E
P Paxman skrev:
Så här skrev jag i inlägg #740: (och det är lite intressant att ingen från "motståndarsidan" kommenterat det)

"Exakt detta har alla "vi har faktiskt fri prissättning, så det är är OK att ta 1000 kr för en meter FK bara man informerar om det"-agitatorer missat. Det är precis samma som historierna med taxichaufförer som blåser turister som behöver taxi från flygplatsen till city med hittepå-taxor. Någon naiv turist som landat i Sverige för första gången och inte informerat sig om att resan mellan Arlanda och Stureplan ska kosta runt 500 spänn luras att betala 5000 kr. Turisten kanske inte ens vet hur mycket 5000 SEK är i sin egen valuta.

Av just denna anledning har de stora taxibolagen tydlig information i bilarna om vad olika resor kostar, så inte bedrägliga chaufförer ska kunna blåsa kunderna som hoppar in i bilen. Hantverkarbranschen agerar precis motsatt; de har dolda prislistor hos grossister som i praktiken uppmuntrar hantverkarna att fiffla med påslagen.

Detta är alltså inte OK! Och nej, det går inte att skylla på att kunden inte informerat sig, är korkad eller utvecklingsstörd...man får som företagare inte utnyttja kundens tillkortakommanden."


Så, jo...man kan vara fullt frisk i hjärnan och ändå vara i en beroendesituation med t ex en hantverkare. Du har säkert sett något avsnitt av serien "Fuskbyggarna". Anser du att de som deltagit i den serien (och andra som blivit lurade av hantverkare) är lite korkade eller bakom flötet?

Samma sak gäller givetvis alla andra andra branscher så som bilverkstäder, städbolag, fastighetsmäklare, fondförvaltare/banker, skolor osv som privatkunder kan komma att ha att göra med. Konsumentlagarna finns till för att inte varje enskild individ ska tvingas utbilda sig i varje enskilt verksamhetsområde för att ta sig bort ifrån beroendesituationen. Lagarna lägger ett större ansvar på näringsidkaren att tillvarata kundens intressen än vice versa, just eftersom näringsidkaren ska ha bättre kunskap än kunden gällande det som ska utföras.

Någon frågade tidigare i tråden om hantverkaren "inte får" utföra ett arbetsmoment som h*n anser bli dyrare om kunden önskar momentet. Självklart får hantverkaren det, men h*n måste informera om den billigare lösningen, gärna skriftligt. Samma sak gällande materialval.

Allt detta är stipulerat i konsumentlagarna och det behövs inga domar för att lagarna ska gälla. Det finns säkert massor av lagar där inga domar finns...det betyder dock inte att man får bryta mot dem hur som helst.
Hantverkare måste informera om den billigaste lösningen? Det var något nytt. Är det EU som bestämt detta..
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hantverkare måste informera om den billigaste lösningen? Det var något nytt. Är det EU som bestämt detta..
Läs igen...jag orkar inte rätta till alla (medvetna?) missförstånd ifrån dig och dina gelikar.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
P Paxman skrev:
Läs igen...jag orkar inte rätta till alla (medvetna?) missförstånd ifrån dig och dina gelikar.
Det var Paxman som skrev detta.
Men då blev det kanske fel då, inläggen kan strykas.

Här har vi det som tydligen inte stämde:

Någon frågade tidigare i tråden om hantverkaren "inte får" utföra ett arbetsmoment som h*n anser bli dyrare om kunden önskar momentet. Självklart får hantverkaren det, men h*n måste informera om den billigare lösningen, gärna skriftligt. Samma sak gällande materialval.

Underskrivet Paxman.
Så detta betyder översatt att Hantverkaren inte måste välja den billigaste lösningen men att det då måste kommuniceras till kunden.

Sen är frågan om Paxman menar det billigaste genom installationens förväntade livscykel eller bara för stunden, oavsett vilket innebär det att lågprismateriel direkt från skina utan mellanled ska användas. Metoden ska vara enklaste och snabbaste möjliga för att slippa redovisa varför annan valdes.

Hantverkarens rykte kan komma i andra hand då kablar dras diagonalt och kors och tvärs för att inte riskera komma över LMP. Lägsta möjliga pris.
 
