35 899 läst · 125 svar
36k läst
125 svar
Elektrikermejslar
Ja, torx, kanske insex, de ovanligare storlekarna av plattmejsel, PH och PZ som behövs nån enstaka gång, och så kan man kanske köpa "bitssats security" eller liknande för att få tri-wing och liknande "ifall att".
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssatser
Våra bitssatser kommer i olika storlekar och inkluderar allt du behöver för dina skruv- och borrprojekt. Med kvalitativa bits i olika former och storlekar kan du alltid vara säker på att du har rätt verktyg för jobbet. Perfekta för både
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
Inte ens kombimejslarna?snaggletooth skrev:
E16 124 42
Finns även bitssatser:
E16 146 75: PH1 & PH2 + spår, E16 146 76: PZ1 & PZ2 + spår
E16 152 36: Bitssats för normcentraler, PH1-2, PZ1-2 + spår
PZ 1 och PZ2 samt PH2 dom använder jag dagligen samt tre flata en för små plintar en mittimellan (ca 3,5 mm) och en "stor" ca 5,5 mm. För det är ofta man måste skruva ur g:a spårskruvar. Samt, om möjligt, alla andra storlekar och typer liggande i verktygslådan.
Det sitter ju oftast kombiskruvar överallt. Jag använder min 3,5mm flat som jag har i byxfickan till det mesta (Ska ju kanske nämnas att jag inte sitter och skruvar 100 uttag / dag på nåt bygge)Patrik_Hed skrev:
Till vissa jobb så är priset också av betydelse. Kanske inte för elektriker men för antennbranschen så är det rätt skönt om man bara förlorar en tia när man tappar en mejsel som landar i hängrännan på den sida av huset man inte har nån stege på (om man har stege alls och inte kommit upp genom vindslucka)...
Jag använder Bahco el-mejslar och en sådan här:
http://www.youtube.com/watch?v=VS2nejBbwp4
Väldigt smidig skruvmejsel att ha i fickan.
Kan dessutom tipsa om att Harald Nyborg säljer både Bahco och Wera mejslar till väldigt bra priser, dom brukar ha Bahco el-mejsel sats på extrapris för 199:- då och då.
Kombimejslarna säljer dom för 99:- (för 2 storlekar)
http://www.youtube.com/watch?v=VS2nejBbwp4
Väldigt smidig skruvmejsel att ha i fickan.
Kan dessutom tipsa om att Harald Nyborg säljer både Bahco och Wera mejslar till väldigt bra priser, dom brukar ha Bahco el-mejsel sats på extrapris för 199:- då och då.
Kombimejslarna säljer dom för 99:- (för 2 storlekar)
Jag lyfter denna intressanta tråd.
Hur gick det mycke_nu, blev det någon inköp?
Jag har för mig att det fanns någon kombimejsel, som funkade för både ph1 och ph2, eller var det både pz2 och ph2 ..?
Någon som har lite koll?
Hur var det med dessa som Bo skrev om. något att ha?
Eller ska man bara köra som 5R skrev, 3,5mm flat till allt?
Och en till liten sidofråga:
Hur mycket använder yrkesverksamma elektriker VDE-mejslar, eller skruvar man lika glatt med oisolerade mejslar.
Jag har fått för mig att min vän som är elektriker inte kör så överdrivet mycket med isolerade mejslar ...
Hur gick det mycke_nu, blev det någon inköp?
Jag har för mig att det fanns någon kombimejsel, som funkade för både ph1 och ph2, eller var det både pz2 och ph2 ..?
Någon som har lite koll?
Hur var det med dessa som Bo skrev om. något att ha?
Jag bifogar en länk också: http://www4.elektroskandia.se/Popup/KatalogPopup.aspx?rid=41081&sok=1612442Bo.Siltberg skrev:
Eller ska man bara köra som 5R skrev, 3,5mm flat till allt?
Och en till liten sidofråga:
Hur mycket använder yrkesverksamma elektriker VDE-mejslar, eller skruvar man lika glatt med oisolerade mejslar.
Jag har fått för mig att min vän som är elektriker inte kör så överdrivet mycket med isolerade mejslar ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
Jag tycker dom är bra, men egentligen utan att veta... Dom "känns" bra, men ofta vill man nog dra åt lite mer än man ska... Inbillar mig ändå att lite för hårt är bättre än lite för löst. Bara man aldrig hoppar över rycktestet - ledarna ska tåla en dragkraft på sådär ~50 N.
Vad jag förstår försöker man tillverka skruvskallar så att mejseln slinter när rätt moment nåtts. Det är skillnad på försänkta skruvskallar och upphöjda. För försänkta där alltså en för bred skruvmejsel inte kan användas så tillåts ett lägre åtdragningsmoment. Förstår inte varför.
Isolerade mejslar behövs bara om man arbetar med spänning, och det gör vi väl inte . Men det kan vara en bra försäkring just ifall det skulle finnas spänning på en skruv...
Vad jag förstår försöker man tillverka skruvskallar så att mejseln slinter när rätt moment nåtts. Det är skillnad på försänkta skruvskallar och upphöjda. För försänkta där alltså en för bred skruvmejsel inte kan användas så tillåts ett lägre åtdragningsmoment. Förstår inte varför.
Isolerade mejslar behövs bara om man arbetar med spänning, och det gör vi väl inte . Men det kan vara en bra försäkring just ifall det skulle finnas spänning på en skruv...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Jag har bara isolerade mejslar.
//Patrik
//Patrik
Jag kör med wiha och deras slimfit isolerade mejslar, Riktigt nöjd med dom.
Hmm, "slimfit".Elektrosmurf skrev:
Är det att skaftet och smalare och kanske även själva mejselhuvudet också?
Jag har varit med om ganska många plintar där skruvmejslen är liksom någon del av en mm för trång för mejseln. Irriterande ...