StÀdade efter min elektriker efter bytet av elcentralen.
Han tyckte inte det var ok att jag skulle fakturera honom en av mina mantimmar đŸ€”đŸ˜‚

• Gilla
  • Haha
Filbert och 10 till
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Det var ingen smutsig jobb, nya sÀkringar, lite nya uttag och omdragning pÄ vissa stÀllen. Inget utöver det vanliga tror jag.

Men vad kan jag göra? Kan jag envisas om en detaljerad specifikation? AlltsÄ hur mkt arbete/resa/stÀlltid per dag sÄ att jag ser att det gÄr ihop? Eller om vi inte kommer överens kan jag vÀgra betala eller anmÀla dem? Eller Àr det bara att bita ihop och betala?
BegÀr att fÄ ut deras körjournal. Firmaregistrerade bilar ska ha en fÀrddator (gps) som registrerar deras körningar inom arbetstiden. DÀr kan man se vilka stopp de gjort och hur lÀnge de stÄtt parkerade pÄ de platser som dyker upp i datan. Ser man att de varit 2h pÄ grossisten Àr det mycket lÀttare att ifrÄgasÀtta, Àven sÄ om de "mÄste" köra dit varje dag istÀllet för att bestÀlla. BestÀller man via nÀtet kortar man av tiden avsevÀrt, men man mÄste givetvis vÀnta till nÀstföljande dag för att fÄ materialet.

Jag slÀnger in Brasklappen att jag vet inte om du har rÀtt att fÄ ut körjournalen, sÄ kolla upp det först. Man fÄr inte in och rota i körjournalen hur som helst dÄ den styrs av GDPR.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
R
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
BegÀr att fÄ ut deras körjournal. Firmaregistrerade bilar ska ha en fÀrddator (gps) som registrerar deras körningar inom arbetstiden. DÀr kan man se vilka stopp de gjort och hur lÀnge de stÄtt parkerade pÄ de platser som dyker upp i datan. Ser man att de varit 2h pÄ grossisten Àr det mycket lÀttare att ifrÄgasÀtta, Àven sÄ om de "mÄste" köra dit varje dag istÀllet för att bestÀlla. BestÀller man via nÀtet kortar man av tiden avsevÀrt, men man mÄste givetvis vÀnta till nÀstföljande dag för att fÄ materialet.

Jag slÀnger in Brasklappen att jag vet inte om du har rÀtt att fÄ ut körjournalen, sÄ kolla upp det först. Man fÄr inte in och rota i körjournalen hur som helst dÄ den styrs av GDPR.
Vart hittar man att firma bilar Ska ha GPS?
Sedan fÄr företaget inte ge ut den informationen pga. Gdpr..

• Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 11 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det stÀmmer. LÀgg in en formell bestridan (sÄ heter det) mot fakturan och betala det du tycker Àr skÀlig. DÄ kan firman lÄta gÄ resterande till inkasso som du ocksÄ bestrider. Samma för Kronofogden. Varken inkasso eller kronofogden tar stÀllning om fakturan Àr skÀlig eller inte, utan dom agerar bara brevbÀrare. Viktigt att hÄlla tider och frister. Svarar du inte pÄ inkasso eller kronofogden blir fordran giltig och du blir betalningsskyldig.
Liten detalj, inkasso behöver man inte bestrida. DÀremot skall man anmÀla inkassobolaget om de skickar ut inkasso trots att fakturan Àr bestriden. Det strider mot god inkassosed. Fordran blir inte pÄ nÄgot sÀtt giltig av det.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
R RejÀl skrev:
Vart hittar man att firma bilar Ska ha GPS?
Sedan fÄr företaget inte ge ut den informationen pga. Gdpr..
Jag tar inte gift pÄ det, för jag Àr simpel anstÀlld, men det Àr vad jag vet krav frÄn skatteverket att firmabilar ska ha körjournal kopplat till gps. Förr skrev man egna körjournaler med papper och penna men jag tror inte det Àr tillrÀckligt lÀngre.
Jag har hört att om dispyt uppstÄr, eller om chefen har skÀl för misstanke att man missbrukar firmabilen antingen i tjÀnst eller privat, fÄr han kolla upp det.
Huruvida en kund fÄr lov att begÀra ut uppgifterna vet jag inte. DÀrmed Brasklappen.

