12 666 läst · 80 svar
13k läst
80 svar
Eldragning från elskåp till stugor, hur göra
Ja, nätverket ger virvelströmmar i gigahertzbandet i vattnet vilket reducerar genomströmningen och på sikt spjälkar vattnet i sina beståndsdelar syre och väte. Vattnet som kommer ut på morgonen efter att man inte använt det på hela natten är verkligen inte vackert.K kanonkula skrev:
Eller så var det störningar på nätverket från elledningen jag syftade på...
Ja, om man sitter 2-3 meter från accesspunkten med fri sikt till den och är ensam så kan man få datorn att koppla upp sig med den hastigheten. Det är mer en teoretisk siffra än något man kan räkna med; Accesspunkten sänder ut en massa beacons, det är hyggligt stor overhead på paketen, och en del paket behöver sändas om på grund av fel. Dessutom är det bara halv duplex, så om man skickar samtidigt som man tar emot halveras hastigheten.S Soltorp40 skrev:Dock är modern, trådlös, teknik rätt snabb den också!
Sitter just och tittar på lådan till en acesspunkt som utlovar 1167 MBps, vilket är mer än 4 ggr snabbare än den fiber jag har in i villan... Och faktiskt kan man fundera, för AP:n ansluts med kabel som pragar 1000/100/10 MBps, så de där sista 167 verkar väldigt hypotetiska...
Över lite avstånd tappar man givetvis lite fart, men det är fortfarande "full tuta" för både TV och annan streaming.
Så mer realistiskt är kanske i genomsnitt 1/5 av den specade hastigheten. Därtill så kanske man är fler på det trådlösa nätet och då ska man dela på den återstående biten. Detta förutsätter att man är hyggligt nära accesspunkten och inte har alltför många väggar emellan. Redan efter 10 meter och nån vägg sjunker hastigheten på 5ghz nätet ganska dramatiskt till teoretiskt max på ca < 100 mbit/s. Givetvis kan man köra på 2,4 ghz, men då är teoretiskt maximal hastighet kanske 300 mbit/s, och det förutsätter att du inte har några grannar nära som stör ditt nät. Men även 2,4ghz nätet försvinner oftast efter en yttervägg och > ca 30 meter.
Man ska dock komma ihåg att streamad film inte kräver så många mbit, i normal kvalitet kanske < 5mbit/s. Men att tanka ner filer över trådlöst på lite avstånd är ganska långsamt.
Men det största problemet är just räckvidden, även med fri sikt så sjunker hastigheten med kvadraten på avståndet, så mer än 30-40 meter brukar funka hackigt och sporadiskt, även med 2,4ghz.
Därför rekommenderar jag starkt nätverkskabel/fiber till uthus som inte ligger precis bredvid huset med accesspunkten.
Hur mycket sådan last har du i en vanlig villa som skapar störningar nog att störa ut nätverkskablar?Kalle B skrev:Ja, nätverket ger virvelströmmar i gigahertzbandet i vattnet vilket reducerar genomströmningen och på sikt spjälkar vattnet i sina beståndsdelar syre och väte. Vattnet som kommer ut på morgonen efter att man inte använt det på hela natten är verkligen inte vackert.
Eller så var det störningar på nätverket från elledningen jag syftade på...
Då använder du fel kabeltyp för ändamålet..
jag vet industrier där kablar från exv frekvensomvandlare som ligger dikt an(och parallellt med)oskärmade nätverkskablar utan problem.
Hade en elektriker över idag som tittade och han rekommenderade att sätta 3st 16A säkringar i fasadmätarskåpet och dra en 5G2.5 mm² till första stugan och sätta ett säkringsskåp där med egen JFB och säkringar och dra från det säkringsskåpet 5G2.5 mm² vidare till andra stugan (som inte får eget säkringsskåp). Vad tycker ni om det? Fördelen för mig är att på det sättet blir det billigare kabel och jag kan dessutom montera temporärt uttag i stugorna utan säkringsskåp. Jag använder nämnligen den andra stugan som kontor nu i corona-tider och är i behov av el för det men samtidigt så vill jag fixa till stugorna (behövs göras om totalt på insidorna med gips, nytt innertak och golv) innan jag gör elen på riktigt.
Några åsikter om elektrikerns idé eller mina funderingar?
Några åsikter om elektrikerns idé eller mina funderingar?
Låter vettigt, men jag hade fortfarande satt ett säkrinsskåp i det andra med men det bestämmer du självM Marsman80 skrev:Hade en elektriker över idag som tittade och han rekommenderade att sätta 3st 16A säkringar i fasadmätarskåpet och dra en 5G2.5 mm² till första stugan och sätta ett säkringsskåp där med egen JFB och säkringar och dra från det säkringsskåpet 5G2.5 mm² vidare till andra stugan (som inte får eget säkringsskåp). Vad tycker ni om det? Fördelen för mig är att på det sättet blir det billigare kabel och jag kan dessutom montera temporärt uttag i stugorna utan säkringsskåp. Jag använder nämnligen den andra stugan som kontor nu i corona-tider och är i behov av el för det men samtidigt så vill jag fixa till stugorna (behövs göras om totalt på insidorna med gips, nytt innertak och golv) innan jag gör elen på riktigt.
