M Marijairena skrev:
Vi har grovdammsugare. Men inte verktygen. I så fall får man hyra
Tänk på att ha en rejäl maskin med rejält filter samt bra påsar, jag använde en fleecepåse. En bra andningsmask som du byter ofta. Betongdamm är inte hälsosamt och ger en fruktansvärd känsla i halsen.
 
  • Gilla
Nyfikenamatör och 2 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Jag skulle också fräst. Håller på att göra just det. Men dammat gör det. Vi fräste golvvärme utan dammsugare men med tvärdrag. Så här såg det ut. (Min bror är med på bilden på 1,5m avstånd)
:crysmile::surprised: Så såg det nästan ut när min son höll på med nån slipning av väggen. Inte kul. Det måste på något dammskydd eller att man gör lite i taget.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Så här såg det ut.
Bra med fotodokumentation så att du i framtiden kan se på bilderna hur du har lagt rören. :crysmile::rofl::p
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
Hyr dammsugare och dammätare, sen är det bara att köra så att det (inte) ryker!
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Låter mer som en slö elektriker
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Låter mer som en slö elektriker
Jag menade ju inte att han skulle fräsa i väggen. Men det var så stressigt när han var där, så jag blev snurrig. Jag var tvungen att bestämma om jag skulle ha hörnkontakt under skåpen eller utanpåliggande. Om jag skulle fräsa (vilket han avrådde) eller ha kanal.
 
AXS
Har fällt in ca 10m el i lägenheten. Började med att fräsa, men dammet fick mig att övergå till borrhammare med bred mejsel.

Efter ett tag fick jag in bra snitts och kunde då bort stora bitar. Både i lättbetong och vanlig betong.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
7ender
Om det bara är en meter synligt (i köket) så är det nog enklare att bila än att fräsa.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan Lindell skrev:
Installationsrör är minum 16 mm i diameter.
Man drar kabel. EXQ 5g2,5 går in precis på de tillgängliga 10 millimetrarna.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mikael_L
M Marijairena skrev:
Nu är det ett rör draget från elcentralen i hallen. Inga problem med plastskena som är 5 cm bred.
Men om det ska in typ 4 kablar, en nu till spisen 1-fas, 1 för framtida 3-fas och två till diskmaskin. Totalt blir det en plastränna på ca 10 cm. Det vet jag inte hur man ska arrangera snyggt. Måla samma färg som väggen?
Är det inte ett 20mm rör till befintlig spis, ett 16mm rör till kyl/frys (kanske 2) och ett 16 rör till något uttag i köket?
Så brukar det typiskt se ut i lägenheter från 60-talet.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Man kan lägga in kabel direkt i väggen utan rör. Så slipper man fräsa så djupt och brett. Snabbare. Mindre damm.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Frågan är om elektrikern går med på att lägga kabel utan rör. De brukar vara kinkiga med det.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tätade alla dörrar med plast och tejp.

körde lättklätt med gasmask :)
ooooh är inte det där en fråga för "annat nöje". :p
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte ett 20mm rör till befintlig spis, ett 16mm rör till kyl/frys (kanske 2) och ett 16 rör till något uttag i köket?
Så brukar det typiskt se ut i lägenheter från 60-talet.
Det är lurigt om man är alldeles uppjagad över en renovering att hänga med när kreativa elektriker kommer med bra förslag, men som mikael, jag och några andra föreslagit så behöver du inte stirra dig blind på fräsningen. Det som jag citerat är ett bra förslag; använd befintliga rör så mycket det går. I ett litet lägenhetskök så klarar man sig långt på en trefasgrupp till spis o ugn och kanske så lite som bara en grupp till övrigt. Får man in en eller två extra så finns det gott om utrymme att göra en jättebra installation.

i en nyproduktion med öppna väggar så är det motiverat att sektionera ut mer, men man måste möta verkligheten med kostnader och besvär när det blir gamla hus såhär.:)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Det är lurigt om man är alldeles uppjagad över en renovering att hänga med när kreativa elektriker kommer med bra förslag, men som mikael, jag och några andra föreslagit så behöver du inte stirra dig blind på fräsningen. Det som jag citerat är ett bra förslag; använd befintliga rör så mycket det går. I ett litet lägenhetskök så klarar man sig långt på en trefasgrupp till spis o ugn och kanske så lite som bara en grupp till övrigt. Får man in en eller två extra så finns det gott om utrymme att göra en jättebra installation.

i en nyproduktion med öppna väggar så är det motiverat att sektionera ut mer, men man måste möta verkligheten med kostnader och besvär när det blir gamla hus såhär.:)
T Tsdoesds skrev:
Det är lurigt om man är alldeles uppjagad över en renovering att hänga med när kreativa elektriker kommer med bra förslag, men som mikael, jag och några andra föreslagit så behöver du inte stirra dig blind på fräsningen. Det som jag citerat är ett bra förslag; använd befintliga rör så mycket det går. I ett litet lägenhetskök så klarar man sig långt på en trefasgrupp till spis o ugn och kanske så lite som bara en grupp till övrigt. Får man in en eller två extra så finns det gott om utrymme att göra en jättebra installation.

i en nyproduktion med öppna väggar så är det motiverat att sektionera ut mer, men man måste möta verkligheten med kostnader och besvär när det blir gamla hus såhär.:)
F Fred vom Jupiter skrev:
Frågan är om elektrikern går med på att lägga kabel utan rör. De brukar vara kinkiga med det.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte ett 20mm rör till befintlig spis, ett 16mm rör till kyl/frys (kanske 2) och ett 16 rör till något uttag i köket?
Så brukar det typiskt se ut i lägenheter från 60-talet.
De flesta här säger fräsa men det kanske räcker att jag bara fräser en smal bit för den elen som kommer gå ner synligt vertikalt ner till skåp ett skåp.
Inte det området som ska rymma 4 rör. Får kanske stå ut med bredare plastskena och måla in den med väggfärgen. Det rör sig om ca 1 m. Sen kommer kablarna försvinna ner bakom städskåpet och kyl/frys.
Det ska förberedas för 3-fas men jag får så länge använda 1-fas som jag alltid gjort tills de byter. Ska få besök av annan elektriker nästa vecka, får se vad de säger. Sen får jag ta nåt beslut så att vi kommer vidare i renoveringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.