46 807 läst · 140 svar
47k läst
140 svar
Elektriker har glömt installera eluttag - rimligt avdrag?
Ja, köket ingick också, likaså flytt av vägg, badrumsrenovering (badrummet förstorades), bygge av gästtoalett...allt!Luddis_1 skrev:
Med tanke på hur dåligt utfört arbetet är överlag så känns det svårt att tänka mig att han vinner i en domstol. Kanske skrämseltaktik och inget han kommer att göra oavsett.B brf1911 skrev:Vad innebär detta för mig i praktiken?
Han skickar en slutfaktura utan avdrag. Jag betalar den, med avdrag för vad det kostar att lösa det de hoppat över (offerten jag får av en ny elektriker). Han hotar med att ta det till domstol. Har han rent juridiskt rätt att "kvitta" dessa arbeten som han påstår? Kan det över huvudtaget tolkas som att garderoberna inte ingår i kontraktet och kan han i så fall begära betalning för dem i efterhand?
Han har offerterat att det ska installeras de 4 uttagen och det är inte gjort, dvs han har inte följt avtalet. Du ska därmed kunna åberopa avtalsbrott om du inte kan förlikas genom kompensation. Du har ju faktiskt betalt för de 4 uttagen för det fasta priset. Det vore rätt professionellt av hantverkaren utan att blinka att se till att det kommer en gubbe och installerar uttagen och slippa allt detta käbbel.
Jag vet inte vad det finns för dokumentation för renovering av skåp, dvs ditt godkännande och om det är löpande arbetskostnad. Ni har väl inget avtal för det? Har han muntligt avtalat att det ska ingå kan han inte tala sig ur det men det kan stå ord mot ord om det inte finns på papper.
Att han pratar om domstol är ett pokerspel, alltså bara en bluff. Han är nog van att få in 80 procent av fakturabeloppen och dra vidare.B brf1911 skrev:Vad innebär detta för mig i praktiken?
Han skickar en slutfaktura utan avdrag. Jag betalar den, med avdrag för vad det kostar att lösa det de hoppat över (offerten jag får av en ny elektriker). Han hotar med att ta det till domstol. Har han rent juridiskt rätt att "kvitta" dessa arbeten som han påstår? Kan det över huvudtaget tolkas som att garderoberna inte ingår i kontraktet och kan han i så fall begära betalning för dem i efterhand?
Muntligt så "prutade" vi till oss garderoberna innan vi skrev kontrakt (när vi jämförde företagen vi fått offerter ifrån). Efter att garderoberna byggts in, förnekades det faktum att de ingick från hans sida. Han har dock inte nämnt det på sistone, förutom nu när han ger det som "svar på tal" när jag vill ha mina eluttag.S SifVerT skrev:Med tanke på hur dåligt utfört arbetet är överlag så känns det svårt att tänka mig att han vinner i en domstol. Kanske skrämseltaktik och inget han kommer att göra oavsett.
Han har offerterat att det ska installeras de 4 uttagen och det är inte gjort, dvs han har inte följt avtalet. Du ska därmed kunna åberopa avtalsbrott om du inte kan förlikas genom kompensation. Du har ju faktiskt betalt för de 4 uttagen för det fasta priset. Det vore rätt professionellt av hantverkaren utan att blinka att se till att det kommer en gubbe och installerar uttagen och slippa allt detta käbbel.
Jag vet inte vad det finns för dokumentation för renovering av skåp, dvs ditt godkännande och om det är löpande arbetskostnad. Ni har väl inget avtal för det? Har han muntligt avtalat att det ska ingå kan han inte tala sig ur det men det kan stå ord mot ord om det inte finns på papper.
Väldigt ofta säger han något som han sedan förnekar.
