S SifVerT skrev:
Synd att sådana här skojare förstör ryktet för riktiga hantverkare. Folk börjar tro att alla är sådär.
Jag som icke-hantverkare men husägare blir såklart lite skrämd.
Men inte så farligt, det finns många hantverkare, dom flesta trådar skrivs ju bara då undantag skett och saker gått fel.

Det som däremot gör mig orolig är dom eviga mothuggen från hantverkare här på forumet. Det spelar ingen roll hur galen sits man hamnat i, det dyker alltid upp en drös "det är inte så farligt", "dålig beställning", "åh, dessa jobbiga puckade privatpersoner till kunder", "vill du att hantverkaren ska svälta" osv.
Det sabbar ryktet mer för min del.

• Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
B beemwepaouer skrev:
Trist situation, lider med dig...

Firman har antagligen varit med om samma sak flera gånger innan så de är vana.
De kommer ALLTID att ha ett nytt bra inövat argument till alla förslag du kommer med.

Är inte första gången för dem men tyvärr för dig...

Varje gång du viker ner dig kan du inte backa tillbaka på viket, nya argument från firman mer nedvik från dig, det kommer att fortsätta tills 100000 blivit en tummetott...

Som sagt, lider med dig...
Kanske kan du hitta någon bra erfaren utomstående stötteperson som kan hjälpa dig att inte vika ner för mycket?
Japp de har nog satt i system att rycka på axlarna, ta en liten förlust och gå vidare... De står väl och sabbar nån annans hus just nu.

B brf1911 skrev:
Var fanns personen som kunde fixa en bit panel för 3-4000 kr när jag behövde den? :crysmile:

[bild]

Bor du i Stockholm? Du får det dubbla av mig för att demontera och återställa panelen ☺
Det var en fet golvsockel. Är den fet nog att fräsa in ett VP-rör i? Från baksidan om den går att ta av då alltså.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag som icke-hantverkare men husägare blir såklart lite skrämd.
Men inte så farligt, det finns många hantverkare, dom flesta trådar skrivs ju bara då undantag skett och saker gått fel.

Det som däremot gör mig orolig är dom eviga mothuggen från hantverkare här på forumet. Det spelar ingen roll hur galen sits man hamnat i, det dyker alltid upp en drös "det är inte så farligt", "dålig beställning", "åh, dessa jobbiga puckade privatpersoner till kunder", "vill du att hantverkaren ska svälta" osv.
Det finns såklart knepiga och jobbiga kunder också med långsökta önskemål. De kommer också gnälla här. Men såsom fallet i den här tråden så är det självklart hantverkarna som är kassa. Jag läste en annan tråd där kunden skulle få belysning under köksskåp installerat och resultatet såg ut som hej kom och hjälp mig.

Det är ett problem när folk som inte har talang för hantverk jobbar som hantverkare för det kräver en viss begåvning. Du behöver vara skickligare än kunderna för att framstå som en professionell yrkesutövare.

Klart man inte är bäst på allt man gör på en helentrenprenad som enskild person och det krävs att man känner till sina begränsningar och har resurser runtomkring sig som man kan använda för varje arbetsmoment. Det är mycket dumt att tänka "jag kommer säkert få till det ändå" när det ligger bortom ens erfarenhet.

Sedan finns det de som vill tjäna så mycket deg som möjligt för så liten investering som möjligt och som egentligen inte bryr sig ett smack om kunderna. Sådana är farliga för oss yrkesmän och ryktet.

Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det är naturligtvis de inkompetenta latmaskarna till B:hantverkare, som tack vare bristen på riktiga diton, för första gången i sina liv kan försörja sig själva, som reagerar så. Riktiga hantverkare däremot, de behöver inte känna oro och därför överreagerar de inte heller.

Staffan

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Han (ägaren) menar nu på att om jag gör ett avdrag i storleken på den offerten jag får av en annan elektriker, så kommer han att kräva mig pengar på de "extraarbeten" de utfört. Han hänvisar till de garderober de "byggt" (IKEA-garderober; PAX, PLATSA och BESTÅ). De höjde garderoberna och skåpen och löste täcksidor på dem i MDF, men målade inte MDF:en utan det fick vi glatt göra själva...

Han hävdar alltså att garderoberna och skåpen inte finns med i kontraktet. Är jag galen eller kan någon hjälpa mig att tyda om detta finns med?

Tvisten gäller alltså garderoberna i sovrum 1, garderoberna i sovrum 3 samt garderober och väggskåp i hallen.

Kontrakt:
[bild]

Utdrag ur dokumentet "Uppdragsbeskrivning 2.0:
[bild]

[bild]

[bild]
Någon som kan svara på mitt inlägg ovan (#55)?

Staffans2000
B brf1911 skrev:
Här du inte en stor säck med felaktigt utfört arbete att ösa ur? Om så, är det väl bara att börja rabbla upp felen när chefen försöker att hota dig. Som jag förstått det, borde du dra av väsentlig större belopp, än några tusen.

Staffan

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Jag tolkar regelverket så här:

Om du fått en fordran (faktura) på hela arbetet, så ska du med befriande verkan kunna reglera (betala) den. Om du betalar så är ni alltså kvitt. Firman får inte hitta på nya poster eller höja priset i efterhand.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag tolkar regelverket så här:

Om du fått en fordran (faktura) på hela arbetet, så ska du med befriande verkan kunna reglera (betala) den. Om du betalar så är ni alltså kvitt. Firman får inte hitta på nya poster eller höja priset i efterhand.
Vad innebär detta för mig i praktiken?

