Att demontera och återställa panelen är nog försumbart extra. Lägg på 3-4000 på min gissning.
Men min gissning kan vara tokfel.
 
Men du skriver att firman varit dålig. Då gäller det att hugga till med tillräckligt låg kompensation så de inte vill komma och åtgärda själva.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Berätta mer om hela entreprenaden och varför företaget varit en mardröm att ha att göra med.
- Både el- & vvs-jobb utfördes av obehöriga. Intygen skrevs sedan på av ett företag/en person som aldrig har varit på plats och inte har har några anställda.

- Elektriker #1 har noll koll på elsäkerhet och menar att man måste ha IP44 i hela badrummet.

- Elektriker #2 drar kablar tätt intill imkanal och murstock till vår kakelugn. När vi yttrar vår oro, så frågar de oss om vad vi vill att de ska göra. De litar alltså inte på sina kunskaper, utan frågar lekmän som oss. Medans vi undersöker saken närmare försöker de lösa problemet genom att stoppa överblivnga/söndersmulade gipsskivor mellan elkablarna och intilliggande rör. Senare framkommer det att det inte ens behövs någon extra isolering. Det visar tydligt på elektrikernas bristande kompetens och att de mest gissar.

- Lampknapparna i hallen är felkopplade men elektrikerna menar att det inte går att lösa. Trots flera försök att förklara att det går att lösa menar de att det är omöjligt. Vi kontaktar en riktig elektriker som löser det på cirka 2min (precis som vi trodde när vi läste kopplingsschemat).


- Noll planering/framförhållning

- I början av projektet frågar vi dem när köksstommarna bör levereras. I samråd planerar vi in leveransen cirka 3 veckor framåt. Dagen innan leverans frågar vi dem vart saker och ting ska ställas, och då vill de att vi bokar om denna leverans till 5 veckor senare (vilket så klart är omöjligt). Det går så klart inte.

- Allt för ofta hör de av sig och säger tex “vi behöver X eller Y NU!” (vi bodde 5 mil därifrån under renoveringen), och när man sen gör allt i sin makt för att få fram X eller Y, så står sakerna sedan ändå i flera dagar/veckor innan de används. Det ska tilläggas att vi var väldigt tydliga att vi inte kommer kunna vara på plats hela tiden då vi själva har heltidsjobb, och att det kommer behövas åtminstone 2-3 dagars framförhållning.


- de säger att de alltid tar betalt efter att hela jobbet är klart. Vi väljer att ändå skriva med det i kontraktet + ett 30 dagars-betalningsvillkor. Endast 4 veckor in på projektet skickar de, helt utan förvarning, ut en faktura. 250 000kr med sista betalningsdag om 2 arbetsdagar. Fakturan är dessutom daterad till ett tidigare datum än när vi fick den på mail. Vi blev så klart väldigt upprörda, men likväl gör de om samma sak några veckor senare.


- Försenade med mer än dubbla tiden och ingen större motivation att bli klar för att kunden ska bli nöjd.


- Försöker ta extra betalt vart de än kan (trots fast pris)

- Några timmar efter påskrivet kontrakt hör de av sig och menar att nätverksuttaginte ingår i det offererade priset. Det kommer tillkomma en kostnad på 25 000kr menar de. Vi vägrar godkänna detta och några timmar senare ringer de tillbaka och menar “att det har löst sig”. Antingen har de alltså bjudit oss på 25 000kr bara sådär, eller (mer troligt) så försökte de i början av projektet känna av hur pass mycket de kan lura oss under resten av renoveringen.


  • Flertalet gånger gör de missbedömningar angående var det klarar av. Extra material/tidsåtgång tycker de att kunden ska betala för.

- Vid flera tillfällen försvinner det material, verktyg etc som de antingen har slängt, eller bara tagit med sig hem. En borrmall tar de tex med sig hem för att sedan debitera oss över 1000 kr.


- de säger att vi bara behöver höra av oss ifall något är fel, så kommer de och åtgärdar. Allt för ofta blir svaret “det går inte” eller “det är för sent”.


- Ska enligt kontrakt göra om vår ventilation (pga ändrad planlösning) och ansvara för att denna blir godkänd. När det väl är dags har de ingen kompetens och frågar istället oss hur vi vill göra. Förmodligen för att senare kunna skylla på oss om det blir fel. Det slutar med att ägarna på företaget själv installerar spaltventiler. När de sedan ska justera sprickor på fasaden, så används inomhusfärg. Vi påtalar att detta inte är okej. Det blir väldigt tydligt att de antingen inte har koll alternativt inte bryr sig om slutresultat.


