Mikael_L
JLov skrev:
[länk]

Dom?
Gillar inte "parerskyddet" misstänker dom skulle passa dåligt i fickan.
Exakt dom, ja.

Vad gör att dom passar dåligt i fickan? Att dom fastnar i "parerskyddet" på något vis?
 
Dom tar för stor plats och då man väl fått ner dom så svär man en ramsa då man ska använda dom.
 
smilingcopycat skrev:
Ett tips är att skaffa "slim"-varianten. Kommer till sin rätt på många ställen, CEE mm....
[länk]
Mina favoriter:) har precis beställt 3 uppsättningar.
 
Mikael_L skrev:
Nej inte än.
Faktiskt har jag just idag sysselsatt mig lite med frågan, men det blir kanske Witte mejslar istället:
http://www.conrad.se/websale8/?Ctx={ver%2f8%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f1%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2fSHOP_AREA_17600_1512011%2fmi}{pi%2f825108%2fpi}{bi%2f2%2fbi}{sf%2f%3Cs1%3EBeha%20Amprobe%3C%2fs1%3E%2fsf}{md5%2fdab09e2d1ed85048079b98835182d51c%2fmd5}

Jag har ändå lite annat jag ska beställa från conrad, och då kommer jag upp i summa för fraktfritt.


edit:
conrad har ju en helkass hemsida, det är 100% omöjligt att skicka en länk.
Jag hoppas dom förlorar hundratusentals kronor årligen på uteblivna intäkter då man inte kan tipsa andra om trevliga köp :mad:
Conrad har en marknadsundersökning just nu om du går in på hemsidan. Du får 50kr i rabatt samt möjligheten att klaga på deras hemsida.:wow:
 
R_F skrev:
Jag slår också ett slag för Weras mejslar.
+1 . Jag har samma som du rekommenderar och de är svåra att slita ut. Och då tar jag inte överdriven hand om verktyg. De är mycket bättre än det skräp jag fick ut när jag jobbade som elektriker på 80-talet...
 
Fick hem mina wiha slimfit förra veckan som jag köpte på amazon, samma sats som säljs på conrad, samma pris också. Herregud va dom är sköna, borde nästan köpa en sats till för allt-i-allo(icke el saker), är lite rädd att skada slimfit isoleringen längst ner, men har inte testat hur känslig isoleringen riktigt är.
 
Slår ett slag för wera kraftform!
Hur sköna grepp som helst, och ganska hållbara.

Lite klumpiga handtag kanske, men jag brukar förvara dem i verktygsväskan istället för fickorna när de inte används, så det är av mindre betydelse.

Isoleringen kan vara lite för grov ibland också, men det löser man med skaltången :rolleyes:

Kanske skulle testa slimfit nästa gång :)
 
Vad är syftet med isolerade mejslar för en hemmapulare? Jag bryter då alltid strömmen innan jag ska pilla på några elgrejer.
 
Mikael_L
sajjen skrev:
Vad är syftet med isolerade mejslar för en hemmapulare? Jag bryter då alltid strömmen innan jag ska pilla på några elgrejer.
Bryter strömmen gör nog elektrikern som oftast också.
Ska h*n arbeta under spänning på ett korrekt vis blir det ganska krångligt i jämförelse.

Men det är ändå lite trevligt med isolerade mejslar som lite extra skydd ifall strömmen inte var bruten som trodde, eller att man kommer åt någon krets i närheten som är strömförande.
 
sajjen skrev:
Vad är syftet med isolerade mejslar för en hemmapulare? Jag bryter då alltid strömmen innan jag ska pilla på några elgrejer.
Kör du "lock-out, tag-out" också så att du kan vara rimligt säker på att ingen går och slår på strömmen? ;) Nej, det gjorde vi inte ens alltid som elektriker. Eller rättare, mycket sällan som elektriker. Och jag har aldrig sett någon utanför industrielektrikerskrået göra det öht. (Har iofs inte sett många linje, eller andra högspänningsarbeten, jag hoppas det kanske är vanligare där.)

Nu håller iaf jag oftare i klingan närmare handtaget för att exv. drilla en skruv, och då är det roligare att hålla i en isolerad del än naken metall. Naken metall gör mig nervös när jag jobbar med el, men det är nog kanske en yrkesskada...
 
sajjen skrev:
Vad är syftet med isolerade mejslar för en hemmapulare? Jag bryter då alltid strömmen innan jag ska pilla på några elgrejer.
Jag köpte mest för att hålla isär dom från övriga mejslar...
Jag kör Bahco´s Ergo och då vet man att dom röda är anpassade för den typ av skruv som finns i elkontakter mm....
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Kör du "lock-out, tag-out" också så att du kan vara rimligt säker på att ingen går och slår på strömmen? ;)
Nej, men behovet för det är betydligt mindre i hemmamiljö. De andra vet att ge fan i att pilla på "min" elcentral. ;)
 
Är aldrig fel med isolerade mejslar, kommer i håg en gång när jag skulle byta fix-enhet i en laserskrivare - brytaren i locket bröt *inte* inkommande matning utan det låg 230V på skruvarna till fixeringsenheten... Blev ett fint jack i mejseln när den tog i det jordade chassiet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.