Det låter som att du behöver förbereda dig inför elektrikerbesöket så att du kan fokusera på vad han säger och diskutera, istället för att fastna i detaljer?
Om jag läste rätt så är köket redan borta? Ställ dig redan nu och rita ut (på väggen) var du ska ha olika saker: spis, diskmaskin, fläkt, extrauttag osv. De behöver inte sitta på centimetern rätt, inom en meter räcker. Låt elektrikern fundera över hur allting behöver dras, diskutera med honom hur mycket som kommer behöva spåras. Om du känner att han stressar på och att du inte får ut det du vill av samtalet, byt elektriker.

Angående det här med att spåra lite grann: Kolla bilden några inlägg upp. Sådär ser det ut när man spårar betong. Det gör ingen större skillnad om du spårar en eller tre meter, saneringsjobbet är i stort sett samma. Skillnaden är om du bara har någon liten sträcka och har lättbetong, då kan det gå att göra för hand istället (Jag har faktiskt kört med yxa någon gång, det fungerade).
 
  • Gilla
Marijairena och 1 till
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Elektrikern som var här avrådde att fräsa in kablar i väggen eftersom det dammar något oerhört vad jag förstår.
Så våldsamt dammar det inte om de som min elektriker har en spårfräs med dubbla klingor och tillkopplad dammsugare.
Däremot är många elektriker bekväma och vill slippa undan det jobbet.

D Derbyboy skrev:
Kablar och kablar....jag fräste in flexslang
Så gör man så klart... inga kablar direkt i väggen utan slang. ;)

M Marijairena skrev:
Nej, allt är utrivet. Ett Ikeakök ska in. Är inte klar med ritningen. Kylen/frysen och spisen står kvar. De kan vi ju försöka flytta i ett annat rum. Behöver inte ha spisen i gång men gärna ky/frys. Ska köpa en ny sen (denna är ca 40 år gammal).
Jag är helt nybörjare på allt detta. Men elektrikern måste säga var vi ska fräsa i så fall?
Ritningen måste ju vara klar innan man tar in elektrikern och ev. rörläggare för att göra de ändringar som krävs för annars blir det ju knappast något lätt jobb, så det känns som han kommer för tidigt i projektet...

Ut med alla maskinerna ur köket så de som ska arbeta där kan göra det utan och riskera att damma ner eller förstöra era maskiner. Kyl/frys är väl bara att koppla in var som helst i huset liksom. Spisen får ni klara er utan.

imported_Benno imported_Benno skrev:
hugga upp spåren. Det dammar inte så mycket
Jag vill nog säga att det dammar mer med bilmaskinen än med en spårfräs som har dammsugare tillkopplad.

S SueCia skrev:
Fräsa eller hugga gör du som du vill, men in i väggen ska du! :)

Verkar som att de flesta delar min uppfattning om att du ska fräsa in kablaget när du ändå renoverar. Utanpåliggande kablar är, åtminstone i mina ögon, nödlösningar i befintliga utrymmen.
Instämmer verkligen... bara se till att få in dem för allt utanpåliggande är så jäkla fult och görs bara som absolut sista utvägen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Kan tilläggas att elektrikern ville heller inte fräsa in elen här, utan skulle den fräsas in fick jag göra det själv och så drog de ledningarna sen.
Vill och vill... då hade de kunnat se sig i stjärnorna efter fler jobb från mig kan jag säga...
Aldrig några problem att mina elektriker spårar om jag säger att kunden vill ha in det i väggen eller genom golvet som i vissa fall där "Powern" från spisens gamla plats behöver flyttas över till andra sidan av köket.
Klart de inte tycker det är superkul men de gör det utan ett knyst... det är ju faktiskt de som vet mest exakt var de vill ha slangarna.

T Thomas_Blekinge skrev:
Kolla med elektrikern om kablarnas böjradie så att du fräser kurvorna rätt. Trixigt kan det bli om du drar i innerhörn.
En av anledningarna att jag anser att elektrikern ska göra detta om de ska fräsas in.

