Det är väl den trekantiga med gubben som får en blixt i kroppen. :wow:
 
Bidrar med länk till elhistoriska. http://www.elmuseum.se/?/kraftverk/bullerforsen.htm Just den här miljön finns i Borlänge och användes bland annat för inspelning av SVT:s barnprogram "Vintergatan" eller vad det nu hette. Det borde vara med marmor och gjutjärn i elinstallationerna nu för tiden! :)
 
Kan tillägga att jag i påskas träffade den byggnadsantikvarie som i sista stund (det var bestämt att rivas) räddade vattenverket från rivning, hon såg potentialen och gick direkt till dagspressen och skapade en debatt. Det var nog ingen lätt uppgift för en ung kulturtjej att sätta sig upp mot kommunens tekniska nämdgubbar, men hon lyckades. Det tycker jag var bra gjort.
 
Det tycker jag med. d^_^b
Tack för informationen!
 
Var på Graceland i sommras och hälsade på Elvis. Yrkesskadad som man är kunde jag inte undå att kolla på elen =)
Så här kunde en amerikans brytare se ut på 60-70-talet?

dsc03977z.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us
dsc03977z.jpg
dsc03977z.jpg
 
Tigger skrev:
Bidrar med länk till elhistoriska. [länk] Just den här miljön finns i Borlänge och användes bland annat för inspelning av SVT:s barnprogram "Vintergatan" eller vad det nu hette. Det borde vara med marmor och gjutjärn i elinstallationerna nu för tiden! :)
Här är bilder från ett annat kraftverksmuseum:

http://www.fluxio.se/forum/elhistoria/2139-gjorde-ett-besoek-pa-finnfors-kraftverksmuseum.html

Många snygga skyltar, marmor osv.. Nog var elen snyggare förr :cool:
 
Tigger skrev:
Bidrar med länk till elhistoriska. [länk] Just den här miljön finns i Borlänge och användes bland annat för inspelning av SVT:s barnprogram "Vintergatan" eller vad det nu hette. Det borde vara med marmor och gjutjärn i elinstallationerna nu för tiden! :)
Tänkte just leta rätt på den adressen när jag såg ditt inlägg. Helt underbart webbmuseum!


Tänk om man fick ha en sån här hemma...
bullerforsen29.jpg
 
Min tråd faller i glömska!! Därför kommer det en skön bild från en skogspromenad idag! ni får vrida på huvvet för jag fattar inte hur man gör...
 
  • bild-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skåpet ser inte så åldersbeständigt ut :)
 
Oj, berätta inte för mig var du promenerat för då kommer jag nog stjäla diazed-socklarna, de skulle sitta fint för att få eventuellt kommande hempul vid mätartavlan att se tidstypiskt ut varpå det blir lättare att skylla på förra ägaren (som inte är i livet längre) ;)

P.S. vad är det för ovanlig "extra stor diazed-hållare" i bildens nedre vänstra hörn? Nån slags extrafunktion?
 
Lägg särskilt märke till kammen som sitter bakom en av de utgående ledningarna...
 
Fräscht!

Är det möjligen ett så kallat kamfilter? ;)
 
Men det är givetvis ur bruk, eller hur?! :)

//Patrik
 
Var på en lite loppisrunda förr förra helgen och fota lite gottgott på en loppis inhyst i ett gammalt hotell, så det fanns lite att fota i varje rum!
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860303.516409.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860332.165512.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860356.747256.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860383.294158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860412.001273.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860433.633563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860452.656035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860469.709778.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341860491.904962.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.