Fairlane
H Hybro skrev:
Och än en gång...

Överföringsavgiften Öre/kWh ändras 1 januari 25 hos Ellevio från 30 till 6.25 öre /kWh (dygnet runt).

Detta ger ju klart lägre kostnad per månad.
Kanske t o m "täcker" Effektavgiften" enligt ovan.
Precis, liksom sänkt fastpris för de med 20A och 25A. De som yrar om extraavgifter glömmer eller de delarna, eller förstår bara inte hur det fungerar

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ellevio har ett jobb att göra. Deras information är synnerligen svårtolkad. Detta borde vara solklart:
"Halva priset för effekt på natten. Det är en av delarna i Ellevios effekttariffer som införs 2025". De menar halv kostnad, men skriver halva priset. Det är stor skillnad.

Redigerat:
Räkna in mig.

Totalt sett blir det billigare per månad, eller går jämt upp, för mig, Vad gäller Ellevio.

Vill jag spara typ 3-400 kr ytterligare
så försöker jag få till effekttopparna mellan 22 - 06. Och låg förbrukning resten av dygnet. Vilket ä då inte kan vara fel.

Klart jag vill ha så billiga elkostnader som möjligt, även om jag eldar med ved😀

Redigerat:
A Andreas_H skrev:
Jag har ej eluppvärmt och använder mycket lite el, ca 230 kWh per månad. Jag funderar på att köra lilla elpatronen på 3 kW de månader elen är billig, och stänga av den när jag tvättar, diskar och lagar mat. Då borde förbrukningen bli väldigt genomsnittlig, och billig?
Oj 230kwh/månad.Lilla el-patronen vad är det?

H Hybro skrev:
Räkna in mig.

Totalt sett blir det billigare per månad. Vad gäller Ellevio.

Vill jag spara typ 3-400 kr ytterligare
så försöker jag få till effekttopparna mellan 22 - 06. Och låg förbrukning resten av dygnet. Vilket ä då inte kan vara fel.

Klart jag vill ha så billiga elkostnader som möjligt, även om jag eldar med ved😀
Jag har loggat mina förbrukningar i några år, så har bra siffror på våran förbrukning.
När det gäller varmvatten så gör vi av med 3,5kWh/person/dag.
Vi är nu "bara" två vuxna personer i hushållet, så inga inneboende tonåringar.
I detta ingår naturligvis också effektförlusten för läckage av värme ut från beredaren.
Det man kan tänka på är att även värmeelementet får en kortare livslängd om man ökar effekten.
I alla fall om det är som på min beredare, att man kopplar om den från 230V till 400V för att höja effekten.
Jag kör våran beredare på 230V (1kW) och har inte haft problem med att varmvattnet tar slut, men det är naturligvis högst individuellt (den är på 100 liter).
Jag styr den inte heller på annat sätt än den inbyggda termostaten, så den går helt enkelt när det behövs.
5 personer kan bada bastu och duscha, och det funkar.
Så det här är bara mina peronliga reflektioner, ditt behov kan ju vara annorlunda.
Nedan ser du en typisk dag för min varmvattenberedare.

Graf över energianvändning av varmvattenberedare under en dag, med toppar kl. 00, 08, 12, 16 och 20, visande förbrukning i watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nåt som sparar mycket energi är att isolera VVB.
Nedåt behövs in men uppåt gör skillnad!

Tidigare kunde vi torka kängor mm ovanpå beredaren, vilket inte går nu.

Så isolera och bygg in.

Redigerat:
Fairlane
lilytwig lilytwig skrev:
Ellevio har ett jobb att göra. Deras information är synnerligen svårtolkad. Detta borde vara solklart:
"Halva priset för effekt på natten. Det är en av delarna i Ellevios effekttariffer som införs 2025". De menar halv kostnad, men skriver halva priset. Det är stor skillnad.
Skriver de så någonstans, det har jag missat. Söker jag på den frasen får jag träff på www.energi.se,men inte hos Ellevio.

Oavsett är skrivningen fel, men det är även din skrivning. Det är inte halv kostnad heller, utan effekttoppen räknas halvt. Om det blir en av topparna i månaden kommer den med, annars inte.

Den här skrivningen från Ellevio är inte heller helt bra;
"Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det dessutom billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen."

Sista meningen är korrekt, men den första är vilseledande.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B BSOD skrev:
20-30öre / kWh med 1000kWh så är man hemma med en besparing på 200-300kr/månad. Tror varken prisnivån eller elmängden är orimlig för en villa. Hos oss verkar de på gång med att variera elöverföringsavgiften, så den är lägre på nätterna också.

Har inte gjort nån djup analys, brukar jämföra mitt pris per kWh på elräkningen med tim jämfört med det som anges för rörligt elpris i mitt elområde.

Jag har 2000l acktank, och möjlighet att ladda en rätt tung betongplatta, så min värmepump sparar nog en del på att undvika högpristimmarna.
Jag lyckades förbruka 5kW dagtid det kostade mej 400 kr !

En engångsutgift den månaden.

Kan bli dyrt räknat på året.

B
C cay.j.att.telia.com skrev:
Jag lyckades förbruka 5kW dagtid det kostade mej 400 kr !
Ja? Men jag antar att du hade X antal h på 4 och 3kW också eller var det bara en enda h som kostade dig 400kr?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Skriver de så någonstans, det har jag missat. Söker jag på den frasen får jag träff på www.energi.se,men inte hos Ellevio.

Oavsett är skrivningen fel, men det är även din skrivning. Det är inte halv kostnad heller, utan effekttoppen räknas halvt. Om det blir en av topparna i månaden kommer den med, annars inte.

Den här skrivningen från Ellevio är inte heller helt bra;
"Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det dessutom billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen."

Sista meningen är korrekt, men den första är vilseledande.
Jag kan inte hitta det igen. Måntro följer info ansvarig på Ellevio denna tråd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja? Men jag antar att du hade X antal h på 4 och 3kW också eller var det bara en enda h som kostade dig 400kr?
Så du menar att det är OK ta ut effektavgift för både 2 och 3 kW och det skulle inte gälla för alla som bor i lägenhet. Jag tycker att du får förklara dej ! !

Så du menar att det är OK ta ut effektavgift för både 2 och 3 kW och det skulle inte gälla för alla som bor i lägenhet. Jag tycker att du får förklara dej ! !
Det kommer alldeleles säkert till lägenheterna också, men inte innan dom måste (2027).
Fram till dess har nätbolagen fri möjlighet att utforma/prova/testa systemet i princip hur dom vill.

B
Alltså effektavgiften är inte fel i sig. Elnät levererar två tjänster, energitransport och effekt. Bägge bör man ta betalt för.

Att betala X kronor för 16A säkring (som kan ge ca 11kW) eller y kr för bara dåtidens sätt, när it systemen var dåliga, att fakturera effektavgifter.

Historiskt har man från elnät tagit relativt lite för effekt och mycket för energi. Nu svänger man om och tar lite mer betalt för effekt, och mindre för energitransporten. Jag tycker det är en sund inställning, eftersom det är effekten som håller på att ta slut, samt att 2-3% nätförluster kostar ett par öre. Men vanligt att man fakturerat 40öre/kWh eller mer.

Så ja, jag är inte emot att nån som förbrukar 3kW får betala effektavgift för det.

Och på ett eller annat sätt lär det komma till lägenheter, redan från dag 1 för de lägenheter/föreningar som har IMD.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.