mycke_nu skrev:
Jo, det blev faktiskt en Bacho 8820S med PZ-spets.

[bild]
Bra val! :)

Elektrosmurf skrev:
Jag kör med wiha och deras slimfit isolerade mejslar, Riktigt nöjd med dom.
Jag kör även med Wiha slimfit mejslar, och jag är också riktigt nöjd med dom. (y) Slimfit och momentnyckeln är jätte bra i t.ex. normcentraler. Fast dom är lite dyra :|

Har en ganska stor uppsättning mejslar jag plockat ihop av olika tillverkare, alla dock isolerade. Men de jag använder mest o som blivit favoriter är Bachos mejslar. Skönast grepp o tämligen hållbara. Sen har ja även ett gäng grova mejslar som ja ej kmr ihåg tillverkare på som ofta kommer fram vid arbete i gamla centraler där det är i det närmsta enorma spårskruv.

Mikael_L
Två ganska likartade svar från två av eltungviktarna på forumet (sådana som verkligen jobbar i verkligheten ... ;))
elmont skrev:
PZ 1 och PZ2 samt PH2 dom använder jag dagligen samt tre flata en för små plintar en mittimellan (ca 3,5 mm) och en "stor" ca 5,5 mm. För det är ofta man måste skruva ur g:a spårskruvar. Samt, om möjligt, alla andra storlekar och typer liggande i verktygslådan.
Patrik_Hed skrev:
- PZ1
- PZ2
- PH1
- Flata 0,5x3x100
- Flata 1x5,5x125

Dessa är de enda mejslar du behöver som elektriker (bortsett från torxmejslar)! Möjligtvis även en till, ännu mindre flata till små plintar på kretskort och dyl.
Är det någorlunda konsensus om detta:
PZ1, PZ2, PH1 och tre flata (liten + 3mm + 5,5 mm) = det en elektriker klarar sig långt med?

Och ingen vettig kombinationsmejsel finns det?, som gör att man kan skippa en eller två?

Kombinations mejslar avskyr väl alla elektriker? :screwy: Tycker de är värdelösa faktiskt. Dock flatmejslar under 3mm måste vara ren skit? Även om man tar största mejslen i spåret och ska lossa eller spänna åt så brukar man alltid ha sönder några varje år.

Jag har provat kombimejslar men som fullmoon skriver så tycker jag att dom är rena skiten. Jag kan tillägga att jag faktiskt har en kombi liggande i pannrummet som jag vid nått enstaka tillfälle (orkar inte gå ut till bilen för 1 skruv) använder. Varje gång stärks min tidigare inställning till verktyget i den fina förpackningen, fabrikat Bosch.

Mikael_L
Ja, jag ska nog skaffa mig något bra i denna väg.

Nu är jag lite sugen på någon av tre olika satser från Harald Nyborg:
Viha eller Wera eller Bacho
Alla har trevligt nog Pz1 och PZ2.

När det gäller de flata mejslarna så verkar dom överens om att det ska vara en 5,5mm.
Men sen har alla olika kombinationer av 2.5mm, 3mm, 3,5 mm och 4mm. :x
Saknas det standard, eller finns det så här många alternativ i standarden?

Instinktivt känns det för mig som att 3 eller 3,5 mm borde vara en bra storlek. Och så någon mindre, kanske t.o.m mindre än 2,5mm ...

När man kommer ner på dom små är det rätt viktigt att dom passar, det är så lätt att förstöra en skruv eller en mejsel om det inte passar bra.
Ps
Jag har mest Bachos mejslar och har haft nån Wera. Jag tycker att Bacho passar min hand, i alla fall dom i PH2 storlek som jag använder oftast.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja, jag ska nog skaffa mig något bra i denna väg.

Nu är jag lite sugen på någon av tre olika satser från Harald Nyborg:
Viha eller Wera eller Bacho
Alla har trevligt nog Pz1 och PZ2.

När det gäller de flata mejslarna så verkar dom överens om att det ska vara en 5,5mm.
Men sen har alla olika kombinationer av 2.5mm, 3mm, 3,5 mm och 4mm. :x
Saknas det standard, eller finns det så här många alternativ i standarden?

Instinktivt känns det för mig som att 3 eller 3,5 mm borde vara en bra storlek. Och så någon mindre, kanske t.o.m mindre än 2,5mm ...
Blev det något trevligt set med skruvmejslar?

Jag slår också ett slag för Weras mejslar. Har använt dem i verkstan i många år och köpte ett set med vde mejslar som också är suveräna. Skaften kan man ha olika åsikter om (jag gillar dem) men klingorna är de bästa jag stött på. Ett tips så är de "ljusa" klingorna mer lika Weras icke VDE mejslar (och i mitt tycke mycket bättre) t.ex den här:

http://www.conrad.se/VDE-ISOLERAD-S...nrad-swe&pi=826208&ci=SHOP_AREA_17600_1512012

medan de med svart klinga ger ett i mitt tycke sämre grepp, tex:

http://www.conrad.se/VDE-ISOLERAD-S...nrad-swe&pi=826221&ci=SHOP_AREA_17600_1512012

De svarta känns mer halkiga och ger ett sämre grepp, särkillt på skruv i elmaterial som oftast är rena katatrofen, även på dyrt elmaterial. Skulle man hitta så risig skruv på något annat, typ en bil, cykel eller gräsklippare skulle åtminstone jag bli vansinnig, på elmaterial är man på något vis van ....

Mikael_L
smilingcopycat skrev:
Blev det något trevligt set med skruvmejslar?
Nej inte än.
Faktiskt har jag just idag sysselsatt mig lite med frågan, men det blir kanske Witte mejslar istället:
http://www.conrad.se/websale8/?Ctx={ver%2f8%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f1%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2fSHOP_AREA_17600_1512011%2fmi}{pi%2f825108%2fpi}{bi%2f2%2fbi}{sf%2f%3Cs1%3EBeha%20Amprobe%3C%2fs1%3E%2fsf}{md5%2fdab09e2d1ed85048079b98835182d51c%2fmd5}

Jag har ändå lite annat jag ska beställa från conrad, och då kommer jag upp i summa för fraktfritt.

edit:
conrad har ju en helkass hemsida, det är 100% omöjligt att skicka en länk.
Jag hoppas dom förlorar hundratusentals kronor årligen på uteblivna intäkter då man inte kan tipsa andra om trevliga köp :mad:

Redigerat:
Provade din länk, och Conrad svarade "Ungültiger Shopaufruf" som Google vill översätta till "Ogiltig samtal butik". Måste vara fel på en siffra.

Det går att länka på Conrads hemsida om man inte är inloggad och inte tar länkarna från kundvagnen, de länkarna är nog beroende av en "kaka" som ligger i cachen på webläsaren. Om man inte är inloggad och bara klickar på produkten för visning, så funkar länken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.