norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Kort så känns den som en vanlig mejsel, den skruvar skruvar själv upp till ett lågt moment dvs den sköter tomgnidandet själv. Dvs ca 90% av allt skruvande. Det sista drar man för hand med samma mejsel. Den har också inbyggd lampa.

Den är ruggigt bra.
Testade den hastigt på Ahlsell igår, den passar säkert utmärkt till elektriker mfl. Smidigt handhavande. Tror inte chefen vill köpa en till mig dock.
 
På 90 talet hade typ varenda elektriker en elskruvmejsel, Panasonic var märket då, men nu är det sällan jag sett nån ha det.
 
torbeno torbeno skrev:
Testade den hastigt på Ahlsell igår, den passar säkert utmärkt till elektriker mfl. Smidigt handhavande. Tror inte chefen vill köpa en till mig dock.
Mina händer har blivit så mycket bättre sedan min mejsel. Och det går snabbt så man slipper stå i jobbiga ställningar så länge.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
På 90 talet hade typ varenda elektriker en elskruvmejsel, Panasonic var märket då, men nu är det sällan jag sett nån ha det.
Hmm. Undrar om det inte var föregångaren till denna? Isf så är den lite för stark och tung samt så sitter knapparna på knepiga ställen. Vi har dessa på jobbet också.

Panasonic batteridriven mutterdragare i svart och vitt med synliga kontrollknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Sådana här plintar har jag skruvat i, i hundratals enheter nu. Med den lilla 2,5mm från kjell.co

Nu syns i bild en instrumentmejsel på 2,5 mm ifrån Malmbergs, som skall testas en tid framöver
Hand håller en instrumentmejsel på 2,5 mm bredvid öppet elskåp med kablar och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en och den är kass! Klingan har lossnat i handtaget så den slirar. :(
 
En annorlunda elmejselfråga i ett sällskap där troligen någon kan ge ett svar. ESD godkänd momentmejsel - någon som kan ge mig något märke eller tillverkare som klarar detta? Gärna moment i handtaget och då möjligt att byta klingor.
 
R Robert-san01 skrev:
Wiha och Wera har momentmejslar för el med utbytbar klinga. De gör dock rätt fin kortis på bankkontot. :(

[länk]
Den kortisen är nog billigare än att använda fel mejsel och förstöra ett elsyatem för ca 500'000/maskin... Skruvar genom kretskort i maskin som kortsluter mellan lagren i korten.. *suck* konstruktörer och deras fina desinerprogram i datorn...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har det hänt lite saker på skruvmejselfronten här.
Dels har jag investerat i ett Wera-set.

Dels gick ett par av mina Dibotech från kjell.com sönder förra veckan.

Det var 5.5 mm som först pajade. Det var förvisso något som satt rätt hårt, jag blev ändå rejält förvånad när den pajade.
Jag har nämligen tagit i rätt ordentligt ibland förut. Dessutom har jag misshandlat den med allt möjligt som skruvmejslar verkligen inte ska användas till, stämjärn, huggmejsel, brytjärn.

Och sen när jag var utan 5.5 så fortsatte jag med 4mm, vilket naturligtvis innebar att jag förstörde den också, ibland är man ju korkad bortom all förståelse ... :oops: :rofl: :crysmile:

Men jag har alltså kört i huvudsak med dessa urbilliga Dibotech från Kjell såsom yrkesarbetande elektriker i runt 4 år, och kan ju inte säga annat efter denna långa relation att de var ju extremt lysande för vad de kostade.
Nu verkar Kjell tyvärr ha slutat med setet, hittar det inte på hemsidan i alla fall.

Om man kikar på det trasiga så verkar brottet på 5.5'an i huvudsak vara ett sprött brott, medan 4mm har haft ett lite mer segt brott.
Två trasiga skruvmejslar med avbrutna spetsar, den ena med sprött brott, den andra med segt brott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har det hänt lite saker på skruvmejselfronten här.
Dels har jag investerat i ett Wera-set.

Dels gick ett par av mina Dibotech från kjell.com sönder förra veckan.

Det var 5.5 mm som först pajade. Det var förvisso något som satt rätt hårt, jag blev ändå rejält förvånad när den pajade.
Jag har nämligen tagit i rätt ordentligt ibland förut. Dessutom har jag misshandlat den med allt möjligt som skruvmejslar verkligen inte ska användas till, stämjärn, huggmejsel, brytjärn.

Och sen när jag var utan 5.5 så fortsatte jag med 4mm, vilket naturligtvis innebar att jag förstörde den också, ibland är man ju korkad bortom all förståelse ... :oops: :rofl: :crysmile:

Men jag har alltså kört i huvudsak med dessa urbilliga Dibotech från Kjell såsom yrkesarbetande elektriker i runt 4 år, och kan ju inte säga annat efter denna långa relation att de var ju extremt lysande för vad de kostade.
Nu verkar Kjell tyvärr ha slutat med setet, hittar det inte på hemsidan i alla fall.