- Väggar i hela lägenheten fick spacklas/målas 2-3 gånger pga bristfällig kvalitet. Elkablar, reglar, ojämnheter syns tydligt men de menar att det antingen “ska vara så” eller att “det inte går att fixa”. Ojämnheterna beror enligt dem, hur orimligt det än är, på den dåliga färgen vi har köpt. Någon dag senare, när de ska göra om, köper de in exakt samma färg.


- Golv ska nåtas, slipas och behandlas. Resultatet blir inte tillfredställande. När vi reklamerar även detta menar golvkillen att man borde ha fräst ur fogarna men att det inte ingick i det offererade priset. Enligt honom borde vi haft koll på att det behövdes. När de sedan gör om gör de på samma sätt (utan att fräsa) och resultatet blir så klart det samma. Tredje gången gilt, så gör de rätt från början och vi kan till slut (7 veckor efter deadline) även flytta in i dessa rum.


- 106 kvm ska renoveras och för detta anlitar de endast en kompetent snickare. Förutom att denna jobbar svart, så är hantverkaren endast på plats 2h/dag.


- Efter slutbesiktning får de en lång lista på saker som ska åtgärdas. Det ska enligt dem ta 2 veckor att åtgärda allt. 7 veckor senare finns det fortfarande saker som inte är åtgärdade.


- Vår bänkskiva levererades efter slutbesiktning. Enligt dem skulle de montera den på några timmar. Mer än en vecka efter leverans har de fortfarande inte monterat allt.


- Enligt kontrakt ska de stå för grundmaterial. Vi dubbelkollar om grundfärg ingår. Det gjorde det (muntligt). När det väl kommer till kritan så ingår grundfärg inte.


- När saker och ting inte blir som de ska, ska vi tydligen ha gett hantverkarna tillstånd att göra så. Tex att toaletten hamnade helt fel och vi helt plötsligt inte kunde få plats med tvättmaskin i badrummet. De menar: “VVS:arn har sagt att ni ville ha tvättmaskinen där”. Dessutom menar de: “det finns små tvättmaskiner som får plats”.


- Trots att vi ifrågasatte planen flera gånger fixades golvet halvvägs in i renoveringen. Då sågades, slipades och arbetades med diverse maskiner. Allt sådant som inte är bra för ett nyslipat och nybehandlat golv. Samma gäller väggarna. En dag mitt under renoveringen hade de helt plötsligt målat alla väggar. Damm, sågspån etc gjorde sitt till slutresultatet.


- Vid två tillfällen påträffade vi en av hantverkarna sovandes på arbetsplatsen.


- Badrummen var de rummen som blev klara först. Efter att de bara varit färdiga i någon dag, såg det som på en sunkig toalett på en vägkrog. Urinstänk på båda toalett och golv.


- Städning är inte deras starka sida. Färgstänk och spackel på golv, element och nymålade väggar/garderobsdörrar. De lovar att städa efter att ha åtgärdat felen från slutbesiktningen. En hantverkare dammsög och torkade omotiverat av några ytor i maximalt en timme. Resultatet blev därefter. Det krävdes ungefär 4 försök tills det blev bra. Vi var tvungna att bo i detta byggdamm under tiden eftersom de inte höll sig till deadline.


- För att spara tid och pengar låter de bli att utföra vissa delar av renoveringen, och detta utan att ens fråga. Tex:

- ljudisolering mellan sovrum och kök (eftersom det enligt dem inte behövs)

- Underarbete sovrumstaken (eftersom det enligt dem inte behövs)

- Bredspackla och måla klädkammaren (eftersom man enligt dem inte kommer vara där inne så ofta, så det kommer inte synas)


Renoveringen, som nu två månader senare fortfarande inte är klar, gjorde att vi sköt upp vår inflytt med 3 veckor. För detta hade vi i kontraktet avtalat förseningsvite. När förseningsvitet skulle betalas ut, vägrar de detta. De menar på att tiden dragit ut pga att de utfört "extraarbeten" och refererar till moment som finns med i kontraktet.


