S Sundet80 skrev:
Haha snopet
Det kan bli väldigt rörigt i grossisters datasystem och bland orderplockare när jämförpriset för en vara är i minsta stycket och försäljningsenheten är en annan.
1 zip-påse kostar 50 öre.
Det ligger 100 såna påsar i en större påse.
Dessa påsar ligger 20 st/kartong.
Kartong är minsta försäljningsenheten.
På plockordern står det "plocka 1 st"
Släng in lite sommarjobbare på det...

Kanske är lätt att ha reda på om man saluför 100 olika produkter. Men om man lagerför 100000+ olika produkter.
Ex ovan från Tools
Jotack, har råkat ut för sådana missar ett antal gånger, nu senast i somras när jag beställde fem stycken borrar och fick fem 10-pack..

En gång beställde jag 3 stycken kapskivor av tre olika tjocklekar och blev något förvånad när jag fick 9 kartonger med 10 stycken i varje..

Minns inte om det avr då jag faktiskt kontaktade leverantören och sa "det blev nog fel här", men dom bara viftade bort det, "tack för att du hörde av dej, men kasta dom om du inte vill ha dom"..

Inte så förvånande kanske, hanteringen av en retur på nåt såpass billigt kostar nog mer än att bara ta förlusten.

• Gilla
  • Wow
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta tycker jag är trams, om än av omvänt slag mot normalt i denna typ av trådar. Varför skulle det angå kunden vem som är din leverantör eller vad du betalar? Vet du var ICA-butiken köper sin mjölk och vad de betalar?

Du ska debitera kunden ett skäligt marknadspris för det du säljer. Det är ärligt!

Vad du betalar för det du säljer angår kunden lika lite i detta fallet som i alla andra fall. Är du en bra inköpare ska du naturligtvis tjäna på det på samma sätt ska en kund inte lida om du är en dålig inköpare.
Tyvärr tycker inte alla privatkunder så
De letar efter det billigaste priset på nätet och tycker att elektrikern ska matcha det priset och allta helst ligga under det
Jag instämmer med Mikael_L
Skönt om kunden köpt in allt så söipper jag ligga på ett lager med varor som kostat mig pengar som jag inte får igen förrän jag använt det hos nästa kund
Det tar bara upp en massa plats i mitt förråd
Grovt räknat har jag nog mtrl för ca 5 kkr l
liggande
Säljer jag det för mitt inköpspris och priset gått ner är jag en av dessa ohederliga hantverkare som bara försöker blåsa kunderna
Har priset gått upp så är jag en skurk som inte säljer dett till mitt inköpspris

• Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Du måste vara blond som inte vet det. Men det är iaf så att accessoaren muff var ju ofta cylinderformad förut. Det berodde ju så klart på att det fanns ett rör inuti, som agerade som stöd för pälsen och vadderingen. Typ så här alltså.

[bild]
klyftigt! Fint foto du hittade. Kan du hitta ett foto på el-mojjängen också?

Känns som elektriker är kända att vara dyra och svåra att få tag i. vanligt folk kan väl inte veta hur lång tid det tar att komma från elfirma till hus eller hur mkt ”kabel de drar …
Men hur mkt kunkap måste man behöva besitta för att komma på lurendrejeri? Känns juh som riskfri business

Vad säger elektrikern ? Matrial kan ju ha tagits ut på fel ordernummer. Men sånt syns ju i ordersystemet.
Ring alltid och fråga firman först.

U Uffe A skrev:
Tyvärr tycker inte alla privatkunder så
De letar efter det billigaste priset på nätet och tycker att elektrikern ska matcha det priset och allta helst ligga under det
Jag instämmer med Mikael_L
Skönt om kunden köpt in allt så söipper jag ligga på ett lager med varor som kostat mig pengar som jag inte får igen förrän jag använt det hos nästa kund
Det tar bara upp en massa plats i mitt förråd
Grovt räknat har jag nog mtrl för ca 5 kkr l
liggande
Säljer jag det för mitt inköpspris och priset gått ner är jag en av dessa ohederliga hantverkare som bara försöker blåsa kunderna
Har priset gått upp så är jag en skurk som inte säljer dett till mitt inköpspris
Det är väl inte helt konstigt att folk förväntar sig låga priser om det presenteras som 20% under grossistens normalpris. Grossister är ju billigare än butiker. Om kunden inte känner till att ”grossisten” är en fackhandel med en uppblåst hittepå prislista som hantverkaren syftar på så blir det inte konstigt att verkligheten inte matchar förväntningarna.

5kkr i lager låter inte mycket alls.

• Gilla
Karlia och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Heij83 Heij83 skrev:
Vilken bra affärsidé, gör man så på varje kund så blir det ett riktigt fint överskott. :dizzy:
Räknade precis på samma - en kund behöver 3 st av "något" men säljs bara i 10-pack, så kunden blir debiterad för 10.
Detta fortgår ett antal gånger och snart har elektrikern/rörmokaren/whatever hur många som helst av "något" liggandes lösa, men fortsätter debitera ett 10-pack när det bara behövs 3 st.
Känner att jag snart briserar över detta och hoppas att jag inte behöver ta in elektriker, rörmokare eller dylikt på länge.
Fulspel DeLuxe.

Skulle vara intressant att höra vad du @Mazdarune egentligen har att säga om detta eftersom du uppenbarligen ogillar denna diskussion genom att ge denna :mad: som svar på kommentar.

• Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
När man läser sådana här trådar blir man glad att man känner ett par ärliga elektriker som inte fular sig med oärliga prislistor och märkliga påslag.