Redigerat:
Krille-72 Krille-72 skrev:
Här finner ni lite läsvärd läsning för dom som önskar. Glömt inte att läsa allt. ;)
[länk]
Tack för bra inlägg . Konsumenten (svarande) vann hårfint då HD ansåg att entreprenören (kärande) inte
uppfyllt lagens villkor i KtjL 40 § om vad som skall ingå i en specificerad räkning även med löpande
timdebitering
. Konsumenten skall ges en redovisning där det går att bedöma vad som specifikt har utförts
under en viss specifik tid alltså tiden länkad till utförandet . Varje arbetare skall i sin arbetsrapport ange
datum , arbetstid och vad som utförts på den tiden, för att kunna utgöra specificerat debiteringsunderlag.
Detta för att konsumenten skall kunna bedöma skäligheten i det utförda arbetet och priset.
Hela bevisningen ligger nu på entreprenören / hantverkare .
Detta har nu HD slagit fast .
Åsikt :Konsumenten har skött detta vårdslöst, nödvändig stödbevisning saknas .
-När ny entreprenör skall överta pågående arbete skall alltid en besiktning av oberoende ske och
helst med en uppskattning av det avslutande arbete uttryckt i tid och värde .
- Genomgång med ny entreprenör med skriftlig arbetsplan / offert .
- Konsumentens egen löpande tidskontroll skall vara skriftlig och helst ange vem som jobbade .
- Kontantbetalningar endast mot kvitto och vad de avser.
Entreprenören har skött detta dåligt då han inte förstått vad villkoren i KtjL 40 § innebär .
- Han skulle haft en genomgång med skriftlig arbetsplan.
- Tidredovisning kopplad till arbetets utförande .
Med ovanstående torde det knappast uppstå en tvist som inte kan lösas med förlikning.
Konsumenten skall inte betala före han erhållit en korrekt specificerad räkning och då
endast vad han anser vara skäligt och reklamera resten.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag hoppas att fler ska orka läsa och kommentera domen. Den visar verkligen hur solklart det går att tolka lagarna för oss vanliga dödliga.
Här har ärendet gått genom 3 juridiska instanser.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Så här skrev jag i inlägg #740: (och det är lite intressant att ingen från "motståndarsidan" kommenterat det)

"Exakt detta har alla "vi har faktiskt fri prissättning, så det är är OK att ta 1000 kr för en meter FK bara man informerar om det"-agitatorer missat. Det är precis samma som historierna med taxichaufförer som blåser turister som behöver taxi från flygplatsen till city med hittepå-taxor. Någon naiv turist som landat i Sverige för första gången och inte informerat sig om att resan mellan Arlanda och Stureplan ska kosta runt 500 spänn luras att betala 5000 kr. Turisten kanske inte ens vet hur mycket 5000 SEK är i sin egen valuta.

Av just denna anledning har de stora taxibolagen tydlig information i bilarna om vad olika resor kostar, så inte bedrägliga chaufförer ska kunna blåsa kunderna som hoppar in i bilen. Hantverkarbranschen agerar precis motsatt; de har dolda prislistor hos grossister som i praktiken uppmuntrar hantverkarna att fiffla med påslagen.

Detta är alltså inte OK! Och nej, det går inte att skylla på att kunden inte informerat sig, är korkad eller utvecklingsstörd...man får som företagare inte utnyttja kundens tillkortakommanden."


Så, jo...man kan vara fullt frisk i hjärnan och ändå vara i en beroendesituation med t ex en hantverkare. Du har säkert sett något avsnitt av serien "Fuskbyggarna". Anser du att de som deltagit i den serien (och andra som blivit lurade av hantverkare) är lite korkade eller bakom flötet?

Samma sak gäller givetvis alla andra andra branscher så som bilverkstäder, städbolag, fastighetsmäklare, fondförvaltare/banker, skolor osv som privatkunder kan komma att ha att göra med. Konsumentlagarna finns till för att inte varje enskild individ ska tvingas utbilda sig i varje enskilt verksamhetsområde för att ta sig bort ifrån beroendesituationen. Lagarna lägger ett större ansvar på näringsidkaren att tillvarata kundens intressen än vice versa, just eftersom näringsidkaren ska ha bättre kunskap än kunden gällande det som ska utföras.

