7 892 läst · 65 svar
8k läst
65 svar
Elektrisk VV-beredare / Dyr El
Producenten av el fick 40 öre per kWh, jag förbrukade 1000 kWh = 400 kr, vavid 5kWh under en timme vilket kostade mej 400 kr till nätbolaget som levererade på gamla ledningar. och ger skyhög utdelning av vinst , logik ?B BSOD skrev:Alltså effektavgiften är inte fel i sig. Elnät levererar två tjänster, energitransport och effekt. Bägge bör man ta betalt för.
Att betala X kronor för 16A säkring (som kan ge ca 11kW) eller y kr för bara dåtidens sätt, när it systemen var dåliga, att fakturera effektavgifter.
Historiskt har man från elnät tagit relativt lite för effekt och mycket för energi. Nu svänger man om och tar lite mer betalt för effekt, och mindre för energitransporten. Jag tycker det är en sund inställning, eftersom det är effekten som håller på att ta slut, samt att 2-3% nätförluster kostar ett par öre. Men vanligt att man fakturerat 40öre/kWh eller mer.
Så ja, jag är inte emot att nån som förbrukar 3kW får betala effektavgift för det.
Och på ett eller annat sätt lär det komma till lägenheter, redan från dag 1 för de lägenheter/föreningar som har IMD.
Jag har inget emot effektavgifter per definition, jag tycker det är vettigt.C cay.j.att.telia.com skrev:
Däremot anser jag att elnäten bör behandlas som monopol, ungefär som vatten och vägar, och ägas av kommuner, regioner eller staten. Vinsten från verksamhet borde därmed återgå till folket antingen via lägre elnätsavgifter (eller i annat fall via lägre skatt, bättre vård eller annat).
Jag har svårt att uttala mig om vinstnivån från elnät är rimlig, jag upplever i alla fall prisnivån som kund som hög.
jag vill minnas att det var 40-35% av min elräkning som gick till producenten sist. Resten var skatt moms och nätavgifter. Elen är inte den tunga delen, det är nät och skatter som är stora pucken för min del.
Nätet borde ägas av staten och driften borde upphandlas.B BSOD skrev:Jag har inget emot effektavgifter per definition, jag tycker det är vettigt.
Däremot anser jag att elnäten bör behandlas som monopol, ungefär som vatten och vägar, och ägas av kommuner, regioner eller staten. Vinsten från verksamhet borde därmed återgå till folket antingen via lägre elnätsavgifter (eller i annat fall via lägre skatt, bättre vård eller annat).
Jag har svårt att uttala mig om vinstnivån från elnät är rimlig, jag upplever i alla fall prisnivån som kund som hög.
jag vill minnas att det var 40-35% av min elräkning som gick till producenten sist. Resten var skatt moms och nätavgifter. Elen är inte den tunga delen, det är nät och skatter som är stora pucken för min del.
Med lite smart styrning så kan du köra din 6kW under 10 minuter/timme (slutet av timmen) och ducka effektavgiften helt genom art inte köra dom timmar spis/disk/tvätt redan använt upp budgeten...A Andreas_H skrev: