Förimpedansen i mätarskåpet och önskad belastning är vad jag behöver för att kunna ge ett mer exakt svar. Då det handlar om mätarskåpet kan du fråga nätägaren. Eller så kan du försöka mäta upp den själv mha "vattenkokarmetoden" om du har ett uttag i närheten av mätarskåpet. Önskad belastning kan bara du svara på, men tänk även på framtiden, beroende på hur lätt du gör det att byta kabel i framtiden.

Vad jag förstår har du ca 20 + 70 + 20 = 110 meter mellan mätarskåp -. garage - stuga1 och slutligen stuga 2?

110 meter 2.5 mm² har en kall resistans på ca 1.7 ohm. Med en förimpedans på säg 0.6 ohm kommer vi upp i 2.3 ohm. Detta ger en kortslutningsström i stugan längst bort på 100 A, precis vad en C10 dvärg kräver. Fast då får inte gruppledningen vara längre än 0 meter, och dessutom ska man räkna med marginaler, varma ledare osv som gör att gruppledningen i stuga 2 får vara max -20 meter typ... Men du kanske har en lite lägre förimpedans som tillåter några meter gruppledning trots allt.

Men med dessa långa ledningar och låga kortslutningsström kan man troligen använda en B10-dvärg också. Det kanske fungerar att köra en cirkelsåg på 2 kW där i stugan, kanske. Man kan också gå ned på 6 A om man finner med lämpligt. Det beror på hur mycket du vill snåla.

Som Johan456 skriver har vi också spänningsfallet att ta hänsyn till. Där har vi stor nytta av en trefasig ledning då det kan sänka spänningsfallet ända ned till en sjättedel jämfört med en enfasig (tvåpolig) ledning. Här kommer också din önskade belastning in i bilden. Men låt oss anta att du vill kunna belasta med 10 A per fas vilket är högst rimligt. Kravet är högst 2% för en huvudledning vilket då tillåter max ca 50 meter 2.5 mm². Belastar du endast en fas med 10 A minskar denna längd till hälften, 25 meter... Vissa apparater kan fara illa av för låg spänning och spänningsvariationer.

Så det krävs en hel del uppoffringar för att komma undan med 2.5 mm² och det är inte säkert att det blir billigare om man lägger till kostnaden för extra säkringar. Extra säkringsled i bostäder är bara av ondo då det inte medger någon selektivitet vilket innebär ett lotteri vilken som kommer att lösa. Har du öht plats för fler säkringar i mätarskåpet?

Att en 2.5 mm² kan belastas med upp till 20 där den ligger i mark är med denna längd ingen faktor här utan det är utlösningsvillkoret och spänningsfallet som blir styrande.

Med 6 mm² är vi i hamn, men din förimpedans bör fortfarande inte vara alltför hög. Det är ju ingen risk att den kabeln blir varm av belastningsström så man kan räkna med kalla ledare, dvs en mindre säkerhetsmarginal. 6 mm² fungerar garanterat. Det som ännu är oklart än om den kan säkras med 25 A, dvs maximalt möjliga mätarsäkring. Då kan kabeln anslutas direkt på utgående plint i mätarskåpet vilket är bra. Om du har 20 A mätarsäkringar idag så funkar det, om du har en rimlig förimpedans, men då kan du kanske inte säkra upp utan att sätta in en lägre huvudsäkring på just denna ledning.

Visst kan man även tänka sig 6 mm² en bit på vägen och sedan använda en klenare kabel. Det innebär dock extra säkringar så det är inte säkert du tjänar något på det.

Så förimpedans, förimpedans, förimpedans och önskad belastning tack (mäts i Watt eller Ampere, inte "elelement"). Och du bör kanske bestämma dig för om du vill ha hjälp med en beräkning från forumet eller om du vill gå på din elektriker som skjuter från höften. Jag hatar att slösa med tid.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förimpedansen i mätarskåpet och önskad belastning är vad jag behöver för att kunna ge ett mer exakt svar. Då det handlar om mätarskåpet kan du fråga nätägaren. Eller så kan du försöka mäta upp den själv mha "vattenkokarmetoden" om du har ett uttag i närheten av mätarskåpet. Önskad belastning kan bara du svara på, men tänk även på framtiden, beroende på hur lätt du gör det att byta kabel i framtiden.

