E Emma96 skrev:
Kanske blir förtal? Men kanske kan du stämma dem så vi slipper dem ? Kan man stämma för bedrägeri. Kanske en polisanmälan skulle vara på plats? @onaka
Förtal gäller privatpersoner, inte företag.
 
  • Gilla
Emma96
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Förtal gäller privatpersoner, inte företag.
Schysst! Berätta om alla dåliga elektriker-företag och alla dåliga!! Gärna i Örebro! ;)
 
Det finns flera hemsidor som är specialiserade på det redan. Och, som sagt var, ett företag kan inte bli förtalat.
 
useless useless skrev:
Det finns flera hemsidor som är specialiserade på det redan. Och, som sagt var, ett företag kan inte bli förtalat.
men om folk ör nöjda och inte vet att de är lurade då?
 
Sant, med en liten rättelse bara. Personer bakom företaget kan fortfarande väcka talan om förtal, om de blir utpekade. Samma gäller om namnet på företaget och personerna har en koppling. Nisse Nilsson kan mycket väl vinna ett sådant mål om man har pekat ut Nisse Nilssons El i Stockholm AB, till exempel.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Angående vilket företag detta är. Jag tycker att elektrikern agerat oseriöst i detta fall. Det är ju dock svårt för mig att säga om mitt fall är "ett undantag eller regel", även om jag tycker det finns indikationer i detta fall att det snarast är en regel.

Jag hoppas att alla som anlitar elektriker går in och recenserar dem på google eller liknande plattformar (även om de gjort ett bra jobb och inte bara när de gör något dåligt). Då kommer ju aktörer som beter sig dåligt upprepade gånger få väldigt svårt att få nya uppdrag sedan.
 
  • Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Angående vilket företag detta är. Jag tycker att elektrikern agerat oseriöst i detta fall. Det är ju dock svårt för mig att säga om mitt fall är "ett undantag eller regel", även om jag tycker det finns indikationer i detta fall att det snarast är en regel.

Jag hoppas att alla som anlitar elektriker går in och recenserar dem på google eller liknande plattformar (även om de gjort ett bra jobb och inte bara när de gör något dåligt). Då kommer ju aktörer som beter sig dåligt upprepade gånger få väldigt svårt att få nya uppdrag sedan.
Det där med recensioner på nätet tycker jag är mycket intressant men har inte en aning om hur det fungerar i praktiken. Eller en aning har jag självfallet. Den aningen är att det förekommer mycket spöken som skriver upp företag.

Eftersom vi arbetar med försäkringsskador sedan länge så har vi sett ett och annat. När man då kommer till ett badrum som min mormor skulle byggt bättre samtidigt som utförande företag har bra recensioner på nätet så börjar iaf mina varningsklockor ljuda.

Så budskapet är. Titta gärna på recensioner men inte bara!
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Lär vara många företag som har anhöriga som vill att det ska gå väl och säkert kamrater som har fått billiga jobb av de företag som blåser sina kunder på metoden som Blondie har blivit utsatt för .. (eller utsatt sig själv för ;) )
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så budskapet är. Titta gärna på recensioner men inte bara!
Goda omdömen är det inte så stor poäng med att läsa. Det är de dåliga omdömena som säger något.
 
  • Gilla
oddan och 3 till
  • Laddar…
Speciellt eftersom det finns företag som sätter i system att leja folk som ger goda omdömen.
 
O onaka skrev:
Angående vilket företag detta är. Jag tycker att elektrikern agerat oseriöst i detta fall. Det är ju dock svårt för mig att säga om mitt fall är "ett undantag eller regel", även om jag tycker det finns indikationer i detta fall att det snarast är en regel.

Jag hoppas att alla som anlitar elektriker går in och recenserar dem på google eller liknande plattformar (även om de gjort ett bra jobb och inte bara när de gör något dåligt). Då kommer ju aktörer som beter sig dåligt upprepade gånger få väldigt svårt att få nya uppdrag sedan.
Klar med installationerna nu? superdyrt m elektriker speciellt om de ska ta extra betalt.

Jag ska installera glödlampan själv ;)
 
A
E Emma96 skrev:
Klar med installationerna nu? superdyrt m elektriker speciellt om de ska ta extra betalt.

Jag ska installera glödlampan själv ;)
vem ska då rotera stegen? :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Hallerudsbo och 2 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
Ingen aning om vad som är "normalt" men jag skulle aldrig gå med på det. Ska kund betala för grejerna får de ju så klart lämna dem hos kund annars är det ju stöld anser jag. Dessutom kan de då få dubbelt betalt för dem genom att ta betalt för dem hos nästa kund. Nix nej
 
:surprised::surprised::surprised::surprised::surprised::surprised::surprised::surprised::surprised:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller väl med.
Men oavsett hur jag gör kommer jag aldrig kunna slå marknadens lägsta pris.
Och därför måste jag alltid vara beredd att berätta varför, och kan jag säga att "Du betalar exakt samma som mitt inköpspris (eller 5% över), du kan få fakturakopior om du vill" så är det som det är.

Och jag har ingen uppsida då ifall jag handlar från fler olika inköpskällor, får göra extra körningar lite hit och dit för detta, lägger saker på lager (där jag hellre ställer en gräsklippare eller ett flak öl), ska hantera fler fakturor osv.

Enda sättet för mig att få en direkt ekonomisk uppsida är att köpa för 2spänn på CO sen sälja det för 4:50, och mena på att det är ett skäligt påslag på mitt inköpspris från Solar.

Men som sagt, jag gillar inte riktigt det sättet att arbeta.


Det finns förvisso en liten till aspekt, det är värdet av att leverera en mer prisvärd produkt, genom att jag jagar billigt lite extra intensivt. Att det på sista raden blir billigare för kunden. Frågan är väl om priset på FQ kommer påverka det hela så mycket att kunden lägger märke till det eller minns mig för denna skull.

Och förstås, vid anbudsgivning vinner jag naturligtvis, då redovisar jag ju inte produkter på någon sådan nivå, utan ett fast pris. Och då kan jag vinna fördel gentemot konkurrerande anbud som troligen baserar allt på priserna från sina vanliga inköpskanaler.
Nu ska jag ärligt säga att jag har än så länge inte haft den "förmånen", att vara en av flera anbudsgivare och sen jämförd.
Låter som den elfirma jag gjort det mesta med, de tar 1,2 gånger inköpspriset på material , och jag har ju märkt att det stämmer, i jmf Hornbach eller de dyrare elbutik Bauhaus osv.
(Kan iofs gå mkt bra pris på byggfirman jag handlar hos, men bör då samla på mig lite o handla)

Jätteskönt med raka rör förlåt EQLQ menar jag
 
Maskintok skrev:
vem ska då rotera stegen? :crysmile::crysmile:
inte en elektriker iallafall, snilleblixt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.