  • 8 veckor efter deadline ska de åtgärda en rad brister. Tisdag kl 17:00 ska de komma hit. Kl 16:34 skickar de ett sms och säger att det inte blir något och att de ska komma dagen efter. De kommer inte dagen efter heller. Men nästa måndag ska de göra ett nytt försök. En hantverkare är här i 50min och fixar 1½/10 brister. Sen går hantverkaren igen. Han hade så klart varken med sig rätt material eller verktyg. När jag ringer dem säger de att de kommer tillbaka "en annan gång" men att de egentligen känner sig klara och inte vill åtgärda fler saker.
Alltså jag har bara börjat men kan fortsätta rabbla upp exempel om det behövs?
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Sista spiken och 47 till
  • Laddar…
De saknade eluttagen verkar vara det lilla i sammanhanget. Jag hoppas att du inte betalat allt redan. Här är läge att hålla inne en rejäl slant tills saker åtgärdats.
 
  • Gilla
Björn Br och 6 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
De saknade eluttagen verkar vara det lilla i sammanhanget. Jag hoppas att du inte betalat allt redan. Här är läge att hålla inne en rejäl slant tills saker åtgärdats.
Har inte betalat allt, ca 100k är kvar.

Ja absolut, det är en del av många saker som ska rättas till. De andra sakerna har jag ett hum om hur jag ska lösa, men priset på de avsaknade uttagen har jag faktiskt ingen aning om vad som är rimligt.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
- Både el- & vvs-jobb utfördes av obehöriga. Intygen skrevs sedan på av ett företag/en person som aldrig har varit på plats och inte har har några anställda.

- Elektriker #1 har noll koll på elsäkerhet och menar att man måste ha IP44 i hela badrummet.

- Elektriker #2 drar kablar tätt intill imkanal och murstock till vår kakelugn. När vi yttrar vår oro, så frågar de oss om vad vi vill att de ska göra. De litar alltså inte på sina kunskaper, utan frågar lekmän som oss. Medans vi undersöker saken närmare försöker de lösa problemet genom att stoppa överblivnga/söndersmulade gipsskivor mellan elkablarna och intilliggande rör. Senare framkommer det att det inte ens behövs någon extra isolering. Det visar tydligt på elektrikernas bristande kompetens och att de mest gissar.

- Lampknapparna i hallen är felkopplade men elektrikerna menar att det inte går att lösa. Trots flera försök att förklara att det går att lösa menar de att det är omöjligt. Vi kontaktar en riktig elektriker som löser det på cirka 2min (precis som vi trodde när vi läste kopplingsschemat).


- Noll planering/framförhållning

- I början av projektet frågar vi dem när köksstommarna bör levereras. I samråd planerar vi in leveransen cirka 3 veckor framåt. Dagen innan leverans frågar vi dem vart saker och ting ska ställas, och då vill de att vi bokar om denna leverans till 5 veckor senare (vilket så klart är omöjligt). Det går så klart inte.

- Allt för ofta hör de av sig och säger tex “vi behöver X eller Y NU!” (vi bodde 5 mil därifrån under renoveringen), och när man sen gör allt i sin makt för att få fram X eller Y, så står sakerna sedan ändå i flera dagar/veckor innan de används. Det ska tilläggas att vi var väldigt tydliga att vi inte kommer kunna vara på plats hela tiden då vi själva har heltidsjobb, och att det kommer behövas åtminstone 2-3 dagars framförhållning.


- de säger att de alltid tar betalt efter att hela jobbet är klart. Vi väljer att ändå skriva med det i kontraktet + ett 30 dagars-betalningsvillkor. Endast 4 veckor in på projektet skickar de, helt utan förvarning, ut en faktura. 250 000kr med sista betalningsdag om 2 arbetsdagar. Fakturan är dessutom daterad till ett tidigare datum än när vi fick den på mail. Vi blev så klart väldigt upprörda, men likväl gör de om samma sak några veckor senare.


- Försenade med mer än dubbla tiden och ingen större motivation att bli klar för att kunden ska bli nöjd.


- Försöker ta extra betalt vart de än kan (trots fast pris)

- Några timmar efter påskrivet kontrakt hör de av sig och menar att nätverksuttaginte ingår i det offererade priset. Det kommer tillkomma en kostnad på 25 000kr menar de. Vi vägrar godkänna detta och några timmar senare ringer de tillbaka och menar “att det har löst sig”. Antingen har de alltså bjudit oss på 25 000kr bara sådär, eller (mer troligt) så försökte de i början av projektet känna av hur pass mycket de kan lura oss under resten av renoveringen.


