Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ujujuj.... :surprised:

Har du doktorerat i ämnet "kablar" eller googlade du... :crysmile::crysmile::crysmile:

(y)
Han har läst och medverkat i många eltrådar det räcker långt. Och särskilt om man är lite motsatsen till krokodil.
 
Mikael_L
Man behöver knappast ha doktorerat för att kunna det jag kan om kablar. Det torde de flesta elektriker som är aningens vetgiriga ha lärt sig efter några år i yrket.

Men jag kom osökt att tänka på Thomas_Blekinge när detta skrivs, där har vi en kille med lite djupare "hehe, rolig dubbelmening med tanke på sjökabel) kunskap om kablar.

De simpla vita plastsnören vi vanliga enkla elektriker håller på med har inga svåra inneboende hemligheter.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Vet att kabel löst i vägg i populärt i många andra länder men måste vara något av det dummaste. Minsta problem med en kabel så får man riva upp halva väggen.
Vi är ju grovt off topic här, men jag tror faktiskt inte att problemet är så stort. I länder som håller på med det här (typ USA) verkar man ha lärt sig rätt väl hur man ska trixa fram en ny kabel utan att riva. Vad jag förstått kör man bland annat med enormt långa installationsborrar osv. Det underlättas antagligen av att man har en lite mer avslappnad inställning till isolering än vad vi har här.

Edit: Här har vi ett exempel på verktyg:
 
Visst dammar det , men stänger man öppningarma till andra rum så är det inte så farligt . Hade stört mig något oerhört om jag inte fräste in kablarna när jag renoverade köket.
 
P Peternow skrev:
Visst dammar det , men stänger man öppningarma till andra rum så är det inte så farligt . Hade stört mig något oerhört om jag inte fräste in kablarna när jag renoverade köket.
Fast ... om man öppnar alla dörrar så blir ju dammtätheten mindre och man ser sitt arbete bättre!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den kabel som hette Kulo (Kuhlo) har sakta evolutionerat sig fram till dagens EKRK (som draka av någon outgrndlig anledning har döpt om till QLO).
Du kanske var ironisk, men är väl inte så konstigt att en halogenfri kulokabel får heta QLO. Uttalar man det Q-LO blir det ju kulo.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fräs på. Ledningar skall inte synas. Hos mig finns det eluttag överallt för att minimera antalet synliga kablar. Vid tv och där förstärkaren står ser det ut som ett kärnkraftverk.
En variant för att slippa fräsande är att sätt 20 mm läkt och gipsa. Du förlorar 32,5 millimeter av köket men du slipper fräsandet som trots allt är ett jävligt jobb.
Har du möjlighet så se till att du får tvärdrag. Då blåser massor av damm ut, men det blir ändå ett styvt rengöringsjobb efteråt. Det är i sådana här lägen man hatar öppna planlösningar som hos mig.
Biltema (och andra) har nu massor av produkter för att täta och skydda. Plastfilm med lagom starkt lim som fäster. En svinbra tejp som fäster bra och inte skadar ytan du tejpar. Glöm inte gasmask på.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag undrar fortfarande vad det är för konstigt hus som inte har någon befintlig el till köket, dvs varför skriver Marijairena om att fräsa in all el?
Först och främst ska väl befintliga rör användas så mycket som möjligt, och är man tillräckligt smart och klurig kanske allt går att lösa utan att fräsa.

Men visst, jag ska sluta bry mig, vill någon i onödan fräsa för tusentals kronor i arbetskostnad och få en helt neddammad lägenhet på köpet så är det väl ett fritt val.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag undrar fortfarande vad det är för konstigt hus som inte har någon befintlig el till köket, dvs varför skriver Marijairena om att fräsa in all el?
Först och främst ska väl befintliga rör användas så mycket som möjligt, och är man tillräckligt smart och klurig kanske allt går att lösa utan att fräsa.

Men visst, jag ska sluta bry mig, vill någon i onödan fräsa för tusentals kronor i arbetskostnad och få en helt neddammad lägenhet på köpet så är det väl ett fritt val.
Det är el draget, 1-fas. Om två år ungefär ska de installera 3-fas. Nu ska det dras el till framtida diskmaskin, för det rekommmenderar alla jag pratat med även om jag inte ska det nu. Det kommer alltså bli flera kablar från elcentral i hallen. Kommer inte hålla på att fräsa in alla dessa kablar där, får stå ut med en ful plastskena där under taket.

Grannen har sänkt sitt tak i hallen och kommer lägga kablarna där emellan. Så vill jag inte göra. Vill inte ha lägre takhöjd och projektet blir ännu större.

Men till köket kan jag antingen ha ful plastskena en bit eller fräsa in dessa kablar. Likaså elen som kommer från ett annat hål, antar att det ska till micron. Det blir en bar vägg där och då är det fult med en plastskena som gå ner. Om jag inte täcker med skåp, då behövs det inte.
 
Mikael_L
Dra en uppdelad 3-fasgrupp i befintligt rör.

Men återigen, det går inte att planera något eller ge några tips så länge man inte vet några förutsättningar.
Dvs köksritning samt var varje befintligt rör mynnar ut.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dra en uppdelad 3-fasgrupp i befintligt rör.

