66 455 läst · 301 svar
66k läst
301 svar
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Håller tyvärr med, min uppfattning är att Electrolux suger duktigt hårt. Supporten är riktigt goddag yxskaft att ha att göra med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Jag har då aldrig varit med om att man behöver byta en list på ugnen, tror många skulle vara förvånade om den skulle vara en slitdel.
Bricco skrev:Hej,
Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.
Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.
Hej,
Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Bricco skrev:Hej,
Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.
Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.
Hej,
Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Bricco skrev:Det står inget om undantag i kvittot jag fått och jag kan inte hitta något om sådana undantag i deras 5-årsgaranti på hemsidan. De vägrar också svara på vad de menar när jag frågar då det är ett väldigt märkligt svar som pekar på att utskick av reservdel det går inte för sig och hänvisar till att istället köpa reservdelen. Från webshoppen som kan skicka reservdelen...
Deras support svarar nu. Så allt man kan byta själv har inte 5-års garanti. Framgår det för alla produkter vilka dessa delar är? Garantin kan ju ses som väldigt verkningslös om de gör godtyckliga undantag på delar som de märker går sönder efter några år.. Det är ju fortfarande ett produktfel annars bör de i klausul ange att dessa delar inte täcks av garantin.
Hej, Detta är för att garantin ej gäller för reservdelar som själv kan bytas då de oftast räknas som förslitningsvaror som då ej täcks av garanti. //Holger
jag köpte ( för ett antal år sedan ) en Electrolux spis på Elgiganten och hade samma problem med listen i ugnsluckan. 2 ggr gick den sönder under garanti tiden och 2 ggr kom där hem en reparatör att byta denna. Allt på garantin. Hade varit mycket billigare att bara skicka hem den. Men de komBricco skrev:Det står inget om undantag i kvittot jag fått och jag kan inte hitta något om sådana undantag i deras 5-årsgaranti på hemsidan. De vägrar också svara på vad de menar när jag frågar då det är ett väldigt märkligt svar som pekar på att utskick av reservdel det går inte för sig och hänvisar till att istället köpa reservdelen. Från webshoppen som kan skicka reservdelen...
Deras support svarar nu. Så allt man kan byta själv har inte 5-års garanti. Framgår det för alla produkter vilka dessa delar är? Garantin kan ju ses som väldigt verkningslös om de gör godtyckliga undantag på delar som de märker går sönder efter några år.. Det är ju fortfarande ett produktfel annars bör de i klausul ange att dessa delar inte täcks av garantin.
Hej, Detta är för att garantin ej gäller för reservdelar som själv kan bytas då de oftast räknas som förslitningsvaror som då ej täcks av garanti. //Holger
Har också köpt färdigt elektrolux. Alla produkter vi har från dem är kassa. Tvättmaskinen t.ex., kan man inte köra ullprogrammet utan att öppna luckan och trycka ner tvätten i vattnet, annars kan hela gå och hälften av tvätten är fortfarande helt torr. Torktumlaren knyter ihop lakan så man får stå i en halvtimme och kämpa. Ugnen bränner ena halvan. Känns som allt är från Wish.Bricco skrev:Hej,
Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.
Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.
Hej,
Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Blir Siemens när vi byter.
Och för allmän upplysning i ärendet så har de fabrikanter jag kollat med bara 6-månaders garanti på vitvaror om de används i nån form av kommersiell verksamhet. Ikea tex där en svindyr häll blåste säkringarna i centralen. Hällen pajade efter ca 4-5månader men caféet hade sommarstängt så jag reklamerade i augusti och fick betala servicebesöket då han vände i dörren typ. Men jag hittade en likadan minst fem år gammal på blocket för 1000kr och den funkar forfarande. En ny kostade ca 7000kr och ev reparation lika mycket. Användningen på det stället var väl ungefär en fjärdedel av normal hemanvändning. Och rent upplysningsvis var ikeahällen tillverkad av…. Electrolux! Detta utspelade sig ca 2020.
Har samma känsla, våra vitvaror från Electrolux är likadana medans allt från Siemens fungerar klockrent.M mattisgn skrev:Har också köpt färdigt elektrolux. Alla produkter vi har från dem är kassa. Tvättmaskinen t.ex., kan man inte köra ullprogrammet utan att öppna luckan och trycka ner tvätten i vattnet, annars kan hela gå och hälften av tvätten är fortfarande helt torr. Torktumlaren knyter ihop lakan så man får stå i en halvtimme och kämpa. Ugnen bränner ena halvan. Känns som allt är från Wish.