Vad jag förstår har du ca 20 + 70 + 20 = 110 meter mellan mätarskåp -. garage - stuga1 och slutligen stuga 2?

110 meter 2.5 mm² har en kall resistans på ca 1.7 ohm. Med en förimpedans på säg 0.6 ohm kommer vi upp i 2.3 ohm. Detta ger en kortslutningsström i stugan längst bort på 100 A, precis vad en C10 dvärg kräver. Fast då får inte gruppledningen vara längre än 0 meter, och dessutom ska man räkna med marginaler, varma ledare osv som gör att gruppledningen i stuga 2 får vara max -20 meter typ... Men du kanske har en lite lägre förimpedans som tillåter några meter gruppledning trots allt.

Men med dessa långa ledningar och låga kortslutningsström kan man troligen använda en B10-dvärg också. Det kanske fungerar att köra en cirkelsåg på 2 kW där i stugan, kanske. Man kan också gå ned på 6 A om man finner med lämpligt. Det beror på hur mycket du vill snåla.

Som Johan456 skriver har vi också spänningsfallet att ta hänsyn till. Där har vi stor nytta av en trefasig ledning då det kan sänka spänningsfallet ända ned till en sjättedel jämfört med en enfasig (tvåpolig) ledning. Här kommer också din önskade belastning in i bilden. Men låt oss anta att du vill kunna belasta med 10 A per fas vilket är högst rimligt. Kravet är högst 2% för en huvudledning vilket då tillåter max ca 50 meter 2.5 mm². Belastar du endast en fas med 10 A minskar denna längd till hälften, 25 meter... Vissa apparater kan fara illa av för låg spänning och spänningsvariationer.

Så det krävs en hel del uppoffringar för att komma undan med 2.5 mm² och det är inte säkert att det blir billigare om man lägger till kostnaden för extra säkringar. Extra säkringsled i bostäder är bara av ondo då det inte medger någon selektivitet vilket innebär ett lotteri vilken som kommer att lösa. Har du öht plats för fler säkringar i mätarskåpet?

Att en 2.5 mm² kan belastas med upp till 20 där den ligger i mark är med denna längd ingen faktor här utan det är utlösningsvillkoret och spänningsfallet som blir styrande.

Med 6 mm² är vi i hamn, men din förimpedans bör fortfarande inte vara alltför hög. Det är ju ingen risk att den kabeln blir varm av belastningsström så man kan räkna med kalla ledare, dvs en mindre säkerhetsmarginal. 6 mm² fungerar garanterat. Det som ännu är oklart än om den kan säkras med 25 A, dvs maximalt möjliga mätarsäkring. Då kan kabeln anslutas direkt på utgående plint i mätarskåpet vilket är bra. Om du har 20 A mätarsäkringar idag så funkar det, om du har en rimlig förimpedans, men då kan du kanske inte säkra upp utan att sätta in en lägre huvudsäkring på just denna ledning.

Visst kan man även tänka sig 6 mm² en bit på vägen och sedan använda en klenare kabel. Det innebär dock extra säkringar så det är inte säkert du tjänar något på det.

Så förimpedans, förimpedans, förimpedans och önskad belastning tack (mäts i Watt eller Ampere, inte "elelement"). Och du bör kanske bestämma dig för om du vill ha hjälp med en beräkning från forumet eller om du vill gå på din elektriker som skjuter från höften. Jag hatar att slösa med tid.
Jag trodde jag gjorde en tydlig skiss men tydligen flera som missuppfattat. Mätarskåpet sitter alltså på garaget och därifrån till första stugan är det 70m och sedan 20 m till andra stugan. Det kanske iofs inte spelar så stor roll med 20 mindre men för att det inte ska bli oklarheter. När det gäller förimpendansen så skickade jag fråga till Vattenfall redan första gången du nämnde det men som väntat inget svar än. Jag har också messat elektrikern och frågat om han menade 6 eller 2.5 mm2. Ingetsvar där heller men kanske inte så konstigt eftersom det är helg.