H hempularen skrev:
Körde vinkelslip i ca 30 sekunder. Trots att köket var hermetiskt tillslutet (tyckte jag) så var det en svag dimma i resten av huset, och jag hittade betongdamm längst in i strumplådan 3 år senare. I köket där jag körde vinkelslipen fick jag avbryta efter 30 sekunder för jag kunde inte se vad jag höll på med i dimman.
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Förlåt jag skrattar men jag kan tänka mig hur det såg ut... hehe
Men använder man en maskin som är avsedd för detta jobb och har dammsugaren tillkopplad så dammar det i princip ingenting... det bara väsnas ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Jag rengjorde betongplattan på en balkong en gång med vinkelslip och stålborste inför flytspackling. Jag såg heller inte vad jag gjorde, men det gjorde grannen som var ytterst nära att ringa brandkåren då han trodde dammet som välde ut berodde på en eldsvåda. :surprised: Så nog dammar det...
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Som sagt... rätt maskin på rätt plats så dammar det inte alls ;)

M Marijairena skrev:
Det är min son som ska hjälpa mig.
Jag hade sparkat elektrikern omedelbart och anlitat en annan som kan sitt jobb och är serviceminded. ;)

M Marijairena skrev:
antar att jag ska kolla med nån elektriker först var det ska vara fräst.
Exakt... och du bör som sagt hitta en serviceminded elektriker som gör det till dig för jag kan lova dig att i annat fall kommer det ändå sluta med att det inte är fräst tillräckligt eller felaktigt utfört p.g.a missförstånd etc. så när de sen ska dra det elektriska och står man där och har lämnat tillbaka en hyrd maskin etc.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sen får man ju se till så att dammet du blåser ut inte sugs in genom friskluftsintaget i rummet bredvid :)
Den ska man passa sig för...
Renoverade ett badrum till en gammal dam på 96år för en hel del år sedan och hade låst in mig i badrummet och tejpat tätt runt dörren och hade fönstret öppet så jag hoppade ut och in genom detta medan jag gjorde det värsta skitjobbet.
Det jag missade var att ventilen var sammankopplad med resten av lägenhetens ventilationssystem på något udda sätt så hela lägenheten var täckt av damm efteråt så det var bara att ta dit frugan och sanera hela lägenheten innan den gamla damen flyttade hem igen. :dizzy::crysmile:

K klimt skrev:
Om ni väljer att fräsa in elen så fundera över om det kanske är bäst om en elektriker gör detta så blir det som elektrikern sen vill ha det. De har bra utrustning och gör det snabbt.
Kan bara hålla med dig och vill de inte ställa upp på detta anser jag inte heller de vara någon att anlita...

Mikael_L Mikael_L skrev:
De enda ställen där det kan behöva fräsas är för kablar/rör som ev ska gå över fria ytor eller som måste passera montageskenan.
Jo men det kan ju ändå bli på ganska många ställen vid en köksrenovering... ;)

M Marijairena skrev:
Endast det som syns ska i så fall fräsas inte annat tänker jag, men som sagt är jag helt utan erfarenhet.
Självklart fräser man ju bara in det som behövs för att man ska slippa se det.
I huvudsak förlägger man ju kablar i sockel, takanslutningar, passbitar eller bakom skåp om man har den möjligheten, men det blir ändå oftast en del som behöver in i väggarna så att slippa undan fräsningen helt brukar vara omöjligt om man vill ha ett estetiskt snyggt kök som avslutning.

M Marijairena skrev:
Vi har grovdammsugare. Men inte verktygen. I så fall får man hyra
Min elektriker kör med Hiltis spårfräs och dammsugare och det dammar i princip ingenting men det ska tilläggas att det är en teknik att köra med dessa maskiner för att de ska hålla tätt mot väggen och således inte damma.
Detta är inget man klarar av första gången så jag vidhåller att man anlitar en seriös elektriker som gör HELA sitt arbete och inte bara grädden. ;)

Niklasloow Niklasloow skrev:
Jag skulle också fräst. Håller på att göra just det. Men dammat gör det. Vi fräste golvvärme utan dammsugare men med tvärdrag. Så här såg det ut. (Min bror är med på bilden på 1,5m avstånd)
Men man fräser inte med en vinkelslip och utan dammsugare...:crysmile::dizzy::lying:

