824 läst · 23 svar
824 läst
23 svar
Elektrisk VV-beredare / Dyr El
Fast nja? Det är ju precis så en lastvakt fungerar. Men långa perioder av innebär ju helt klart höga effektbehov (eller dåligt med varmvatten).useless skrev:
Tror ts skulle behöva titta på sitt eget förbrukningsmönster och se när i tid topparna är, och hur stora toppar han har i övrigt, och vad det är som är orsaken till toppen.
Jag har sett att min styrning för att flytta last till lågpristimmarna orsakar en hel del av mina högsta toppar. Men jag kan justera lite på styrningen, och sprida ut det bättre över senkväll/natt, för att hålla nere effekten lite.
Enkigt uppskattning så sparade jag runt 200-300kr på det i november (hela huset, inte vv) vilket ska vägas mot en effekttaxa. Jag tror nog att det är klokt att försöka optimera både energi och effekt i nån utsträckning. I alla fall om man kan implementera det på ett billigt sätt.
Sparade du 200-300 på en enda månad genom att förlägga högförbrukning till natten? Det låter orimligt i mina öron. Om du inte har en sanslöst hög förbrukning normalt sett. Eller om du värmer huset med el, och bara värmer huset nattetid. Förutom tvättmaskin, torktumlare och VVB är det ju inte så mycket som kan användas på natten. Ugn, spis och annat måste ju användas dagtid.B BSOD skrev:Fast nja? Det är ju precis så en lastvakt fungerar. Men långa perioder av innebär ju helt klart höga effektbehov (eller dåligt med varmvatten).
Tror ts skulle behöva titta på sitt eget förbrukningsmönster och se när i tid topparna är, och hur stora toppar han har i övrigt, och vad det är som är orsaken till toppen.
Jag har sett att min styrning för att flytta last till lågpristimmarna orsakar en hel del av mina högsta toppar. Men jag kan justera lite på styrningen, och sprida ut det bättre över senkväll/natt, för att hålla nere effekten lite.
Enkigt uppskattning så sparade jag runt 200-300kr på det i november (hela huset, inte vv) vilket ska vägas mot en effekttaxa. Jag tror nog att det är klokt att försöka optimera både energi och effekt i nån utsträckning. I alla fall om man kan implementera det på ett billigt sätt.
Min 100l VVB kostar max 100kr/månad, då är vi två vuxna. Att enbart använda den nattetid skulle på sin höjd då spara 20kr/månad. Inkluderat elöverföringsavgift.
Jag får också några effektspikar (1-4st) som ligger 1-2kW över övrigt effektuttag:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Dock laddar jag även elbil och den är mycket bra på att fylla ut ledig effekt, så det är inget problem för mig idag då jag har samma effekttaxa dygnet runt.
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Dock laddar jag även elbil och den är mycket bra på att fylla ut ledig effekt, så det är inget problem för mig idag då jag har samma effekttaxa dygnet runt.
100l vvb kostar lätt 60kwh/mån i läckage helt utan spolning av varmvatten.A AG A skrev:Sparade du 200-300 på en enda månad genom att förlägga högförbrukning till natten? Det låter orimligt i mina öron. Om du inte har en sanslöst hög förbrukning normalt sett. Eller om du värmer huset med el, och bara värmer huset nattetid. Förutom tvättmaskin, torktumlare och VVB är det ju inte så mycket som kan användas på natten. Ugn, spis och annat måste ju användas dagtid.
Min 100l VVB kostar max 100kr/månad, då är vi två vuxna. Att enbart använda den nattetid skulle på sin höjd då spara 20kr/månad. Inkluderat elöverföringsavgift.
Att värma 100l från 5->60 grader kostar i runda slängar 6kWh/gång
Om man ser till att dusch kostar ca 0,5 kWh per minut och man är 2-4 pers i ett hushåll så kanske 5-20 min om dagen = 2,5-10 kWh/dag = 75-300 kWh i månaden.A AG A skrev:Sparade du 200-300 på en enda månad genom att förlägga högförbrukning till natten? Det låter orimligt i mina öron. Om du inte har en sanslöst hög förbrukning normalt sett. Eller om du värmer huset med el, och bara värmer huset nattetid. Förutom tvättmaskin, torktumlare och VVB är det ju inte så mycket som kan användas på natten. Ugn, spis och annat måste ju användas dagtid.
Om du i snitt sparar en krona per kWh mellan dag/natt så är det fullt rimliga pengar?
100:- per månad för varmvatten med snittpris på 11-106 öre i sverige (SE1 till 4) motsvarar mellan 60 ner till 1,5 minuter om dagen så det spelar ju en viss roll var man bor.
Enligt schablon brukar man räkna med att varmvattnet för en normal familj kostar ca 5 000 kWh per år. Även om man lever snålare än så känns en tiondel av det orimlig? Det är ju som sagt var mindre än normal tomgångsförbrukning...A AG A skrev:
Såg nu att det även var inkluderat överföringsavgift så det blir ännu mindre sannolikt.useless skrev:
20-30öre / kWh med 1000kWh så är man hemma med en besparing på 200-300kr/månad. Tror varken prisnivån eller elmängden är orimlig för en villa. Hos oss verkar de på gång med att variera elöverföringsavgiften, så den är lägre på nätterna också.A AG A skrev:Sparade du 200-300 på en enda månad genom att förlägga högförbrukning till natten? Det låter orimligt i mina öron. Om du inte har en sanslöst hög förbrukning normalt sett. Eller om du värmer huset med el, och bara värmer huset nattetid. Förutom tvättmaskin, torktumlare och VVB är det ju inte så mycket som kan användas på natten. Ugn, spis och annat måste ju användas dagtid.
Har inte gjort nån djup analys, brukar jämföra mitt pris per kWh på elräkningen med tim jämfört med det som anges för rörligt elpris i mitt elområde.
Jag har 2000l acktank, och möjlighet att ladda en rätt tung betongplatta, så min värmepump sparar nog en del på att undvika högpristimmarna.
useless skrev:
Nu har jag aldrig kollat på så vis. Jag har tidigare bara värmt vatten med vedpanna. Först för två år sedan installerade jag en 100liters VVB efter vedpannan. Sommartid har jag slutat elda. Totalt har elkostnaden ökat med 100kr/mån sett genomsnittligt sommartid. Inget annat är förändrat.Tomtom79 skrev:Om man ser till att dusch kostar ca 0,5 kWh per minut och man är 2-4 pers i ett hushåll så kanske 5-20 min om dagen = 2,5-10 kWh/dag = 75-300 kWh i månaden.
Om du i snitt sparar en krona per kWh mellan dag/natt så är det fullt rimliga pengar?
100:- per månad för varmvatten med snittpris på 11-106 öre i sverige (SE1 till 4) motsvarar mellan 60 ner till 1,5 minuter om dagen så det spelar ju en viss roll var man bor.