65 963 läst · 338 svar
66k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
så vad gör man när elektrikern säger sig ha städat bilen och irrat runt på grossen i ungefär 3 timmar varje dag? för det är så timfördelningen ser ut här.W Wehlen.M skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Nä det håller jag med om som sagt. Jag bara påpekade att städa bil definitivt är en kostnad som ska läggas på kunden, men det är givetvis inte rimligt med flera timmars bilstädning.Farstatjej90 skrev:
Nyfiken fråga… ”brukar de inte komma så långt” betyder det att du varit med om flera rättegångar och bråkat med kunder eller vad baserar du det på?W Wehlen.M skrev:
Typiskt hantverkarskojare.....E elmont skrev:För den elektriker som får jobbet börjar klockan ticka när han får arbetsordern och den tickar på tills jobbet är färdigt och arbetsordern lämnas in. Tid som inte ingår är naturligtvis raster men att plocka matr. in och ut ur bilen ingår, resor ingår, samtal med arbetsledning ingår och allt som "beror" på jobbet ingår i den tid som han ska ha betalt för. Om företaget sedan fakturerar kunden fullt ut eller har så pass hög timpenning så att man kan "bjuda" på vissa moment är olika mellan olika företag.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Har någon argumenterar för att debitera kund overhead kostnader här? :O inte ens TS hantverkare har ju sagt något om det…C Conqvist skrev:Att hantverkare trixar med timmarna är väl "standard procedure". Kommer klockan 8, drar till grossen en timme, lunch 1,5 timme och sen till kontoret kl 14:30-15. Blir inte många timmar kvar till att arbeta. Trots att detta är branschstandard är det alltid lite lurigt att invända just för att de menar på att det är så mycket admin och annat som tillkommer, vilket ju är svårt att "motbevisa".
Jag jobbade själv som timdebiterande konsult i 10 år och timtaxan bör, enligt min mening, ta höjd för "allmän administration & pyssel", overhead mm som man inte kan lägga på en enskild kund. VD kan inte gärna lägga in 15 minuter arbetad tid per kund plus lokalkostnader, utan den typen av overhead ingår redan i priset. Hur många procent av arbetstiden brukar man fakturera som hantverkare? Konsulter brukar ju ligga i intervallet 80-90% är min erfarenhet.
Vi hjälpte en annan firma tidigare som på något sätt lyckades hamna i luven med kunden flera gånger, därav vi slutade hjälpa dem...P PHPersson skrev:
Men där var förlikning värsta som hände den firman annars så förlorade kunden
Har aldrig varit med om en chef som accepterar mindre än 40 debiterbara timmar per vecka.C Conqvist skrev:Att hantverkare trixar med timmarna är väl "standard procedure". Kommer klockan 8, drar till grossen en timme, lunch 1,5 timme och sen till kontoret kl 14:30-15. Blir inte många timmar kvar till att arbeta. Trots att detta är branschstandard är det alltid lite lurigt att invända just för att de menar på att det är så mycket admin och annat som tillkommer, vilket ju är svårt att "motbevisa".
Jag jobbade själv som timdebiterande konsult i 10 år och timtaxan bör, enligt min mening, ta höjd för "allmän administration & pyssel", overhead mm som man inte kan lägga på en enskild kund. VD kan inte gärna lägga in 15 minuter arbetad tid per kund plus lokalkostnader, utan den typen av overhead ingår redan i priset. Hur många procent av arbetstiden brukar man fakturera som hantverkare? Konsulter brukar ju ligga i intervallet 80-90% är min erfarenhet.
Till vem anmäler man detta?P PHPersson skrev:
Jag bestred en faktura från ett av de kommunalt ägda mygelbolagen i bygden och de skickade den till Intrum Sverige för indrivning och deras påminnelse innehöll även kronofogdens avgift trots att det inte skulle gå till kronofogden om jag betalade påminnelsen, jag bestred även kronofogdens krav och slapp att betala till sist då jag hävdade brott mot konsumenttjänstlagen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Oskick skrev:
Antar att du försökte vara rolig? Men det framstår verkligen som om du inte ens förstår skillnaden mellan en kund och en hantverkare här.
Elektrikern hade aldrig skräpat ner hos dig om det inte var pga. Din central. Att du städade gjorde att jobbet gick snabbare och hade du löpande kanske det gjorde skillnad på
30 minuter. 👌
Tänk vad massiv fakturan skulle bli om en murare debiterar städning av bil eller målaren. Det hade inte varit lösligt.
En elektriker bör det ta 10 minuter max med en liten borste.
Men det borde inte ens bli skitigt i en elektrikers bil?
En elektriker bör det ta 10 minuter max med en liten borste.
Men det borde inte ens bli skitigt i en elektrikers bil?
en smart hantverkare beställer ju från grossit med leverans, antingen i tid till firman eller direkt till kund. sen skriver i fakturan i mobilen på 5 min innan de går därifrån.A AG A skrev:Typisk tråd där någon anlitat en hantverkare, och tror att antal timmar på plats, är vad som ska faktureras.
Men, för en gång skull är jag på den frågandes sida. Han/du/TS har tydligen lagt på några timmar, utöver de som de arbetats på plats. En elektriker kan omöjligtvis ha använt 50% av tiden till att köra, köpa material och planera. Så även om TS kanske räknat något snålt för tid till annat, så är inte detta annat än bedrägeri.