Blir Siemens när vi byter.
Hej!
Vi köpte en Husqvarna ångugn för närmare 20tusen. Jag skötte den exemplariskt men efter 2,5år upptäckte jag att det var ett djupt hack i emaljen där "ugnsstegen" ligger emot den. Jag fick hem en servicetekniker från Electrolux som snabbt konstaterade att det där måste ju vara utbyte på och tog lite bilder... När jag inte hört något på ångra månader så kontaktade jag dem igen. Då vill de att jag skulle skicka nya bilder... Efter ytterligare månader utan svar ringde jag igen, då konde ingen ge några svar. När jag jagat dem i några veckor så hänvisades jag till sist till min reparatör. När jag till slut fick tag i honom så hörde jag att han tyckte detta var jätte pinsamt, han meddelade att Electrolux bestämt att det inte gick på garantin eftersom det inte var ett fel som funnits vid leverans...
Jag vände mig till Elon som sålt varan med 5-års garanti, de hänvisade till Electrolux svar...
Jag gjorde en anmälan till allmänna reklamationsnämnden som efter lång tid beslutade att hålla med Electrolux... Aldrig mer Electrolux produkter!!
Vi köpte en Husqvarna ångugn för närmare 20tusen. Jag skötte den exemplariskt men efter 2,5år upptäckte jag att det var ett djupt hack i emaljen där "ugnsstegen" ligger emot den. Jag fick hem en servicetekniker från Electrolux som snabbt konstaterade att det där måste ju vara utbyte på och tog lite bilder... När jag inte hört något på ångra månader så kontaktade jag dem igen. Då vill de att jag skulle skicka nya bilder... Efter ytterligare månader utan svar ringde jag igen, då konde ingen ge några svar. När jag jagat dem i några veckor så hänvisades jag till sist till min reparatör. När jag till slut fick tag i honom så hörde jag att han tyckte detta var jätte pinsamt, han meddelade att Electrolux bestämt att det inte gick på garantin eftersom det inte var ett fel som funnits vid leverans...
Jag vände mig till Elon som sålt varan med 5-års garanti, de hänvisade till Electrolux svar...
Jag gjorde en anmälan till allmänna reklamationsnämnden som efter lång tid beslutade att hålla med Electrolux... Aldrig mer Electrolux produkter!!
Jag skulle tro att det helt enkelt inte finns reservdelar till den. Det är nog det de menar med att den är för gammal. Listen kanske helt enkelt inte finns att beställa längre?Bricco skrev:Hej,
Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.
Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.
Hej,
Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Inte för att det borde vara en anledning att slippa undan. Ugnen är ju inte brukbar utan tätningslisten, så då får de ju hitta på en annan lösning.
Har ny diskmaskin från deras bästa serie. Våra vinglas måste vi sätta på sniskan. Foten till ett glas gick sönder. Köper nog Miele nästa gång om inte de börjat med sånt här trams som flytta fabriker och personal.
Har fått diskmaskinen lagad här hemma utan problem. Skulle oxå ha anmält vårt kylskåp, induktionshäll och ugn för några år sen.. men de funkar och jag står ut (ugnen har alltid värmt väldigt ojämnt, man måste vända på plåten ibland.. kylskåpet låter som en råmande ko ibland och läcker en del kondensvatten.. induktionshällen låter när man använder vissa plattor/nivåer och enl servicetekniker som var här för diskmaskinen så ska de inte låta) .. har tre frysar oxå.. peppar peppar funkar de bra (Electrolux allt )Huddingebo skrev:
Jag som inte skulle ha E..
