E EyEr0n skrev:
Ja det finns att beställa ja.
Men ingen normal elektriker köper kabel i dessa dimensioner på lösmeter.
Man köper i den förpackningen som erbjuds, sen säljer man till kund per meter.
EQLQ 3G1,5 går ju åt rätt ofta.
Man beställer inte tex 7 m inför ett jobb.
Frågan var ju inte om man köper per meter eller inte, utan mitt svar var enbart för att tillrättavisa påståendet att det inte går att köpa dessa kablar per meter...
 
A
E Emma96 skrev:
inte en elektriker iallafall, snilleblixt
Nä men behörig elinstallatör..

Jag sa liknande en gång när 10 kommunalare stod för att byta en glödlampa..

1 som byter och 4 som snurrar på stegen..
5 som är hejarklack.. :crysmile:
 
  • Haha
redep
  • Laddar…
O onaka skrev:
Hej Styrtekniker,

Jag vet ju inte med säkerhet hur mycket FQ1.5 som har gått åt så det är inte säkert att 200m är exakt rätt.

Jag har listat vilka dragningar som gjorts (mätt längs slang osv från start -> slut) och kommit fram till bifogad tabell.

Hur mycket spill och extra längd och liknande som krävs i dosor vet ju inte jag vad som är rimligt.

EDIT: Med 2 dosor på en rad menas att det bara är en start och en slutdosa. I ett rum har jag mätt längs hela dragningen och skrivit startdosa, slutdosa och kopplingsdosor emellan för vägguttag
Det kommer nya regler hela tiden hur man ska göra saker. Förr fick man skarva fas och nolla, från vägguttag till vägguttag. Det får man inte längre. Nu ska det dras hela längder till varje vägguttag från kopplingsdosor. Det kanske man inte tänker på. Det har att göra med brandrisk. Jag håller med att det är lite väl stor skillnad på 200m och 600 m
 
Myrstacken
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men om grossisterna skulle vara dyrare än där allmänheten handlar skulle väl småfirmorna handla på Hornbach och där får man köpa styckevis. :)
Många prylar är dyrare på grossisterna..
När jag byggde hus förra året handlade jag en hel del material på hornbach..
Jag är service elektriker på en ganska stor firma och har en mycket god kontakt med en säljchef på solar.
Vissa saker var billigare att handla på hornbach än hans egna inköpspriser..
Bla burkar för spottar kommer inte ihåg men det var några saker mer..
 
Du får visst lov att seriekoppla eluttag efter varandra. Det gjorde vår elektriker från stor känd firma för några månader sedan. Finns inga krav på kopplingsdoser.
 
Myrstacken
S Styrtekniker skrev:
Det kommer nya regler hela tiden hur man ska göra saker. Förr fick man skarva fas och nolla, från vägguttag till vägguttag. Det får man inte längre. Nu ska det dras hela längder till varje vägguttag från kopplingsdosor. Det kanske man inte tänker på. Det har att göra med brandrisk. Jag håller med att det är lite väl stor skillnad på 200m och 600 m
När började dessa reglerna gälla och kan du skicka länk så man själv kan läsa??
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D Diablito skrev:
Du får visst lov att seriekoppla eluttag efter varandra. Det gjorde vår elektriker från stor känd firma för några månader sedan. Finns inga krav på kopplingsdoser.
Om det är tillåtet eller inte överlåter jag till andra att besvara, men nog var det väl en parallellkoppling elektrikern gjorde och inte en seriekoppling?
 
  • Gilla
  • Haha
Robban1234 och 4 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Det kommer nya regler hela tiden hur man ska göra saker. Förr fick man skarva fas och nolla, från vägguttag till vägguttag. Det får man inte längre. Nu ska det dras hela längder till varje vägguttag från kopplingsdosor. Det kanske man inte tänker på. Det har att göra med brandrisk. Jag håller med att det är lite väl stor skillnad på 200m och 600 m
Om jag förstår dig rätt menar du att man inte får göra:

matardosa -> dosa med uttag -> dosa med uttag

Utan istället måste göra:

Matardosa -> dosa med uttag
|
-> dosa med uttag


Kabelns area är ju 1.5mm från centralen oavsett, inget system är ju starkare än dess svagaste länk. Så det låter konstigt att detta skulle vara ett krav.

Dessutom skulle detta innebära att i ett rum med 5 vägguttag kopplade längs samma flexrör så krävs 5 fas, 5 nolla och en jord? Får så många kablar ens plats i ett vanligt rör?

Håller med om att det skulle förklara den extra åtgången om man verkligen hade dragit så men det har dem ej gjort hemma hos mig iaf och det låter konstigt :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
O onaka skrev:
Om jag förstår dig rätt menar du att man inte får göra:

matardosa -> dosa med uttag -> dosa med uttag

Utan istället måste göra:

Matardosa -> dosa med uttag
|
-> dosa med uttag


Kabelns area är ju 1.5mm från centralen oavsett, inget system är ju starkare än dess svagaste länk. Så det låter konstigt att detta skulle vara ett krav.

Dessutom skulle detta innebära att i ett rum med 5 vägguttag kopplade längs samma flexrör så krävs 5 fas, 5 nolla och en jord? Får så många kablar ens plats i ett vanligt rör?

Håller med om att det skulle förklara den extra åtgången om man verkligen hade dragit så men det har dem ej gjort hemma hos mig iaf och det låter konstigt :)
Någon annan elektriker som vill kommentera?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är tillåtet eller inte överlåter jag till andra att besvara, men nog var det väl en parallellkoppling elektrikern gjorde och inte en seriekoppling?
Ja ofta skriver folk seriekopplade när det nästan alltid är parallellkopplade. Det beror nog på att det ser ut som att det det är serie eller en slinga. Hade det verkligen varit seriekopplade hade ju spänningen över varje enskilt uttag sjunkit ju fler uttag man kopplade i serie. Typ som en adventsljusstake med 230V matning som fördelas över sju stycken lampor.
 
  • Gilla
Matte001 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Det kommer nya regler hela tiden hur man ska göra saker. Förr fick man skarva fas och nolla, från vägguttag till vägguttag. Det får man inte längre. Nu ska det dras hela längder till varje vägguttag från kopplingsdosor. Det kanske man inte tänker på. Det har att göra med brandrisk. Jag håller med att det är lite väl stor skillnad på 200m och 600 m
Nu är du helt ute och cyklar.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
P Pin skrev:
Ja ofta skriver folk seriekopplade när det nästan alltid är parallellkopplade. Det beror nog på att det ser ut som att det det är serie eller en slinga. Hade det verkligen varit seriekopplade hade ju spänningen över varje enskilt uttag sjunkit ju fler uttag man kopplade i serie. Typ som en adventsljusstake med 230V matning som fördelas över sju stycken lampor.
du tänker nog på DC likström
 
  • Gilla
Paksi
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är du helt ute och cyklar.
Ekipaget har nog minst kört i diket också. Undrar var alla påhitt kommer i från.
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
du tänker nog på DC likström
Nej jag skriver ju om adventsljusstakar, 230V AC. Led slingor på 12V DC kan väl vara seriekopplade också, men det var inte det jag tänkte på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Myrstacken
P Pin skrev:
Nej jag skriver ju om adventsljusstakar, 230V AC. Led slingor på 12V DC kan väl vara seriekopplade också, men det var inte det jag tänkte på.
:seenoevil: jag hade otur när jag tänkte igen....
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.