Jag har många mejslar, men ramlar alltid tillbaka på Bachos elmejsel som är 22 cm lång, den är lagom lång för att lätt kunna fiskas upp ur sidofickan där den samsas med tumstocken, 10-11 led och en stjärnmejsel.
Den finns med 3mm rak klinga, men är svår att hitta på riktigt, senast fick jag köpa en 4mm och slipa om själv.

Wera är grymma, men har ingen vad jag hittat i Bachos längd, och handtaget är tjockare och tar mer plats i fickan.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Är man sugen på dessa mejslar jag skrivit om så måste nog kjell's kampanj (utförsäljning?) vara tokbra deal:)
Det var nog ej utförsäljning, för nu är dom på kampanj igen (inte riktigt lika bra som förra dock.)
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...ibotech-skruvmejselsats-7-st-1000-volt-p40160

Jag tycker nog fortfarande efter att använt dessa (från Kjell + Jula) ett tag att de känns som ett bra och prisvärt val för vanligt folk. Yrkeselektrikern ska nog fundera på en klass bättre, från Wera, Wiha eller så.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag gillar bost mejslarna, innan det var det weras och innan det bachos, Jag tycker bost har lagom stora handtag, bachos och weras tycker jag blir för klumpiga i tumstocksfickan.
 
A
Jag gillar Bachos mejslar köpte nya i December då dom nyss överlägset hade vunnit ett test på Elektrikerskruvmejslar. .(y)
 
Mikael_L
xdigger skrev:
Jag gillar bost mejslarna, innan det var det weras och innan det bachos, Jag tycker bost har lagom stora handtag, bachos och weras tycker jag blir för klumpiga i tumstocksfickan.
Jag har en enda Bost, en sådan här 4x100
8811921801246_1611304p_35569_jpg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag har mina betänkligheter om stålkvaliteten. Jag har inte kört sönder denna ännu, men lite ful har den blivit ganska snabbt. Verkar lite mjukt stål, inte bättre en de från Jula/Kjell.

I övrigt en jätteskön mejsel. Precis som du skriver lagom stor och skönt grepp.


Och jag kan ju passa på att skriva om en brist i de från Jula/Kjell, de mejslarna saknar all form av märkning på toppen av handtaget om vilken mejsel det är. När man kikar ner på mejselfickan ser man bara en massa identiska handtag bara i två storlekar. Antingen ha råkoll var de olika mejslarna alltid är, eller hålla på och hala upp, upp till tre st innan man fått rätt.
Där är t.ex. Bacho bäst med både färg och symbol. Bättre än så kan det inte bli. Kanske aningen mer märkning även på sidan också. Men färgerna ser man på ställen från sidan också.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Man lär sig storlekarna på bost, känns i handen när man har rätt och så har man färgen till hjälp, kvalitén har jag inte haft problem med, dom håller riktigt länge. Bachos märkning är bra.
 
Mikael_L
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bara påpeka att jag fortfarande inte kört slut på någon bost på jobbet, kvaliteten är mycket god för pengarna.. Jag har visserligen haft sönder dom minsta plintmejslarna, men det har inte berot på produkten utan snarare "handhavande fel" från min sida så det räknas inte.
 
Mikael_L
Ja det har ju gått snart ett år sedan då jag skrev om Bost, och reste lite frågetecken över stålkvallan.

Men nu har den använts nästan dagligen sedan dess, och ser likadan ut som i februari så jag får nog anse att stålet är helt OK i Bost.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Tog ut en sats av dessa på jobbet.

[länk]
Betyg?
 
jonmo skrev:
Betyg?
Funkar bra. Dock inget man har till "vanligt" skruvande i kontakter osv. Jag använder dem i princip bara när jag skall besiktiga installationer med plintar. Har även en oisolerad Wera och den är lättare att ställa in men har snävare område. Wihan har enligt mina händer också skönare handtag. Skall kanske tilläggas att satsen kostar ca 1300+moms...

För vanligt skruvande i el har jag både Facom och Storels egen slimline och Storels funkar riktigt bra. De har både halvmjuka handtag och slimklingor.
 
Cheesen
RIMAC Mejsel all-in-one, fick en av svågern. Passar alla eldoseskruvar. Underbart verktyg. Den som används mest i min låda i alla fall.
 
Mikael_L
Nu kan man igen köpa Dibotech prisvärda mejselsats till ett rejält nedsatt och otroligt prisvärt pris från kjell.com
https://www.kjell.com/se/sortiment/...h-skruvmejselsats-med-spanningsprovare-p40160
För ynka 40 spänn så får manen komplett uppsättning, förutom PZ-mejslar tyvärr, som passar för allt elarbete.
Köp sen till en PZ1 och PZ2 från Jula, så har du det du behöver för det elektriska jobbet.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ektrikerskruvmejslar/elektrikermejsel-110049/

Tråkigt nog har Jula dragit upp priset på dessa.

I vilket fall, jag har ju själv provat just detta, en grundsats från Kjell och sen PZ från Jula.
Och nu har jag i några år använt dessa yrkesmässigt, dagligen som elektriker, och kan inte annat säga än att de är bra. De är, sett till priset, i toppklass. Jag hade aldrig förväntat mig detta, helt enkelt.

Det är bara 2,5mm som jag lyckats förstöra. En vred jag sönder klingspetsen på, den andra har nu, efter oerhört mycket skruvande i små plintar blivit sliten så det både syns och känns. Den håller ett tag till, men börjar vara nära tvunget utbyte. (Jag har kört ett par projekt där denna är den enda som passar, och dragit minst 5000 sådana här plintskruvar. (typ, men 90° och annan storlek)
vh54xrjsbfhyvsst9rwa.jpg
Vidare använder jag alltid denna lilla 2,5 för att t.ex. lossa ledare ifrån Hagers jord och nollskena genom att sticka in i hålet för lossning och bända till, och en massa annat som man inte ska använda en mejsel man är rädd om.

Mycket prisvärt tycker jag, jag tror inte någon hempulare och sällanskruvare behöver något mer.
Som sagt, en nackdel är avsaknaden utav bra märkning, så man tar upp fel mejsel först minst hälften av gångerna ...

Nu har jag faktiskt beställt lite annat, inte för att detta är utslitet på något vis, men genom att alltid vara på jakt efter förnyelse och den enda sanna glädjen att shoppa och öppna nya kartonger så ... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.