  • Flertalet gånger gör de missbedömningar angående var det klarar av. Extra material/tidsåtgång tycker de att kunden ska betala för.

- Vid flera tillfällen försvinner det material, verktyg etc som de antingen har slängt, eller bara tagit med sig hem. En borrmall tar de tex med sig hem för att sedan debitera oss över 1000 kr.


- de säger att vi bara behöver höra av oss ifall något är fel, så kommer de och åtgärdar. Allt för ofta blir svaret “det går inte” eller “det är för sent”.


- Ska enligt kontrakt göra om vår ventilation (pga ändrad planlösning) och ansvara för att denna blir godkänd. När det väl är dags har de ingen kompetens och frågar istället oss hur vi vill göra. Förmodligen för att senare kunna skylla på oss om det blir fel. Det slutar med att ägarna på företaget själv installerar spaltventiler. När de sedan ska justera sprickor på fasaden, så används inomhusfärg. Vi påtalar att detta inte är okej. Det blir väldigt tydligt att de antingen inte har koll alternativt inte bryr sig om slutresultat.


- Väggar i hela lägenheten fick spacklas/målas 2-3 gånger pga bristfällig kvalitet. Elkablar, reglar, ojämnheter syns tydligt men de menar att det antingen “ska vara så” eller att “det inte går att fixa”. Ojämnheterna beror enligt dem, hur orimligt det än är, på den dåliga färgen vi har köpt. Någon dag senare, när de ska göra om, köper de in exakt samma färg.


- Golv ska nåtas, slipas och behandlas. Resultatet blir inte tillfredställande. När vi reklamerar även detta menar golvkillen att man borde ha fräst ur fogarna men att det inte ingick i det offererade priset. Enligt honom borde vi haft koll på att det behövdes. När de sedan gör om gör de på samma sätt (utan att fräsa) och resultatet blir så klart det samma. Tredje gången gilt, så gör de rätt från början och vi kan till slut (7 veckor efter deadline) även flytta in i dessa rum.


- 106 kvm ska renoveras och för detta anlitar de endast en kompetent snickare. Förutom att denna jobbar svart, så är hantverkaren endast på plats 2h/dag.


- Efter slutbesiktning får de en lång lista på saker som ska åtgärdas. Det ska enligt dem ta 2 veckor att åtgärda allt. 7 veckor senare finns det fortfarande saker som inte är åtgärdade.


- Vår bänkskiva levererades efter slutbesiktning. Enligt dem skulle de montera den på några timmar. Mer än en vecka efter leverans har de fortfarande inte monterat allt.


- Enligt kontrakt ska de stå för grundmaterial. Vi dubbelkollar om grundfärg ingår. Det gjorde det (muntligt). När det väl kommer till kritan så ingår grundfärg inte.


- När saker och ting inte blir som de ska, ska vi tydligen ha gett hantverkarna tillstånd att göra så. Tex att toaletten hamnade helt fel och vi helt plötsligt inte kunde få plats med tvättmaskin i badrummet. De menar: “VVS:arn har sagt att ni ville ha tvättmaskinen där”. Dessutom menar de: “det finns små tvättmaskiner som får plats”.


- Trots att vi ifrågasatte planen flera gånger fixades golvet halvvägs in i renoveringen. Då sågades, slipades och arbetades med diverse maskiner. Allt sådant som inte är bra för ett nyslipat och nybehandlat golv. Samma gäller väggarna. En dag mitt under renoveringen hade de helt plötsligt målat alla väggar. Damm, sågspån etc gjorde sitt till slutresultatet.


- Vid två tillfällen påträffade vi en av hantverkarna sovandes på arbetsplatsen.


- Badrummen var de rummen som blev klara först. Efter att de bara varit färdiga i någon dag, såg det som på en sunkig toalett på en vägkrog. Urinstänk på båda toalett och golv.


- Städning är inte deras starka sida. Färgstänk och spackel på golv, element och nymålade väggar/garderobsdörrar. De lovar att städa efter att ha åtgärdat felen från slutbesiktningen. En hantverkare dammsög och torkade omotiverat av några ytor i maximalt en timme. Resultatet blev därefter. Det krävdes ungefär 4 försök tills det blev bra. Vi var tvungna att bo i detta byggdamm under tiden eftersom de inte höll sig till deadline.