M Marijairena skrev:
Så såg det nästan ut när min son höll på med nån slipning av väggen. Inte kul. Det måste på något dammskydd eller att man gör lite i taget.
Så blir det med fel utrustning och maskiner... ;)
När min elektriker spårfräser stänger vi inte ens dörren till köket... ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Bra med fotodokumentation så att du i framtiden kan se på bilderna hur du har lagt rören. :crysmile::rofl::p
Tummen upp på den... fotodokumentation är ALLTID bra, men något många glömmer... (y)(y)(y)

M maria01 skrev:
Låter mer som en slö elektriker
Visst gör det.... en riktigt lat en jäkel som är rädd för att bli lite smutsig... :dizzy::thumbdown:

M Marijairena skrev:
Jag menade ju inte att han skulle fräsa i väggen. Men det var så stressigt när han var där, så jag blev snurrig. Jag var tvungen att bestämma om jag skulle ha hörnkontakt under skåpen eller utanpåliggande. Om jag skulle fräsa (vilket han avrådde) eller ha kanal.
Klart han ska fräsa om du vill ha in det i väggarna... om han avråder är det för han e lat.

T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan lägga in kabel direkt i väggen utan rör. Så slipper man fräsa så djupt och brett. Snabbare. Mindre damm.
Fy skäms... :thinking:

F Fred vom Jupiter skrev:
Frågan är om elektrikern går med på att lägga kabel utan rör. De brukar vara kinkiga med det.
Exakt... du hittar inte en seriös elektriker som gör detta...
Men som Mikael_L skriver... bakom skåpen så är det ok om där är tomrum.

M Marijairena skrev:
Ska få besök av annan elektriker nästa vecka, får se vad de säger. Sen får jag ta nåt beslut så att vi kommer vidare i renoveringen.
Vad glad jag blir när jag nu ser att du fått tag i en annan... hoppas den är seriösare och mer villig att idka service... ;)
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så våldsamt dammar det inte om de som min elektriker har en spårfräs med dubbla klingor och tillkopplad dammsugare.
Däremot är många elektriker bekväma och vill slippa undan det jobbet.

Jag tror inte att den elektrikern jag hade var någon dålig elektriker eg. Grejen var att vi själva skulle fräsa ev och det avrådde han oss att göra för att det var jobbigt. Men jag kanske har tagit in elektriker för tidigt, när jag inte är klar med Ikea ritningen. Den kanske ska vara såpass klar att jag bara ska beställa köket. Har tänkt lite fel eventuellt. Vill mest ha ett kostnadsförslag, offert på jobbet och vad de föreslår för lösningar.


Så gör man så klart... inga kablar direkt i väggen utan slang. ;)



Ritningen måste ju vara klar innan man tar in elektrikern och ev. rörläggare för att göra de ändringar som krävs för annars blir det ju knappast något lätt jobb, så det känns som han kommer för tidigt i projektet...

Ut med alla maskinerna ur köket så de som ska arbeta där kan göra det utan och riskera att damma ner eller förstöra era maskiner. Kyl/frys är väl bara att koppla in var som helst i huset liksom. Spisen får ni klara er utan.



Jag vill nog säga att det dammar mer med bilmaskinen än med en spårfräs som har dammsugare tillkopplad.



Instämmer verkligen... bara se till att få in dem för allt utanpåliggande är så jäkla fult och görs bara som absolut sista utvägen.



Vill och vill... då hade de kunnat se sig i stjärnorna efter fler jobb från mig kan jag säga...
Aldrig några problem att mina elektriker spårar om jag säger att kunden vill ha in det i väggen eller genom golvet som i vissa fall där "Powern" från spisens gamla plats behöver flyttas över till andra sidan av köket.
Klart de inte tycker det är superkul men de gör det utan ett knyst... det är ju faktiskt de som vet mest exakt var de vill ha slangarna.



En av anledningarna att jag anser att elektrikern ska göra detta om de ska fräsas in.



:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Förlåt jag skrattar men jag kan tänka mig hur det såg ut... hehe
Men använder man en maskin som är avsedd för detta jobb och har dammsugaren tillkopplad så dammar det i princip ingenting... det bara väsnas ;)



:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Som sagt... rätt maskin på rätt plats så dammar det inte alls ;)



Jag hade sparkat elektrikern omedelbart och anlitat en annan som kan sitt jobb och är serviceminded. ;)



Exakt... och du bör som sagt hitta en serviceminded elektriker som gör det till dig för jag kan lova dig att i annat fall kommer det ändå sluta med att det inte är fräst tillräckligt eller felaktigt utfört p.g.a missförstånd etc. så när de sen ska dra det elektriska och står man där och har lämnat tillbaka en hyrd maskin etc.