Någon frågade tidigare i tråden om hantverkaren "inte får" utföra ett arbetsmoment som h*n anser bli dyrare om kunden önskar momentet. Självklart får hantverkaren det, men h*n måste informera om den billigare lösningen, gärna skriftligt. Samma sak gällande materialval.

Allt detta är stipulerat i konsumentlagarna och det behövs inga domar för att lagarna ska gälla. Det finns säkert massor av lagar där inga domar finns...det betyder dock inte att man får bryta mot dem hur som helst.
Kktjl har funnits många år. Så det är ingen ny lag. 1985 kom den senaste versionen ut. Det är några år sedan. Hantverkatens makt är väldigt viktigt så det borde hunnit dyka upp ett gäng domar på alla dessa år. Det var en väldigt patetiskt försök att fly genom att hitta på att det inte hunnit komma några domar ännu. Men självklart har du rätt i att en lag är giltig även om det inte kommit någon dom ännu.
Sen läs igenom om ocker lagen. Sen googla på det så ser du vilken typ av domar det rör sig om.
Sen kan då få lite mer hjälp.
Den domen som krille_72 länkade till
Hd använde näringsidkare och inte hantverkare. När de diskuterade vem som hade bevisbördan så var det olika yrkesgrupper. Men man nämnde inte hantverkare specifikt. Om nu hantverkaren har sådan stark ställning varför nämner man bara näringsidkare istället för hantverkare?
Näringsidkaren har bevisbördan generellt. Inte specifikt hantverkaren. För diskuterar hantverkare.
Är du fortfarande övertygad om att hantverkaren är starkare parten? Att man hamnar i en beroende situation?
Men det beror väl på vad resten av din svans säger
 
P
P Paxman skrev:
Samma sak gäller givetvis alla andra andra branscher så som bilverkstäder, städbolag, fastighetsmäklare, fondförvaltare/banker, skolor osv som privatkunder kan komma att ha att göra med. Konsumentlagarna finns till för att inte varje enskild individ ska tvingas utbilda sig i varje enskilt verksamhetsområde för att ta sig bort ifrån beroendesituationen. Lagarna lägger ett större ansvar på näringsidkaren att tillvarata kundens intressen än vice versa, just eftersom näringsidkaren ska ha bättre kunskap än kunden gällande det som ska utföras.
Det jobbigaste för en okunnig kund tycker jag verkar vara när den drabbas av en okunnig hantverkare. Av de trådar på Byggahus där folk ber om hjälp med dåligt hantverk känner jag mest medlidande med dem som har anlitat inkompetenta hantverkare. I sådana situationer måste kunden skaffa sig bättre kunskap än näringsidkaren för att det inte ska gå helt åt helskotta.

(Vad som är jobbigast för en hantverkare får någon ur den gruppen berätta om för det har jag ingen erfarenhet av.)
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Den stora bristen som orsakar de flesta problem är kommunikation. Om folk kunde lära sig att kommunicera så hade många problem varit lösta. Om man då pratar om hantverkare så är ett exempel om kunden inte kan kommunicera med hantverkaren då är det upplagt för missförstånd. Kunden blir missnöjd för hantverkaren gjort fel, men egentligen är det kommunikationen som brister. Om hantverkaren inte berättar om saker som inte går att göra så blir kunden missnöjd. Eller om hantverkaren inte berättar att det kommer bli förseningar av någon anledning åter igen en missnöjd kund.
Tänk om folk bara lärde sig kommunicera.
Folk klarar av så mycket om man bara får information om vad som händer.
Min teori är att mycket helt enkelt beror nog på missuppfattningar som beror på dålig kommunikation
 
P
Dålig kommunikation pga ointresse från kundens sida i många fall, tror jag. "Jag har ju anlitat hantverkaren för att fixa problemet så nu släpper jag det", ungefär. Varpå hantverkaren blir tvungen att gissa en del med följd att kunden blir sur för att hantverkaren inte har läst kundens tankar.

För hantverkaren gäller det alltså att klämma ur kunden så mycket information som möjligt utan att bli odräglig.
 
E
P pmd skrev:
Dålig kommunikation pga ointresse från kundens sida i många fall, tror jag. "Jag har ju anlitat hantverkaren för att fixa problemet så nu släpper jag det", ungefär. Varpå hantverkaren blir tvungen att gissa en del med följd att kunden blir sur för att hantverkaren inte har läst kundens tankar.

