Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skickar dig en faktura om det inte blir lyckat :p
Självklart! Med tanke på trådens ämne och din profession hade jag inte förväntat mig något annat. :crysmile::rofl::p Men bilen kommer jag att stryka. :cool:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Hej @onaka

Jag har läst igenom hela tråden men hittar inget om hur det gick för dig. Vad hände? Blev du krediterad eller fick du en ny korrekt faktura?
 
Är knappast elektrikerns fel om det går åt två skruvar ur en förpackning med 100 och det inte finns med färre. Då får ju kund betala hela förpackningen men ska givetvis lämna ifrån sig de som blev över till kund.

Går man till ica och är sugen på 2 popcorn kan man inte öppna påsen och betala för dessa två utan måste köpa hela påsen.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är knappast elektrikerns fel om det går åt två skruvar ur en förpackning med 100 och det inte finns med färre. Då får ju kund betala hela förpackningen men ska givetvis lämna ifrån sig de som blev över till kund.

Går man till ica och är sugen på 2 popcorn kan man inte öppna påsen och betala för dessa två utan måste köpa hela påsen.
Fast är det inte specialskruvar låter det inte helt orimligt att förvänta sig att man betalar för de som förbrukats och att hantverkaren sedan lägger asken i bilen och använder resten på andra jobb. Men det är såklart bättre förtjänst att sälja en ask skruv till varje kund :thinking:
 
  • Gilla
Ulf Peter och 5 till
  • Laddar…
Snailman
M MartinP666 skrev:
Fast är det inte specialskruvar låter det inte helt orimligt att förvänta sig att man betalar för de som förbrukats och att hantverkaren sedan lägger asken i bilen och använder resten på andra jobb. Men det är såklart bättre förtjänst att sälja en ask skruv till varje kund :thinking:
VVS skruv säljer Hornbach för 3 kronor styck lösa, har för mig rörmokaren tog ungefär 10 kronor styck lösa, så skulle de bara debitera hela förpackningar skulle de nog tjäna några kronor.

Som jag tror jag redan skrivit i tråden så använde min rörmokare lite blå och röd tejp och lämnade kvar resten av rullarna.
 
Snailman Snailman skrev:
VVS skruv säljer Hornbach för 3 kronor styck lösa, har för mig rörmokaren tog ungefär 10 kronor styck lösa, så skulle de bara debitera hela förpackningar skulle de nog tjäna några kronor.

Som jag tror jag redan skrivit i tråden så använde min rörmokare lite blå och röd tejp och lämnade kvar resten av rullarna.
(y)
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är knappast elektrikerns fel om det går åt två skruvar ur en förpackning med 100 och det inte finns med färre. Då får ju kund betala hela förpackningen men ska givetvis lämna ifrån sig de som blev över till kund.

Går man till ica och är sugen på 2 popcorn kan man inte öppna påsen och betala för dessa två utan måste köpa hela påsen.
Nej, det är inte det tråden handlar om. Läs TS första inlägg som du tycks ha glömt bort helt och hållet. Det handlar om bedrägeri eller försumlighet pga att företaget har usla interna rutiner. Jag har fetat några delar i TS första inlägg nedan.

O onaka skrev:
Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej @onaka

Jag har läst igenom hela tråden men hittar inget om hur det gick för dig. Vad hände? Blev du krediterad eller fick du en ny korrekt faktura?
Hej ClasseClas,

Företaget gick till sist med på att stryka överdebiterat material. Detta gjorde att fakturan sjönk från ca 28000 -> 23400.

En lärdom jag tar med mig till nästa gång jag anlitar hantverkare är att också själv anteckna arbetade timmar då jag upplever att man även där "rundat uppåt" i vissa fall (kanske arbetar en fredag eftermiddag i 2-3 timmar och debiterar halvdag). Men jag har inte drivit detta mot hantverkaren. Om någon har tips på hur detta görs på ett schysst sätt utan att på något sätt misstänkliggöra anlitad hantverkare så mottages det tacksamt. Jag arbetar ju själv bäst utan att någon sitter över axeln och övervakar det jag gör och förutsätter att det gäller andra också.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag tror nog det smartaste är att köpa ett smart lås som loggar tiderna när dom låser upp och låser. Detta kräver dock lite disciplin, kundskap för vad dom får fakturera för utanför hemmet och en rejäl dos av fingertoppskänsla för att fungera men är nog bra att ha om man märker att något skiter sig rejält.

Detta är dock inget jag har provat eller behöver för den delen men har läst om det här (när det behövts). Det är också något jag skulle tycka var helt ok i mitt jobb och det tror jag dom flesta hantisar också tycker.
 
Redigerat:
O onaka skrev:
Hej ClasseClas,

Företaget gick till sist med på att stryka överdebiterat material. Detta gjorde att fakturan sjönk från ca 28000 -> 23400.