Om man kikar på det trasiga så verkar brottet på 5.5'an i huvudsak vara ett sprött brott, medan 4mm har haft ett lite
26808061.jpg
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
5
S Slugge skrev:
[bild]
Använder den där med bits fast utan motor. Rätt så smidigt men är inne på min andra men jag vet inte om de har gjort om låsningen, den jag har nu så tycker jag låsningen av bitsen är lite för glapp/lätt.
Den första jag hade tryckte man bara i bitsen så satt den.
 
5
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har det hänt lite saker på skruvmejselfronten här.
Dels har jag investerat i ett Wera-set.

Dels gick ett par av mina Dibotech från kjell.com sönder förra veckan.

Det var 5.5 mm som först pajade. Det var förvisso något som satt rätt hårt, jag blev ändå rejält förvånad när den pajade.
Jag har nämligen tagit i rätt ordentligt ibland förut. Dessutom har jag misshandlat den med allt möjligt som skruvmejslar verkligen inte ska användas till, stämjärn, huggmejsel, brytjärn.

Och sen när jag var utan 5.5 så fortsatte jag med 4mm, vilket naturligtvis innebar att jag förstörde den också, ibland är man ju korkad bortom all förståelse ... :oops: :rofl: :crysmile:

Men jag har alltså kört i huvudsak med dessa urbilliga Dibotech från Kjell såsom yrkesarbetande elektriker i runt 4 år, och kan ju inte säga annat efter denna långa relation att de var ju extremt lysande för vad de kostade.
Nu verkar Kjell tyvärr ha slutat med setet, hittar det inte på hemsidan i alla fall.

Om man kikar på det trasiga så verkar brottet på 5.5'an i huvudsak vara ett sprött brott, medan 4mm har haft ett lite mer segt brott.
[bild]
Har du plöjt en åker med de där?:oops:
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror jag nämnde i inlägget lite över hur jag misshandlat de stackarna, särskilt 5,5'an. ;)

Nu har för några månader sen införskaffat detta set
https://www.verktygsladan.nu/produc...cts_id/2335?osCsid=sm6d9pj4jc5e42837pvm87t130
Jag har inte riktigt börjat använda dem ordentligt än, men nu ska det bli. Det är bara de två PZplus-minus som fått följa med fram tills nu.

Detta set har mycket rätt. Weras superslim betyder slim-spets och slimt skaft (vilket är bra när många mejslar ska samsas i fickornas verktygshållare.
Men sen är det inte pozidriv, utan plus-minus, dvs PZ/S som den också heter, PZ med tvärgående spår.

Detta fick mig att tveka länge för ett inköp. Visst, alla MCB, JFB och annat material i centralen är ju PZ/S 2, och PZ fungerar också bra.
Men så började jag kolla, och upptäckte att i princip allt elmaterial jag kommer i kontakt med är PZ/S 2 eller 1.
Vare sig det gäller uttag, strömbrytare, skruvarna i dosor osv osv.
Så jag har slagit till på detta set, och har väl idag kanske en anings synpunkter på det ändå ...
160iss.png
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror jag nämnde i inlägget lite över hur jag misshandlat de stackarna, särskilt 5,5'an. ;)

Nu har för några månader sen införskaffat detta set
[länk]
Jag har inte riktigt börjat använda dem ordentligt än, men nu ska det bli. Det är bara de två PZplus-minus som fått följa med fram tills nu.

Detta set har mycket rätt. Weras superslim betyder slim-spets och slimt skaft (vilket är bra när många mejslar ska samsas i fickornas verktygshållare.
Men sen är det inte pozidriv, utan plus-minus, dvs PZ/S som den också heter, PZ med tvärgående spår.

Detta fick mig att tveka länge för ett inköp. Visst, alla MCB, JFB och annat material i centralen är ju PZ/S 2, och PZ fungerar också bra.
Men så började jag kolla, och upptäckte att i princip allt elmaterial jag kommer i kontakt med är PZ/S 2 eller 1.
Vare sig det gäller uttag, strömbrytare, skruvarna i dosor osv osv.
Så jag har slagit till på detta set, och har väl idag kanske en anings synpunkter på det ändå ...
[bild]
Jag gillar +/-. Man får bra grepp och skulle det krisar kan man ta vanliga mejslar. Slim klinga är ett måste på elmejslar.

Var på en mässa för typ 6-7år sedan och Bacho ställde ut. De hade ingen aning om vad +/- var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.