S
C Chokladmonster skrev:
Hur många dagar har dom varit hos er? Jag vet inte hur dom jobbar eller vad som är avtalat, men för mig är det lite märkligt att inte jobba hela dagar som elektriker. Det är ju ingen färg som ska torka. 36h timmar låter i min värld som att man har börjat på måndag och blivit klar på fredag kring lunch på 1 person.


Har du noterat under vilka tider dom varit hos dig och tänkt på transport och inköp så borde dom ju företaget kunna redovisa vad de gjort övriga timmar. Jag hade accepterat högst 1h arbete för att avsluta och fakturera jobbet och av goodwill kunnat sträcka mig till 40h jämt.
Har haft så mycket kollegor som anser att det är deras mänskliga rättighet att åka tillbaks till firman 14:40 eftersom dom måste hinna med eftermiddagskaffet innan vi slutar 15:30. Så jag blir aldrig någonsin mer förvånad över hur mycket timmar som kan rinna iväg på jobb. Tyvärr..
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 7 till
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Det var ingen smutsig jobb, nya säkringar, lite nya uttag och omdragning på vissa ställen. Inget utöver det vanliga tror jag.

Men vad kan jag göra? Kan jag envisas om en detaljerad specifikation? Alltså hur mkt arbete/resa/ställtid per dag så att jag ser att det går ihop? Eller om vi inte kommer överens kan jag vägra betala eller anmäla dem? Eller är det bara att bita ihop och betala?
En timme per dag om man räknar bort resor tycker jag är rimligt. Eller ja, det är generöst.
 
  • Gilla
Marko9911 och 4 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Oavsett kan du ju betala det du tycker det borde vara och flytta över problemet på firman att stämma dig.
Det stämmer. Lägg in en formell bestridan (så heter det) mot fakturan och betala det du tycker är skälig. Då kan firman låta gå resterande till inkasso som du också bestrider. Samma för Kronofogden. Varken inkasso eller kronofogden tar ställning om fakturan är skälig eller inte, utan dom agerar bara brevbärare. Viktigt att hålla tider och frister. Svarar du inte på inkasso eller kronofogden blir fordran giltig och du blir betalningsskyldig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Att hantverkare trixar med timmarna är väl "standard procedure". Kommer klockan 8, drar till grossen en timme, lunch 1,5 timme och sen till kontoret kl 14:30-15. Blir inte många timmar kvar till att arbeta. Trots att detta är branschstandard är det alltid lite lurigt att invända just för att de menar på att det är så mycket admin och annat som tillkommer, vilket ju är svårt att "motbevisa".
Jag jobbade själv som timdebiterande konsult i 10 år och timtaxan bör, enligt min mening, ta höjd för "allmän administration & pyssel", overhead mm som man inte kan lägga på en enskild kund. VD kan inte gärna lägga in 15 minuter arbetad tid per kund plus lokalkostnader, utan den typen av overhead ingår redan i priset. Hur många procent av arbetstiden brukar man fakturera som hantverkare? Konsulter brukar ju ligga i intervallet 80-90% är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Johanh82 och 11 till
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Kan jag envisas om en detaljerad specifikation?
Ja, de måste lämna en detaljerad specifikation som underlag för fakturan, om du begär det. Av den skall det framgå enskilda arbetsmoment + tidsåtgång. Det går således inte bara att skriva antalet timmar per dag och hoppas att det räcker....

I detta fall kanske du kan nöja dig med att de specificerar de 17 timmar ni inte är överens om.
 
  • Gilla
Mallekall och 3 till
  • Laddar…
Att tiden för att plocka och lasta material skall ingå, känns väl rätt rimligt. Men om man håller på och plockar material i 17 timmar, så borde det handlat om ett projekt i mångmiljonklassen.

Som sagt betala vad du tycker är rätt + liiiite till. Så får firman stämma dig istället.
 
  • Gilla
Festlund och 14 till
  • Laddar…
Typisk tråd där någon anlitat en hantverkare, och tror att antal timmar på plats, är vad som ska faktureras.
Men, för en gång skull är jag på den frågandes sida. Han/du/TS har tydligen lagt på några timmar, utöver de som de arbetats på plats. En elektriker kan omöjligtvis ha använt 50% av tiden till att köra, köpa material och planera. Så även om TS kanske räknat något snålt för tid till annat, så är inte detta annat än bedrägeri.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 11 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Typisk tråd där någon anlitat en hantverkare, och tror att antal timmar på plats, är vad som ska faktureras.
Men, för en gång skull är jag på den frågandes sida. Han/du/TS har tydligen lagt på några timmar, utöver de som de arbetats på plats. En elektriker kan omöjligtvis ha använt 50% av tiden till att köra, köpa material och planera. Så även om TS kanske räknat något snålt för tid till annat, så är inte detta annat än bedrägeri.
Att köra är dessutom inräknat i de 36h så det är ännu värre.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
P
Hur kan man ha beställning OCH plockning? Och städning av bil? Vad är det för skitsnack? Nästa steg är väl att de tar betalt extra för de måste klä på sig på morgonen.