Den ska man passa sig för...
Renoverade ett badrum till en gammal dam på 96år för en hel del år sedan och hade låst in mig i badrummet och tejpat tätt runt dörren och hade fönstret öppet så jag hoppade ut och in genom detta medan jag gjorde det värsta skitjobbet.
Det jag missade var att ventilen var sammankopplad med resten av lägenhetens ventilationssystem på något udda sätt så hela lägenheten var täckt av damm efteråt så det var bara att ta dit frugan och sanera hela lägenheten innan den gamla damen flyttade hem igen. :dizzy::crysmile:



Kan bara hålla med dig och vill de inte ställa upp på detta anser jag inte heller de vara någon att anlita...



Jo men det kan ju ändå bli på ganska många ställen vid en köksrenovering... ;)



Självklart fräser man ju bara in det som behövs för att man ska slippa se det.
I huvudsak förlägger man ju kablar i sockel, takanslutningar, passbitar eller bakom skåp om man har den möjligheten, men det blir ändå oftast en del som behöver in i väggarna så att slippa undan fräsningen helt brukar vara omöjligt om man vill ha ett estetiskt snyggt kök som avslutning.



Min elektriker kör med Hiltis spårfräs och dammsugare och det dammar i princip ingenting men det ska tilläggas att det är en teknik att köra med dessa maskiner för att de ska hålla tätt mot väggen och således inte damma.
Detta är inget man klarar av första gången så jag vidhåller att man anlitar en seriös elektriker som gör HELA sitt arbete och inte bara grädden. ;)



Men man fräser inte med en vinkelslip och utan dammsugare...:crysmile::dizzy::lying:



Så blir det med fel utrustning och maskiner... ;)
När min elektriker spårfräser stänger vi inte ens dörren till köket... ;)



Tummen upp på den... fotodokumentation är ALLTID bra, men något många glömmer... (y)(y)(y)



Visst gör det.... en riktigt lat en jäkel som är rädd för att bli lite smutsig... :dizzy::thumbdown:



Klart han ska fräsa om du vill ha in det i väggarna... om han avråder är det för han e lat.



Fy skäms... :thinking:



Exakt... du hittar inte en seriös elektriker som gör detta...
Men som Mikael_L skriver... bakom skåpen så är det ok om där är tomrum.



Vad glad jag blir när jag nu ser att du fått tag i en annan... hoppas den är seriösare och mer villig att idka service... ;)
P PatrikJo skrev:
Det låter som att du behöver förbereda dig inför elektrikerbesöket så att du kan fokusera på vad han säger och diskutera, istället för att fastna i detaljer?
Om jag läste rätt så är köket redan borta? Ställ dig redan nu och rita ut (på väggen) var du ska ha olika saker: spis, diskmaskin, fläkt, extrauttag osv. De behöver inte sitta på centimetern rätt, inom en meter räcker. Låt elektrikern fundera över hur allting behöver dras, diskutera med honom hur mycket som kommer behöva spåras. Om du känner att han stressar på och att du inte får ut det du vill av samtalet, byt elektriker.

Angående det här med att spåra lite grann: Kolla bilden några inlägg upp. Sådär ser det ut när man spårar betong. Det gör ingen större skillnad om du spårar en eller tre meter, saneringsjobbet är i stort sett samma. Skillnaden är om du bara har någon liten sträcka och har lättbetong, då kan det gå att göra för hand istället (Jag har faktiskt kört med yxa någon gång, det fungerade).
Ska förbereda med att rita upp. Jag är lite långsam med beslut, är inte helt klar med om överskåpen ska gå ända upp eller bara 80cm upp. Men fläkt, kyl/frys, ev diskmaskin vet jag.
 
Som litet ytterligare referens.