Jag skulle gärna vilka att någon här på forumet hjälpte till med uträkningen men tyvärr kan jag inte ge de ingångsvärden som behövs just nu. Vet inte om jag vågar mig på vattenkokarmetoden heller.

Jag vill bara ha en installation som känns rimlig mot vad jag ska använda den till vilket i nuläget känns oklart. Jag kommer antagligen att vilja ha ett 16A uttag vid första stugan om jag skulle vilja ansluta någon extern utrustning men kan inte se att jag behöver något mer än så.
 
Min elektriker bekräftade att han hade tänkt sig 5G2.5 mm2 avsäkrat 3x16A i fasadmätarskåp på garaget. Eftersom de flesta här verkar överens om att det är för dåligt så kommer jag begära 5G6 mm2 istället vilket jag har svårt att se att han skulle ha så mycket emot. Jag kommer dock att fortfarande sätta säkringar i fasadmätarskåpet då jag tills stugorna är fixade på insidan bara vill sätta ett uttag i den andra stugan. Jag kommer då antingen sätta ett 16 A 3-fasuttag med inbyggd enfas eller säkra ned till 10A och sätta vanligt enkelt uttag och senare säkra upp till 16A. Jag tänker mig att jag vid första stugan drar upp en ögla av kabeln men inte tar av den förrän jag ska installera el i den stuga med elcentral (säkringar och JFB).

Elektrikern sa att han ville koppla in kabeln före JFB i fasadmätarskåpet och sedan montera en JFB i centralen i första stugan. Blir detta ett problem med min temporära lösning då jag isf inte får någon JFB alls? Min temporära lösning är alltså min egen och inget som elektrikern rekommenderat. Några konstigheter med mitt tänk?
 
Jordfelsbrytare är ett måste vid nya installationer.
Sedan tror jag att det blir billigare att låta en elektriker koppla in centraler på en gång, det tar inte så lång tid att sätta upp två småcentraler och elektrikern vill väl ha nån slags ersättning för restiden. Små centraler är som någon tidigare sa relativt billiga.
 
Redigerat:
lnilsson lnilsson skrev:
Jordfelsbrytare är ett måste vid nya installationer.
Sedan tror jag att det blir billigare att låta en elektriker koppla in centraler på en gång, det tar inte så lång tid att sätta upp två småcentraler och elektrikern vill väl ha nån slags ersättning för restiden. Små centraler är som någon tidigare sa relativt billiga.
Problemet är att stugorn behöver gips på väggar och nytt innertak så vill inte montera centraler på väggarna för att sen behöva ta bort dom för att montera gipset och sen sätta dit dom igen.

Samtidigt använder jag andra stugan som kontor nu i coronatider och skulle därför vilja ha el där. Den elen jag ju också behöva när jag fixar stugorna. Lösningen nu är flera ihopkopplade skarvsladdar vilket känns sådär bra...

Elektrikern är införstodd med att det kommer att bli en temporär lösning först. Han kommer ju dock i förstaläget också få sälja kabel som jag antar att han har marginal på.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Jordfelsbrytare är ett måste vid nya installationer.
Är det ett problem om man sätter 2 JFB efter varandra? Alltså att man i första läget sätter säkringar i fasadmätarskåpet efter JFB där och då senare även kommer att få en JFB i första stugan? Är det slumpen som avgör vilken som löser ut först isf? Är det isf bättre med en temporär JFB i andra stugan innan temporära uttaget?
 