Han skickar en slutfaktura utan avdrag. Jag betalar den, med avdrag för vad det kostar att lösa det de hoppat över (offerten jag får av en ny elektriker). Han hotar med att ta det till domstol. Har han rent juridiskt rätt att "kvitta" dessa arbeten som han påstår? Kan det över huvudtaget tolkas som att garderoberna inte ingår i kontraktet och kan han i så fall begära betalning för dem i efterhand?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är naturligtvis de inkompetenta latmaskarna till B:hantverkare, som tack vare bristen på riktiga diton, för första gången i sina liv kan försörja sig själva, som reagerar så. Riktiga hantverkare däremot, de behöver inte känna oro och därför överreagerar de inte heller.

Staffan
Min teori är att den typen som förr brukade vara talangfulla hantverkare idag jobbar med annat, mer teoretiska jobb och så finns det plats för riktiga stjärnskott att vara hantverkare istället pga en skrikande brist, personer som egentligen inte har begåvning att syssla med vad de gör.

Sedan finns det givetvis begåvningar som glidit in på sådana här jobb och som lyfter en annars problemfylld bransch. Dessa blir snarare ledsna över att läsa om sådant här. En riktig hantverkare känner stolthet över vad han/hon gör och kan inte lämna ett arbete om det ser fult ut.

Jag skulle lugnt jobba över utan debitering om jag gjort något fult, jag skulle göra om det isåfall medans jag ser resultatet. En kund ska inte drabbas av att jag sjabblat till det.

Hade jag installerat elen i huset för kunden i tråden skulle detta inte vara ens en fråga, jag skulle vara där en lördag för att fixa till det om det så skulle behövas och be om ursäkt för att jag är där och stör. Självklart går det att installera några eluttag på ett eller annat sätt.

• Gilla
higgins2k och 2 till
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Tycker det är lite svårt på den texten, men javisst kan man tolka det som att det ingår. Likväl kan man tolka det som att det redan finns pax garderober.

Hur ser det ut med tex köket, ingick det också i fast priset?

Vore klart lättare om man såg hela order underlaget, nu blir det bara gissningar.

B brf1911 skrev:
Något stämmer ju inte i alla fall.

#1, garderober i hallen:

#55, inga garderober i hallen i uppdragsbeskrivningen v2.0:

T
B brf1911 skrev:
Vad innebär detta för mig i praktiken?

Han skickar en slutfaktura utan avdrag. Jag betalar den, med avdrag för vad det kostar att lösa det de hoppat över (offerten jag får av en ny elektriker). Han hotar med att ta det till domstol. Har han rent juridiskt rätt att "kvitta" dessa arbeten som han påstår? Kan det över huvudtaget tolkas som att garderoberna inte ingår i kontraktet och kan han i så fall begära betalning för dem i efterhand?
Hej, det så klart han inte har rätt att kvitta dessa arbeten mot varandra, det är ju två separat saker. Däremot så är det väl hans sätt att hantera att han gjort fel men inte är beredd att ta ansvar för hans fel. Jag tycker inte ens att du ska besvara detta med ÄTA för skåpen innan han skickat en specificerad faktura för det, då kan du i lugn och ro kolla vad arbetet avser etc och därefter bestrida med hänvisning till att det ingår i avtalat pris enligt ditt tidigare resonemang. Dessutom om han anser att detta är en ÄTA så måste ju han bevisa att den beställts av dig, man kan ju inte fakturerar hur man vill.

Slutsats, ta det lugnt, du har torrt på fötterna, lös problemet med dina uttag efter bästa vis men var inte onödan "binär" i att inget alls får synas pga av att arbetet utförs i efterhand, lite får man tåla...men inte så himla mycket.

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Något stämmer ju inte i alla fall.

#1, garderober i hallen:
[bild]

#55, inga garderober i hallen i uppdragsbeskrivningen v2.0:
[bild]
Under arbetets gång uppdaterade vi uppdragsbeskrivningen med detaljer. T ex stod det ju att rören i hallen skulle döljas med taklister och/eller väggskåp. Eftersom det inte fanns tillräckligt stora taklister för rören, kom vi (tillsammans med företaget) fram till att skåp blir bra, för då får rören plats bakom täcksidor/passbitar (eller vad det nu heter). Det finns mao en uppdragsbeskrivning 2.1, 2.2, 2.3 osv... men elplaneringen ser likadan ut på uppdragsbeskrivning 2.0.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vore klart lättare om man såg hela order underlaget, nu blir det bara gissningar.
B brf1911 skrev:
Under arbetets gång uppdaterade vi uppdragsbeskrivningen med detaljer. T ex stod det ju att rören i hallen skulle döljas med taklister och/eller väggskåp. Eftersom det inte fanns tillräckligt stora taklister för rören, kom vi (tillsammans med företaget) fram till att skåp blir bra, för då får rören plats bakom täcksidor/passbitar (eller vad det nu heter). Det finns mao en uppdragsbeskrivning 2.1, 2.2, 2.3 osv... men elplaneringen ser likadan ut på uppdragsbeskrivning 2.0.
Hur skall du kunna få goda och relevanta råd om inte hela uppdraget kan visas här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.