Min elektriker hade till uppgift att fixa ett antal grupper och uttag i vår tvättstuga, vi ville kunna köra två TM och en TT samtidigt på ett lastbalanserat sätt. Vi ville ha en snygg lösning såklart, detta behövde vi inte berätta för det var underförstått. Vi bestämde bara var uttagen skulle vara så fixade han resten, innan plattsättare osv tog vid.

Just vid dragningen av elen i källarväggarna så såg jag att han körde med en fin spårfräs med ordentlig dammupptagning, dessutom kördes det med en stor utsugsfläkt som skickade ut ev kvarvarande damm i luften rakt ut via ett ventilationsrör (utlopp vent) från tvättstugan i källaren. Det var inga större problem med damm såvitt vi kunde se, operationen var avklarad mycket snabbt.

Det var aldrig något att ens diskutera vad gällde den biten, självklarheter för ett proffs att använda rätt verktyg och metoder. Och han fick ju spåren exakt som han ville ha det för en riktigt bra installation!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Ska förbereda med att rita upp. Jag är lite långsam med beslut, är inte helt klar med om överskåpen ska gå ända upp eller bara 80cm upp. Men fläkt, kyl/frys, ev diskmaskin vet jag.
Som jag skrev någonstans innan så måste man ha ritningarna klara innan man släpar hem elektriker etc. för annars blir det bara extra dyrt för de kan inte komma fram till hur de ska göra dragningarna av el om de inte har något att följa.

Rekommenderar aldrig att man sätter skåp ända upp i taket för det blir bara problem med det.
Ofta ska dess överkant linjera med t.ex ett högskåps överkant så det ger sig själv.
Ska det inte detta så rekommenderar jag iaf att man släpper minst 50mm mot taket för en takanslutning.
Har man möjlighet att släppa 80mm så kan elektrikern t.ex placera utanpåliggande eluttag ovanför skåpen så man t.ex kan gömma transformatorer till eventuell belysning under väggskåpen däruppe.
Då gör man ett hål i toppen av skåpet så man kan komma åt och byta transformatorerna om de lägger av och detta hål täcker elektrikern med ett doslock vid montaget.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Som litet ytterligare referens.

Min elektriker hade till uppgift att fixa ett antal grupper och uttag i vår tvättstuga, vi ville kunna köra två TM och en TT samtidigt på ett lastbalanserat sätt. Vi ville ha en snygg lösning såklart, detta behövde vi inte berätta för det var underförstått. Vi bestämde bara var uttagen skulle vara så fixade han resten, innan plattsättare osv tog vid.

Just vid dragningen av elen i källarväggarna så såg jag att han körde med en fin spårfräs med ordentlig dammupptagning, dessutom kördes det med en stor utsugsfläkt som skickade ut ev kvarvarande damm i luften rakt ut via ett ventilationsrör (utlopp vent) från källaren. Det var inga större problem med damm såvitt vi kunde se, operationen var avklarad mycket snabbt.

Det var aldrig något att ens diskutera vad gällde den biten, självklarheter för ett proffs att använda rätt verktyg och metoder. Och han fick ju spåren exakt som han ville ha det för en riktigt bra installation!
Kul att läsa om att det finns de som stöter på seriösa proffsiga hantverkare ibland... (y)(y)
Vi finns faktiskt... :p:cool:
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
inga kablar direkt i väggen utan slang.
Håller inte med. När senast fick du byta en kabel som var förlagt direkt i väggen?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ska det inte detta så rekommenderar jag iaf att man släpper minst 50mm mot taket för en takanslutning.
Har man möjlighet att släppa 80mm så kan elektrikern t.ex placera utanpåliggande eluttag ovanför skåpen så man t.ex kan gömma transformatorer till eventuell belysning under väggskåpen däruppe.
Bra råd, vi fick ungefär samma och det blev både snyggt och extremt praktiskt när vi installerade bänkbelysningen under överskåpen i tvättstugan. Superenkelt att byta armaturer eller bygga ut med fler uttag etc vid framtida behov.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag skrev någonstans innan så måste man ha ritningarna klara innan man släpar hem elektriker etc. för annars blir det bara extra dyrt för de kan inte komma fram till hur de ska göra dragningarna av el om de inte har något att följa.