För hantverkaren gäller det alltså att klämma ur kunden så mycket information som möjligt utan att bli odräglig.
Rätt men fel.
Har Hantverkaren fått höra tillräckligt många gånger att du är proffset, lös det så blir det väl den naturliga reaktionen. Det går givetvis även att fastna i detaljfrågor i en evighets tid, taxametern tickar och jobbet måste ju även utföras.

Så trixet är då att vara en psykolog, tankeläsare samt god Hantverkare för att kunna ställa exakt rätt sorts frågor till rätt sorts kund. Den balansen är inte helt enkel, vissa vill gärna detaljstyra, andra vill inte veta eller kunna påverka något under arbetets gång för att i efterhand hitta allsköns felaktigheter.
 
Om kommunikationen brister då blir det fel. Även om det vore rätt.
En hantverkare som är jätteduktig på sitt jobb men som inte kan kommunicera kommer tyvärr få problem.han kommer inte kunna gissa sig till vad kunden vill ha. Det är ett väldigt socialt yrke att vara hantverkare.
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Rätt men fel.
Har Hantverkaren fått höra tillräckligt många gånger att du är proffset, lös det så blir det väl den naturliga reaktionen. Det går givetvis även att fastna i detaljfrågor i en evighets tid, taxametern tickar och jobbet måste ju även utföras.

Så trixet är då att vara en psykolog, tankeläsare samt god Hantverkare för att kunna ställa exakt rätt sorts frågor till rätt sorts kund. Den balansen är inte helt enkel, vissa vill gärna detaljstyra, andra vill inte veta eller kunna påverka något under arbetets gång för att i efterhand hitta allsköns felaktigheter.
Å de är du förstår jag? :p en perfekt psykologisk tänkeläsande hantverkare.:p
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Kktjl har funnits många år. Så det är ingen ny lag. 1985 kom den senaste versionen ut. Det är några år sedan. Hantverkatens makt är väldigt viktigt så det borde hunnit dyka upp ett gäng domar på alla dessa år. Det var en väldigt patetiskt försök att fly genom att hitta på att det inte hunnit komma några domar ännu. Men självklart har du rätt i att en lag är giltig även om det inte kommit någon dom ännu.
Sen läs igenom om ocker lagen. Sen googla på det så ser du vilken typ av domar det rör sig om.
Sen kan då få lite mer hjälp.
Den domen som krille_72 länkade till
Hd använde näringsidkare och inte hantverkare. När de diskuterade vem som hade bevisbördan så var det olika yrkesgrupper. Men man nämnde inte hantverkare specifikt. Om nu hantverkaren har sådan stark ställning varför nämner man bara näringsidkare istället för hantverkare?
Näringsidkaren har bevisbördan generellt. Inte specifikt hantverkaren. För diskuterar hantverkare.
Är du fortfarande övertygad om att hantverkaren är starkare parten? Att man hamnar i en beroende situation?
Men det beror väl på vad resten av din svans säger
Vilket svammel , du har ingen svans , du är kuperad . Du har frågat om råd , rådet är håll dig
undan från personbedömningar och juridiska bedömningar , du saknar språkförståelse.
 
P pmd skrev:
Det jobbigaste för en okunnig kund tycker jag verkar vara när den drabbas av en okunnig hantverkare. Av de trådar på Byggahus där folk ber om hjälp med dåligt hantverk känner jag mest medlidande med dem som har anlitat inkompetenta hantverkare. I sådana situationer måste kunden skaffa sig bättre kunskap än näringsidkaren för att det inte ska gå helt åt helskotta.

(Vad som är jobbigast för en hantverkare får någon ur den gruppen berätta om för det har jag ingen erfarenhet av.)
Fram för krav på kompetensgaranti i form av personligt yrkescertifikat med tillhörande garanti .
 
S Spikin skrev:
Vilket svammel , du har ingen svans , du är kuperad . Du har frågat om råd , rådet är håll dig
undan från personbedömningar och juridiska bedömningar , du saknar språkförståelse.
Du måste svarat till någon annan.
Jag har inte frågat dig om råd, jag litar inte på din kunskap. Jag måste erkänna att jag skulle inte fråga dig råd när det gäller språkförståelse heller. Däremot när det gäller att komma med onödiga persnangrepp då vet jag vem jag ska fråga.
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.