Koppla in efter jfb i fasadmätarskåpet. Då är det bara att koppla som du tänkt.
Sen kopplar du om när det kommer upp centraler i stugorna som har egna jfb.
//AA
 
S saiter skrev:
Koppla in efter jfb i fasadmätarskåpet. Då är det bara att koppla som du tänkt.
Sen kopplar du om när det kommer upp centraler i stugorna som har egna jfb.
//AA
Ok, får göra så. Tack! Och för tydlighet så är det alltså elektriker som kommer att även göra den temporära inkopplingen.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Har du verkligen en JFB i mätarskåpet? Den kanske betjänar det CEE-uttag på väggen. Visst går den i så fall att använda temporärt. Det låter som ett hyggligt modernt mätarskåp som låter det enkelt göras.

Alternativ kan man montera elcentralen i stuga två temporärt, för att senare flytta den till stuga 1.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du verkligen en JFB i mätarskåpet? Den kanske betjänar det CEE-uttag på väggen. Visst går den i så fall att använda temporärt. Det låter som ett hyggligt modernt mätarskåp som låter det enkelt göras.

Alternativ kan man montera elcentralen i stuga två temporärt, för att senare flytta den till stuga 1.
Tack för svar. Kanske låter elektrikern avgöra vad han tycker lämpligast men då har jag 2 alternativ. Anledningen att det finns JFB i mätarskåpet är antagligen för att det sitter ett 3-fasuttag direkt på skåpet med säkringar i skåpet och att det också sitter en 10A säkring för belysning och uttag i jordkällare.
 
De vägguttag (vanliga enfas) som säljs idag är godkända att matas med 16A, så Du behöver av det skälet ingen nedsäkring till 10A för "stuga 2". (Men kabeln till uttaget måste givetvis ha rätt area - med 6 mm2 till stugan bör 2,5 mm2 någon meter till uttaget vara inom ramarna.)

3+1 - fas kombouttag är i sig lite av en styggelse. Se till att anväda det som ENDERA 3-fas eller 1-fasuttag, men inte båda samtidigt. (Men här har man16A i enfasen...).

Kanske dra kabel till stuga 1, sätta en större dosa (100 x 100 mm t.ex.) på utsidan med 3 anslutningar, och sedan sätta ett 3-fasuttag på vardera stugan. Sedan köpa en kort gummikabel och en "byggcentral" som kan användas på önskad plats efter behov. I framtiden kan kabeln till uttaget lätt ersättas med en kabel till elcentral i respektive stuga.

Som tidigare sagts, med uttag krävs jordfelsbrytare före, den kan kopplas förbi i framtiden när kablarna bara matar en eller två fasta centraler.
 
  • Gilla
Marsman80 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag rekat lite mer i den delen som ska vara i skogen och kommit fram till att det är berg på vissa ställen så blir svårt att få ned kabeln väldigt djupt. Finns det något rekommenderat djup man bör gå efter och är det ok att lägga på jord ovanpå kabeln i efterhand på ställen man inte kommer ned tillräckligt djupt?
 
Det som gäller är att kabeln inte skadas, och eventuellt leder till personfara t.ex när man sätter en spade eller spett i den. Ett minsta djup på 35 cm rekommenderas. I annat fall kan den behöva extra skydd av något slags skyddsrör. För öppen förläggning används SRE-rör. Du finner säkert något sätt att skydda den.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som gäller är att kabeln inte skadas, och eventuellt leder till personfara t.ex när man sätter en spade eller spett i den. Ett minsta djup på 35 cm rekommenderas. I annat fall kan den behöva extra skydd av något slags skyddsrör. För öppen förläggning används SRE-rör. Du finner säkert något sätt att skydda den.
Ser du några problem att lägga jord ovanpå kabeln för att få tillräckligt djup?
 
Det kan jag inte svara på för jag kan inte bedöma riskerna hos just dig då jag inte sett platsen. Att lägga en kabel på marken och sedan hälla jord över den så att en vall skapas ser jag inte som en lösning. Då är det naturligare med ett kabelskydd och lite jord över som planar ut. Men det beror på hur det ser ut på platsen och vad som kan tänkas påverka kabeln, risk för motorfordon, spadar, spett, grävskopor osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.