Rekommenderar aldrig att man sätter skåp ända upp i taket för det blir bara problem med det.
Ofta ska dess överkant linjera med t.ex ett högskåps överkant så det ger sig själv.
Ska det inte detta så rekommenderar jag iaf att man släpper minst 50mm mot taket för en takanslutning.
Har man möjlighet att släppa 80mm så kan elektrikern t.ex placera utanpåliggande eluttag ovanför skåpen så man t.ex kan gömma transformatorer till eventuell belysning under väggskåpen däruppe.
Då gör man ett hål i toppen av skåpet så man kan komma åt och byta transformatorerna om de lägger av och detta hål täcker elektrikern med ett doslock vid montaget.
Jag tycker också att det inte får vara för tätt upp mot taket med skåp. Någon passbit som också hindrar damm att komma in åtminstone. Skulle helst vilja kunna städa ovanpå skåpen i bland.
Har ett hål i väggen också för frånluft, där jag antingen sätter en tallriksventil på ( lägre skåp). Eller att man får göra en lösning med något rör som går ut till vänster på skåpet med tallriksventil där ( högre väggskåp ).
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så våldsamt dammar det inte om de som min elektriker har en spårfräs med dubbla klingor och tillkopplad dammsugare.
Däremot är många elektriker bekväma och vill slippa undan det jobbet.



Så gör man så klart... inga kablar direkt i väggen utan slang. ;)



Ritningen måste ju vara klar innan man tar in elektrikern och ev. rörläggare för att göra de ändringar som krävs för annars blir det ju knappast något lätt jobb, så det känns som han kommer för tidigt i projektet...

Ut med alla maskinerna ur köket så de som ska arbeta där kan göra det utan och riskera att damma ner eller förstöra era maskiner. Kyl/frys är väl bara att koppla in var som helst i huset liksom. Spisen får ni klara er utan.



Jag vill nog säga att det dammar mer med bilmaskinen än med en spårfräs som har dammsugare tillkopplad.



Instämmer verkligen... bara se till att få in dem för allt utanpåliggande är så jäkla fult och görs bara som absolut sista utvägen.



Vill och vill... då hade de kunnat se sig i stjärnorna efter fler jobb från mig kan jag säga...
Aldrig några problem att mina elektriker spårar om jag säger att kunden vill ha in det i väggen eller genom golvet som i vissa fall där "Powern" från spisens gamla plats behöver flyttas över till andra sidan av köket.
Klart de inte tycker det är superkul men de gör det utan ett knyst... det är ju faktiskt de som vet mest exakt var de vill ha slangarna.



En av anledningarna att jag anser att elektrikern ska göra detta om de ska fräsas in.



:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Förlåt jag skrattar men jag kan tänka mig hur det såg ut... hehe
Men använder man en maskin som är avsedd för detta jobb och har dammsugaren tillkopplad så dammar det i princip ingenting... det bara väsnas ;)



:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Som sagt... rätt maskin på rätt plats så dammar det inte alls ;)



Jag hade sparkat elektrikern omedelbart och anlitat en annan som kan sitt jobb och är serviceminded. ;)



Exakt... och du bör som sagt hitta en serviceminded elektriker som gör det till dig för jag kan lova dig att i annat fall kommer det ändå sluta med att det inte är fräst tillräckligt eller felaktigt utfört p.g.a missförstånd etc. så när de sen ska dra det elektriska och står man där och har lämnat tillbaka en hyrd maskin etc.



Den ska man passa sig för...
Renoverade ett badrum till en gammal dam på 96år för en hel del år sedan och hade låst in mig i badrummet och tejpat tätt runt dörren och hade fönstret öppet så jag hoppade ut och in genom detta medan jag gjorde det värsta skitjobbet.
Det jag missade var att ventilen var sammankopplad med resten av lägenhetens ventilationssystem på något udda sätt så hela lägenheten var täckt av damm efteråt så det var bara att ta dit frugan och sanera hela lägenheten innan den gamla damen flyttade hem igen. :dizzy::crysmile:



Kan bara hålla med dig och vill de inte ställa upp på detta anser jag inte heller de vara någon att anlita...



