Bricco Bricco skrev:
Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.

Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Jag hade en Fluke multimeter (kostade runt 2.500 :- 1988) som dog vid en induktiv mätning. Såg senare att de hade livstidsgaranti på sina multimetrar så jag hörde av mig men fick till svar att min var tyvärr för gammal! Då var den ca 15 år gammal. Livstidsgaranti = garanti så länge den lever.

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr har all form av kvalitet och "Made in Sweden" sedan länge försvunnit bort från Electrolux. Vi bytte kök för 7-8 år sedan och valde AEG-produkter som skulle vara de lite "bättre" konsumentprodukterna från Electrolux.

- Spishäll som levererades med spricka/glasflis i ena hörnet. Kundtjänst ville inte kännas vid detta utan föreslog att vi skulle ta det på hemförsäkringen.

- Spisfläkt med lucka som fälls ut med gasdämpare. Dessa gasdämpare anser kundtjänst vara förbrukningsmateriel och behöver bytas varje/vartannat år till en kostnad av ca 600:- inklusive frakt från www.electrolux.se

- Dörrar till kyl och frys var inte synkade i överkant. Efter tre besök av Electrolux-tekniker och byte av dörr har man fortfarande inte lyckats få till nivån på dörrarna. Eftersom Electrolux-klåparen samtidigt brutit sönder täckpaneler från HTH-köket och repat golvet inser vi att dom aldrig kommer lyckas lösa problemet utan att orsaka mer skada är nytta.

Så aldrig mer Electrolux!

Låt Investor sälja skiten till Samsung och vårda istället minnet av Electrolux från 60- och 70-talet som ett stycke svensk industrihistoria där kvalitet och användarvänlighet blev känt utanför Sveriges gränser.

• Gilla
Lazzeman och 4 till
  • Laddar…
H
N Nickesågen skrev:
Nja… läs bifogad bild som kommer från Electrolux Home egen sida angående deras 5 års garanti. Detta räknas väl som tätningslist/förbrukning/ slitage.
Det vore bättre för dem att skriva vad garantin gäller för, det hade blivet en betydligt färre textrader.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Min spis från Electrolux är 35 år (fungerar hur bra som helst) och där är gummilisten kring ugnen mjuk och fin. Uppenbarligen har ju kvaliteten inte blivit bättre med åren.
Vad gäller garantier är det nog med den i ditt fall som många andra - fina så länge man inte behöver använda dem.
En spis tillhör den grupp av vitvaror som har en förväntad livslängd på 15 år. Det är då rimligt att allt skall hålla i 15 år vid normal användning. 5 års garanti låter helt normalt. Kortare garantier än så indikerar kort livslängd. Att en list går sönder efter 4 år är inte frågan om normalt slitage utan konstruktionsfel. Om listen gått sönder efter 10 år så hade man däremot kunnat peka på slitage.

Så Electrolux hamnar nu på listan med vitvarutillverkare med låg kvalitet på spisar. Har tidigare erfarenhet av att Siemens/Bosch tillverkar spisar med låg kvalitet, däremot är deras tvättmaskiner/torktumlare bättre.

• Gilla
davveno1 och 3 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Det är ifrån deras egna hemsida så ja, det är relevant.
Och den webbsidan finns upptagen i köpeavtalet som en del av avtalsvillkoren? Om inte är den webbsidan precis lika irrelevant som vad som kan tänkas stå i en pärm på något electroluxkontor någonstans, och som köparen aldrig tagit del av eller accepterat.