- För att spara tid och pengar låter de bli att utföra vissa delar av renoveringen, och detta utan att ens fråga. Tex:

- ljudisolering mellan sovrum och kök (eftersom det enligt dem inte behövs)

- Underarbete sovrumstaken (eftersom det enligt dem inte behövs)

- Bredspackla och måla klädkammaren (eftersom man enligt dem inte kommer vara där inne så ofta, så det kommer inte synas)


Renoveringen, som nu två månader senare fortfarande inte är klar, gjorde att vi sköt upp vår inflytt med 3 veckor. För detta hade vi i kontraktet avtalat förseningsvite. När förseningsvitet skulle betalas ut, vägrar de detta. De menar på att tiden dragit ut pga att de utfört "extraarbeten" och refererar till moment som finns med i kontraktet.


  • 8 veckor efter deadline ska de åtgärda en rad brister. Tisdag kl 17:00 ska de komma hit. Kl 16:34 skickar de ett sms och säger att det inte blir något och att de ska komma dagen efter. De kommer inte dagen efter heller. Men nästa måndag ska de göra ett nytt försök. En hantverkare är här i 50min och fixar 1½/10 brister. Sen går hantverkaren igen. Han hade så klart varken med sig rätt material eller verktyg. När jag ringer dem säger de att de kommer tillbaka "en annan gång" men att de egentligen känner sig klara och inte vill åtgärda fler saker.
Alltså jag har bara börjat men kan fortsätta rabbla upp exempel om det behövs?
Vilket oseriöst företag. Hoppas att du fortfarande håller inne en stor del av betalningen
 
H hempularen skrev:
Att demontera och återställa panelen är nog försumbart extra. Lägg på 3-4000 på min gissning.
Men min gissning kan vara tokfel.
Var fanns personen som kunde fixa en bit panel för 3-4000 kr när jag behövde den? :crysmile:

Vit väggpanel och golvlist i hörnet av ett rum med mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bor du i Stockholm? Du får det dubbla av mig för att demontera och återställa panelen ☺
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Men öststatarna var ju så billiga. Man får oftas det man betalar för.
Har du anlitat en Svensk firma med rätt behörigheter så hade detta kanske inte hänt. Lättare att få med ARN på tåget. Svårt för dem att göra något nu.
Jag hör mer och mer vilka fusk jobb dessa herrar skapar.
Och när de ska fixa felen, går firman upp i rök!
Lycka till!
 
  • Gilla
jompe och 1 till
  • Laddar…
hertigen17 hertigen17 skrev:
Men öststatarna var ju så billiga. Man får oftas det man betalar för.
Har du anlitat en Svensk firma med rätt behörigheter så hade detta kanske inte hänt. Lättare att få med ARN på tåget. Svårt för dem att göra något nu.
Jag hör mer och mer vilka fusk jobb dessa herrar skapar.
Och när de ska fixa felen, går firman upp i rök!
Lycka till!
Detta är en svensk firma som har funnits i över 10 år. Endast positiva recensioner på t ex Reco. Vad ARN anser har ingen betydelse, eftersom de bara ger rekommendationer. I praktiken gör det ingen skillnad att ha dem med på tåget (vilket jag erfarat den hårda vägen).

...kan tillägga att även besiktningsmannen rynkade på pannan och sa "ni har ju inte direkt betalat underpris. Ni har ju betalat fullpris för en renovering. Då bör ni ju även få en full renpvering".
 
  • Gilla
remrag och 13 till
  • Laddar…
hertigen17 hertigen17 skrev:
Men öststatarna var ju så billiga. Man får oftas det man betalar för.
Har du anlitat en Svensk firma med rätt behörigheter så hade detta kanske inte hänt. Lättare att få med ARN på tåget. Svårt för dem att göra något nu.
Jag hör mer och mer vilka fusk jobb dessa herrar skapar.
Och när de ska fixa felen, går firman upp i rök!
Lycka till!
Samt att före kontraktsskrivning fick jag se elekrikerns behörighet och Säker Vatten. Personerna på behörighetsbevisen har än idag aldrig satt sin fot i lägenheten.
 
  • Gilla
  • Wow
perror och 2 till
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Samt att före kontraktsskrivning fick jag se elekrikerns behörighet och Säker Vatten. Personerna på behörighetsbevisen har än idag aldrig satt sin fot i lägenheten.
Det är bara en på firman som har auktorisation för el och han behöver inte komma och kolla, men han är ytters ansvarig för elen hos dig, för de andra jobbar under honom, och det verkar som du fått en praktikant som absolut inte ska jobbs ensam.
Då han frågade er om hur det skulle kopplas. Man bli mörkrädd!
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Ja jösses.. var ska man börja.