Jo men det kan ju ändå bli på ganska många ställen vid en köksrenovering... ;)



Självklart fräser man ju bara in det som behövs för att man ska slippa se det.
I huvudsak förlägger man ju kablar i sockel, takanslutningar, passbitar eller bakom skåp om man har den möjligheten, men det blir ändå oftast en del som behöver in i väggarna så att slippa undan fräsningen helt brukar vara omöjligt om man vill ha ett estetiskt snyggt kök som avslutning.



Min elektriker kör med Hiltis spårfräs och dammsugare och det dammar i princip ingenting men det ska tilläggas att det är en teknik att köra med dessa maskiner för att de ska hålla tätt mot väggen och således inte damma.
Detta är inget man klarar av första gången så jag vidhåller att man anlitar en seriös elektriker som gör HELA sitt arbete och inte bara grädden. ;)



Men man fräser inte med en vinkelslip och utan dammsugare...:crysmile::dizzy::lying:



Så blir det med fel utrustning och maskiner... ;)
När min elektriker spårfräser stänger vi inte ens dörren till köket... ;)



Tummen upp på den... fotodokumentation är ALLTID bra, men något många glömmer... (y)(y)(y)



Visst gör det.... en riktigt lat en jäkel som är rädd för att bli lite smutsig... :dizzy::thumbdown:



Klart han ska fräsa om du vill ha in det i väggarna... om han avråder är det för han e lat.



Fy skäms... :thinking:



Exakt... du hittar inte en seriös elektriker som gör detta...
Men som Mikael_L skriver... bakom skåpen så är det ok om där är tomrum.



Vad glad jag blir när jag nu ser att du fått tag i en annan... hoppas den är seriösare och mer villig att idka service... ;)

Nu svarar jag bara på min lilla bit, jag anlitade dem inte mer igen, men just då var det den enda firma som ens svarade i telefon, så jag fick hålla tillgodo med dem.
I övrigt gjorde de ett helt ok jobb, och jag hade inget emot att spara lite pengar och göra jobbet själv,
men uppenbarligen var min omdragning av el i en trea inkl ny central ett lite för litet jobb då jag fick tjata rätt mycket på dem för att få dem att komma tillbaka och göra klart det sista.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller inte med. När senast fick du byta en kabel som var förlagt direkt i väggen?
Handlar inte om det alls utan om elsäkerhet.... har du hört talas om det ordet ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu svarar jag bara på min lilla bit, jag anlitade dem inte mer igen, men just då var det den enda firma som ens svarade i telefon, så jag fick hålla tillgodo med dem.
I övrigt gjorde de ett helt ok jobb, och jag hade inget emot att spara lite pengar och göra jobbet själv,
men uppenbarligen var min omdragning av el i en trea inkl ny central ett lite för litet jobb då jag fick tjata rätt mycket på dem för att få dem att komma tillbaka och göra klart det sista.
Nu minns jag inte riktigt vilket som "var din bit" hehe, men jag förstår det är ofta ett problem som privatperson att få ut elektriker och rörläggare tyvärr.

Tänk på nästa gång att det du vill svara på kan du dra över med markören och markera och när du markerat klart och släpper musen dyker det upp en knapp "citera" och klicksr du då på den istället för "svara" då följer bara den delen du vill kommentera med i ditt svar. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu minns jag inte riktigt vilket som "var din bit" hehe, men jag förstår det är ofta ett problem som privatperson att få ut elektriker och rörläggare tyvärr.

Tänk på nästa gång att det du vill svara på kan du dra över med markören och markera och när du markerat klart och släpper musen dyker det upp en knapp "citera" och klicksr du då på den istället för "svara" då följer bara den delen du vill kommentera med i ditt svar. ;)
Jadå, var bara för lat denna gång, vi får hoppas på bättring till nästa.

Det var jag med elektriker som inte vill spåra utan hellre lät mig göra det. :)
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Handlar inte om det alls utan om elsäkerhet.... har du hört talas om det ordet ;)
Förklara gärna vad elsäkerhet har att göra med frågan om att bygga in lämplig kabel i muren utan rör. Det är en godkänd metod. Man använder ofta argumentet att man kan inte byta en igenspikad kabel lika lätt som FK i rör. Därav min fråga om hur ofta du som yrkesman behövt byta en igenspikad kabel som var inmurad?
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Handlar inte om det alls utan om elsäkerhet.... har du hört talas om det ordet ;)
Nu har du fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.