Anläggningen sitter i ett uthus där andra halvan nu är pannhus.
Jag hoppas också den kommer bevaras för framtiden, tyvärr har vi flyttat där ifrån (är det något jag kommer sakna, är det nog den installationen, det mesta andra går att kopiera... )
Den är inte i drift, senaste elavläsningen är från 1952, mätaren är för 120V 5A. Hjulet ska snurra 4800 hvarf per kilowatttimme, den hade nog fått det svettigt i en modern anläggning
Jag hoppas också den kommer bevaras för framtiden, tyvärr har vi flyttat där ifrån (är det något jag kommer sakna, är det nog den installationen, det mesta andra går att kopiera... )
Den är inte i drift, senaste elavläsningen är från 1952, mätaren är för 120V 5A. Hjulet ska snurra 4800 hvarf per kilowatttimme, den hade nog fått det svettigt i en modern anläggning
åh jösses jag blir tårögd! det skulle ju på alla sätt K-märkas! det värsta är att det finns folk som inte ser det charmiga med detta och river ner och slänger alltsammans vid eventuella sönderrenoveringar av gamla hus, så onödigt! bättre att plocka ner försiktigt och spara prularna på vinden eller sälja dom till nån intresserad!
om du känner den som bor där nu kan du ju nämna att om han har minsta tanke på att bygga om där inne och ta bort detta så kommer jag och köper alltsammans!
om du känner den som bor där nu kan du ju nämna att om han har minsta tanke på att bygga om där inne och ta bort detta så kommer jag och köper alltsammans!
Det sitter förresten nåt märkligt gammalt skit på våran vind också, en säkringslåda med säkringar som inte ser ut som nåt jag har sett förut (inte såkallade stockholmssäkringar heller), jag kommer inte ihåg exakt nu, men nån gång när solen inte skiner och jag har en stund över kan jag klättra upp och ta en bild kanske.
Hmm, skall lägga upp lite bilder härifrån senare. Kanske du blir lika till dig i trasorna? (minns inte hur det ser ut exakt).electrocuted skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 618 inlägg
Då har jag rensat bort det mesta som var OT.
att sista avläsning var 1952 kan bero på att året därpå gick man över till 220volt och man ansåg kanske att det inte var lönt att bygga om anläggningen och den frånkopplades istället?andli skrev:Anläggningen sitter i ett uthus där andra halvan nu är pannhus.
väcker liv i denna tråd då jag såg ett rätt udda arrangemang av blankledning i mölndal.
det ser ut som det är PEN som går i 2 trådar på balken högst upp, det är inga isolatorer där uppe.
sen är det 3 faser på isolatorer lite längre ner.
samt ännu längre ner gick det en tråd för gatubelysningen på dom stolpar som hade det.
det ser ut som det är PEN som går i 2 trådar på balken högst upp, det är inga isolatorer där uppe.
sen är det 3 faser på isolatorer lite längre ner.
samt ännu längre ner gick det en tråd för gatubelysningen på dom stolpar som hade det.
Får väl bjuda på dessa bilder då, nr 40 och 43 är en gammal stenmangel dom andra 2 är tvättmaskin och tumlare från samma era allt i bruk än idag.
Jag har en massa bilder på olika ställen, men nära till hands är elcentralen. Den sitter på vinden och fungerar utmärkt. Matningen kommer via två trådar som är indragna bakifrån, från den gamla luftledningen. När vi köpte det satt det 16A säkringar i eftersom herren som bott där mest värmt med el. Under låg ett berg av förbrukade 6A säkringar
Förbaskat snyggt, så här såg det ut i mitt hus också innan, tyvärr bytte jag ut en del innan mitt bättre jag kom på hur snyggt det var..electrocuted skrev:här får ni ett gäng bilder om det nu inte blir några prickar här med.....
visserligen nyinstallation på knoppledningen, men ändå snyggt.
blanktråden är en enfasmatning jag har som uppgraderades till 2000talets TN-S med 3 trådar
även en 30mA jfb skyddar den matningen, ifall man skulle glömma bort sig med aluminiumstegen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Västerbottensgård från början av 1900-talet
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Riktigt tjusig strömställare alltså med ornamentet. Hela kåken var dragen med knopp, helt original. Men inkommande var klippt såklart.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ang skyltarna så är de ganska vanliga här i Västerbotten - har sett ett flertal. Den där var till Ånäset/Nysätra brandkår
Här kommer en från Burträsk
Men det är nog kört om man försöker ringa med den där luren
Här kommer en från Burträsk
Men det är nog kört om man försöker ringa med den där luren