Nej, Electrolux produkter för kök och tvättstuga ger jag inte mycket för. Hade alla vitvaror från Electrolux när jag byggde köket 2014, och idag är det bara kyl/frys kvar.
värst var diskmaskinen, ranglig och jäklig där det mjuka gummit för bestick, glas mm ganska snabbt började torka sönder. Misstänker att de hade valt ett gummi som inte tål vatten eller diskmedel
De första 3 åren hade vi en tekniker på besök 5 gånger. Sen gav vi upp och köpte ny. Att ta ledigt från jobbet för att ta emot en tekniker som tillfälligt fick maskinen att funka var helt enkelt inte värt det.
värst var diskmaskinen, ranglig och jäklig där det mjuka gummit för bestick, glas mm ganska snabbt började torka sönder. Misstänker att de hade valt ett gummi som inte tål vatten eller diskmedel
De första 3 åren hade vi en tekniker på besök 5 gånger. Sen gav vi upp och köpte ny. Att ta ledigt från jobbet för att ta emot en tekniker som tillfälligt fick maskinen att funka var helt enkelt inte värt det.
Tycker kanske inte just detta är så konstigt. Förslitningsdetaljer brukar vara undantagna och brukar vara lätta att fixa själv. Sedan är det ju unket att locka med fem års garanti - om den inte gäller.
Skulle dock tänke både en och två gånger innan jag köper Elux igen själv. Har ett brf-radhus från 2016 där alla vitvaror är från dem Kvaliteten är "ifrågasättbar" och många i föreningen har haft problem med kyl, frys, diskmaskin, ugn, spishäll m.m.
Vi har skämtat om att de var avsedda för någon marknad i orienten och att de fraktats med åsnekaravan hit. En del av produkterna (kanske inte Elux fel) har aldrig funnits på den svenska marknaden utan som bäst i Rumänien eller Bulgarien.
Nu finns ingen garanti kvar (den var 2 år) men under den tiden var det ett trauma varje gång man kontaktade supporten. En granne som hade problem med kylen fick veta att han skulle ha minst två fingrars avstånd mellan allt - för att kylen skulle fungera. Annars var det mycket om att "du har orsakat skadan själv". En klassiker var att "du måste ha produktnummer och serienummer för at kunna felanmäla" utan att de kunde berätta var man hittar just dem. Svårt om de sitter på baksidan av en inbyggd frys...
Efter kontakt medd eras nordenchef fick just jag ut en serviceman som snabbt löste problemen - just då. Ny byter vi sakta ut allt mot produkter från andra leverantörer...
Skulle dock tänke både en och två gånger innan jag köper Elux igen själv. Har ett brf-radhus från 2016 där alla vitvaror är från dem Kvaliteten är "ifrågasättbar" och många i föreningen har haft problem med kyl, frys, diskmaskin, ugn, spishäll m.m.
Vi har skämtat om att de var avsedda för någon marknad i orienten och att de fraktats med åsnekaravan hit. En del av produkterna (kanske inte Elux fel) har aldrig funnits på den svenska marknaden utan som bäst i Rumänien eller Bulgarien.
Nu finns ingen garanti kvar (den var 2 år) men under den tiden var det ett trauma varje gång man kontaktade supporten. En granne som hade problem med kylen fick veta att han skulle ha minst två fingrars avstånd mellan allt - för att kylen skulle fungera. Annars var det mycket om att "du har orsakat skadan själv". En klassiker var att "du måste ha produktnummer och serienummer för at kunna felanmäla" utan att de kunde berätta var man hittar just dem. Svårt om de sitter på baksidan av en inbyggd frys...
Efter kontakt medd eras nordenchef fick just jag ut en serviceman som snabbt löste problemen - just då. Ny byter vi sakta ut allt mot produkter från andra leverantörer...
Ser inte hur detta överhuvudtaget har en ungslist att göra, men om man läser villkoren på sina avtal så ser man ju att listen inte täcks och att man själv väljer när man vill gång pension.wildeside skrev:Tja om regeringen höjer pensionsåldern eller gör någon annan försämring för medborgarna så sitter svensken och mutrar, men jä**** om en list pajjar efter 4 år så så är svensken bered att riva upp himmel och jord för att få rätt.
Företagen lär skita i klagomål på äldre produkter som dom kan slingra sig undan från att ta på garantin.
Tittar man på helheten så lovar dom flesta företag guld o gröna skogar men är ganska negativa till garanti anspråk efter att varan blivit såld, så det hjälper inte mycket att köpa från annan tillverkare nästa gång.
Svensken har en del att lära sig om att protestera från övriga världen...
Själv kan jag tex sluta jobba nu och leva behagligt tills jag dör, bara jag dör före nästa fredag.