66 431 läst · 301 svar
66k läst
301 svar
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Är det inte enklare att byta listen och få lugn och ro i livet än att jaga upp sig?
Garantier har jag alltid varit skeptisk till om dom verkligen gäller förutom dom lagstadgade och till och med dom försöker många företag slingra sig ur med diverse undantag m.m.
Garantier har jag alltid varit skeptisk till om dom verkligen gäller förutom dom lagstadgade och till och med dom försöker många företag slingra sig ur med diverse undantag m.m.
Mja det är lite för svenskt att svälja och hålla käft jämnt ;-) Det är viktigt att företagen får feedback om saker marknaden inte anser står rätt till. Det är enda chansen att med lite förhoppning ge oss kunder bättre villkor i framtiden. I detta fall vill ju Electrolux dra in folk till sin egen shop där de har bäst marginaler med 5-års garanti. Men när produkterna väl börjar slitas och ge upp genom daglig användning så har de massa klausuler med undantag som gör att man i princip faller tillbaka på 1 år som alla andra butiker som säljer sakerna billigare ger. Kan vara informativt för andra att veta.wildeside skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 420 inlägg
Det är lite trist att de verkar vänt på senare år.
Vi har en Electrolux Spis i HQ-kläder, den gick sönder 2017 med något år kvar på garantin, efter två besök av tekniker fick den åka till verkstad där de fick liv i den.
Nått sket sig dock med röret som leder upp ångan från ugnen, men där skickade de utan knussel en ny till mig som jag bytte själv.
Vi har en Electrolux Spis i HQ-kläder, den gick sönder 2017 med något år kvar på garantin, efter två besök av tekniker fick den åka till verkstad där de fick liv i den.
Nått sket sig dock med röret som leder upp ångan från ugnen, men där skickade de utan knussel en ny till mig som jag bytte själv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 427 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 427 inlägg
Även Bosch har villkor och undantag i sin garanti som omfattar 2 år: https://www.bosch-home.se/service/garantier/2-ars-standardgaranti13th Marine skrev:
Det kan ju bara bättre med en begränsad garanti i 5 år än en garanti som gäller 2 år.
Tja om regeringen höjer pensionsåldern eller gör någon annan försämring för medborgarna så sitter svensken och mutrar, men jä**** om en list pajjar efter 4 år så så är svensken bered att riva upp himmel och jord för att få rätt.Bricco skrev:
Företagen lär skita i klagomål på äldre produkter som dom kan slingra sig undan från att ta på garantin.
Tittar man på helheten så lovar dom flesta företag guld o gröna skogar men är ganska negativa till garanti anspråk efter att varan blivit såld, så det hjälper inte mycket att köpa från annan tillverkare nästa gång.
Svensken har en del att lära sig om att protestera från övriga världen...
Håller med och visst borde även vi sluta bita ihop och muttra för oss själva i större frågor än en listwildeside skrev:
Något off topic, men vad har för konkret förslag för vad vi ska göra åt höjd pensionsålder? Ringa Uffe och gnälla?wildeside skrev:Tja om regeringen höjer pensionsåldern eller gör någon annan försämring för medborgarna så sitter svensken och mutrar, men jä**** om en list pajjar efter 4 år så så är svensken bered att riva upp himmel och jord för att få rätt.
Företagen lär skita i klagomål på äldre produkter som dom kan slingra sig undan från att ta på garantin.
Tittar man på helheten så lovar dom flesta företag guld o gröna skogar men är ganska negativa till garanti anspråk efter att varan blivit såld, så det hjälper inte mycket att köpa från annan tillverkare nästa gång.
Svensken kan väll försöka med att protestera och demonstrera, ringa Uffe kommer nog inte hjälpa så mycket men man kan ju prova med det om man tror att det är det kraftigaste åtgärden man kan klara av.S sk007 skrev:
Mycket off topic..
Du har inte hört om uttrycket " planerat åldrande"wildeside skrev:
Har hört och använder mej av det, jag har en planerat mitt åldrande och ska snart avsluta min karriärA Alexn72 skrev:
Det va nog inte va det du menade.
Problemet är i stora drag att vi har skapat och lever i ett slit o släng samhälle nu för tiden.
Varornas hållbarhet beräknas allt noggrannare och man räknar med en viss % av varorna inte håller garanti tiden ut och det i sin tur ökar på farten på ekorrhjulet slit o släng.
Sen jagar vi medborgarna med miljöavgifter och skatter pga att miljöförstöringen ökar.
Kvalité är ett utdöende begrepp.
Nog med off topic för min del.....
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 647 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 647 inlägg
Min spis från Electrolux är 35 år (fungerar hur bra som helst) och där är gummilisten kring ugnen mjuk och fin. Uppenbarligen har ju kvaliteten inte blivit bättre med åren.Bricco skrev:
Vad gäller garantier är det nog med den i ditt fall som många andra - fina så länge man inte behöver använda dem.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 647 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 647 inlägg
Det är inte regeringen utan riksdagen som beslutar om höjd pensionsålder. Så gjorde den och samtliga partier utom SD och V när det gällde att höja pensionsåldern. Nästa höjning kommer 2026....wildeside skrev:Tja om regeringen höjer pensionsåldern eller gör någon annan försämring för medborgarna så sitter svensken och mutrar, men jä**** om en list pajjar efter 4 år så så är svensken bered att riva upp himmel och jord för att få rätt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 737 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 737 inlägg
BSH (Bosch/Siemens) fixade en helt ny tvättmaskin till mig när den första + ersättningsmaskinen gick sönder efter totalt lite mer än 5 år. De ansåg att det var deras eget fel att en ny ersättningsmaskin rasade efter dryga året, så det var inga problem. Behöver jag säga att jag inte tvekar att fortsätta rekommendera och handla av de i fortsättningen?Bricco skrev:Mja det är lite för svenskt att svälja och hålla käft jämnt ;-) Det är viktigt att företagen får feedback om saker marknaden inte anser står rätt till. Det är enda chansen att med lite förhoppning ge oss kunder bättre villkor i framtiden. I detta fall vill ju Electrolux dra in folk till sin egen shop där de har bäst marginaler med 5-års garanti. Men när produkterna väl börjar slitas och ge upp genom daglig användning så har de massa klausuler med undantag som gör att man i princip faller tillbaka på 1 år som alla andra butiker som säljer sakerna billigare ger. Kan vara informativt för andra att veta.
Tack för din feedback så man vet vad man ska undvika. Alla företag kan sälja, det är när saker krånglar som agnarna skiljs från vetet.