M
BirgitS BirgitS skrev:
Och här är det Electrolux kyl och frys från 2003, mikrovågsugn från 2008, tvätt- och torkmaskin från 2014 samt spis från 2017. Inga problem med dem.
Vänta bara, ju nyare sakerna är ju sämre är kvaliteten och när de går sönder finns inga reservdelar längre då de bara är avsedda att hålla max 5-6år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen aning men 2017 är ju inte direkt "förr".
Allt är relativt. :)
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot verkar inte diskmaskinerna här klara sig länge men det verkar ju även gälla andra fabrikat eftersom jag har ar en släkting som byggde hus 2009
Tyvärr ungefär samma erfarenhet även här. Inne på den tredje sedan 2005... :cry: Nu har vi en Siemens som verkar hålla ännu ett tag. Åtminstone en, kanske båda, av de två innan denna var Electrolux.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skumpe
MultiMan MultiMan skrev:
Väldigt vanligt numera. Jag råkar på genomusel kundtjänst varenda vecka, på samma nivå som det trådskaparen råkat ur för.
Jag handlar rätt mycket på Amazon. Kan rekommendera deras kundtjänst. Inet har också bra. Men inte lika bra.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
C
Skumpe Skumpe skrev:
Jag handlar rätt mycket på Amazon.
Fast Amazon vinner troligen bara på att de har fler och kundvänligare rutiner för vanligt förekommande ärenden. Så fort du hamnar utanför manus eller manuset leder till en goddag-yxskaft-situation så är du lika rökt där som i de flesta andra kundtjänster. De är en stenhård järnridå som hermetiskt isolerar resten av organisationen från all kundkontakt. Du kan inte bli kopplad till någon med högre IQ-nivå och/eller mandat, och handläggarna har inte någon förmåga eller mandat att gå utanför manus.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M mnils skrev:
Vänta bara, ju nyare sakerna är ju sämre är kvaliteten och när de går sönder finns inga reservdelar längre då de bara är avsedda att hålla max 5-6år.
Redan några år efter 2000 när vitvarorna i ett annat hus var ung. 12 år gamla började några av dem gå sönder och det var inte lönsamt att laga dem. Men det är inte så att spisen från 2017 består av klenare material än alla andra spisar jag har haft utan den står lika stadigt och fronten är lika stadig som alla andra.
 
G wojda skrev:
Samma för oss med en torktumlare av värmepumpsmodell , kondensorn blev igensatt av ludd fast den blev städad med jämna mellanrum så gott som det gick (går inte att ta ut den på värmepumpsmodellerna) , tills sist blev den så igenbeggad att pumpen inte fick ut vattnet ur bottnen och när man skulle dammsuga den ren så gick dammsugaren sönder (oxå en elektrofusk) då vi hade missat att det stod fullt med vatten i kondensorn , yttre åverkan på dammsugare=ingen garanti och inget fel funnet på torktumlaren enl den teknikern som kom ut då det var tydligen fullt normalt att det skulle vara fullt med vatten där (fast supporten som jag felanmälde hos sade annat) , hänvisade då till en sida i deras manual som specade att man MÅSTE dammsuga kondensorn med jämna mellanrum för att garantin ska gälla och undrade när dom tänkte skicka en grovdammsugare som jag kunde göra detta med , men inget svar och fast jag överklagade så långt jag kunde fick jag inget gehör hos elektrofusk , backspolade skiten själv och allt har varit OK sen dess men aldrig mer att jag köper det skitmärket igen.
Nu är ju detta lite OT men ditt fel med att den kläggar igen är till 99% en användning av sköljdmedel som tvättmaskinen inte lyckats skölja ur helt och som sedan förångats i torktumlaren. Det blir som klister och allt ludd fastnar i detta, sen blir det snöbollseffekt av det.

Nu kanske jag är lite partisk efter att ha jobbat ett helt gäng år i butik men TS problem (och säkert ditt, utan att veta mer info) kan avhjälpas smidigt via butik 99 fall av 100. Butikspersonal i fackhandeln (inte dom stora köpladorna) är oftast serviceminded med fingertoppskänsla för att lösa problem, så ta hjälp av dom.
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com och 2 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Det går bra nu @electroluxaren
du får förklara detta
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Har liknande årgångar och även jag helt problemfritt. Kanske det var bättre förr?
Helt klart var det bättre förr!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
M mnils skrev:
Vänta bara, ju nyare sakerna är ju sämre är kvaliteten och när de går sönder finns inga reservdelar längre då de bara är avsedda att hålla max 5-6år.
Det är min uppfattning oxå
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Allt är relativt. :)
Tyvärr ungefär samma erfarenhet även här. Inne på den tredje sedan 2005... :cry: Nu har vi en Siemens som verkar hålla ännu ett tag. Åtminstone en, kanske båda, av de två innan denna var Electrolux.
Siemens borde vara åtskilligt mycket bättre än de övriga åtminstone IQ700 serien
 
F Festlund skrev:
Nu är ju detta lite OT men ditt fel med att den kläggar igen är till 99% en användning av sköljdmedel som tvättmaskinen inte lyckats skölja ur helt och som sedan förångats i torktumlaren. Det blir som klister och allt ludd fastnar i detta, sen blir det snöbollseffekt av det.

Nu kanske jag är lite partisk efter att ha jobbat ett helt gäng år i butik men TS problem (och säkert ditt, utan att veta mer info) kan avhjälpas smidigt via butik 99 fall av 100. Butikspersonal i fackhandeln (inte dom stora köpladorna) är oftast serviceminded med fingertoppskänsla för att lösa problem, så ta hjälp av dom.
Har jag inte hört talas om... spännande
 
Kanske dags att gå upp lite i hierkin. Det kan bli lättare då....
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Redan några år efter 2000 när vitvarorna i ett annat hus var ung. 12 år gamla började några av dem gå sönder och det var inte lönsamt att laga dem. Men det är inte så att spisen från 2017 består av klenare material än alla andra spisar jag har haft utan den står lika stadigt och fronten är lika stadig som alla andra.
den är klenare den är inte alls som de som gjordes i Motala
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
electroluxaren skrev:
den är klenare den är inte alls som de som gjordes i Motala
Inget som märks i alla fall. Däremot märktes det på diskmaskinen från 2015 att frontplåten var tunnare och mjukare än tidigare diskmaskiners. Dess livslängd blev 8 år vilket är ett år mer än den tidigare från 2008.
 
Bricco Bricco skrev:
Det står inget om undantag i kvittot jag fått och jag kan inte hitta något om sådana undantag i deras 5-årsgaranti på hemsidan. De vägrar också svara på vad de menar när jag frågar då det är ett väldigt märkligt svar som pekar på att utskick av reservdel det går inte för sig och hänvisar till att istället köpa reservdelen. Från webshoppen som kan skicka reservdelen...

Deras support svarar nu. Så allt man kan byta själv har inte 5-års garanti. Framgår det för alla produkter vilka dessa delar är? Garantin kan ju ses som väldigt verkningslös om de gör godtyckliga undantag på delar som de märker går sönder efter några år.. Det är ju fortfarande ett produktfel annars bör de i klausul ange att dessa delar inte täcks av garantin.

Hej, Detta är för att garantin ej gäller för reservdelar som själv kan bytas då de oftast räknas som förslitningsvaror som då ej täcks av garanti. //Holger
Nja… läs bifogad bild som kommer från Electrolux Home egen sida angående deras 5 års garanti. Detta räknas väl som tätningslist/förbrukning/ slitage.
 
  • Skärmdump på mobil visar garantivillkor, saker inte täckta av garantin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.