Vi har inget avtal på garderoberna. I kontraktet är följande blankt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 564 inlägg
Om det uppkommer tillägg under arbetets gång. Så måste han visa att du beställt tilläggsarbeten. Firman kan inte bara hitta på extraarbeten. Har du möjlighet att bevisa att hotat med extrafakturor om du gör avdrag för felen, så kan det stärka din version om ni hamnar i rätten. Försök ordna vittnen, eller spela in samtalet.
Då är det ord mot ord. Men det är helt klart att han INTE är en ärlig hantverkare med rent mjöl i påsen. Det är tråkigt att man inte kan lita på folk utan att ha tamigfan allt på papper svart på vitt men dagens samhälle har blivit lite mörkare. Tips är som sagt att i framtiden begära att allt är dokumenterat på papper inklusive tillägg.B brf1911 skrev:Muntligt så "prutade" vi till oss garderoberna innan vi skrev kontrakt (när vi jämförde företagen vi fått offerter ifrån). Efter att garderoberna byggts in, förnekades det faktum att de ingick från hans sida. Han har dock inte nämnt det på sistone, förutom nu när han ger det som "svar på tal" när jag vill ha mina eluttag.
Väldigt ofta säger han något som han sedan förnekar.
Vi har inget avtal på garderoberna. I kontraktet är följande blankt:
[bild]
Hade han haft en gnutta heder hade han hållit sig till offerten och accepterat missen med uttagen och rättat till det i efterhand utan någon extra debitering av någon form. Nu när du blivit så att du vill ta in någon annan så har han fått sin personliga inbillade stolthet skadad och vill såklart inte se en annan göra det han borde gjort och få betala för det.
Som sagt, muntligt fungerar inte i praktiken även om det är lika giltigt som ett skriftligt avtal. Du behöver isåfall spela in samtalet.
Moderator
· Stockholm
· 52 564 inlägg
Fast bevisbördan om att en beställning finns ligger på firman.
Jag tror bara han gör allt han kan för att få in så mycket pengar som möjligt. Frågan är om han ens vill lägga pengar på en jurist och en stämning om han (som det verkar) har relativt stor risk att förlora. Då förlorar han mer pengar. Många företag går inte ens vidare med skulder som de har all rätt att driva in, det är helt enkelt för mycket jobb och risk. Sen finns det rättshaverister som går till tinget för minsta lilla. Så det är svårt att veta hur det kommer gå.
Jag hade förklarat att det antingen blir prisavdrag enligt offert, eller så får de installera uttagen. Sen hade du väll vite nedskrivet i kontraktet? Det borde bli en del på de 7 veckorna eller vad det nu var.
Jag hade förklarat att det antingen blir prisavdrag enligt offert, eller så får de installera uttagen. Sen hade du väll vite nedskrivet i kontraktet? Det borde bli en del på de 7 veckorna eller vad det nu var.
Har bara en fråga eg och den är helt ärlig, varför har Ni låtit dem göra jobbet? Med tanke på din ”lilla lista” har Ni har ju uppenbarligen haft problem sedan start.B brf1911 skrev:- Både el- & vvs-jobb utfördes av obehöriga. Intygen skrevs sedan på av ett företag/en person som aldrig har varit på plats och inte har har några anställda.
- Elektriker #1 har noll koll på elsäkerhet och menar att man måste ha IP44 i hela badrummet.
- Elektriker #2 drar kablar tätt intill imkanal och murstock till vår kakelugn. När vi yttrar vår oro, så frågar de oss om vad vi vill att de ska göra. De litar alltså inte på sina kunskaper, utan frågar lekmän som oss. Medans vi undersöker saken närmare försöker de lösa problemet genom att stoppa överblivnga/söndersmulade gipsskivor mellan elkablarna och intilliggande rör. Senare framkommer det att det inte ens behövs någon extra isolering. Det visar tydligt på elektrikernas bristande kompetens och att de mest gissar.
- Lampknapparna i hallen är felkopplade men elektrikerna menar att det inte går att lösa. Trots flera försök att förklara att det går att lösa menar de att det är omöjligt. Vi kontaktar en riktig elektriker som löser det på cirka 2min (precis som vi trodde när vi läste kopplingsschemat).
