26 987 läst · 113 svar
27k läst
113 svar
Elektriker avrådd från att fräsa in kablar
Får plasta in katten också Men förstår att det är snyggare att fräsa in. Fult med så breda breda plastrännor. En smal ok.H hempularen skrev:Som sagt räkna med att du får in damm i precis varenda vrå, i hela bostaden. Även om du täcker och tejpar alla dörrspringor. När vi renoverade köket för en del år sedan var det en betongkant i golvet som jag behövde ta bort. Körde vinkelslip i ca 30 sekunder. Trots att köket var hermetiskt
tillslutet (tyckte jag) så var det en svag dimma i resten av huset, och jag hittade betongdamm längst in i strumplådan 3 år senare. I köket där jag körde vinkelslipen fick jag avbryta efter 30 sekunder för jag kunde inte se vad jag höll på med i dimman. Tog resten med bilning.
Men jag skulle spåra in elen i väggen, om jag var du. Täck bara sådant du är rädd om även i övriga bostaden, typ soffan.
Din son och du kommer fixa det där!
Förutom att plasta plasta plasta och tejpa så kan du skapa lite övertryck och ställa en fläkt som blåser ut dammet, tex genom ett fönster. Det kommer inte göra jätteskillnad men lite och varje åtgärd räknas när det kommer till att hindra betongdammet från att sprida sig i lägenheten.
Alternativet är ju att ta in en firma. Kanske är betonghålsfirmor rätt kategori av entreprenör (?). De gör det snabbt, rätt och framför allt med rätt utrustning. Kostnaden kommer (enligt mig) att understiga värdeökningen i förhållande till stora fula plastkanaler.
Förutom att plasta plasta plasta och tejpa så kan du skapa lite övertryck och ställa en fläkt som blåser ut dammet, tex genom ett fönster. Det kommer inte göra jätteskillnad men lite och varje åtgärd räknas när det kommer till att hindra betongdammet från att sprida sig i lägenheten.
Alternativet är ju att ta in en firma. Kanske är betonghålsfirmor rätt kategori av entreprenör (?). De gör det snabbt, rätt och framför allt med rätt utrustning. Kostnaden kommer (enligt mig) att understiga värdeökningen i förhållande till stora fula plastkanaler.
Tack för goda råd! Jag kan kolla vad det skulle kosta att låta någon fräsa, men antar att jag ska kolla med nån elektriker först var det ska vara fräst.D Derbyboy skrev:Din son och du kommer fixa det där!
Det låter som att du ska fundera på var du vill ha uttag, var spisen ska stå osv.
Finns ohyggligt många trådar om just detta.
Huvudprincipen är att förläggningen av kablar ska ske rakt (dvs inte diagonalt upp/ner) och närmaste möjliga vägen till centralen (se bilderna ovan).
Finns ohyggligt många trådar om just detta.
Huvudprincipen är att förläggningen av kablar ska ske rakt (dvs inte diagonalt upp/ner) och närmaste möjliga vägen till centralen (se bilderna ovan).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 394 inlägg
Om man ska tänka "värdeökning" tror jag en köpare tänker att "det där fräser man lätt in i väggen" om de ens tänker på det. Dvs det påverkar inte värdet på en lägenhet. Det är om man själv inte tål att se kablarna i första hand som räknas. Sitter nu i ett hus med enbart utanpåliggande ledningar och det stör inte. Förutom att de är gamla och behöver bytas.
Och ska du skapa tryck så ska det vara UNDERTRYCK i rummet du slipar i! Bäst är om du kan få till en bra kanalfläkt som blåser ut luft genom en vägg eller så, då kommer luft hela tiden sugas in i rummet du arbetar i och inget damm kan leta sig ut i springorna. Skapar du övertryck däremot så trycker du ju ut dammet. Ska du ha övertryck så ska du göra det i alla andra rum, vilket blir svårare.D Derbyboy skrev:Din son och du kommer fixa det där!
Sen får man ju se till så att dammet du blåser ut inte sugs in genom friskluftsintaget i rummet bredvid
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Konstigt att elkillen sa att jag i så fall skulle fräsa diagonalt i väggen ner mot golvet. Men det går inte eftersom det är en gipsplatta där (har varit en dörr in till vardagsrummet för länge sedan). Jag tänkte mer att man fräser under taket en bit ner och sen vidare på något sätt. Spisen ska stå på samma ställe, men jag behöver nog ha en mer slutgiltig ritning. Har bara på ungefär, men velar fortfarande med överskåpens placering. Det är svårt att se vad som blir bäst med Ikeas moduler. Måste kännas funktionellt och även snyggt enligt mina ögon. Jag kan hålla på rätt länge med att prova olika alternativ, så också med den framtida väggfärgen (grå) som jag håller på att provmåla med på olika kartonger för att få en bra nyans som också passar med övriga rummen.D Derbyboy skrev:
Eftersom alla säger att du ska spåra och fräsa och damma ner så säger jag emot.