Du borde dra av tid för att du måste begära detaljerad faktura. Din tid kostar också.

Jag förstår inte att elektriker och rörmockarskråt inte försöker rensa upp i deras egna träsk av bedragare. Så dåligt rykte de har.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 22 till
  • Laddar…
H
P PappasHammare skrev:
Hur kan man ha beställning OCH plockning? Och städning av bil? Vad är det för skitsnack? Nästa steg är väl att de tar betalt extra för de måste klä på sig på morgonen.

Du borde dra av tid för att du måste begära detaljerad faktura. Din tid kostar också.

Jag förstår inte att elektriker och rörmockarskråt inte försöker rensa upp i deras egna träsk av bedragare. Så dåligt rykte de har.
Städa måste va ljug.
Än har jag inte sett en elektriker som städar efter sig 😇
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Yepp och 51 till
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Hur menar du om vi har avtalat? Först gav de offert på jobbet men sedan valde vi att de fakturera timmar istället
Offert brukar vara bäst. Hur blev utfallet nu om du jämför med offerten? Mina kunder Måleri/bygg får alltid offert. Jag går aldrig på timtid då det bara blir bråk.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Att hantverkare trixar med timmarna är väl "standard procedure". Kommer klockan 8, drar till grossen en timme, lunch 1,5 timme och sen till kontoret kl 14:30-15. Blir inte många timmar kvar till att arbeta. Trots att detta är branschstandard är det alltid lite lurigt att invända just för att de menar på att det är så mycket admin och annat som tillkommer, vilket ju är svårt att "motbevisa".
Jag jobbade själv som timdebiterande konsult i 10 år och timtaxan bör, enligt min mening, ta höjd för "allmän administration & pyssel", overhead mm som man inte kan lägga på en enskild kund. VD kan inte gärna lägga in 15 minuter arbetad tid per kund plus lokalkostnader, utan den typen av overhead ingår redan i priset. Hur många procent av arbetstiden brukar man fakturera som hantverkare? Konsulter brukar ju ligga i intervallet 80-90% är min erfarenhet.
Jag är egenföretagare som snickare och fakturerar kanske 75-80% av arbetet jag lägger ner.
Timmarna som kund får fakturerat är timmar som jag faktiskt är på arbetsplatsen.
Handlar innan eller efter arbetstid om det inte är kopiösa mängder men då kanske det skiljer en timme.
Sen att jag blir dumförklarad av branschkollegor är en annan femma, men jag sover iallafall gott om natten.. 🤷🏻‍♂️
 
  • Gilla
  • Älska
Yepp och 68 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Typisk tråd där någon anlitat en hantverkare, och tror att antal timmar på plats, är vad som ska faktureras.
Men, för en gång skull är jag på den frågandes sida. Han/du/TS har tydligen lagt på några timmar, utöver de som de arbetats på plats. En elektriker kan omöjligtvis ha använt 50% av tiden till att köra, köpa material och planera. Så även om TS kanske räknat något snålt för tid till annat, så är inte detta annat än bedrägeri.
Här håller jag med dig till fullo. Många tror att när bilen parkeras på uppfarten börjar klockan ticka. Och klart att jag som beställare vet att jag lär få betala lite kafferaster mm. Men de handlar ju inte om 2 arbetsdagar kaffedrickande...
Till ts: Betala max 40 timmar å sen ber du firman att bevisa resten. Du kan ju be att få se hur deras körjournal på tjänstebilen ser ut tex. Många har ju digitala journaler. Eller något som kan styrka detta debiterande.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Offert brukar vara bäst. Hur blev utfallet nu om du jämför med offerten? Mina kunder Måleri/bygg får alltid offert. Jag går aldrig på timtid då det bara blir bråk.
Som gammal målare fick jag alltid höra från elektriker när jag alltid fick städa efter dem, att vi är mycket dyrare! Har ni inte råd att städa då? Hoppas elektriker är bättre idag!
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H
mauleh mauleh skrev:
Jag är egenföretagare som snickare och fakturerar kanske 75-80% av arbetet jag lägger ner.
Timmarna som kund får fakturerat är timmar som jag faktiskt är på arbetsplatsen.
Handlar innan eller efter arbetstid om det inte är kopiösa mängder men då kanske det skiljer en timme.
Sen att jag blir dumförklarad av branschkollegor är en annan femma, men jag sover iallafall gott om natten.. 🤷🏻‍♂️
Så har en snickare börjat med här hemma.
Han är hos kund, så beställer han ut allt till jobben från byggladan så det kommer tills han åker till kunden.
Då får kund betala utkörning som är 5-600.
Så slipper kunden bråka om hans timmar utan han är på plats.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.