- Noll planering/framförhållning
- I början av projektet frågar vi dem när köksstommarna bör levereras. I samråd planerar vi in leveransen cirka 3 veckor framåt. Dagen innan leverans frågar vi dem vart saker och ting ska ställas, och då vill de att vi bokar om denna leverans till 5 veckor senare (vilket så klart är omöjligt). Det går så klart inte.
- Allt för ofta hör de av sig och säger tex “vi behöver X eller Y NU!” (vi bodde 5 mil därifrån under renoveringen), och när man sen gör allt i sin makt för att få fram X eller Y, så står sakerna sedan ändå i flera dagar/veckor innan de används. Det ska tilläggas att vi var väldigt tydliga att vi inte kommer kunna vara på plats hela tiden då vi själva har heltidsjobb, och att det kommer behövas åtminstone 2-3 dagars framförhållning.
- de säger att de alltid tar betalt efter att hela jobbet är klart. Vi väljer att ändå skriva med det i kontraktet + ett 30 dagars-betalningsvillkor. Endast 4 veckor in på projektet skickar de, helt utan förvarning, ut en faktura. 250 000kr med sista betalningsdag om 2 arbetsdagar. Fakturan är dessutom daterad till ett tidigare datum än när vi fick den på mail. Vi blev så klart väldigt upprörda, men likväl gör de om samma sak några veckor senare.
- Försenade med mer än dubbla tiden och ingen större motivation att bli klar för att kunden ska bli nöjd.
- Försöker ta extra betalt vart de än kan (trots fast pris)
- Några timmar efter påskrivet kontrakt hör de av sig och menar att nätverksuttaginte ingår i det offererade priset. Det kommer tillkomma en kostnad på 25 000kr menar de. Vi vägrar godkänna detta och några timmar senare ringer de tillbaka och menar “att det har löst sig”. Antingen har de alltså bjudit oss på 25 000kr bara sådär, eller (mer troligt) så försökte de i början av projektet känna av hur pass mycket de kan lura oss under resten av renoveringen.
- Flertalet gånger gör de missbedömningar angående var det klarar av. Extra material/tidsåtgång tycker de att kunden ska betala för.
- Vid flera tillfällen försvinner det material, verktyg etc som de antingen har slängt, eller bara tagit med sig hem. En borrmall tar de tex med sig hem för att sedan debitera oss över 1000 kr.
- de säger att vi bara behöver höra av oss ifall något är fel, så kommer de och åtgärdar. Allt för ofta blir svaret “det går inte” eller “det är för sent”.
- Ska enligt kontrakt göra om vår ventilation (pga ändrad planlösning) och ansvara för att denna blir godkänd. När det väl är dags har de ingen kompetens och frågar istället oss hur vi vill göra. Förmodligen för att senare kunna skylla på oss om det blir fel. Det slutar med att ägarna på företaget själv installerar spaltventiler. När de sedan ska justera sprickor på fasaden, så används inomhusfärg. Vi påtalar att detta inte är okej. Det blir väldigt tydligt att de antingen inte har koll alternativt inte bryr sig om slutresultat.
- Väggar i hela lägenheten fick spacklas/målas 2-3 gånger pga bristfällig kvalitet. Elkablar, reglar, ojämnheter syns tydligt men de menar att det antingen “ska vara så” eller att “det inte går att fixa”. Ojämnheterna beror enligt dem, hur orimligt det än är, på den dåliga färgen vi har köpt. Någon dag senare, när de ska göra om, köper de in exakt samma färg.
- Golv ska nåtas, slipas och behandlas. Resultatet blir inte tillfredställande. När vi reklamerar även detta menar golvkillen att man borde ha fräst ur fogarna men att det inte ingick i det offererade priset. Enligt honom borde vi haft koll på att det behövdes. När de sedan gör om gör de på samma sätt (utan att fräsa) och resultatet blir så klart det samma. Tredje gången gilt, så gör de rätt från början och vi kan till slut (7 veckor efter deadline) även flytta in i dessa rum.
