Mikael_L
hertigen17 hertigen17 skrev:
Regelefterlevnad kan du läsa här.
[länk]
Vilket säger exakt samma sak som jag skrev.
Har du läst det själv?

Men nu har jag auktorisation som egen företagare.
Och jag har auktorisation såsom elinstallatör, vilket kanske slår auktorisation såsom företagare när det kommer till elrelaterade frågor. :cool:

• Gilla
  • Haha
alienone och 21 till
  • Laddar…
Jag har jobbat som elektriker i över 25 år/ och gör fortfarande det.
Men nu har jag auktorisation som egen företagare. Så jag vet vad som gäller inom den biten.
Det kan vara bra för trådskaparen att veta vad han kan säga till firman.
Men du verkar sitta och kill gissa hur andra ska sköta sitt jobb, genom att googla.

Regelefterlevnad kan du läsa här.
[länk]
Sidan du länkar till stödjer snarare Mikael_L:s beskrivning än din. Där framgår att det måste finnas en auktoriserad person och att den personen står för kunskapsspridning inom företaget. Det står uttryckligen att ansvaret vilar på företagsledningen. Dvs den auktoriserade är bara ett stöd.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Ja jösses.. var ska man börja.

Då känns det motiverat med beskrivningen mardröm. Men som det sades tidigare - missen med uttagen bleknar något i helheten.

jag ser flera lösningar men de som inte drar iväg i tid och pengar involverar utanpåliggande kabelförläggning och innan du ropar rakt ut; det går att göra diskreta och ändamålsenliga lösningar, men det kräver kompromisser från din sida.

så frågan du bör ställa är vilken väg vill du gå? Enligt din skiss eller en kompromiss? Det här utgår ifrån ett perspektiv där bygget förpassas till dåtiden och fokus läggs på roligare saker.
Tack för ett konkret svar! Det uppskattas.

Det går bra med en kompromiss, men om det är att lägga ett tjockt, lysande vitt, utanpåliggande eluttag på min gråa garderob så går det bort :confused:

Jag kan tänka mig att lägga min tid och pengarna på roligare saker också. Men hur mycket pengar rör det sig om? Hur mycket är rimligt att dra av för denna avsaknad?

Mikael_L
Kan man bara lyckas med att få in en elmatning in i garderobkomplexet så skulle det nog kunna gå att fixa 2-3 uttag någorlunda OK utseendemässigt där den huvudsakliga eldragningen blir inne i garderoben.
Det går ju att kombinera infällda uttag i dosa tillsammans med utanpåliggande kulo t.ex.

tommib
Trist läge. Har du fått taklampa i klädkammaren? Vad är det för väggmaterial där? Om nu den inte var klar så kanske det går att dra från lampknappen i klädkammaren ner till ett uttag i klädkammaren, vidare in genom väggen till uttaget i garderoben (jag antar att det annorlunda uttaget är inne i garderoben.

Uttaget till vänster om garderoberna kan lösas med rotdosa. Det sista uttaget, som skulle varit till höger om garderoberna, är värre. Jag skulle dock löst det genom att montera ett uttag ovan bröstpanelen med en utanpåliggande kabel ut från garderoben precis 7 överkant av panelen. Stilen du försöker efterlikna hade normalt utanpåliggande installation och högt placerade uttag.

Jag fattar att du är sur, det är tröttsamt när det blir skit med hantverkare på detta sätt. Detta är bara mitt försök till damage control.

• Gilla
creeed och 1 till
  • Laddar…
E
Bra s av ts och fint att ni delar av er.

Vad heter firman?

Precis som hertigen skriver finns ingen personlig behörighet för elektriker så det det kan ha varit vem som helst som varit hos dig.

Tyvärr stor risk att ytterligare en mängd fel uppdagas vid granskning.

B brf1911 skrev:
Tack för ett konkret svar! Det uppskattas.

Det går bra med en kompromiss, men om det är att lägga ett tjockt, lysande vitt, utanpåliggande eluttag på min gråa garderob så går det bort :confused:

Jag kan tänka mig att lägga min tid och pengarna på roligare saker också. Men hur mycket pengar rör det sig om? Hur mycket är rimligt att dra av för denna avsaknad?
Kika runt lite. Olika elektriker har sina områden de är extra vassa på, och tycker är extra kul. Prata ihop dig med den du tycker verkar bäst, be om prisförslag och var tydlig med dina villkor, hör med entreprenören om de går med på det - så både du och entreprenören är klara med varandra.

blanda sedan in nästa. Nästa elektriker skulle ju kunna göra några stickprov i anläggningen med så kanske det uppdagas huruvida något blev mindre bra.

• Gilla
brf1911
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Det största problemet är väl att två av uttagen som saknas ska in i en bröstpanel. Det är med andra ord inte bara att fräsa in något i en vägg. De två uttagen i hallen har jag markerat på bilden:
[bild]

Det ska se ut som på de andra ställena:
[bild]

Lite mer komplext med andra ord.