N Nickesågen skrev:
Men iofs så ska ju allt vara serverat framför näsan på oss idag.
Serverat? Skämtar du? Naturligtvis ska avtalsvillkor vara kända och accepterade av båda parter. Det är knappast en nymodighet. Att i efterhand hänvisa till något på någon webbsida är ju bara trams och undanflykter.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Generellt sett så kan man inte ändra vår villkoren. Men när det gäller garantier är jag osäker. Eftersom det är en frivillig åtgärd.
Hur menar du? Man kan komma överens om mer eller mindre vilka villkor som helst kring en frivillig garanti men efter köpet kan dessa naturligtvis inte ändras ensidigt av den ena parten.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
fick till svar att min var tyvärr för gammal! Då var den ca 15 år gammal.
Accepterade du det svaret?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S SkånskaEkan skrev:
Köper nog Miele nästa gång om inte de börjat med sånt här trams som flytta fabriker och personal.
Miele tillverkar sen många år vissa (de billigare) av sina produkter i lågkostnadsländer.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Min elektrolux spis från 2002 har fortfarande fina mjuka lister
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har då aldrig varit med om att man behöver byta en list på ugnen, tror många skulle vara förvånade om den skulle vara en slitdel.
Även jag har en spis från Electrolux. Åldern närmar sig raskt 20 år men listen runt ugnen känns fortfarande som ny. Inte heller jag har någonsin betraktat denna list som en "slitdel".

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Leoontr skrev:
Gångled, ugnslist, handtag och glas täcks inte utav garanti.
Inget om detta står i mitt köpeavtal, eller i handlingar som köpeavtalet refererar till, så jag påstår att du har tokfel! Men välkommen till forumet!

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Hej, Problemet är också att alla reservdelar till produkter beställa när tillverkning sker, sedan görs inga fler reservdelar. Det kan vara så att dom är slut också. Sedan delar jag din uppfattning om dålig support hos E-lux.
Jag reklamerade en spisfläkt där ett lager i fläkten gick sönder efter 3 mån. Det tog åtskilliga samtal och månader innan sekunder ge ett svar om hur de skulle gå tillväga. När beslutet väl kom så hade jag för längesen fått Elon att byta ut fläkten mot en ny. Jag kommer aldrig köpa e-luxprodukter igen.

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.

Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.

Vill bara upplysa de som tror att Electrolux tillverkas i sverige.
Dom tillverkar tvättmaskiner i Ljungby till tex hyreshus,hotell etc dvs stora maskiner.
Påsar till dammsugare tillverkas och så i Sverige.
Kyl,frys,kylfrys Mariestad nedlagt 2017
Spisar Motala nedlagt 2010
Diskmaskiner Torsvik nedlagd ca2006
Dammsugare Västervik nedlagt ca2004
Köksfläktar,tvätt OCh tork har jag inte koll på när det försvann utomlands

Hej, många har köpt Electrolux i tron på bättre garanti, service och tillgång av reserdelar. Vi har liknande problem med köksbänkskranar som läcker. Men det verkar som om Electrolux inte alls är bättre än konkurenterna, kanske bara dyrare. Som tur var köpte vi bara Electrolux kranar för köket. Vår spishäll från IKEA krånglade men blev lagad av deras servicetekniker. IKEA har ju inte det bästa ryktet, men verkar nu ha gått förbi Electrolux. Undrar vad Axel Wenner-Gren hade tyckt om detta?

Bricco Bricco skrev:
Hej,

Hej,

Är väl alltid konsumentrådigare resp ARN man ska vända sig till i sådana här fall ...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
M Megaforce skrev:
En spis tillhör den grupp av vitvaror som har en förväntad livslängd på 15 år. Det är då rimligt att allt skall hålla i 15 år vid normal användning. 5 års garanti låter helt normalt. Kortare garantier än så indikerar kort livslängd. Att en list går sönder efter 4 år är inte frågan om normalt slitage utan konstruktionsfel. Om listen gått sönder efter 10 år så hade man däremot kunnat peka på slitage.

Så Electrolux hamnar nu på listan med vitvarutillverkare med låg kvalitet på spisar. Har tidigare erfarenhet av att Siemens/Bosch tillverkar spisar med låg kvalitet, däremot är deras tvättmaskiner/torktumlare bättre.
Då är ju 35 år riktigt bra! Dessutom arbetade jag på fabriken den är tillverkad på när den tillverkades så jag vet vilka grejor den är byggd av = kvalitet.
Skulle jag köpa spis idag (vilket troligen inte kommer att ske på länge eftersom jag har slitdelar som plattor i reserv) vet jag faktiskt inte vad jag skulle köpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.