- 106 kvm ska renoveras och för detta anlitar de endast en kompetent snickare. Förutom att denna jobbar svart, så är hantverkaren endast på plats 2h/dag.
- Efter slutbesiktning får de en lång lista på saker som ska åtgärdas. Det ska enligt dem ta 2 veckor att åtgärda allt. 7 veckor senare finns det fortfarande saker som inte är åtgärdade.
- Vår bänkskiva levererades efter slutbesiktning. Enligt dem skulle de montera den på några timmar. Mer än en vecka efter leverans har de fortfarande inte monterat allt.
- Enligt kontrakt ska de stå för grundmaterial. Vi dubbelkollar om grundfärg ingår. Det gjorde det (muntligt). När det väl kommer till kritan så ingår grundfärg inte.
- När saker och ting inte blir som de ska, ska vi tydligen ha gett hantverkarna tillstånd att göra så. Tex att toaletten hamnade helt fel och vi helt plötsligt inte kunde få plats med tvättmaskin i badrummet. De menar: “VVS:arn har sagt att ni ville ha tvättmaskinen där”. Dessutom menar de: “det finns små tvättmaskiner som får plats”.
- Trots att vi ifrågasatte planen flera gånger fixades golvet halvvägs in i renoveringen. Då sågades, slipades och arbetades med diverse maskiner. Allt sådant som inte är bra för ett nyslipat och nybehandlat golv. Samma gäller väggarna. En dag mitt under renoveringen hade de helt plötsligt målat alla väggar. Damm, sågspån etc gjorde sitt till slutresultatet.
- Vid två tillfällen påträffade vi en av hantverkarna sovandes på arbetsplatsen.
- Badrummen var de rummen som blev klara först. Efter att de bara varit färdiga i någon dag, såg det som på en sunkig toalett på en vägkrog. Urinstänk på båda toalett och golv.
- Städning är inte deras starka sida. Färgstänk och spackel på golv, element och nymålade väggar/garderobsdörrar. De lovar att städa efter att ha åtgärdat felen från slutbesiktningen. En hantverkare dammsög och torkade omotiverat av några ytor i maximalt en timme. Resultatet blev därefter. Det krävdes ungefär 4 försök tills det blev bra. Vi var tvungna att bo i detta byggdamm under tiden eftersom de inte höll sig till deadline.
- För att spara tid och pengar låter de bli att utföra vissa delar av renoveringen, och detta utan att ens fråga. Tex:
- ljudisolering mellan sovrum och kök (eftersom det enligt dem inte behövs)
- Underarbete sovrumstaken (eftersom det enligt dem inte behövs)
- Bredspackla och måla klädkammaren (eftersom man enligt dem inte kommer vara där inne så ofta, så det kommer inte synas)
Renoveringen, som nu två månader senare fortfarande inte är klar, gjorde att vi sköt upp vår inflytt med 3 veckor. För detta hade vi i kontraktet avtalat förseningsvite. När förseningsvitet skulle betalas ut, vägrar de detta. De menar på att tiden dragit ut pga att de utfört "extraarbeten" och refererar till moment som finns med i kontraktet.
Alltså jag har bara börjat men kan fortsätta rabbla upp exempel om det behövs?
- 8 veckor efter deadline ska de åtgärda en rad brister. Tisdag kl 17:00 ska de komma hit. Kl 16:34 skickar de ett sms och säger att det inte blir något och att de ska komma dagen efter. De kommer inte dagen efter heller. Men nästa måndag ska de göra ett nytt försök. En hantverkare är här i 50min och fixar 1½/10 brister. Sen går hantverkaren igen. Han hade så klart varken med sig rätt material eller verktyg. När jag ringer dem säger de att de kommer tillbaka "en annan gång" men att de egentligen känner sig klara och inte vill åtgärda fler saker.