Några åsikter om elektrikerns idé eller mina funderingar?
Och i det säkringsskåpet i den andra stugan jordfelsbrytare för den, och kanske ett par säkringar (10A) för vägguttag, så värmen och datorn får varsin.
Priset för (materialet en plastlåda (säg en rad x 12 modulplatser) med huvudbrytare, jordfelsbrytare och 3 säkringar borde stanna under 2000:- i mina ögon, och då blir båda stugorna helt oberoende av varandra! (En fördel när Du har kontor i stuga 2 och behöver stänga av elen inne i stuga ett för arbeten)
Strömmen till stuga 2 hämtas "före huvudbrytaren" (och därmed ännu mer före jordfelsbrytaren) i stuga ett, det blir som en T-skarvad kabel bara.
Priset för (materialet en plastlåda (säg en rad x 12 modulplatser) med huvudbrytare, jordfelsbrytare och 3 säkringar borde stanna under 2000:- i mina ögon, och då blir båda stugorna helt oberoende av varandra! (En fördel när Du har kontor i stuga 2 och behöver stänga av elen inne i stuga ett för arbeten)
Strömmen till stuga 2 hämtas "före huvudbrytaren" (och därmed ännu mer före jordfelsbrytaren) i stuga ett, det blir som en T-skarvad kabel bara.
Låter iofs vettigt men borde väl vara lätt att ändra i framtiden också om man drar in kabeln där man skulle vilja sätta säkringsskåpet men från början bara sätter en kopplingslåda där?S Soltorp40 skrev:Och i det säkringsskåpet i den andra stugan jordfelsbrytare för den, och kanske ett par säkringar (10A) för vägguttag, så värmen och datorn får varsin.
Priset för (materialet en plastlåda (säg en rad x 12 modulplatser) med huvudbrytare, jordfelsbrytare och 3 säkringar borde stanna under 2000:- i mina ögon, och då blir båda stugorna helt oberoende av varandra! (En fördel när Du har kontor i stuga 2 och behöver stänga av elen inne i stuga ett för arbeten)
Strömmen till stuga 2 hämtas "före huvudbrytaren" (och därmed ännu mer före jordfelsbrytaren) i stuga ett, det blir som en T-skarvad kabel bara.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 355 inlägg
Jag ger inte mycket för den "titten", faktiskt så här en Fredag eftermiddag inte ett djävla skit...M Marsman80 skrev:
Kan han presentera något beräkningsunderlag?
Mätte han förimpedansen?
Hade han hår i öronen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 355 inlägg
Lite info till TS. Val av kabel avgörs av tre saker.
-Utlösningsvillkor
-Bekastningsförmåga
-Spänningsfall
(för besserwisser så är selektivitet eller IK3 inte relevant här)
Utlösningsvilkor:
Säkringen i matande ände ska lösa ut tillräckligt fort. Kravet är 5s för huvudledning (Kabel till central) och 0,4s för gruppledning (ledning från central till belysning, uttag etc.) Teoretiskt kan man klara en huvudledning på 5s, problemet är sen gruppledningarna från centralen. 5s är långtid, generellt finns det i anläggningar av denna typ ingen anledning att tillåta frånkopplingstider längre än 0,4s för huvudledning. Det som styr frånkopplingstiden är kabelarea och längd samt vilken matande säkring man vill ha. Vill du kunna ha pool bör du mata den byggnaden med minst 20A.
Belastningsförmåga:
Kabeln ska inte bli för varm vid drift eller vid fel. Längden spelar ingen roll, dock inverkar kabelns möjligheter att avge värme. Förläggning i mark är ett dåligt förläggningssätt i det avseendet och man får ofta gå upp i area, särskilt vid samförlagda kablar.
Spänningsfall:
Minst viktigt, påverkar inte elsäkerheten. ”Krav” finns i svensk standard, 2% för huvudledning och 3-5 för gruppledningar beroende på vad de matar. Då ska huvudledningens Spänningsfall medräknas. I detta fall blir gruppledningarna korta, då är det fullt acceptabelt med 4-5% till centraler.
Detta bör man ju räkna på kan jag tycka. Problemet är att många elektriker inte har erforderlig kunskap inom ledningsdimensionering. Kanske räcker 2,5, men det låter inte så. Du kan ju också sy mellan byggnaderna, det lär bli billigare. Då hade jag lagt en N1XV 5G10 och avsöktas 25A. Alternativt 5G6 och 20A. Sen kan man ju tänka sig 5G10/25A till första byggnaden, 5G6/20A till andra och 5G2,5/16A till den tredje. Det är alternativ man kan räkna på och se vad de ger för värden. Går man ner i area vid varje byggnad behöver vidarematningen säkras av vid varje dimensionsförändring.
Du tänker belysning och uttag, glöm inte värmen.