Ja man ska ta i beaktande att företaget kanske ocksÄ Àr drabbat av en bluffande arbetstagare. Arbetstagaren kanske mörkar mygel Ä lÀgger ett ev svartjobb pÄ privatperson. Detta kan man ju lÀgga fram som en ev möjlighet nÀr man pratar med ekonomiavdelningen dÄ dom sÀkert kastar ur sig undanflykter ang gdpr osv nÀr man frÄgar om körjournal

• Gilla
Andersmid
  • Laddar…
HÀrligt med ytterligare trÄd om dÄlig kommunikation som mynnar ut i att smutskasta alla hantverkare.
Jag Àr sjÀlv elektriker och egenföretagare sÄ kan dra detta ur min synvinkel.
- har ni inte avtalat om annat sÄ Àr det deras timmar som gÀller, ni kommer ingenstans att anmÀla och hÄlla inne pengar.
- en detaljerad tidredovisning har ni rÀtt till, jag skriver dagbok pÄ alla mina timmar.
- hÄll en god ton och saklig diskussion sÄ kommer ni sÀkert fÄ ner antalet timmar
- frukosten pÄ grossisterna försvann under pandemin
- allt arbete sker inte hos kund, allt arbete genererar nÄgot sorts skrÀp som mÄste sorteras, det Àr nÄgra minuter varje gÄng, de kanske lagt pÄ nÄgon timme för kostnaden som det Àr för företag att Äka in pÄ en tipp
- vissa saker mÄste bestÀllas och vissa Àr smidigare att plocka sjÀlv
- har de gjort ett bra jobb?
- tyvÀrr finns det hantverkare som fuskar och försöka lura en men snÀlla dra inte alla över en kant. Jag har bÄde bra och sÀmre kunder men överlag bra, men med "rÀtt" vinkel skulle jag kunna skriva ner alla mina kunder som helt hemska.
- Àr det ett större företag sÄ har de större omkostnader och av egen erfarenhet sÄ lÀggs timmar pÄ för att tÀcka de administrativa kostnaderna ocksÄ
- har jag glömt nÄgon punkt?

• Gilla
  • Haha
el-guran och 20 till
  • Laddar…
R
Jag tar inte gift pÄ det, för jag Àr simpel anstÀlld, men det Àr vad jag vet krav frÄn skatteverket att firmabilar ska ha körjournal kopplat till gps. Förr skrev man egna körjournaler med papper och penna men jag tror inte det Àr tillrÀckligt lÀngre.
Jag har hört att om dispyt uppstÄr, eller om chefen har skÀl för misstanke att man missbrukar firmabilen antingen i tjÀnst eller privat, fÄr han kolla upp det.
Huruvida en kund fÄr lov att begÀra ut uppgifterna vet jag inte. DÀrmed Brasklappen.
Vad jag vet sÄ finns ingett GPS krav..
Att fÄ anvÀnda nÄgons positionering om den personen har GPS i bilen sÄ fÄr det nÄg vara allvarligare skÀl Àn att en kund sÀger och pÄstÄr nÄgot..
Men vet du eller har annat lagstöd sÄ fÄr du gÀrna presentera det?

• Gilla
plÄtrickard och 6 till
  • Laddar…
J jdan skrev:
Ja man ska ta i beaktande att företaget kanske ocksÄ Àr drabbat av en bluffande arbetstagare. Arbetstagaren kanske mörkar mygel Ä lÀgger ett ev svartjobb pÄ privatperson. Detta kan man ju lÀgga fram som en ev möjlighet nÀr man pratar med ekonomiavdelningen dÄ dom sÀkert kastar ur sig undanflykter ang gdpr osv nÀr man frÄgar om körjournal
Precis. Man kan behöva ta till nÄgra knep. BÀst Àr att lÀsa pÄ vad som gÀller innan man gör nÄgonting. Skulle de inte ha GPS i sina bilar sÄ Àr det ett annat problem i sig, och kanske förklarar varför fakturan ser ut som den gör.