Då känns det motiverat med beskrivningen mardröm. Men som det sades tidigare - missen med uttagen bleknar något i helheten.

jag ser flera lösningar men de som inte drar iväg i tid och pengar involverar utanpåliggande kabelförläggning och innan du ropar rakt ut; det går att göra diskreta och ändamålsenliga lösningar, men det kräver kompromisser från din sida.

så frågan du bör ställa är vilken väg vill du gå? Enligt din skiss eller en kompromiss? Det här utgår ifrån ett perspektiv där bygget förpassas till dåtiden och fokus läggs på roligare saker.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
hertigen17 hertigen17 skrev:
Det är bara en på firman som har auktorisation för el och han behöver inte komma och kolla, men han är ytters ansvarig för elen hos dig, för de andra jobbar under honom, och det verkar som du fått en praktikant som absolut inte ska jobbs ensam.
Då han frågade er om hur det skulle kopplas. Man bli mörkrädd!
Verkligheten är värre än du beskriver.

Företaget (A) vi anlitat har ingen elbehörighet. De anlitar en underentreprenör för alla elarbeten. Före kontraktaskrivningen fick vi av företag A ett behörighetsbevis från företag B. Efter att arbetet var färdigt, fick vi emellertid ett elintyg från företag C (också behörigt enligt elsäkerhetsverket), eftersom "företag B var fullbokade". Emellertid blev vi misstänksamma på huruvida elektrikern på plats över huvudtaget var anställd i företag C. Därför bad vi om ett anställningsbevis på att elektrikern som var här är anställd i företag C. Vi har tjatat och tjatat men inte fått något. "Det kommer" har det sagts i 4 månader.

Till slut kontaktade vi elsäkerhetsverket. Då visade det sig att företag C har 0 anställda, så den enda som är behörig att utföra eljobb är alltså ägaren av företag C själv, som aldrig ens satt sin fot här, men som skrovit under på att han utfört allt arbete.

...och det finns inget jag kan göra åt detta.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
remrag och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
hertigen17 hertigen17 skrev:
Det är bara en på firman som har auktorisation för el och han behöver inte komma och kolla, men han är ytters ansvarig för elen hos dig, för de andra jobbar under honom, och det verkar som du fått en praktikant som absolut inte ska jobbs ensam.
Inte för att det spelar någon större roll för trådens innehåll, men du har lite fel och jag passar på att berätta.
Juli 2017 trädde en ny elsäkerhetslag i kraft.
Före detta fanns det endast en behörig för varje elinstallationsföretag, och denna var inte ansvarig för elinstallationerna, utan bara ansvarig för att den som utförde jobbet kunde antas ha tillräcklig kompetens.

Efter nya lagen byttes benämningen behörig ut mot auktoriserad, och det måste finnas minst en sådan knuten till varje elinstallationsföretag. Denne har idag ingen annan roll än att vara till stöd för installationsföretagets "regelefterlevnad".
Vad det nu betyder. Men så står det.
 
  • Gilla
Swamp och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte för att det spelar någon större roll för trådens innehåll, men du har lite fel och jag passar på att berätta.
Juli 2017 trädde en ny elsäkerhetslag i kraft.
Före detta fanns det endast en behörig för varje elinstallationsföretag, och denna var inte ansvarig för elinstallationerna, utan bara ansvarig för att den som utförde jobbet kunde antas ha tillräcklig kompetens.

Efter nya lagen byttes benämningen behörig ut mot auktoriserad, och det måste finnas minst en sådan knuten till varje elinstallationsföretag. Denne har idag ingen annan roll än att vara till stöd för installationsföretagets "regelefterlevnad".
Vad det nu betyder. Men så står det.
Jag har jobbat som elektriker i över 25 år/ och gör fortfarande det.
Men nu har jag auktorisation som egen företagare. Så jag vet vad som gäller inom den biten.
Det kan vara bra för trådskaparen att veta vad han kan säga till firman.
Men du verkar sitta och kill gissa hur andra ska sköta sitt jobb, genom att googla.

Regelefterlevnad kan du läsa här.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...nsforetag/elinstallator-for-regelefterlevnad/
 
  • Gilla
  • Haha
Bjerrod och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.