Jag blir säkert lurad så det stänker om det av andra hantverkare men det är jag i så fall lyckligt ovetande om! :)

• Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
H
E Emma96 skrev:

Känns som elektriker är kända att vara dyra och svåra att få tag i. vanligt folk kan väl inte veta hur lång tid det tar att komma från elfirma till hus eller hur mkt ”kabel de drar …
Men hur mkt kunkap måste man behöva besitta för att komma på lurendrejeri? Känns juh som riskfri business
prova Google får du svar
Finns i olika modeller

• Vit rörmuff med kopplingsdosa och låsbleck för installation, visas på skärmbilden från en webbutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
E Emma96 skrev:

Anlita aldrig en advokat med dyslexi. Om du tycker det går åt många dyrbara timmar för en normal advokat att läsa in sig i ett ärende skulle du bara veta hur många timmar det kan gå åt för en advokat med dyslexi..

Det säkrare är därför att du blir din egen advokat och drar dina egna kablar.

• Gilla
Emma96
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Anlita aldrig en advokat med dyslexi. Om du tycker det går åt många dyrbara timmar för en normal advokat att läsa in sig i ett ärende skulle du bara veta hur många timmar det kan gå åt för en advokat med dyslexi..

Det säkrare är därför att du blir din egen advokat och drar dina egna kablar.
Jag skulle nog aldrig ge mig på att dra mina egna elkablar men undra om man kan be en vän och sedan höra med en elektriker att göra färdigt det sista? . Man måste vara behörig va? för att försäkringar ska gälla vid brand eller? jag har nog aldrig fått något papper dock eller är det fakturan som är beviset på att det är rätt utfört?

D Daniel 109 skrev:
Det är väl inte helt konstigt att folk förväntar sig låga priser om det presenteras som 20% under grossistens normalpris. Grossister är ju billigare än butiker. Om kunden inte känner till att ”grossisten” är en fackhandel med en uppblåst hittepå prislista som hantverkaren syftar på så blir det inte konstigt att verkligheten inte matchar förväntningarna.

5kkr i lager låter inte mycket alls.
Då ska du veta att jag driver ett enskilt företag vid sidan om mitt arbete som yrkeslärare
Hittills i år har jag gjort fyra jobb inom min firma
Så det är inte så lite kapital som det kan verka

Mikael_L
E Emma96 skrev:
Jag skulle nog aldrig ge mig på att dra mina egna elkablar men undra om man kan be en vän och sedan höra med en elektriker att göra färdigt det sista?
Det kan ju gå. Här på forumet brukar vi säga att det är bäst att få tag på elektrikern och prata med denne först. Ty det är nog vanligare att elektrikern inte vill befatta sig med det som kommer som typ en överraskning. Om det verkligen är så vet jag inte, men det är så vi brukar säga.
Själv uppskattar jag mer att ha fått ha ett ord med i laget i början. Men jag har någon gång färdigställt det som någon annan påbörjat utan att bli informerad/tillfrågad före.

E Emma96 skrev:
Man måste vara behörig va? för att försäkringar ska gälla vid brand eller? jag har nog aldrig fått något papper dock eller är det fakturan som är beviset på att det är rätt utfört?
Nja, man måste vara behörig (men det heter auktoriserad idag, same shit, different name) eller ingå i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram för att det ska vara lagligt.
Det lär inte påverka någon försäkring, vare sig det brinner eller inte - så länge som det är korrekt utfört. Men är det inte korrekt utfört så kan det bli problem, men det gäller ju även om en som hade laglig rätt att göra jobbet har gjort fel.

Så det är bäst att hålla isär de där frågorna, ty den lagliga rätten är en sak, försäkringar är en helt annan sak. De kopplas inte samman i något led.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
O onaka skrev:
Har varit tvungen att gå runt och kolla vad som är bytt och vad som förbrukats och vad de olika sakerna är till för, vilket känns som precis det man vill slippa genom att anlita proffs.
Nu får du berätta vilken elfirma som vi inte ska anlita.

P
A andersmc skrev:
En vinst du hade gjort var är att du haft en nöjdare kund. Det kan vara värt en hel del.

En bilverkstad jag brukade anlita kunde lägga ett massa jobb på att hitta begagnade delar åt min bil. Eller att de lagade nånting som många andra hade ersatts med en ny del.

Min gentjänst var ju att jag alltid anlitade dem.
Litet sidospår, men det fanns en såndär bra bilverkstad som jag anlitade under flera år. Mekanikerna hanterade kassaapparaterna såväl som reparerade och servade bilar. En av dem var "granne" med mig (vi bor på landet, så då kan några av er räkna ut vad det innebär att vara grannar) så jag fick "grannrabatt" ibland.

Överlag bra priser och mycket bra mekande. Jag var en mycket trogen kund.

Så småningom anställdes särskild personal som skötte bokningar och kassaapparater så då såg man inte röken av mekanikerna. Ett extra lager mellan kund och mekaniker försämrade förstås servicen och "grannrabatterna" försvann. Ganska snart efter det bytte jag bil(märke) och vet inte hur det gick med den där bilverkstan.

Summan av kardemumman är alltså att jag tror att det lönar sig med bra kundbemötande och att krångel (för att inte tala om lurendrejeri) skrämmer bort kunder.

• Gilla
redep
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nu får du berätta vilken elfirma som vi inte ska anlita.
Kanske blir förtal? Men kanske kan du stämma dem så vi slipper dem ? Kan man stämma för bedrägeri. Kanske en polisanmälan skulle vara på plats? @onaka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.