W Wehlen.M skrev:
Förlåt, var lite otydlig.
Om en kund bara sätter sig på tvären och vägrar betala för att de har "klockat" hantverkaren och tycker att deras timmar ska gälla så brukar de inte komma så långt.
Därför är det viktigt att få ut en dagbok för att se om det timmar som verkligen inte stämmer.
så vad gör man när elektrikern säger sig ha städat bilen och irrat runt på grossen i ungefär 3 timmar varje dag? för det är så timfördelningen ser ut här.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Städa måste va ljug.
Än har jag inte sett en elektriker som städar efter sig 😇
Brukar vara en själv som får gå efter och städa efter elektrikern. Allt droppas rakt ned på golvet
 
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju en rimlig tid att städa på men i det här fallet har 36h varit arbete och resor och ytterligare 17 h har varit annat. Det är inte rimligt att använda 30 minuter till annat för varje timme man spenderar hos kund. Särskilt inte när resor ingår i de 36 timmarna.
Nä det håller jag med om som sagt. Jag bara påpekade att städa bil definitivt är en kostnad som ska läggas på kunden, men det är givetvis inte rimligt med flera timmars bilstädning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
W Wehlen.M skrev:
Förlåt, var lite otydlig.
Om en kund bara sätter sig på tvären och vägrar betala för att de har "klockat" hantverkaren och tycker att deras timmar ska gälla så brukar de inte komma så långt.
Därför är det viktigt att få ut en dagbok för att se om det timmar som verkligen inte stämmer.
Nyfiken fråga… ”brukar de inte komma så långt” betyder det att du varit med om flera rättegångar och bråkat med kunder eller vad baserar du det på?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D deppan skrev:
så vad gör man när elektrikern säger sig ha städat bilen och irrat runt på grossen i ungefär 3 timmar varje dag? för det är så timfördelningen ser ut här.
Ja då har du en bra punkt att rikta mot företaget, att inte ha timmar som man kan förklara så ska den strykas på en gång
 
E elmont skrev:
För den elektriker som får jobbet börjar klockan ticka när han får arbetsordern och den tickar på tills jobbet är färdigt och arbetsordern lämnas in. Tid som inte ingår är naturligtvis raster men att plocka matr. in och ut ur bilen ingår, resor ingår, samtal med arbetsledning ingår och allt som "beror" på jobbet ingår i den tid som han ska ha betalt för. Om företaget sedan fakturerar kunden fullt ut eller har så pass hög timpenning så att man kan "bjuda" på vissa moment är olika mellan olika företag.
Typiskt hantverkarskojare.....
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
C Conqvist skrev:
Att hantverkare trixar med timmarna är väl "standard procedure". Kommer klockan 8, drar till grossen en timme, lunch 1,5 timme och sen till kontoret kl 14:30-15. Blir inte många timmar kvar till att arbeta. Trots att detta är branschstandard är det alltid lite lurigt att invända just för att de menar på att det är så mycket admin och annat som tillkommer, vilket ju är svårt att "motbevisa".
Jag jobbade själv som timdebiterande konsult i 10 år och timtaxan bör, enligt min mening, ta höjd för "allmän administration & pyssel", overhead mm som man inte kan lägga på en enskild kund. VD kan inte gärna lägga in 15 minuter arbetad tid per kund plus lokalkostnader, utan den typen av overhead ingår redan i priset. Hur många procent av arbetstiden brukar man fakturera som hantverkare? Konsulter brukar ju ligga i intervallet 80-90% är min erfarenhet.
Har någon argumenterar för att debitera kund overhead kostnader här? :O inte ens TS hantverkare har ju sagt något om det…
 
P PHPersson skrev:
Nyfiken fråga… ”brukar de inte komma så långt” betyder det att du varit med om flera rättegångar och bråkat med kunder eller vad baserar du det på?
Vi hjälpte en annan firma tidigare som på något sätt lyckades hamna i luven med kunden flera gånger, därav vi slutade hjälpa dem...
Men där var förlikning värsta som hände den firman annars så förlorade kunden
 
C Conqvist skrev:
Att hantverkare trixar med timmarna är väl "standard procedure". Kommer klockan 8, drar till grossen en timme, lunch 1,5 timme och sen till kontoret kl 14:30-15. Blir inte många timmar kvar till att arbeta. Trots att detta är branschstandard är det alltid lite lurigt att invända just för att de menar på att det är så mycket admin och annat som tillkommer, vilket ju är svårt att "motbevisa".
Jag jobbade själv som timdebiterande konsult i 10 år och timtaxan bör, enligt min mening, ta höjd för "allmän administration & pyssel", overhead mm som man inte kan lägga på en enskild kund. VD kan inte gärna lägga in 15 minuter arbetad tid per kund plus lokalkostnader, utan den typen av overhead ingår redan i priset. Hur många procent av arbetstiden brukar man fakturera som hantverkare? Konsulter brukar ju ligga i intervallet 80-90% är min erfarenhet.
Har aldrig varit med om en chef som accepterar mindre än 40 debiterbara timmar per vecka.
 
P PHPersson skrev:
Liten detalj, inkasso behöver man inte bestrida. Däremot skall man anmäla inkassobolaget om de skickar ut inkasso trots att fakturan är bestriden. Det strider mot god inkassosed. Fordran blir inte på något sätt giltig av det.
Till vem anmäler man detta?
Jag bestred en faktura från ett av de kommunalt ägda mygelbolagen i bygden och de skickade den till Intrum Sverige för indrivning och deras påminnelse innehöll även kronofogdens avgift trots att det inte skulle gå till kronofogden om jag betalade påminnelsen, jag bestred även kronofogdens krav och slapp att betala till sist då jag hävdade brott mot konsumenttjänstlagen.
 
S
Oskick Oskick skrev:
Städade efter min elektriker efter bytet av elcentralen.
Han tyckte inte det var ok att jag skulle fakturera honom en av mina mantimmar 🤔😂

Antar att du försökte vara rolig? Men det framstår verkligen som om du inte ens förstår skillnaden mellan en kund och en hantverkare här.

Elektrikern hade aldrig skräpat ner hos dig om det inte var pga. Din central. Att du städade gjorde att jobbet gick snabbare och hade du löpande kanske det gjorde skillnad på
30 minuter. 👌
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tänk vad massiv fakturan skulle bli om en murare debiterar städning av bil eller målaren. Det hade inte varit lösligt.

En elektriker bör det ta 10 minuter max med en liten borste.

Men det borde inte ens bli skitigt i en elektrikers bil?
 
  • Gilla
twoody och 5 till
  • Laddar…
B
A AG A skrev:
Typisk tråd där någon anlitat en hantverkare, och tror att antal timmar på plats, är vad som ska faktureras.
Men, för en gång skull är jag på den frågandes sida. Han/du/TS har tydligen lagt på några timmar, utöver de som de arbetats på plats. En elektriker kan omöjligtvis ha använt 50% av tiden till att köra, köpa material och planera. Så även om TS kanske räknat något snålt för tid till annat, så är inte detta annat än bedrägeri.
en smart hantverkare beställer ju från grossit med leverans, antingen i tid till firman eller direkt till kund. sen skriver i fakturan i mobilen på 5 min innan de går därifrån.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nä det håller jag med om som sagt. Jag bara påpekade att städa bil definitivt är en kostnad som ska läggas på kunden, men det är givetvis inte rimligt med flera timmars bilstädning.
Bilens städning måste ingå i den debiterade bilkostnaden!
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
S
M maxmsm skrev:
Bilens städning måste ingå i den debiterade bilkostnaden!
Nix
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.