-50-talet. Vidarebefordrar bilden till mer detlajkunniga för utlåtande, återkommer.

/Andreas
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
N
Henningelvis Henningelvis skrev:
Rensar i mina bodar. Hittade vad jag tror har suttit i ett tåg, givet att man kan se både linjespänning och motorspänning.
[bild]
Visst är det så! Definitivt från ett ellok eller en elmotorvagn.
 
Det är ifrån B-hytten på ett Da -lok
https://www.jarnvag.net/lokguide/da

Min bror skulle se om han hade telefonboken tillgänglig, isf kan du få veta vilken individ den kommer från.
/Andreas
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Det är ifrån B-hytten på ett Da -lok
[länk]

Min bror skulle se om han hade telefonboken tillgänglig, isf kan du få veta vilken individ den kommer från.
/Andreas
Kul!
Har du en tågintresserad bror? Jag har som sagt en hel del tågrelaterat som jag kan tänka mig att skänka bort till den som behöver det.
 
  • Gilla
eal
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kul!
Har du en tågintresserad bror? Jag har som sagt en hel del tågrelaterat som jag kan tänka mig att skänka bort till den som behöver det.
Ja, han är lokförare och involverad i museibranchen. Han hade gärna tagit hand om grejorna på en gång om det inte var för avståndet, då han håller till i övre Norrland (www.nbjvm.se). Är ju lite tungt, så blir ju meckigt att skicka.

Ska undersöka om det är nån i de kretsarna på närmre håll som är intresserad.

/Andreas
 
E eal skrev:
Ja, han är lokförare och involverad i museibranchen. Han hade gärna tagit hand om grejorna på en gång om det inte var för avståndet, då han håller till i övre Norrland (www.nbjvm.se). Är ju lite tungt, så blir ju meckigt att skicka.

Ska undersöka om det är nån i de kretsarna på närmre håll som är intresserad.

/Andreas
Grejorna finns i södra Ångermanland, så kanske ändå inte så långt bort.
 
Närmre i km, men tyvärr svårare med transport... Men vi undersöker möjligheterna och återkommer

/Andreas
 
250 W, 24 V
Hand håller en dammig glödlampa märkt "250W 24V" i ett rörigt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
HSP och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Henningelvis Henningelvis skrev:
250 W, 24 V
[bild]
Wow, drar 10,5A
Får inte vara allt för klena ledningar!
 
Mikael_L
Denna fina gamla inkommande matning med vidhängande gruppcentraler stötte jag på förra veckan.
Allt Siemens, tror jag.
Elektriskt kopplingsskåp öppnat, mätare och säkringar synliga, installation mot grön vägg, kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Asbesträdd och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Överst har vi inkommande, med respektingivande mätarsäkringar i gänga 4 eller 5 eller kanske den där modellen som har finare gängstigning.
Lite märkligt dock, då inkommande kabel verkar vara 10mm2 eller ev 16mm2.

Sen en helt respektabel huvudbrytare, en 2 modulers bred Schneider är ju rena leksaken.

Och sen en låda för elmätaren, som av någon underlig anledning är monterad upp och ner...
Den uppfyller nog inte dagens krav på mätarplats.
Gamla elsäkerhetskoner fastskruvade på en grön vägg bredvid rör. Text på svenska, instruktioner för elsläckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av en maskin, troligen mekanisk, med tre synliga vita kugghjul. Grön bakgrund, delvis skitig, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siemens strömbrytare med varningsetiketter och handtag i fokus, slitage, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal svart gjutjärnsugn med lucka, spakar och varningsmärkning, placerad mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska dit igen till veckan, jag skulle kunna ta bättre bilder...

Är det något ni vill ha en bättre bild på?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.