Alla varningsklockor ringde ju..
Eluttagen skulle vara det sista jag oroade mig för .. om jag skulle bo i den där lgh (skulle vara positivt att de inte monterat fler eldfällor).
Skulle oroa mig för att allt var gjort rätt, saker inte skulle ta eld när jag sov.. eller om ens min hemförsäkring skulle gälla om nått hände.
Vet inte om du läst det jag tidigare skrivit men tar det igen.Snigla skrev:Har bara en fråga eg och den är helt ärlig, varför har Ni låtit dem göra jobbet? Med tanke på din ”lilla lista” har Ni har ju uppenbarligen haft problem sedan start.
Alla varningsklockor ringde ju..
Eluttagen skulle vara det sista jag oroade mig för .. om jag skulle bo i den där lgh (skulle vara positivt att de inte monterat fler eldfällor).
Skulle oroa mig för att allt var gjort rätt, saker inte skulle ta eld när jag sov.. eller om ens min hemförsäkring skulle gälla om nått hände.
Detta är ett etablerat företag som funnits i över 10 år. De har enbart positiva omdömen överallt, inte lyckats hitta en enda negativ (!). Problemen började dagen efter att kontraktet var påskrivet. Innan dess gav de ett mycket seriöst intryck - bjöd in oss till att kika på pågående projekt som faktiskt såg bra ut etc.
Vid flera tillfällen under renoveringens gång har vi försökt ta oss ur situationen, men enligt kontraktet är vi juridiskt bundna till att låta dem göra jobbet. Vi har funderat på om vi har tillräckligt med kött på benen för att kunna häva kontraktet, men eftersom vi faktiskt inte är säkra på att det väger tillräckligt tungt för kontraktsbrott (iaf sett till bevisning), så vågade vi helt enkelt inte. En (om möjligt) värre mardröm hade ju varit att de inte gjort något arbete alls, men att vi pga det påskrivna kontraktet hade varit skyldiga att betala dem 600.000 kr (priset på entreprenaden).
Båda parter är bundna av ett avtal. Så det är inte bara att avbryta "redan i början".Snigla skrev:
Kan man samla ihop tillräckligt med skäl, som är juridiskt hållbara så kan man våga.
edit:
Sedär, det hann bli skrivet något liknande i inlägget innan ...
Du menar alltså att du vill läsa kontraktet på 4 sidor, offerterna på 9 sidor samt uppdragsbeskrivningen på 21 sidor?K Kane skrev:
...alltså jag kan absolut publicera dem om intresse finns men trodde i ärlighetens namn inte att någon skulle orka titta på det.
En lösning kanske, skulle det kunna gå att först dra elen ner i vägg på baksidan av de väggar där uttagen ska sitta,
och sen dra elen genom väggen direkt ut till den plats i panelen du vill ha uttagen?
OBS jag är inte elinstallatör dock lösningsinriktad
och sen dra elen genom väggen direkt ut till den plats i panelen du vill ha uttagen?
OBS jag är inte elinstallatör dock lösningsinriktad
Tror tyvärr inte att du kommer längre med entreprenören.
Det är väl ändå inte mer än 1/2 dag för en elektriker att dra lite kablar/knacka puts ur väggen.
Och 6-8h för en bra målare att fixa till det sista ?
Kanske inte värt energin att gå till advokat om 10' på en renovering som kostat 600' ?
-Se det som en liten "glitch" i en annars klar renovering, glöm det, gå vidare och sov gott utan hjärtinfarkt.
Det är väl ändå inte mer än 1/2 dag för en elektriker att dra lite kablar/knacka puts ur väggen.
Och 6-8h för en bra målare att fixa till det sista ?
Kanske inte värt energin att gå till advokat om 10' på en renovering som kostat 600' ?
-Se det som en liten "glitch" i en annars klar renovering, glöm det, gå vidare och sov gott utan hjärtinfarkt.