Är det gipsväggar?
Man kan i så fall sätta infällda ROT-dosor där du vill ha dem, göra ett lite större hål eller doshål inne i garderoben och pilla genom kablarna dit. Då får du uttag där du vill ha dem, om du kan tänka dig att leva med att ha utanpåliggande kablar inne i garderoben.

Mikael_L
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Är det gipsväggar?
Man kan i så fall sätta infällda ROT-dosor där du vill ha dem,
Det går väl iofs oavsett väggmaterial, bara olika jobbigt.

Uttaget som är markerat i denna bilden (eller frånvaron av uttag egentligen).
Där skulle jag överväga att fräsa ut ett 73mm doshål (ev 83) i väggen, ev lite närmare garderoben. Är det trä/gips så är det mycket lätt.
Är det puts/tegel/slaggsten etc lite jobbigare men går snabbt och effektivt med hårdmetalldosfräsen (för kakel etc). Riktig betong är helt klart värst, jag tror inte jag skulle ge mig på det med min dosfräs för murmaterial, kanske man bör anlita en riktig håltagningsfirma för det.

När sen hålet är taget så kan man förmodligen borra snett in mot garderoben, så flackt som möjligt, i enlighet med den blå linjen jag ritat. Inne i garderoben borrar man från andra hållet och försöker möta hålen så man kan få fram en kabel.
Lite "bilning" kan behövas vid dosan för att komma in med kabeln på rätt nivå. Är det murmaterial i väggen kan man överväga 83mm hål och en spårdosa U40. Men troligtvis inte iom mängden trämaterial utanpå väggen.

För att sen få ett uttag till andra sidan väggen borrar man rakt genom botten på denna dosa in i nästa rum, ev fräser man sen även här in en dosa i väggen.
Det går ju även att borra snett för att flytta uttaget i sidledes, det kan t.o.m krävas beroende på väggtjocklek, material i väggen och ev förekomst av spegelpaneler på den sidan.

Det går inte såhär via forumet avgöra allt i detalj, men jag ser allt detta som möjligheter i alla fall, och detta skulle innebära en infälld installation helt utan synlig kabel (förutom inne i garderoben).
Men man måste ju som sagt få in el i garderoben också.

En grå garderob med markerad plats för ett doshål på väggen, illustrerat av en blå linje och en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Arvid och 2 till
  • Laddar…
Det låter helt vansinnigt alltihop, jag associerar till tv-programmet "Leif & Billy".

• Gilla
Arnejaevel
  • Laddar…
tommib
Därav frågan om belysning i klädkammaren. Om det är framdraget och den gruppen inte är gravt olämplig av något skäl borde man kunna mata därifrån. Den var ju inte klar enl tidigare inlägg.

Tack för alla goa förslag!

Har pratat med företaget nu. De erkände till slut att det går att lösa, men att de inte vill lägga den tid och de resurser som krävs.

Jag sa att jag förstår och att min plan är att ta in en offert och låta ett annat företag göra jobbet. Han tvärvägrade denna storlek på avdrag och förklarade att när han bad mig komma med ett förslag på rimligt avdrag, så menade han de 2 timmarna det hade tagit att fräsa spår före bredspacklingen. Så han tyckte att priset på ett 2-timmarsarbete (ca 1000 kr?) var en rimlig ersättning.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

• Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Arg
remrag och 13 till
  • Laddar…
Du kan ju säga honom att det vore rimligt om du beställt öppna väggar. Nu beställde du uttag på utsidan av en stängd vägg med panel och det är ju det du betalar för. Planen var tydlig men dom gjorde fel då är det ju givet att det är dom som får ta kostnaden. Är väl bara säga att du kommer hålla inne med motsvarande belopp för vad offerten hamnar på tills rätten avgör vad utfallet blir. (Se till att göra det juridiskt korrekt bara). Eller så tar du in offert o sedan så säger du 75% av det o se om de nappar för att komma ur affären.

• Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle bara helt enkelt meddela att prisavdrag i så fall är ointressant, utan då får de och komma och göra klart enligt avtalet.

Visst har jag förstått det rätt, att detta var ett jobb med avtalat pris (och innehåll)?

• Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett enkelt jobb, med utanpåliggande kabel och uttag, från närmaste uttag skulle antagligen ta ca 4-5 timmar + en 1500 i material. Dvs ca 4-5 papp. Hade det varit en mer "normal" lägenhet med vanliga golvlister så hade det varit mer typ 4 timmar, denna känns som 5-6 timmar ...

Men då räcker tiden inte till för någon finess i kabelförläggningen, utan det blir bara typ rakt över allt på det minst fula stället, och man bör åtminstone förvänta sig att det ska vara rakt och någorlunda snyggt på det sättet, för de pengarna.

Men då har du inte alls fått det du beställt, långt ifrån. Ska man börja krångla med att få till en riktigt snygg installation, som närmar sig det du beställt (men fortfarande en bit ifrån) springer det iväg.
Jag anser att avdraget måste bli bortåt 10.000:- för att alls vara intressant för dig att ta.

edit:
Jag redigerade in ett par små förtydliganden ...

Redigerat:
  • Gilla
Arnejaevel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.