32% overhead för bilstÀdning och varubestÀllning/plock Àr helt orimligt. Jag skulle goodwilla nÄgra timmar utöver de 36 du kommit fram till och betala för 40, sedan bett dem bevisa resten om de vill ha mer betalt. Bestrid eventuella krav sÄ behöver de stÀmma dig (och bevisa timmarna i domstol!) för att fÄ betalt.

• Gilla
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
W Wehlen.M skrev:
Ja, att förklara varför det skulle vara deras timmar som gÀller om de nu Àr helt Ät helvete fel?

• Gilla
  • Älska
vcx och 11 till
  • Laddar…
W Wehlen.M skrev:
HÀrligt med ytterligare trÄd om dÄlig kommunikation som mynnar ut i att smutskasta alla hantverkare.
Jag Àr sjÀlv elektriker och egenföretagare sÄ kan dra detta ur min synvinkel.
- har ni inte avtalat om annat sÄ Àr det deras timmar som gÀller, ni kommer ingenstans att anmÀla och hÄlla inne pengar.
- en detaljerad tidredovisning har ni rÀtt till, jag skriver dagbok pÄ alla mina timmar.
- hÄll en god ton och saklig diskussion sÄ kommer ni sÀkert fÄ ner antalet timmar
- frukosten pÄ grossisterna försvann under pandemin
- allt arbete sker inte hos kund, allt arbete genererar nÄgot sorts skrÀp som mÄste sorteras, det Àr nÄgra minuter varje gÄng, de kanske lagt pÄ nÄgon timme för kostnaden som det Àr för företag att Äka in pÄ en tipp
- vissa saker mÄste bestÀllas och vissa Àr smidigare att plocka sjÀlv
- har de gjort ett bra jobb?
- tyvÀrr finns det hantverkare som fuskar och försöka lura en men snÀlla dra inte alla över en kant. Jag har bÄde bra och sÀmre kunder men överlag bra, men med "rÀtt" vinkel skulle jag kunna skriva ner alla mina kunder som helt hemska.
- Àr det ett större företag sÄ har de större omkostnader och av egen erfarenhet sÄ lÀggs timmar pÄ för att tÀcka de administrativa kostnaderna ocksÄ
Ja att du inte har en aning om juridik sĂ„ lĂ€mpligen slĂ€ng inte ur dig saker
 det borde finnas en grundkurs i juridik som Ă€r obligatoriskt för egenföretagare. Men hĂ€rligt med ytterligare en hantverkare som försöker övertala en konsument att man skall hĂ„lla kĂ€ften och betala oavsett om det Ă€r rĂ€tt eller fel.

• Gilla
  • Älska
vcx och 18 till
  • Laddar…
mauleh mauleh skrev:
Jag Àr egenföretagare som snickare och fakturerar kanske 75-80% av arbetet jag lÀgger ner.
Timmarna som kund fÄr fakturerat Àr timmar som jag faktiskt Àr pÄ arbetsplatsen.
Handlar innan eller efter arbetstid om det inte Àr kopiösa mÀngder men dÄ kanske det skiljer en timme.
Sen att jag blir dumförklarad av branschkollegor Ă€r en annan femma, men jag sover iallafall gott om natten.. đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž
Jag Ă€r ocksĂ„ egenföretagare snickare/mĂ„lare och gör likadant. Jag bryr mig inte hur andra hantverkare gör, men jag har hellre nöjda kunder som Ă„terkommer och rekommenderar mig Ă€n fakturera varje fis. Kunden nöjd, jag mĂ„r bra 🙂

• Gilla
  • Älska
lat och 25 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Ja, att förklara varför det skulle vara deras timmar som gÀller om de nu Àr helt Ät helvete fel?
och att föklara varför man "inte kommer nÄgon vart" med att inte betala hela fakturan.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
FörlÄt, var lite otydlig.
Om en kund bara sÀtter sig pÄ tvÀren och vÀgrar betala för att de har "klockat" hantverkaren och tycker att deras timmar ska gÀlla sÄ brukar de inte komma sÄ lÄngt.
DÀrför Àr det viktigt att fÄ ut en dagbok för att se om det timmar som verkligen inte stÀmmer.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.