89 776 läst · 187 svar
90k läst
187 svar
Elektriker "fakturerar alltid hela förpackningar"
Frågan var ju inte om man köper per meter eller inte, utan mitt svar var enbart för att tillrättavisa påståendet att det inte går att köpa dessa kablar per meter...E EyEr0n skrev:
Det kommer nya regler hela tiden hur man ska göra saker. Förr fick man skarva fas och nolla, från vägguttag till vägguttag. Det får man inte längre. Nu ska det dras hela längder till varje vägguttag från kopplingsdosor. Det kanske man inte tänker på. Det har att göra med brandrisk. Jag håller med att det är lite väl stor skillnad på 200m och 600 mO onaka skrev:Hej Styrtekniker,
Jag vet ju inte med säkerhet hur mycket FQ1.5 som har gått åt så det är inte säkert att 200m är exakt rätt.
Jag har listat vilka dragningar som gjorts (mätt längs slang osv från start -> slut) och kommit fram till bifogad tabell.
Hur mycket spill och extra längd och liknande som krävs i dosor vet ju inte jag vad som är rimligt.
EDIT: Med 2 dosor på en rad menas att det bara är en start och en slutdosa. I ett rum har jag mätt längs hela dragningen och skrivit startdosa, slutdosa och kopplingsdosor emellan för vägguttag
Många prylar är dyrare på grossisterna..imported_Benno skrev:
När jag byggde hus förra året handlade jag en hel del material på hornbach..
Jag är service elektriker på en ganska stor firma och har en mycket god kontakt med en säljchef på solar.
Vissa saker var billigare att handla på hornbach än hans egna inköpspriser..
Bla burkar för spottar kommer inte ihåg men det var några saker mer..
När började dessa reglerna gälla och kan du skicka länk så man själv kan läsa??S Styrtekniker skrev:Det kommer nya regler hela tiden hur man ska göra saker. Förr fick man skarva fas och nolla, från vägguttag till vägguttag. Det får man inte längre. Nu ska det dras hela längder till varje vägguttag från kopplingsdosor. Det kanske man inte tänker på. Det har att göra med brandrisk. Jag håller med att det är lite väl stor skillnad på 200m och 600 m
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 757 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 757 inlägg
Om det är tillåtet eller inte överlåter jag till andra att besvara, men nog var det väl en parallellkoppling elektrikern gjorde och inte en seriekoppling?D Diablito skrev:
Om jag förstår dig rätt menar du att man inte får göra:S Styrtekniker skrev:Det kommer nya regler hela tiden hur man ska göra saker. Förr fick man skarva fas och nolla, från vägguttag till vägguttag. Det får man inte längre. Nu ska det dras hela längder till varje vägguttag från kopplingsdosor. Det kanske man inte tänker på. Det har att göra med brandrisk. Jag håller med att det är lite väl stor skillnad på 200m och 600 m
matardosa -> dosa med uttag -> dosa med uttag
Utan istället måste göra:
Matardosa -> dosa med uttag
|
-> dosa med uttag
Kabelns area är ju 1.5mm från centralen oavsett, inget system är ju starkare än dess svagaste länk. Så det låter konstigt att detta skulle vara ett krav.
Dessutom skulle detta innebära att i ett rum med 5 vägguttag kopplade längs samma flexrör så krävs 5 fas, 5 nolla och en jord? Får så många kablar ens plats i ett vanligt rör?
Håller med om att det skulle förklara den extra åtgången om man verkligen hade dragit så men det har dem ej gjort hemma hos mig iaf och det låter konstigt
Någon annan elektriker som vill kommentera?O onaka skrev:Om jag förstår dig rätt menar du att man inte får göra:
matardosa -> dosa med uttag -> dosa med uttag
Utan istället måste göra:
Matardosa -> dosa med uttag
|
-> dosa med uttag
Kabelns area är ju 1.5mm från centralen oavsett, inget system är ju starkare än dess svagaste länk. Så det låter konstigt att detta skulle vara ett krav.
Dessutom skulle detta innebära att i ett rum med 5 vägguttag kopplade längs samma flexrör så krävs 5 fas, 5 nolla och en jord? Får så många kablar ens plats i ett vanligt rör?
Håller med om att det skulle förklara den extra åtgången om man verkligen hade dragit så men det har dem ej gjort hemma hos mig iaf och det låter konstigt
Ja ofta skriver folk seriekopplade när det nästan alltid är parallellkopplade. Det beror nog på att det ser ut som att det det är serie eller en slinga. Hade det verkligen varit seriekopplade hade ju spänningen över varje enskilt uttag sjunkit ju fler uttag man kopplade i serie. Typ som en adventsljusstake med 230V matning som fördelas över sju stycken lampor.Fairlane skrev:
Nu är du helt ute och cyklar.S Styrtekniker skrev:Det kommer nya regler hela tiden hur man ska göra saker. Förr fick man skarva fas och nolla, från vägguttag till vägguttag. Det får man inte längre. Nu ska det dras hela längder till varje vägguttag från kopplingsdosor. Det kanske man inte tänker på. Det har att göra med brandrisk. Jag håller med att det är lite väl stor skillnad på 200m och 600 m
du tänker nog på DC likströmP Pin skrev:Ja ofta skriver folk seriekopplade när det nästan alltid är parallellkopplade. Det beror nog på att det ser ut som att det det är serie eller en slinga. Hade det verkligen varit seriekopplade hade ju spänningen över varje enskilt uttag sjunkit ju fler uttag man kopplade i serie. Typ som en adventsljusstake med 230V matning som fördelas över sju stycken lampor.