Gör det inte. Det kommer damma. Och även fast alla sagt det redan, det kommer damma mer än du tror. Visst kan man lovorda alla nymodigheter med superdammsugare och liknande, men det räcker med en sekunds igensatt filter och det är Lützen i lägenheten.
Lägg istället lite ekrk utanpåliggande. Tar man lite tid på sig att planera så går det ibland att rationalisera fram riktigt diskreta lösningar. Då har du sluppit täckning, fräsning, städning, murbrukskladd, spackling, målning och ev tapetsering.
Jag har spårat lite i mina dagar och det blir fint det med. Men om alla bara håller med dig blir det för enkelt.
Gör det inte. Det kommer damma. Och även fast alla sagt det redan, det kommer damma mer än du tror. Visst kan man lovorda alla nymodigheter med superdammsugare och liknande, men det räcker med en sekunds igensatt filter och det är Lützen i lägenheten.
Lägg istället lite ekrk utanpåliggande. Tar man lite tid på sig att planera så går det ibland att rationalisera fram riktigt diskreta lösningar. Då har du sluppit täckning, fräsning, städning, murbrukskladd, spackling, målning och ev tapetsering.
Jag har spårat lite i mina dagar och det blir fint det med. Men om alla bara håller med dig blir det för enkelt.
Jag tänkte så här. Att vi kan fräsa in för en smalare kabel och ser hur det är först. Innan man börjar med den bredare delen. I hallen vill jag inte som grannen ska göra, sänka taket en bit för att få in kablarna. Vill inte ha lägre tak så där får jag nog ha en fulare lösningen med kabelränna på väggen som jag målar in. Det känns som detta köksprojekt bara blir större och större och svårt när man inte har vana vid renovering och inte massor av pengar och bara be någon fixaT Tsdoesds skrev:Eftersom alla säger att du ska spåra och fräsa och damma ner så säger jag emot.
Moderator
· Stockholm
· 53 061 inlägg
Fast bredden spelar inte så stor roll. Om man fräser in ledningarna så använder man en spårfräs. Det är en maskin med 2 kapskivor som man kan ställa in avståndet mellan. Det blir två tunna spår i väggen. Sedan bilar man bort materialet mellan spåren. Det är framförallt när klingorna jobbar som det dammar, även om bilningen också dammar lite.
Han kanske menade diagonalt när man passerar innerhörn, just för att böjningsradien ska bli större?M Marijairena skrev:Konstigt att elkillen sa att jag i så fall skulle fräsa diagonalt i väggen ner mot golvet. Men det går inte eftersom det är en gipsplatta där (har varit en dörr in till vardagsrummet för länge sedan). Jag tänkte mer att man fräser under taket en bit ner och sen vidare på något sätt. Spisen ska stå på samma ställe, men jag behöver nog ha en mer slutgiltig ritning. Har bara på ungefär, men velar fortfarande med överskåpens placering. Det är svårt att se vad som blir bäst med Ikeas moduler. Måste kännas funktionellt och även snyggt enligt mina ögon. Jag kan hålla på rätt länge med att prova olika alternativ, så också med den framtida väggfärgen (grå) som jag håller på att provmåla med på olika kartonger för att få en bra nyans som också passar med övriga rummen.
är det en stram budget så låt bli att fräsa. Många kök belamras med för många grupper helt i onödan också. Hur har erat befintliga fungerat? Vad var bra och vad vill ni ändra? Utgå ifrån det och använd bef grupper i den mån ni kan. Ska ni till med något alldeles extra så är en extra matning rätt stor utökning enligt mig.M Marijairena skrev:Jag tänkte så här. Att vi kan fräsa in för en smalare kabel och ser hur det är först. Innan man börjar med den bredare delen. I hallen vill jag inte som grannen ska göra, sänka taket en bit för att få in kablarna. Vill inte ha lägre tak så där får jag nog ha en fulare lösningen med kabelränna på väggen som jag målar in. Det känns som detta köksprojekt bara blir större och större och svårt när man inte har vana vid renovering och inte massor av pengar och bara be någon fixa
det mesta används ju inte samtidigt.
Vill du inte damma så lägg på 2 lager gips och skär i det.