Men återigen, det går inte att planera något eller ge några tips så länge man inte vet några förutsättningar.
Dvs köksritning samt var varje befintligt rör mynnar ut.
Ska höra med en elektriker på tisdag, hur man kan göra:)
 
Mikael_L
Jag har klarat av de flesta IKEA-köken utan att fräsa in några kablar.
Så länge det finns högskåp på minst en sida om bänk och väggskåp, och att man skippar uttag mitt på väggen mellan bänk och väggskåp (väljer IKEA's egen lösning eller sätter hörnbox upp mot väggskåpet) så går det ofta att slippa spårfräsa.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dra en uppdelad 3-fasgrupp i befintligt rör.

Men återigen, det går inte att planera något eller ge några tips så länge man inte vet några förutsättningar.
Dvs köksritning samt var varje befintligt rör mynnar ut.
Jag håller på med ritningen, olika alternativ. Förstår att man måste ha så gott som klart.
 
Mikael_L
Jag tycker du ska tipsa "din elektriker" om att det finns 10mm utrymme bakom stommarna som man kan dra kabel på, när man monterat skåpen med monteringsskenan. Ha med det i planeringen, så kommer mycket direkt att lösa sig.

Sen har du ett hus från 1940, med enfas i lägenheten.
Då tror jag att du har ett 20mm rör (nja, inte 20mm, utan den dimensionen som motsvarade det på den tiden, var det kanske typ 18,5mmm ?) som går till spisen, med 3 st 4mm2 ledare, troligen MK4, avsäkrat med 20A på säkringstavlan.
Dessa lär du byta till 5 st 2,5mm2 när det blir trefas in om ett par år. Men fram till dess måste du nog köra vidare med 1 fas 20A och sen "gömma" en enfassäkring på 10, 13 eller 16A för ugnen, borta vid hällen/ugnen. Dvs en sak som får byggas om då lägenheten blir konverterad till 3-fas.

Sen har du säkerligen minst ett till 16mm rör (eh, 40-talet, ett 15mm rör då) för annan el i köket, belysning i tak samt något enstaka vägguttag.

Sen kan du möjligen även ha ett rör till för kylskåpet, inte helt ovanligt.

I något sådant här 15mm-rör kan elektrikern dra in 5 st FK1.5, och dela upp denna trefasgrupp till 3 st enfasgrupper, en till DM de två andra till uttag, belysning, micro, kyl/frys osv. Med lite klok uppdelning/planering så kan det räcka rätt bra, sätt t.ex. inte micro och uttag där vattenkokare ev ska sitta på samma säkring.

Om man väl spårar så är det bättre att skippa uppdelad trefasgrupp, det är aldrig helt bra, men rätt OK som en nödlösning för att slippa göra onödigt mycket våld på byggnaden och en massa extra arbete. Men ifall man ändå börjar spåra ett rör ända från elcentralen, så kan väl lika gärna spåra in två, och slippa uppdelad flerfasgrupp.


ÖHT borde du vänta med denna köksombyggnad tills det kan ske i samband med att du får trefas till lägenheten.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker du ska tipsa "din elektriker" om att det finns 10mm utrymme bakom stommarna som man kan dra kabel på, när man monterat skåpen med monteringsskenan. Ha med det i planeringen, så kommer mycket direkt att lösa sig.

Sen har du ett hus från 1940, med enfas i lägenheten.
Då tror jag att du har ett 20mm rör (nja, inte 20mm, utan den dimensionen som motsvarade det på den tiden, var det kanske typ 18,5mmm ?) som går till spisen, med 3 st 4mm2 ledare, troligen MK4, avsäkrat med 20A på säkringstavlan.
Dessa lär du byta till 5 st 2,5mm2 när det blir trefas in om ett par år. Men fram till dess måste du nog köra vidare med 1 fas 20A och sen "gömma" en enfassäkring på 10, 13 eller 16A för ugnen, borta vid hällen/ugnen. Dvs en sak som får byggas om då lägenheten blir konverterad till 3-fas.

Sen har du säkerligen minst ett till 16mm rör (eh, 40-talet, ett 15mm rör då) för annan el i köket, belysning i tak samt något enstaka vägguttag.

Sen kan du möjligen även ha ett rör till för kylskåpet, inte helt ovanligt.

I något sådant här 15mm-rör kan elektrikern dra in 5 st FK1.5, och dela upp denna trefasgrupp till 3 st enfasgrupper, en till DM de två andra till uttag, belysning, micro, kyl/frys osv. Med lite klok uppdelning/planering så kan det räcka rätt bra, sätt t.ex. inte micro och uttag där vattenkokare ev ska sitta på samma säkring.

Om man väl spårar så är det bättre att skippa uppdelad trefasgrupp, det är aldrig helt bra, men rätt OK som en nödlösning för att slippa göra onödigt mycket våld på byggnaden och en massa extra arbete. Men ifall man ändå börjar spåra ett rör ända från elcentralen, så kan väl lika gärna spåra in två, och slippa uppdelad flerfasgrupp.


ÖHT borde du vänta med denna köksombyggnad tills det kan ske i samband med att du får trefas till lägenheten.
Tyvärr kan jag inte vänta två år. Det gamla köket är utrivet:sweat: och jag visste inget om att det skulle byta till 3-fas förrän för några veckor sedan. Det har mest varit löst prat och ordföranden har inte avrått från köksrenovering på grund av det. Men visst hade det varit bättre om jag vetat om det.

Jag vill inte att det ska behöva målas om etc eller rivas ner skåp om de ska byta till 3-fas. Det hoppas jag inte ska behövas.
Man kan antingen hänga upp skåpen på skena eller borra upp dem i väggarna direkt. En hantverkare som var här och tittade sa att de inte brukar hänga upp på skena utan borra in i väggen direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.