-Utlösningsvillkor
-Bekastningsförmåga
-Spänningsfall
(för besserwisser så är selektivitet eller IK3 inte relevant här)
Utlösningsvilkor:
Säkringen i matande ände ska lösa ut tillräckligt fort. Kravet är 5s för huvudledning (Kabel till central) och 0,4s för gruppledning (ledning från central till belysning, uttag etc.) Teoretiskt kan man klara en huvudledning på 5s, problemet är sen gruppledningarna från centralen. 5s är långtid, generellt finns det i anläggningar av denna typ ingen anledning att tillåta frånkopplingstider längre än 0,4s för huvudledning. Det som styr frånkopplingstiden är kabelarea och längd samt vilken matande säkring man vill ha. Vill du kunna ha pool bör du mata den byggnaden med minst 20A.
Belastningsförmåga:
Kabeln ska inte bli för varm vid drift eller vid fel. Längden spelar ingen roll, dock inverkar kabelns möjligheter att avge värme. Förläggning i mark är ett dåligt förläggningssätt i det avseendet och man får ofta gå upp i area, särskilt vid samförlagda kablar.
Spänningsfall:
Minst viktigt, påverkar inte elsäkerheten. ”Krav” finns i svensk standard, 2% för huvudledning och 3-5 för gruppledningar beroende på vad de matar. Då ska huvudledningens Spänningsfall medräknas. I detta fall blir gruppledningarna korta, då är det fullt acceptabelt med 4-5% till centraler.
Detta bör man ju räkna på kan jag tycka. Problemet är att många elektriker inte har erforderlig kunskap inom ledningsdimensionering. Kanske räcker 2,5, men det låter inte så. Du kan ju också sy mellan byggnaderna, det lär bli billigare. Då hade jag lagt en N1XV 5G10 och avsöktas 25A. Alternativt 5G6 och 20A. Sen kan man ju tänka sig 5G10/25A till första byggnaden, 5G6/20A till andra och 5G2,5/16A till den tredje. Det är alternativ man kan räkna på och se vad de ger för värden. Går man ner i area vid varje byggnad behöver vidarematningen säkras av vid varje dimensionsförändring.
Du tänker belysning och uttag, glöm inte värmen.
Nej han mätte inget. Dock är det samma elektriker som dragit elen i hela huset så han är inte ny till det iaf. Han pratade dock också om 5G6 mm2 så jag kanske missuppfattade honom om vad han tänkte sig. Vi tyckte dock båda att 16 A skulle räcka eftersom hela huset är avsäkrat med 20A. Om jag kan driva hela huset med värmepump etc. på 20A så förstår jag inte varför det inte skulle räcka med 16A till 2 stugor på 12 till 15 kom men på sin höjd ett elelement på ibland.Bo.Siltberg skrev:
För att förtydliga så är det max 70 m till första stugan från fasadmätarskåpet och om man då sätter säkringar där för andra stugan så påverkar det väl areakrav på kabel eller missar jag något?
Om jag avsäkrar 3x16A i fasadmätarskåpet så menar du alltså att 5G10 mm2 eller möjligtvis 5G6mm2 är vad som krävs?
Vet inte varför du pratar om 3 byggnader. Mitt fasadmätarskåp sitter på garaget och därifrån vill jag dra el till först en stuga och sen en annan stuga från den. Första avståndet är kanske 70 m och det andra drygt 20 m. Min huvudräkning är 20A och jag vill inte ha större då det kostar en hel del där jag bor. Skulle jag bestämma mig att bygga pool i skogen där stugorna ligger så är nog snarare sprängning etc ett större problem än elJ Johan456 skrev:Du kan ju också sy mellan byggnaderna, det lär bli billigare. Då hade jag lagt en N1XV 5G10 och avsöktas 25A. Alternativt 5G6 och 20A. Sen kan man ju tänka sig 5G10/25A till första byggnaden, 5G6/20A till andra och 5G2,5/16A till den tredje. Det är alternativ man kan räkna på och se vad de ger för värden. Går man ner i area vid varje byggnad behöver vidarematningen säkras av vid varje dimensionsförändring.
Du tänker belysning och uttag, glöm inte värmen.
Du får gärna med dessa saker ge en förklaring vad som krävs. Finns det t.ex. någon tabell med godkänd längd på kabel mot kabelarea. Jag förstår att det inte är så enkelt men antar att det finns tumregler eller säkra regler som man kan utgå ifrån om man nu inte vill/kan räkna
Hastighet över radio är delad rx/tx, men på kabeln 1gbit i varje riktning, så nästan dubbelt så mycket. Så även i en ideal drömvärld utan väggar, inga störningar, bara en enhet på nätverket så vinner kabeln med stor marginal fortfarande.S Soltorp40 skrev:Dock är modern, trådlös, teknik rätt snabb den också!
Sitter just och tittar på lådan till en acesspunkt som utlovar 1167 MBps, vilket är mer än 4 ggr snabbare än den fiber jag har in i villan... Och faktiskt kan man fundera, för AP:n ansluts med kabel som pragar 1000/100/10 MBps, så de där sista 167 verkar väldigt hypotetiska...
Över lite avstånd tappar man givetvis lite fart, men det är fortfarande "full tuta" för både TV och annan streaming.