En lärdom jag tar med mig till nästa gång jag anlitar hantverkare är att också själv anteckna arbetade timmar då jag upplever att man även där "rundat uppåt" i vissa fall (kanske arbetar en fredag eftermiddag i 2-3 timmar och debiterar halvdag). Men jag har inte drivit detta mot hantverkaren. Om någon har tips på hur detta görs på ett schysst sätt utan att på något sätt misstänkliggöra anlitad hantverkare så mottages det tacksamt. Jag arbetar ju själv bäst utan att någon sitter över axeln och övervakar det jag gör och förutsätter att det gäller andra också.
Hur bra eller effektivt någon jobbar är väl svårt att definiera, jag själv kan ju fundera på något, kolla på mobilen eller dricka kaffe på det som är arbetstid. Men, har du hemma ett elektroniskt lås typ doorman kan du iallafall se när hantverkaren kom och gick på loggarna.
 
J JohanLun skrev:
Hur bra eller effektivt någon jobbar är väl svårt att definiera, jag själv kan ju fundera på något, kolla på mobilen eller dricka kaffe på det som är arbetstid. Men, har du hemma ett elektroniskt lås typ doorman kan du iallafall se när hantverkaren kom och gick på loggarna.
Det där med mobilen är inte lätt. Jag har alltid telefonen liggandes i bilen när jag jobbar och kollar av den på raster eller när jag åker mellan jobben. Kunderna jag jobbar hos tycker att det är jättebra eftersom "det är skönt med hantverkare som inte pratar i telefonen hela tiden". Samma kunder "skäller" sedan på mig eftersom jag inte svarar i telefonen när de försöker få tag i mig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
Styrtekniker och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Då tycker jag de är ogina, i alla fall om du sköter det såpass bra att du alltid ringer upp vid första bästa tillfälle, och i alla fall under samma dag.
Själv tycker jag ofta att kunderna har sån otroligt låg förväntansnivå på oss hantverkare att man kommer undan med nästan vad som helst, och får beröm för det som borde vara självklarheter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
ska givetvis lämna ifrån sig de som blev över till kund
Finns inget krav på detta. Om det är avtalat att det debiteras per påbörjad 100-styck så får man debitera detta, även om samma låda skruv debiteras dubbelt till flera kunder. Det är inget konstigare än att du kanske gör två stycken 15-min jobb hos två olika kunder och debiterar per påbörjad timme. Klart den timmen då tjänas in dubbelt. Men hantverkaren ska ju inte straffas för att han jobbar effektivt.

Ett annat sätt att debitera på är det jag nämnde. Där man debiterar för allt material som behövs köpas in, och sedan får man allt det som finns i servicebilen från början gratis.
Nästa kund får sedan "ditt" överblivna material gratis, medans denne kund då får betala för material som får köpas in till hans jobb.
Tredje kund får lite av "ditt" överblivna material gratis + "nästa kunds" överblivna material gratis, men får betala för storpack av det som behövs för denne tredje kund.

osv osv... Och då jämnar det ut sig i slutändan ÄNDÅ, dvs slutsumman blir UNGEFÄR samma som om man debiterat allt individuellt (dvs debitera varje skruv försig, debitera varje meter kabel försig) - eftersom då får du inget material gratis, bara det att bokföringen blir 100ggr enklare om man bara kan "genomdebitera" alla inköpta kartonger till kund och sedan bjussa på det som tas ur öppnade förpackningar från tidigare kunder. Väljer man då att debitera självkostnadspris för förpackningarna behöver man inte dra av momsen, utan man kvittar helt enkelt momsen.

Ett tredje case där du absolut inte har rätt till överblivet material är där du tagit ett jobb på fastpris med beräknad materialåtgång. Då beräknar man mängden material som behövs. Går det åt mindre material än beräknat får du givetvis inte behålla det. Å andra sidan får du material gratis om det går åt mer än beräknat (såvida det inte är avtalat att material över det beräknade debiteras).

(Därför VIKTIGT att läsa igenom avtalen noga!!!!)

Troligtvis är det kanske t.om. så nu att företaget gav sig och bjussade på det som var taget ur servicebilen OCH lät bli att debitera för inköpt material som inte blev utnyttjat. Vilket nu innebar att du fick gratis dubbelt upp.
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
O onaka skrev:
Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.



Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
betalar du så skall han lämna kvar allt i förpackningarna han inte använde för ditt jobb
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då tycker jag de är ogina, i alla fall om du sköter det såpass bra att du alltid ringer upp vid första bästa tillfälle, och i alla fall under samma dag.
Det där är viktig kundvård (eller vård av potentiell kund). Jag förväntar mig inte att en hantverkare (eller i stort sett vem som helst) svarar direkt när jag ringer. Folk måste ju få ha arbetsro! Däremot förväntar jag mig att bli uppringd tillbaka inom rimlig tid, där rimlig tid varierar med vilken slags relation vi har etablerat. Nästa dag är nog ett minimikrav, men jag kan önska mig kortare tid om vi har en existerande affärsrelation.

Jag föredrar ofta att kommunicera via email, men det verkar som att det inte är något som så värst många hantverkare eller butiker har insett att det finns än. De har emailadress på sin websida men svarar oftast inte på förfrågningar.
Själv tycker jag ofta att kunderna har sån otroligt låg förväntansnivå på oss hantverkare att man kommer undan med nästan vad som helst, och får beröm för det som borde vara självklarheter.
Jag har kanske haft tur, men jag har höga förväntningar på hantverkare efter mina goda erfarenheter av hantverkare. Åtminstone av dem jag har anlitat. Jag har ratat några efter "offerter" också. :D
Jag ringer dig nästa gång jag behöver en elektriker. ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.